Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Osmo hårdvaxolja på grundoljad ekskiva

[citat] Jag skulle matta ytan med ett fint sandpapper, typ 180 iaf, sen lägga på hårdvaxolja och eventuellt våtslipa lite med samma sandpapper , och sist polera med typ vit skursvamp.
    hapazard · 1m · 1 svar · 45 läst · Kök
  2. tio_Pepe

Gångservitut

Upplösningen finns i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/staemma-parhusgrannen.132450
    tio_Pepe · 3m · 61 svar · 9,7k läst · Juridik
  3. 13th Marine

Svenska språket

I Lund finns en firma som heter Folkes biluthyrning. Vi tyckte att killen som heter Bile skulle starta ett bemanningsbolag. Biles folkuthyrning.
    13th Marine · 4m · 337 svar · 13,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  4. H

Fylla tomten med schaktmassor? Vad skall man tänka på?

Kommunen måste du börja med. Du kommer att behöva marklov, kan ev. ingå när du söker bygglov. Rent allmänt så är det väldigt vanligt att kommunen säger nej. Det är absolut inte bara en formalitet. Det är också sannolikt att kommunen inte vill pröva detta annat än i samband med ett bygglov för huset. Du behöver också fundera över hur du vill göra vid gränserna. Behöver du
    hempularen · 5m · 2 svar · 3 läst · Grund & markarbeten
  5. L

Efterlysning

Hittar inte cisternlock från Gustavsberg. Halvmånformat GB19299T2800 eller RSK7790415 Modell T2 till scandic år1996-2003 [bild] Vem säljer?
    Lennart E · 7m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
    ·
  6. B

Hus av blåbetong med höga radonvärden

[citat] Möjligen finns en koppling radon rökning och lungcancer för radonet i sig kan inte stråla på det sätt som skulle behövas? Ja radonbranchen är totalt korrupt ! Prissättning och annat är så att man tappar hakan! Ventileringen och utsug har dock gjort att byggnaderna har blivit mycket bättre i andra avseenden
    byggarätt · 7m · 15 svar · 676 läst · Miljö & hälsa
  7. J

Tvättmaskin inkoppling vatten

Hej! Vänder mig till er igen för suverän expertis. Ska koppla in vatten för TM och vad exakt är de jag behöver inhandla för det? Har läst en del och de verkar råda lite delade meningar om tömning av TM ska ske ovan- eller under vattenlås? Hoppas bilderna hjälper. Tacksam för bra svar & beskrivning! [bild] [bild] [bild]
    jepe197405 · 8m · 0 svar · 1 läst · Badrum
    ·
  8. ceson

Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?

[citat] Detta köper jag, men om dem nu har ingått ett avtal som innebär att paketet skall lämnas vid dörren så vore det väl trevligt om man försökte göra just detta. Jag hade varit åtskilligt mindre frustrerad om paketet gått direkt till ombudet istället för på en fejkleverans som bara lägger dygn till min väntan.
    ceson · 9m · 1,2k svar · 166,8k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  9. H

Korkad logistik vid operatörsbyte till Telia

Så länge man inte ändrar något, eller drabbas av fel som de behöver lösa, så är nog alla operatörer ungefär lika dåliga/bra. Skillnaden ligger i hur de hanterar problem, förändringar, nya abbonemang osv. Där är min erfarenhet av Telia o company (=Skanova och andra Telia släktingar) att de gör typ 1000 fel av 10 möjliga. har ingen personlig erfarenhet av Comhem, men släktingar
    hempularen · 14m · 3 svar · 113 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  10. A

Asbest under heltäckningsmatta

[citat] Hejsan! Nej, ingen asbest! Skickade in på analys, kostade ca 800kr om jag inte minns fel. Mvh Angelica
    Angelica Grass · 16m · 3 svar · 2,9k läst · Miljö & hälsa
    ·
  11. ekaa88

Vattenexperter sökes gällande filter!

