Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. L

Hävda dolt fel i badrum från 2004. Tätskikt saknas.

jag har sett badrum från 2008 och tom 2010 som saknade tätskikt. Det fanns tillräcklig många idioter som byggde badrum då som det gör nu. Så att säga bara för att badrummet är från 2004 behöver inte nödvändigtvis betyda att det finns tätskikt. Bilder från golvbrunn visar tydligt att det finns åtminstone brunnsmanschett. Nåt tätskikt folio kan man inte se på de här bilderna.
    Lars48 · nu · 42 svar · 2,9k läst · Juridik
    ·
  2. E

Vilken jordfelsbrytare ska jag ha?

Köper du en 25 A och du har större huvudsäkring är det inte bra men köper du en 40A och har mindre huvudsäkring så är det helt OK.
    elmont · 1m · 5 svar · 142 läst · El
    ·
  3. GoC

val av avfuktare till krypgrund

Då du bevisligen inte har några problem över huvud taget utan bara vill ha ett ”rent” protokoll så kan du ju skaffa två trasiga avfuktare och ställa in i krypgrunden. Då kan besiktningsmannen bocka för i protokollet att dom finns där. Känns annars fullkomligt idiotiskt att köpa dyra maskiner, som även drar ström, och ställa in i en krypgrund. Enligt dom där besiktningsmännen
    GoC · 2m · 31 svar · 505 läst · Grund & markarbeten
    ·
  4. T

Garagegolv

Bygger på att ditt golv är hyfsat plant. Känner att övergången mellan mark och golv vid väggarn blir lite svårt att få till. Lägger du markisoleringen mot väggen och sen plast blir det nedre delen av väggen utsatt för fukt. Står väggen med reglar på mark eller är det en uppmurad grund som väggen är byggd på. Personligen tror jag att du kommer långt genom att bara isolera
    topmount · 3m · 5 svar · 129 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. T

Vilken hemförsäkring - svarta våtutrymmen

Tack för alla svar. Kan du exemplifiera vad mer som kan vara fel? Syftar du på våtutrymmen då?
    torgas · 3m · 7 svar · 334 läst · Försäkringar
  6. Dan_Johansson

Klagandeprocess Länstyrelse?

Måste väl finnas några andra hus i samma område, om det finns komumnalt VA?
    Dan_Johansson · 4m · 3 svar · 125 läst · Juridik
  7. R

Uppror mot elskatterna

Känner lite att vi diskuterar ett skapat problem här. Hur många här, i ärlighetens namn, har problem att betala sin elräkning, eller känner att värdet se får för sina pengar är lågt. Personligen tycker jag att välmående/krona är el och vad jag kan göra med den det bästa jag kan köpa. Sedan kan man ju ha åsikter om skatteuttaget.
    robert_m · 4m · 21 svar · 1,0k läst · Artikelkommentarer
  8. useless

"Renovera" momentnyckel

Rent generellt är det svårt att limma plast. Kanske går att borra ett mindre hål ett par cm in i plastpinnen och limma dit en metallpinne med ett vred?
    useless · 5m · 2 svar · 104 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  9. J

Isolerat förrådet, hur sätta ventilation?

Hej! Vi har ett garage med förrådsdel där vi nu isolerat förrådsdelen med 125mm stenull. Garaget är fortfarande oisolerat. Vi kommer placera ett element i förrådsdelen och hålla en temperatur på 5-10grader för att kunna förvara färg med mera i förrådet året om. Min fråga till alla er kunniga därute är hur jag ska sätta ventilation i förrådet på bästa sätt? Märktes direkt
    Janne82 · 10m · 0 svar · 1 läst · Ventilation
    ·
  10. V

Stigens verkstadstråd!

[citat] Vad är det för spånsug du har som har kol i motorn? Alla spånsugar jag sett har induktionsmotor.
    vectrex · 13m · 31 svar · 3,2k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. T

Svenska språket

[citat] Ditt intryck är fel. I alla fall då det gäller mig. "Hen" är ett modeord skapat utan behov, bara för att förespegla någon könsneutralitet. Varför ger man sig inte på ord som sjuksköterska?
    Thomas_Blekinge · 14m · 222 svar · 8,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  12. V

DW745: nu har jag lämnat tillbaka skiten, vad köper jag istället?

[citat] Som en byggsåg funkar vilken som av de där. Som en finsnickerisåg med krav på precision duger ingen av dem. Jag tolkade det som att @Strip hade rätt höga krav.
    vectrex · 15m · 6 svar · 543 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  13. N

Humorhörnan ...

[citat] Nu har jag googlat tinder gräsklippare men jag fick bara upp det här [bild]
    Niq · 15m · 10,2k svar · 1587,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  14. H

Bygga ”hög vind” med plats för ”två våningar” förenligt m plan?

