Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. useless

Ägarebevis vid köp av minigrävare?

Oavsett vilket så är det ovanligt att grävmaskiner är registrerade till skillnad från traktorer.
    useless · nu · 10 svar · 452 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  2. H

Samfällighet , intrång.

[citat] Ja, syftet med att skapa samfälligheten känns given. Men är du verkligen helt säker på att vägen gjordes till att täcka hela samfällighetens bredd? Jag tycker inte att det ser ut som det utan snarare som att de tog till extra mark till samfälligheten ifall behöv av att bredda infarten senare skulle uppstå
    hjulia · nu · 28 svar · 1,4k läst · Juridik
    ·
  3. Alfredo

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

[citat] Färgmatchade du mattan med den högra jycken eller tvärtom? :rofl:
    Alfredo · 2m · 1,6k svar · 129,4k läst · Övrigt off topic
    ·
  4. RACS

Måste en mäklare informera om parkslide?

[citat] jag delar inte din bild om att det skulle vara en katastroferande text om parkslide, och jag menar att din jämförelse inte håller, dels då den informationen om korv är osaklig, kan inte grundas på fakta. Håller med, något lite långt från rubrikens ämne nu. Så låt oss avsluta det här.
    RACS · 3m · 120 svar · 7,1k läst · Artikelkommentarer
    ·
  5. L

Dränering och isolering med cellplast utvändigt

Ja den ska fästas, jag fäste skivorna med Biltemas stenlim och isoleringshållare. Slagankare H3 Ejot t.ex.
    L-E · 8m · 111 svar · 6,8k läst · Grund & markarbeten
    ·
  6. M

Vägförening kräver pengar

Eller så berodde det på att vägen låg kloss en statlig väg när avstyckningen gjordes.
    -MH- · 11m · 296 svar · 77,3k läst · Juridik
    ·
  7. C

Ska ersätta bärande konstruktion med limträbalk, storlek?

[citat] Tack :) Och tack för dina svar än så länge.Nu har vi rivit ytterligare och verkligen fått fram allt, tänkte jag skulle visa dig det så du ser konstruktionen i sin helhet. Men precis som du skrev så verkar det finnas en balk i framkanten som ersätter hanbjälkarna i takkupan? Kan det vara den man ser på bild nr 1 vid takkupans gavel? Framförallt vill vi kunna ta bort
    CissiSimon · 11m · 11 svar · 574 läst · Byggnadsfysik
    ·
  8. Demmpa

Hur många kWh kostar en dusch?

Något är det som gör att fjv-flödet varierar stort (siffermässigt). Ställ värmeshunten i manuellt läge och låt den stå så minst ett dygn. Samtidigt så tar du och kontrollerar flödet och skriver ner värdena, säg en ggr/timme. Det enda som då ska ändra fjv-flödet är tappvarmvattnet.
    Demmpa · 11m · 53 svar · 6,9k läst · Värme allmänt
    ·
  9. A

Anslutning av köksfläkt till kanal i murstock

[citat] Jag slog upp det gamla hålet och skruvade/limmade på en stos, inget rör i kanalen. Jag kollade runt lite vad det gällde rör och många tyckte/visste/trodde inte att det behövdes medans andra tyckte det var bäst. Tips: om du är osäker på om kanalen verkligen mynnar ut uppe i skorstenen så tänd en cigarettändare eller stearinljus och håll intill hålet, lågan kommer
    aweste00 · 13m · 8 svar · 532 läst · Ventilation
    ·
  10. B

Humorhörnan ...

[bild]
    b8q · 14m · 10,2k svar · 1599,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  11. zebrasyster

Reklamation av specialtillverkat lackerat smidesräcke där företaget inte tar tydligt ansvar

Finns risk för att det blir ett långt inlägg. Jag är väldigt villrådig kring mina rättigheter och hur jag ska göra. Behöver pepp och stöd då detta tar på mina krafter. Jag har skickat ett mejl med bilder samt skrivit mina synpunkter för reklamationen till företaget. Sedan startade helvetet. Räcket levererades i tre sektioner varav en sektion hade 6 st defekter, 4 st lackskador, en
    zebrasyster · 15m · 0 svar · 1 läst · Juridik
    ·
  12. D

Jordfelsbrytare

Om den är kopplad nolla-jord borde den inte lösa ut alls.
    Daniel 109 · 17m · 3 svar · 70 läst · El
  13. V

Ny hyvel, Hammer A3-31 vs Moreten H410

Upptäckte också varför jag har upplevt problem med att anhållsvinkeln ändras när jag för anhållet fram och tillbaka. Det ändras bara mellan 2 lägen. Anhållet glider på mitten på 2 plastbrickor som ger det stöd i höjdled. När dessa brickor kommer utanför själva gjutjärnsbordet så landar de på ett plåtskydd som är skruvat ovanpå högra gångjärnet och fjädern. Detta
    vectrex · 18m · 226 svar · 18,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  14. berisen

Bygga uterum i två etapper? Altan först och väggar/tak sedan?