Vill bara sticka in och säga att jag också funderat på import av waterboss 900 från USA. Vet inte vad vattenfilter räknas som hos tullverket, men om vi säger att det räknas som köksmaskin av tullverket, egentligen bara ringa och fråga, men vi säger att det är så, då får vi följande resultat: [bild] Tar vi då Svensk återförsäljare så hamnar vi runt det dubbla, minst. Fick pris
    ekaa88 · 17m · 6 svar · 212 läst · Vatten & avlopp
    ·
  12. C

Mjukfog badrum - glipa mellan vägg och tak

Hej! Vi är sedan 1 vecka nyinflyttade i ett nybyggt hus. För några dagar sedan upptäckte jag en springa mellan kakel och tak (mjukfogen som släppt). Tänkte att det säkert beror på rörelser i huset och inte var någon grej. Men lägger man ett finger vid springan eller håller för något lätt material känner och ser man att det är ett visst drag (tilluft). Hur kan det komma sig för
    C.M.S · 17m · 0 svar · 1 läst · Badrum
    ·
  13. Jiji

Evakueringsskorsten, vindsdel/träkonstruktion

Vindstomten, stör den inte. :D
    Jiji · 18m · 12 svar · 240 läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  14. R

Lilla Grindbo

[citat] Ja det är riktigt härligt, en milstolpe. Nu kan man även få en känsla för hur stort det blir. Även riktigt nöjd med hur tillbyggnaden kommer bli rent storleks- och utseendemässigt mot det gamla. :D
    ramafred · 26m · 182 svar · 42,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  15. C

Lät dottern skriva på väggen med tusch...

[citat] Det behöver du nog inte oroa dig för. Dels har du en målarfilt över (som kanske inte gör så mycket, men lite skyddar den nog iaf), sedan har du ”låst” tuschen nu med färgen du redan målat över en gång. Så det tror jag absolut inte är någon fara... Jag hade köpt en billig mellangrå färg och målat över allt som ett täckande lager. Sedan grundat och målat med den
    crazytok · 27m · 19 svar · 1,0k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  16. Anna_H

Bastu i ett hål i väggen

Med en ledlist eller liknande i framkant under varje lave kommer klippan att synas finfint! Blir det glasdörr? (och tröttnat man på bastu byter man bara aggregatet mot en kylanläggning så han man en vinkällare....)
    Anna_H · 28m · 44 svar · 13,4k läst · Socialt & projekt
    ·
  17. P

18 åring renoverar sovrum

Du kan också lägga ett ventilerat golv från t.ex. Jape eller Nivell, men det stjäl lite mer golvhöjd. Alternativt flytspackla (om det krävs) och lägga en heltäckningsmatta som andas lite.
    Phastey · 29m · 39 svar · 5,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  18. J

Bygga badrum på ny yta i huset?!

Det första du bör göra är att ta reda på hur bef avlopp går, först då kan man planera hur du ska göra. Förutsättningarna ser ju iaf på bild bra ut. Troligtvis skulle man kunna ansluta på antingen wc avloppet eller på tvättstugeavloppet, men det gäller att dom rören ligger så pass lågt att ni kan få bra fall från nya badrummet. Tänk även på att alla era bef avlopp som
    Jörgen Ö · 29m · 2 svar · 113 läst · Badrum
    ·
  19. B

Förbättra gammal vedanläggning?

