Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,28%, Danske Bank, 2 560 000, 3 år ..." Tohn70 har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · nu · 7,8k svar · 208,7k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. B

Vad är det här för kryp?

Om ingen kan svara här kan du pröva med jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
    BirgitS · 2m · 1 svar · 2 läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  3. A

Gammal lyktstolpe Göteborg

[citat] Tack för tipset, har dragit iväg ett mail till dom får se vad dom svarar.
    Andreas Ludde Lundell · 3m · 3 svar · 148 läst · Belysning
    ·
  4. [SKPG]Zamora

Råd om löparklocka/träningsklocka/pulsklocka.

[citat] Jag har Garmin 645M, inhandlad mars i år.
    [SKPG]Zamora · 3m · 22 svar · 331 läst · Övrigt off topic
  5. I

Såga ur för diskho och spishäll (handledning)

mr vodoo, det där e juh magictips =) Skriver ner det där faktiskt och provar senare. Well done =)
    ItWasntMe · 4m · 34 svar · 23,1k läst · Kök
    ·
  6. S

Skador på kakelplattor efter badrumsrenovering

[citat] Förstår hur du tänker men känner ändå att det är lite väl med över 100 plattor. Sen ställer jag mig frågan hur det kan bli vid en ev försäljning. Personligen betalar jag inte gärna mer än 20-30 procent iaf.
    Sjodin · 4m · 11 svar · 416 läst · Badrum
    ·
  7. S

Bahco minimaster

Min gissning är att det är något problem med styrningen till luftvärmeaggregatet. Ni får inte efterfrågad effekt vilket gör att tempen inte kan hållas. Det finns tråd här på byggahus där en medlem byggt en ny styrning (imget för en nybörjare). Det kan också vara att en av elslingorna är trasig (eller en säkring som gått?). Eventuellt kommer inte fläkten upp i rätt flöde
    spendera · 6m · 39 svar · 499 läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  8. W

Ikea golvskydd diskmaskin HJÄÄÄÄLP!!!!

Hej! Tack för tipset! Vattenlarm ska vi kolla upp och se om vi behöver!
    Weronika123 · 7m · 15 svar · 2,2k läst · Kök
    ·
  9. Y

Plejd eller vanlig dimmer i gammal dosa

[citat] Du ska använda sådana festklipa om man inte har skruvhål. Så får man med skruvar till klipsen som man hamra dit med en hammare. Brukar ha en flacktång för att hålla klipsen annars är det jävligt lätt att man hamrar sig på fingrarna samt slår inte tillräckligt hårt.
    ymmij12 · 8m · 9 svar · 223 läst · El
    ·
  10. B

Hjälp med egen ritad planritning

Mycket trevligare och köket har blivit ett riktigt kök med gott om plats i stället för ett pentry (men överskåp behövs nog för att man ska få plats med allt som ska förvaras där). Byt plats på toastolen och kommoden så slipper man gå i den blöta duschen när man ska till toastolen efter att någon har duschat. En kommod sticker inte ut så mycket, dvs. man kommer inte lika nära
    BirgitS · 8m · 7 svar · 594 läst · Arkitekter, arkitektritat & extern design
    ·
  11. M

Mögel på vinden!

Vad är föressten en diffusionsspärr?
    Macarolina · 9m · 5 svar · 6 läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  12. DjAlbert

Värsta elkopplingen?

[citat] För det första; varför har man dragit in kabeln i pannan där uppe, det finns ju färdiga kanaler för kabelarna i bakkant. För det andra, det finns en anslutning i elektroniklådan för c-pump och shuntautomaktik, Så man behöver inte göra så. Och nej, det är garanterat inget eltillskott på den pannan då lägsta effektsteg är 6 kW, totalt 12. Men ja,det är en intern pump för
    DjAlbert · 10m · 7,5k svar · 2203,2k läst · El
    ·
  13. E

Två olika transformatorer fungerar ej med PUSH-dimring, varför?

Spontant skulle jag säga att detta inte är en fungerande kombination. Ingångskretsarna på de olika enheterna lirar inte tillsammans. Du får hitta på någon bättre lösning.
    etompau · 11m · 1 svar · 2 läst · El
    ·
  14. B

Kommer klimatförändringar påverka hur vi bygger hus och var vi bygger då skyfallen kommer öka.

[citat] Tokigt är väl att de siffror prognoser för Sverige pekar på att inga områden i norr är påverkade då landhöjning och havshöjning tar ut varandra i stort sett! I södra landet ser det ut som någon påverkan men det har varit i stort sett likadant de senaste 500 åren med havsnivåhöjning med 20 cm per hundra år
    byggarätt · 11m · 208 svar · 8,9k läst · Miljö & hälsa
    ·
  15. Niclar72

Å kyrkan står kvar...

:)
    Niclar72 · 12m · 94 svar · 33,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  16. Bo.Siltberg

Dolt fel eller "fuskbygge" ?

Rop på JFB dyker ofta upp i dessa sammanhang. Det kan vara på plats att påpeka att en JFB under inga omständigheter får användas som ersättning för en felaktig isolerad eller skyddsjordad miljö. Först ska man antingen se till att rummet är isolerat, eller byta till skyddsjordade uttag. Sedan installerar man en JFB. Det finns en punkt innan också i förekommande fall, bryt strömmen
    Bo.Siltberg · 12m · 171 svar · 26,2k läst · El
    ·
  17. HomeboY

Kan husets elinstallation påverka LED-spottar?

