Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. K

Hur förvarar ni veden?

[citat] Då var det säkert 50-60 tals husen som var bäst planerade? Bodde förut i ett hus som hade enbart 1 våning på 70kvm. Men de huset hade inbyggda skåp. Fanns en lika stor källare. Källaren var dusch, bastu, gym, ett gästrum, pannrummet inklusive oljetank och accumulatortank och ett kylrum som var praktist förvara viss mat sylt dricka osv. Fanns dubbelgarage och en vedbod. Nu bor
    kisumisu · 1m · 47 svar · 6,1k läst · Trädgård allmänt
    ·
  2. M

Missnöjd/dåligt utförd relining. Företaget skäms...

Om de nu har förstört en vägg i ett nytt badrum kostar detta antagligen mer än 100000 kr att åtgärda. Utöver detta är kanske skadorna på rören pga kass relining omfattande så att rören behöver bytas... Detta kan vara värsta scenario.. Så: 1: Betala ingenting 2: informera företaget att du kommer ta dit besiktningspersoner som kommer inspektera 3: Informera att du eventuellt kommer
    mathiash77 · 1m · 22 svar · 3,5k läst · Juridik
    ·
  3. Ant111

Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)

Hej! Vår IKEA frys (av Electrolux modell), precis 5 år gammal har problem. Vi märkte för någon månad sedan att rören bakom gallret var isiga samt att det byggdes på lite is under gallret längst upp i frysen. Den lät också mycket högt och märkligt flera gånger om dagen. Som ett metalliskt vibrerande ljud. Jag tog bort isen, men gjorde inget annat. Frysen höll ca -18 i någon månad,
    Ant111 · 5m · 502 svar · 133,3k läst · Vitvaror
    ·
  4. L

Hjälp! Det är ENDAST 13 grader hemma hos mig...

[citat] Ett uppenbart skämt såklart.
    LaryL · 5m · 124 svar · 37,3k läst · Ventilation
    ·
  5. SlamFreddan

Vägförening kräver pengar

Svaret är: Det är en vägsamfällighet med andelstal och faller därmed under anläggningslagen. Vänliga hälsningar
    SlamFreddan · 6m · 270 svar · 73,6k läst · Juridik
    ·
  6. Alex gyllebo

Kan ett ved skjul stå obehandlat med ved i under vintern?

ok. Tack!
    Alex gyllebo · 7m · 7 svar · 123 läst · Byggnadsvård
  7. J

Är detta ett doldt fel?

Någon uppdatering?
    Joakim Alpsten · 7m · 161 svar · 17,9k läst · Badrum
    ·
  8. H

Dolt fel eller "fuskbygge" ?

[citat] Det riskerar att bli en väldigt lång tråd om det olämpliga i att fuska på det här sättet. Men ETT exempel på vad som kan hända. Någon behöver dra en kabel till utegrillen. Visst, det är fel att dra från ett inomhusuttag... Han ser att här har vi jordade uttag, borde vara OK, även om det är fel. Det blir fel på grillen, någon dör. Det är (nästan) aldrig ETT fel som
    hempularen · 7m · 158 svar · 24,7k läst · El
    ·
  9. Annemi

Bahco minimaster

Eller kanske Bahco minivent!? Blev lite osäker!
    Annemi · 8m · 3 svar · 42 läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  10. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,95%, Handelsbanken, 2 800 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 12m · 7,8k svar · 208,7k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  11. G

Golvvärme kopplat till kökspannan

Hej! Har en fundering om golvvärme som kopplas till en kökspanna. Vi har en gammal vedeldad kökspanna som värmer radiatorer + varmvattenberedare, ingen ackumulatortank förutom vv-beredaren. Vattnet som skickas ut till radiatorerna varierar alltså med värmen i pannan, från cirka 30 grader upp till 80 (normalt, går givetvis att få både högre och lägre temp). Min fråga är om och hur
    GustavMattsson · 15m · 0 svar · 13 läst · Värme allmänt
  12. erkka

Hantverkare fast på film - kissade i vasken

[citat] Klart det är vidrigt o äckligt! Vem vet vilka bakterier som följer med hans piss, kanske har han nån fin könssjukdom som han skvätter runt på disktrasan... stor risk för smittspridning. Blä. undrar förresten hur bra badrummets tätskikt blev efter kakelbytet i duschen
    erkka · 30m · 44 svar · 4,0k läst · Artikelkommentarer
    ·
  13. B

Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare

[citat] Det är skillnad på att något har hackats och att något kan hackas. Upp till bevis att Bank-ID har hackats.
    BirgitS · 33m · 69 svar · 4,0k läst · Artikelkommentarer
  14. useless

Värsta elkopplingen?

[citat] Ja, det skulle kunna vara ett bra syfte. Strömtänger är ju inte helt exakta om man vill mäta små läckströmmar.
    useless · 34m · 7,5k svar · 2202,6k läst · El
    ·
  15. useless

Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?