Vi vill gärna bygga ett uterum så småningom men vi funderar på om det skulle vara möjligt rent praktiskt att göra det hela i två etapper mest på grund av ekonomiska skäl. Såhär ser uteplatsen ut idag och det behöver rivas ner då det mesta är i rätt dåligt skick idag. Både staket och trall har sett sina bättre dagar. [bild] Vi skulle vilja få till något sånt här framöver.
    berisen · 22m · 0 svar · 5 läst · Tillbyggnad
    ·
  15. S

Gjuta ihop en staplad stengrund

Tack för återkoppling! Den ena anledningen är att jag skulle vilja lägga fast grund med isolerad betong (eller motsvarande) i en del av ladan. Ladan har en dryg meter hög murad grund i sin andra kortända, 18 meter bort, med gjuten platta där det varit stall. Det känns ju naturligt då att först stabilisera grundmuren? Den andra anledningen är att takbeläggningen av eternit måste
    Solbacken (Lindome) · 27m · 3 svar · 280 läst · Byggmaterial & byggteknik
  16. F

Dimension golvregel

Nu har jag gjort en skiss, det svarta är plintar, det röda är den balk jag önskar ha som en stötta till, men det bli svårt att få ner plintar under golvet, då det är ca 30cm högt. Mvh
    Fredrikfr · 29m · 11 svar · 198 läst · Altan & uteplats
    ·
  17. F

Leverantören erbjöd en lasyrburk som kompensation

[citat] Håller med, första bilden och er panel är ju i princip perfekt i färg.
    frityreldarn · 32m · 35 svar · 7,1k läst · Inredning
    ·
  18. F

Skador på kakelplattor efter badrumsrenovering

[citat] Oavsett om skadorna uppkommit av skrapningen av fogarna, eller finns på plattorna innan montering så är det hantverkaren som skall se till att skadade plattor inte monteras, eller att skrapade plattor inte flisas.
    frityreldarn · 33m · 27 svar · 5,1k läst · Badrum
    ·
  19. C

Förvara maskiner i ouppvärmt garage?

Jag har saker både i boden och garaget. Boden står på plintgrund och håller samma luftfuktighet och temperatur som luften ute, medans garage som är av souterräng typ visserligen håller över nollan för det mesta, har problem med markfukt som tränger in. Verktygen som används med någon form av frekvens ser man ingen skildnad på medans verktyg som det går länge mellan användningar
    Christoffer85 · 33m · 2 svar · 105 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  20. D

10 cm väggytskikt som bara rasade

ah [citat] Det var ju verkligen intressant!
    DanyMu · 33m · 12 svar · 303 läst · Bostadsrätt
    ·
  21. T

Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare

[citat] Forskare har gjort det. Det har hittills inte använts illvilligt, men det spelar ingen roll. Är det möjligt så kommer det att ske. [citat] Det blev en "inte" för mycket. [citat] Den har hackats, alltså är den osäker. [citat] På ren tur så kom avslöjandet om FaceBooks bug i samma veva, så det var deras egna utvecklare (som jag jobbat med) som testade och upptäckte den. Så,
    Troberg · 34m · 87 svar · 4,5k läst · Artikelkommentarer
  22. Åsa Lund

Sprängningsexperter, se hit!

Detta är vad jag menar med interna grejor Verkligen en höna av en fjäder ;) [bild]
    Åsa Lund · 34m · 24 svar · 4,7k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  23. R

Skydd mot kakel bakom vägghängd wc?

Kan rapportera att vi nu haft vägghängda toan på plats i snart 5 år utan någon list/dämpning och än så länge har det fungerat alldeles förträffligt bra. Har även sedan tråden skapades monterat ytterligare en vägghängd toa i andra badrummet med samma resultat.
    roggabear · 35m · 8 svar · 2,9k läst · Vatten & avlopp
  24. K

Plywood bakom våtrumsgips i ångbastu?

[citat] Förmodligen blir det en Harvia Helix 4,5 kw och det placeras i badrummet utanför bastun. Tänkte bygga en bänk runt det så att man döljer det lite samtidigt som det går lätt att komma åt. Ja, det blir tätskikt och kakel även i taket som kommer luta för avrinning. Mitt problem nu är att jag har ett träfönster i bastun. Det är klätt med aluminium på utsidan men jag måste
    Krokkodriljo · 36m · 4 svar · 323 läst · Bastu
  25. E

Svensk standard, nybygge

Du kan ju skaffa SS 437 01 02 och se vad det står, eller be elfirman om att få låna den. Om dom nu har den. Annars kostar den väl ca tusenlappen. Ps Många husbyggare hänvisar till standarden men gör sedan avsteg från den. Och standarden är inget måste utan mer "förslag". Men hänvisar man till standarden bör man väl även strikt följa den, tycker jag.
    elmont · 37m · 7 svar · 219 läst · El
    ·
  26. T

Tips om verktyg till bra pris

[citat] Målet är ju att så snabbt som möjligt uppnå "alla dina verktyg" då märks det inte om det tillkommer nya :)
    toolman77 · 38m · 6,7k svar · 1555,2k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  27. L

Ozonrening – för bra för att vara sant?

Jag köpte vårt i Kina Aliexpress, 995:- med frakt.
    Leif i Skåne · 39m · 7 svar · 965 läst · Artikelkommentarer
  28. nimhed

Tips och råd vid planlösning

Det enklaste borde väl vara att byta plats på vardagsrum och de två sovrummen närmast mitten.
    nimhed · 43m · 8 svar · 53 läst · Planlösningar
    ·
  29. Y

Omöjligt att hitta alternativ till lysrör med rätt klassning till stall?

Har du provat att googlat d-märkt led armatur och sedant valt bilder?
    ymmij12 · 46m · 35 svar · 1,5k läst · Belysning
  30. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,67%, SEB, 2 400 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 46m · 7,8k svar · 208,9k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
Laddar...