Jag tror nog det kan funka, för att få mer rymd översta vindsplanet kanske du skulle titta på att isolera ovanpå takstolarna så att de blir frilagda invändigt.
    hapazard · 17m · 6 svar · 181 läst · Bygglov
    ·
  15. J

Byta ut takåsar av telestolpar (kreosot...) Dimensioneringshjälp

Jag skulle säga att det är rätt del av forumet, men det är alltid vanskligt med frågor om dimensionering, så det är nog många som drar sig för att svara. Själv skulle jag absolut tro att det går att byta ut de gamla takåsarna mot limträ, men jag vågar inte uttala mig om dimensioner. Jag skulle också tro att det inte är några större problem att bli av med "stöttorna" eftersom
    joakim_j · 18m · 2 svar · 262 läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  16. Y

renovering av badrum

Tänkte renovera badrummet. Har gjort det för tillsammans med en som jobbar med att renovera badrum. Så jag vet hur man gör osv, men hur gör jag för att få det fackmanamässigt dokumentation i fall man får för sig att sälja huset om 10-15år? Finns det någon "kontakt person" som man ska hyra in och fylla i att detta är rätt gjort?
    ymmij12 · 24m · 0 svar · 2 läst · Badrum
  17. Byggglädje

Tryckimpregnerade brädor till vindskivor

Samma som förra fast bara virket är torrt så går det måla. Man måste inte vänta 1 - 2 år. Är det torrt så kör.
    Byggglädje · 27m · 2 svar · 63 läst · Fasad
  18. H

Måste en mäklare informera om parkslide?

[citat] Ja den sprider sig inte med frön vad jag vet, så sålänge den stör på sin plats tycker inte jag det är några problem. Inte som Gullris, Lupin, och Björnloka som sprider sig som pesten.
    hapazard · 33m · 61 svar · 4,2k läst · Artikelkommentarer
  19. useless

Fixa sviktande golv

Flytspackel bygger en del på höjden också. Särskilt om det ska vara så pass stabilt att det inte knäcks där underlaget inte är stumt. Jag skulle ha tagit upp golvet och gjort underarbetet ordentligt från början.
    useless · 37m · 5 svar · 187 läst · Golv
  20. F

Vem ska vi välja??

[citat] entreprenadsform Håller inte med om det. Entreprenör(erna) på plats är alltid viktigast och kanske vilken form av entreprenad det är.
    fsn · 40m · 7 svar · 238 läst · Hustillverkare
  21. J

Rullspackla innan målning och kakling, tänker jag rätt?

[citat] Bara att köra, en primer för vidhäftning kan i princip aldrig försämra!
    Jörgen Ö · 47m · 11 svar · 439 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  22. GoForIt

Installera köksfläkt på gammal "självdragsöppning"

[citat] Exakt..
    GoForIt · 51m · 13 svar · 328 läst · Ventilation
    ·
  23. G

Köpte ett fuskbygge

Yes jag har full koll på undersökningsplikten. Men när man köper ett nyrenoverat hus ska man kunna anta att det är gjort enligt regler/normer. Och som sagt sa köparen själv under besiktningen till oss som köpare och besiktningsmannen som är vittne att den var godkänd och ok. Nu är det där småpengar anser jag, vi betalade ca 10k för att få den godkänd och det kvittar om vi får dom
    Grundlurad · 52m · 85 svar · 8,4k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  24. S

Svart färg till plåt. Fönsterbleck. Hängrännor...

Min plåtslagarkompis menar på att biltema eller liknande funkar toppen. Det har så lite påverkan. Det som enligt honom är absolut viktigast är att man målar ofta... inte bara var 10-15e år när det rostat igenom - då är det oftast för sent.
    SvanteC · 55m · 3 svar · 257 läst · Färg, måla & tapetsera
  25. Johannes Carlsson

gångjärn till tung lucka med tv på

Jag körde på en TV arm och lät TVn dölja hålet. Annars köksluck gångjärn lär funka om du sätter några stycken
    Johannes Carlsson · 56m · 14 svar · 369 läst · Möbelsnickeri
    ·
  26. Alfredo

Villa Ramnemark, projektet som bara växer.

[citat] Dubbelt så mycket gammal, frostskadad, svåridentifierad mat att kasta... :worried: Inte är jag bitter inte... Eller kanske avundsjuk?
    Alfredo · 1h · 2,6k svar · 607,3k läst · Socialt & projekt
    ·
  27. J

PLEJD

[citat] Enkelheten och jag har aldrig haft några problem med att den inte reagerar/misslyckas med en tändning. Nackdelen är ju att den i dagsläget inte stödjer (en smidig) integration med andra system.
    Jnyman · 1h · 528 svar · 91,9k läst · Teknik
    ·
  28. knekor

Isolerat och panelat över paxfläkten

Ja det var ren tur att jag upptäckte det. Nu när det blivit kallt såg man tydligt utifrån att det var något konstigt Dom ska komma idag på morgonen och titta. Då kommer dom troligen såga upp för utloppet. Känslan jag har är att vi får ta hit ocab eller oktopal som får göra en bedömning av fukten i väggen samt åtgärden som behövs. Förhoppningsvis går det att torka utan att
    knekor · 1h · 2 svar · 177 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  29. Alfredo

Byta dimrar för att kunna använda LED. Värt det?

[citat] Självklart, men med det argumentet kan man avfärda de flesta diskussionerna här. [citat] Lyllo. Du måste vara väldigt väl bibehållen! :cool:
    Alfredo · 2h · 25 svar · 808 läst · Belysning
    ·
  30. M

Vanligt att hantverkare inte svarar på mail/kontaktformulär?

[citat] Låter som att du inte har så nöjda kunder.
    Myckling · 2h · 47 svar · 4,1k läst · Hantverkare
Laddar...