Senaste inläggen
BirgitS: [citat] Denna sidodiskussion handlar om vad Tesla och andra företag skriver i sina mission och huruvida de jobbar efter det. Det är just deras mission som jag syftade på när jag skrev "som de säger ..." i den fråga du citerar nu. Att de vill tjäna pengar är redan avklarat.
Ulltand: [citat] Rimligt vore att man skall kunna använda redan genomförda energideklarationer och omvandla dessa till det kommande systemet. Om man enas om att emissionsfaktorer från el, fjärrvärme skall räknas lika över landet så borde det kunna fungera.
maria01: [citat] tar du imot lärlingar då har flera bekanta som är hanverkare och dom vägrar ta nån
Olofsson89: [citat] Jo precis den är tvåstegs redan nu. Låter ju toppen om det går att koppla omformaren och ha kvar båda stegen.
Yachti: Hej, Snart klara med en helrenovering av en 60-tals villa. *phu* Så nu är det dags för nästa projekt.. men vad har hänt på pris sidan! Vad tänker ni om dessa offerter. Huset är ett 20-tals hus på 177kvm. VVS 375tkr (nya stammar och vatten) helt ok Målning invändigt 569tkr Fönster målning (12 fönster) 230tkr El (ny trådning och ny elcentral) 439tkr Är detta det nya?
Real-House: [citat] Geodan är från Mitsubishi Electric. Nibes kompressorer är från Mitsubishi Heavy (finns väl säkert andra fabrikat också beroende på applikation). Går ju att köpa bergvärmepumpar från Mitsubishi Heavy som är omärkta Nibe. Jag har ingen erfarenhet av CTC så kan inte uttala mig. Min luft/vatten är från Mitsubishi Electric. Men skulle jag köpa någon jord/bergvärmepump hade
Eric Svensson1: Om du vill så kan du kontakta min chef om detta jobbet, oljetankdemontering.se, vi har alla behörigheter och försäkringar om det skulle vara något, som sagt känns som man nästan bor i Stockholm är ju där typ nästa varje vecka
Demmpa: Här är en litet filmklipp på hur man justerar aktuella plintskon, https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-justerar-du-en-justerbar-stolpsko.348070/post-3350340
Rejäl: [citat] Testa o damsug alla anslutningar där du har sågat och kör fläkten till och från en stund så borde det avta..
Daniel 109: Grannen klippte min syrenhäck med buskröjaren. Det fungerar det med.
Krille4: [citat] Allt 😉 3 mkr i möjlig insats, kommun med höga bostadspriser, hög ränta, låg värdeökning på hus, hög värdeökning på börsen, inkludera amortering som en kostnad och slutligen att du jämför ett nyrenoverat radhus med samma läge och yta som huset (bara mindre tomt) till 60% av huspriset. Jämförelsen med en stor hyresrätt i centrala Stockholm med 12 kkr i hyra haltar
arneri68: [citat] Wow, du gillar att ta risker! Pax-stommar är lite klenare än köksstommar som vanligtvis används för vitvaror. Att dessutom placera spånskivestommar på tvättstugegolvet är mindre bra den dag det drälls lite vatten från tvättmaskinen. Spånskivor suger vatten och sväller. 100 kg vibrerande tvättmaskin i en garderob är inte en bra lösning. Både tvättmaskin och torktumlare
Uno Mögel: Ingen här som har erfarenhet av detta som jag beskrivit ovan och kan ge lite input?
Ella Frejsson: Vart ska jag skruva, dra? Är dessa slangar ens kompatibla? Kan 0 om sånt här. Tacksam för hjälp
Styrman_jansson: [citat] Grattis! Vi har gjort ett annat val baserat på våra förutsättningar där vi ändå anser oss ha gott om pengar över till annat. Vi sparar för tillfället runt 10-15k i månaden och lever ändå gött enligt mig. Det vi däremot valt att göra är att inte köra några flådiga bilar utan kuskar runt i en Citroen Berlingo och en Suzuki Swift…
Demmpa: Är uppvuxen med kalkavhärdare som fylls på med broxo salttabletter, https://www.broxosalt.com/produkter/broxo-salttabletter/ Ja, det blir lite annan smak på vattnet. Ja, en avhärdare behöver att avlopp för att kunna backspolas. Enda nackdelen är att det spolas en del vatten när filtret backspolas.
Paul-Staffanstorp: [citat] Tittade närmre nu och ska vaskavlopp samt vatten gå upp i en vägg du ska bygga och komma ut ur den eller hur är det tänkt ? I annat fall kan ju inte vattenrören komma upp så som de gör... Kolla sid 18-20 i branschreglerna. https://www.bkr.se/regler/branschregler
H-Thomasson: [citat] Är det nyinstallation? Då är det backjobb från installatören.
BirgitS: [citat] Det brukar rekommenderas små klinker- och kakelplattor och breda fogar, med det menar man väl plattor i storlekar som 15x15 och 20x20 resp. minst 3 mm breda fogar. Granitkeramik släpper knappt igenom fukt och det är därför som den går att använda på ställen där det är fuktigt och minusgrader. Tätskikt bara på ytor där det ofta blir blött. Det finns särskilda primer,
Maria T: Har så många fina minnen av den Opel Kadett som vi hade, så måste skriva några rader. Den var orange och av årsmodell 1976, inköptes en sensommardag 1988 i Stäket (Järfälla) av ett äldre par som köpt sig en lyxigare bil. Vi betalade 5000 kr. Direkt efter inköp besökte vi mina föräldrar på Kungsholmen och pappa tyckte vi hade köpt en modern (?!) bil. Ja, jämfört med hans VW
hustomte85: Brukar det räcka? Eller KAN det vara tecken på något allvarligare? Den är 13 år gammal.
Purre: [citat] Ska man köra med Isodrän har jag läst mig till att man inte ens ska använda singlet utan skippa det och cellplasten. Sen ska den hålla minst 70kPa också. https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/platta-pa-mark [bild]
zannaz: 2021 köpte jag en tomt på 1200 kvm (som styckades 2007) där halva tomten är strandskyddad. Jag har fått bygglov för ett enbostadshus som är placerat utanför den strandskyddade delen. Villkoret för bygglov var att jag sätter en häck längs hela strandskyddslinjen, den ska gå rakt över tomten så varje del är ca 600 kvm. Häcken kommer att hamna ca 3 meter framför huset. När jag
AndersS: [citat] Då måste det vara på gränsen till ruttnat, blir som papp torkat, trä redan från början. Det kapar jag bort i skogen
Claes Sörmland: [citat] Stor riskfaktor juridiskt. Egna avtal trumfar inte bostadsrättslagens ansvarsuppdelning. (Men strunt i samma, det är inte topic. Kan bara vara generellt bra för läsare av tråden att veta.)