Jag skulle ha skaffat en differenstermostat för att köra pumpen mellan panna och ack. När panntoppen är varmare än tanktoppen så går pumpen.
    BrokenArrow · 30m · 1 svar · 88 läst · Ved, pellets, flis
    ·
  20. K

Träfönster i ångbastu

[citat] Jag kommer bygga ungefär som finns beskrivet här: https://www.saunainter.com/se/bastu_bygg/st_sauna/ Jag märker att de kallar det för både "ångbastu" och "ångbad", men det handlar alltså om en ånggenerator vilket ger väldigt hög luftfuktighet.
    Krokkodriljo · 30m · 5 svar · 92 läst · Bastu
  21. S

Rosenhill - nybyggt med stil

[citat] Hej, Vi har haft lite samma tankar och trappen har åkt runt lite. Men vi är ute efter den där känslan av en lite ”pampig” trapp som syns direkt när man kommer in från rätta entren. Trappen kommer ”platsbyggas” av sambons bror i hans snickeri med förhoppningsvis ”lite extra” ;). I köket så är öns storlek inte helt spikad. Funktionen där blir lite dubbel. Vi kommer
    Styrman_jansson · 31m · 3 svar · 279 läst · Socialt & projekt
    ·
  22. T

Grannen planterar häck på min mark

Ärendet ligger hos Lantmäteriet sedan i somras, se inlägg #426. Det här kan ta tid...
    ToRy · 32m · 432 svar · 130,6k läst · Juridik
    ·
  23. Göran.W

Husqvarna mästertvätt tvättmaskin startar inte

Antingen bryter man strömmen till maskinen och tar av locket och petar lås tappen i sidled så man får upp luckan. Eller så tar man en bit snöre som man pillar in mellan lyckan och maskinen, sen håller man i båda ändarna på snöret och drar det mot gångjärnssidan. Har öppnat massor med maskiner med snör varianten. Lycka till
    Göran.W · 38m · 25 svar · 7,3k läst · Vitvaror
    ·
  24. tony berglund

Okej. Hjälp med koppling

Ska koppla in en Nexa ZV-9101 Svart/BLÅ går till underliggande eluttag. Är det här helt rätt? Vad är vad här och hur kopplar jag. Jag tror jag vet men då jag ej är behörig såklart så vill jag säkerställa detta.
    tony berglund · 49m · 0 svar · 18 läst · Belysning
    ·
  25. 13th Marine

Erfarenheter Passat GTE

Trevlig självrisk, jag tecknade VWs egna vilket innebär att jag har 3000kr i självrisk om jag tolkar garantivillkoren rätt.
    13th Marine · 53m · 406 svar · 55,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  26. Byurn

Är det normalt med att de kommer rök från bordssåg?

Klingan monterad åt fel håll?
    Byurn · 55m · 9 svar · 279 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  27. K

Tips om verktyg till bra pris

Om denna slagskruvdragare är något att ha vet jag inte. Men på Clas i Löddeköpinge var det halva halva på denna. 249kr. [bild] https://www.clasohlson.com/se/search?text=411241 Exakt samma på Nova i Lund var med på reabordet, men ”bara” halva. 499kr. [bild] Jag trodde att det var likvärdig prissättning i alla affärerna.
    knipo · 59m · 6,7k svar · 1557,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  28. S

Renovering garage

Hej allihopa! Jag har ett garage med delvis tegelmurade (och putsade på insidan) väggar, delvis lite nyutbyggdnad med träväggar, och ett enkelt papptak med lite lutning. Förra ägaren hade en läcka i taket och lade om pappen, men lät den skadade isoleringen sitta kvar. När jag tog över huset så plockade jag ner isoleringen så nu är det helt oisolerat. Nu till min fråga, hur ska jag
    SvanteC · 1h · 0 svar · 32 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  29. T

Hur tar jag hål i skorstenen till en rostfri fläktkåpa?

Hör med plåtverkstan
    Thomas_Blekinge · 1h · 5 svar · 161 läst · Kök
  30. D

Förvara maskiner i ouppvärmt garage?

[citat] Mitt garage (isolerat dock) värms till 5-10 grader med två oljefyllda element med termostat, jag körde på bara 1 element i flera år, men nu har jag två på varsin sida av verkstan då jag dividerat den så luften inte längre kan flöda mellan metall och trä sektionen.
    DennisCA · 1h · 9 svar · 605 läst · Verktyg, maskiner & fordon
Laddar...