[citat] Absolut, bara det att jag har samma problem med Unilamp i detta fall har inga nyare spottar/drivdon som fungerar för mig. Min elektriker har testat ett annat drivdon som fungerar, därav mitt bekymmer..
    HomeboY · 15m · 54 svar · 3,7k läst · El
    ·
  18. I

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

[citat] Planlösningen på övervåningen är ganska lös egentligen eftersom den ska göras senare. Men just badrum och skorsten går ju inte att flytta på i efterhand så de sakerna får jag ta hänsyn till från början. Badrummets placering just nu är rakt ovanför det andra av enkelhet, får fundera vidare på det. Bra synpunkter!:) [citat] Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, får
    Isak90 · 17m · 71 svar · 23,0k läst · Socialt & projekt
    ·
  19. N

Koppla LED-spot till dimmer

Tack det funkar! Väldigt uppskattat!
    Nortendahl · 17m · 4 svar · 5 läst · Belysning
    ·
  20. H

Erfarenheter Passat GTE

Nu har jag testat färdigt, summerar för den som är intresserad: Minsta räckvidd 19km med breda sommardäck, elvärme på, korta sträckor i stan, ett par plusgrader ute. Max räckvidd 40km med smala vinterdäck, ingen värme (hua) och körning utan stopp i 60-70km/tim, förvärmd bil i garget och 7 plusgrader ute. Praktisk räckvidd för min dagliga körning i stan är ca 30km om jag kör
    HakanThn · 19m · 399 svar · 54,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  21. Claes Sörmland

Vägförening kräver pengar

[citat] Ordföranden för föreningen har faktiskt rätt här. Om TS fastighet inträder i vägsamfälligheten (t ex via en överenskommelse enligt 43 § AL) ska TS betala en ersättning betalas till föreningen. Detta är inte valfritt utan styrs av anläggningslagens 36-39 §§. Det är inte riktigt som "att köpa in sig i anläggningen" men nästan. I korthet ska TS betala motsvarande för sin
    Claes Sörmland · 19m · 274 svar · 74,5k läst · Juridik
    ·
  22. M

Nyckelfärdigt garage, fråga om kostnad

Hade tänkt att bygga ett garage där ja slipper göra nånting, det vi tänkt oss är följande : 30 kvm garage isolerat samt gips på inneväggarna o färdigmålat, en automatisk garagedörr o platta på mark, ingen värme eller golvbrunn, elen fixar en polare. Fick en offert på lite över 290 tkr, tycker på rak arm att det e lite dyrt? Ska byggas i Stockholm. Är nån själ härinne klar med
    Marre 80 · 21m · 0 svar · 1 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  23. GK100

Från (Sol)Växelriktare till Elcentral. Inkoppling mot befintligt?

Verkar som du upplever att något är fel här, pratade du inte med de som monterade utrustningen hos dig? Är de registrerade osv för den typen av jobb enligt nutida regler dvs firman finns att söka på elsäkerhetsverkets web och där finns även kategorier för sk produktionsanläggningar som de ska vara markerade i. Du bör ju även fått någon instruktion, dokumentation över
    GK100 · 21m · 2 svar · 103 läst · El
  24. hscn

Missnöjd med plåtarbete

Är väl just det som är bedrövligt. Två minuter till med hammare och lite färg så hade det varit acceptabelt.
    hscn · 21m · 9 svar · 471 läst · Fönster & dörrar
    ·
  25. V

Hur mår vår gamla CTC Ecoheat?

[citat] Aha! Finns där något filter som behöver kollas upp? Misstänker att föregående ägare inte gjort något på många år nämligen.
    Vespa · 25m · 4 svar · 140 läst · Värmepumpar
    ·
  26. B

Flytta kök i lägenhet

Förutom att det då ska finnas frånluft i det blivande köket så måste det finnas tilluft (friskluft) i det blivande sovrummet.
    BirgitS · 26m · 5 svar · 60 läst · Kök
    ·
  27. SimLow

Förstärka bjälklag

Okej det låter synnerligen stabilt! Jag siktar nog på att få ner cc till ca 30cm o lite fler kortlingar också Tack för ditt svar!
    SimLow · 26m · 2 svar · 106 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  28. Johannes Carlsson

Fylla ihåliga Betongväggar med silikon

Hmm klart märkligt. Det är nog inget problem men skulle inte välja silikon där om jag gjorde jobbet
    Johannes Carlsson · 27m · 4 svar · 62 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  29. Mossen stefan

Energiproffset Stefan byggde ladan med smarta energilösningar

Du har en poäng i att inte stirra sig blind på hur tjock isoleringen är platt mot marken som troligen håller medeltemperaturen på orten 8-9 grader hos mig. Utan kolla på kantbalken där värmen möter luft på -20 grader.
    Mossen stefan · 27m · 159 svar · 10,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  30. Hemmakatten

Sprängningsexperter, se hit!

Å andra sidan, Åsa, är det bättre att lägga upp frågan här på Byggahus, då får flera lära sig något nytt.
    Hemmakatten · 27m · 18 svar · 4,2k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
Laddar...