På föregångaren är det iallafall en separat slang man kan dra vart man vill och kapa i lagom längd. Jag har inte öppnat kartongen med den nya än...
    useless · 35m · 60 svar · 13,9k läst · Värmepumpar
    ·
  16. S

isolera med Lecablock

Hej! du kan absolut putsa direkt på betonghålstenen, dock tappar du ju då den isolerande effekten av lättbetongen. Som inte är superstor, men ändå märkbar tycker jag.
    stoif · 36m · 11 svar · 7,0k läst · Isolering
  17. M

Plastfolie badrum

[citat] Ok, tack!
    Matfur · 37m · 7 svar · 154 läst · Badrum
  18. L

Precisionsborra med borrhammare

Konsten att borra i betong Beroende på storleken på hål så får man göra lite olika. Men nu handlar det om små hål då du använder plugg. Det viktigaste är att göra ett kryss som är så stort att du ser det utanför borren. Sen starta med låga varv och låta borren slå en liten början. Kör du järnet kan hålet bli varthelst.Helst kör du några millimeter djupt. Då kan du avbryta
    Lutte · 37m · 4 svar · 118 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  19. B

Planerar taklyft

Hur har det gått? Har ni sålt och köpt ett större hus, eller kom ni fram till någon lösning?
    Beemaster · 41m · 1 svar · 487 läst · Tillbyggnad
  20. A

Extra bred duschvägg?

Sök på breda duschväggar så finns det gott om att välja mellan typ.
    Argastesnickaren · 42m · 2 svar · 55 läst · Badrum
  21. Z

Erfarenheter Bosch GST 10,8V sticksåg

Bumpar tråden igen inför Black Friday...... Någon som har erfarenhet av GST 12V-70, som jag gissar är dagens modell av Bosch lilla sladdlösa sticksåg. https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gst-12v-70-06015A1001
    ZipLock · 48m · 17 svar · 2,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  22. O

Plejd eller vanlig dimmer i gammal dosa

Till vridadaptern följer det med ett klo-kit.
    ompalompa · 49m · 6 svar · 130 läst · El
    ·
  23. thomas33

Källarfönster med stor glasyta

Nordiska fönster har pvc-fönster med smalare karm. https://www.nordiskafonster.se/pvc-norrsken-vridfonster-utatgaende-pvc-fonster
    thomas33 · 52m · 1 svar · 54 läst · Fönster & dörrar
  24. A

Hur långt räcker vår luft/vattenpump? Jordvärme istället, eller onödigt?

Beror på er förbrukning med allt uppvärmt och räkna på både luft/vatten kontra jord/bergvärme. Ni vill ju värma ytterligare 90 kvm vilket man måste ta hänsyn till.
    AndersS · 52m · 18 svar · 452 läst · Värmepumpar
    ·
  25. Rkarlsson

Råd om löparklocka/träningsklocka/pulsklocka.

[citat] Ska du ha bara till löpning så är det forerunner som gäller. Det finns även cykel och gång och enklare sporter inlagda i dem. Fenix är mer avancerad och egentligen för multisporter. Jag är bara prylnörd och ska ha bättre klocka än kollegorna. Jag hade en 225 innan och den dög alldeles utmärkt. Om du vill ha 100% puls så köp till ett pulsband. På mig funkar det ok med
    Rkarlsson · 52m · 19 svar · 301 läst · Övrigt off topic
  26. B

Feedback på nya sajten lämnas här

Jo, men då syns det ju att någon har varit där och pillat i inlägget. Det blir ju däremot väldigt knepigt när någon tar bort ett inlägg som någon har svarat på utan att citera, då kan det ju bli lite goddag-yxskaft-känsla i tråden.
    BirgitS · 57m · 2,0k svar · 91,0k läst · Information & feedback
    ·
  27. X

Bygglov på Sotenäs för hus med "ovanlig utformning"

Jag tyckte vårt tak var brant med 45-graders lutning när vi la råspont, jag hade inte velat gå på ert tak utan någon säkerhet. Hur ser planlösningen ut, är det året-om boende?
    xLnT · 58m · 22 svar · 3,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  28. M

Är det någon som kan göra en uppskatning av priset på ett paket med olika snikerimaskiner

Hej Jag kanske får möjlighet att köpa följande maskiner, men har inte så mycket kunskap om respektive maskiner, vad man skall se upp med, reservdelar, värdet på respektive maskin osv Gäller följande maskiner: Pelarborrmaskin Arboga Maskiner F100 Plan/rikthyvel EJCA L39 med långhålstillsats Fräsmaskin Luna FC 39 Ytpytsmaskin Lennartsfors FSM 1200 Bandputs Lennartsfors BS 1500 Träsvarv
    markgreven · 59m · 0 svar · 44 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  29. Staffan2000

Humorhörnan ...

[citat] Aj aj aj. Tänk på att moderatorn förbjöd fräckisar med sexuell anspelning, därför att barn kan ta skada. Nu när internet är i var unges hand, slipper de små lintottarna rota i pappas hemliga låda, för att insupa kunskap om förbjuden frukt. Istället loggar de själklart in på Byggahus humorhörna för att depravera sina sinnen. Ole Søltoft
    Staffan2000 · 60m · 10,2k svar · 1596,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  30. Anna_H

Samfällighet , intrång.

Eftersom det är en samfällighet bestämmer ni två tillsammans över samfälligheten, den bygger ju på samarbete. Du som medlem i samfälligheten kan alltså kontakta dig själv och grannen i egenskap av styrelse för samfälligheten angående att grannen gör intrång. Som jag ser det är det ett problem för dig att det är en samfällighet. Hade det varit ett servitut där du var härskande
    Anna_H · 1h · 7 svar · 328 läst · Juridik
    ·
Laddar...