Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. F

Svenska språket

Från Wikipedia: "Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras. Ordet kan även användas om personer som inte vill kallas han eller hon." Det är oftast så att det är den senare delen ovan som gör att tillämpningen för det första området
    FatMikeSlim · nu · 221 svar · 8,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  2. J

Rullspackla innan målning och kakling, tänker jag rätt?

[citat] Bara att köra, en primer för vidhäftning kan i princip aldrig försämra!
    Jörgen Ö · 6m · 11 svar · 416 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  3. D

Uppror mot elskatterna

Nej, jag säger att Mattoys har helt fel i sitt inlägg. Storleken på skatten har jag inte kommenterat.
    Daniel 109 · 8m · 20 svar · 952 läst · Artikelkommentarer
  4. GoForIt

Installera köksfläkt på gammal "självdragsöppning"

[citat] Exakt..
    GoForIt · 9m · 13 svar · 311 läst · Ventilation
    ·
  5. G

Köpte ett fuskbygge

Yes jag har full koll på undersökningsplikten. Men när man köper ett nyrenoverat hus ska man kunna anta att det är gjort enligt regler/normer. Och som sagt sa köparen själv under besiktningen till oss som köpare och besiktningsmannen som är vittne att den var godkänd och ok. Nu är det där småpengar anser jag, vi betalade ca 10k för att få den godkänd och det kvittar om vi får dom
    Grundlurad · 11m · 85 svar · 8,2k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  6. B

Bygga ”hög vind” med plats för ”två våningar” förenligt m plan?

Värt att tänka på är att de 0,7 meter som tillåts som förhöjt vägglus räknas från innergolv till utsida tak. Så takets isolering ska med där, dessutom i 45 graders lutning. Dvs, inte mycket att leka med där. Vi gjorde ett taklyft med liknande detaljplan och byggde dels ut en 3,5 m(bred) x 1,5 m (djup) tillbyggnad enl attefallsreglerna (i 2,5 plan), dels en takkupa på andra sidan (ca
    backstad · 13m · 4 svar · 121 läst · Bygglov
    ·
  7. S

Svart färg till plåt. Fönsterbleck. Hängrännor...

Min plåtslagarkompis menar på att biltema eller liknande funkar toppen. Det har så lite påverkan. Det som enligt honom är absolut viktigast är att man målar ofta... inte bara var 10-15e år när det rostat igenom - då är det oftast för sent.
    SvanteC · 13m · 3 svar · 233 läst · Färg, måla & tapetsera
  8. Johannes Carlsson

gångjärn till tung lucka med tv på

Jag körde på en TV arm och lät TVn dölja hålet. Annars köksluck gångjärn lär funka om du sätter några stycken
    Johannes Carlsson · 15m · 14 svar · 350 läst · Möbelsnickeri
    ·
  9. sir_daniel

Tryckimpregnerade brädor till vindskivor

Vänta 1-2år med att måla, titta på hur blöta de är av impregneringen när man köper dem och fundera på om färgen fäster bra på en blöt bräda?
    sir_daniel · 17m · 1 svar · 2 läst · Fasad
  10. Alfredo

Villa Ramnemark, projektet som bara växer.

[citat] Dubbelt så mycket gammal, frostskadad, svåridentifierad mat att kasta... :worried: Inte är jag bitter inte... Eller kanske avundsjuk?
    Alfredo · 21m · 2,6k svar · 607,2k läst · Socialt & projekt
    ·
  11. J

Fixa sviktande golv

Kan vara så att det ligger masonit uppe på sanden, som sen parketten ligger på. Alternativet med flytspackel är inte att rek, du kan aldrig begränsa vart det tar vägen i ditt fall.
    Jörgen Ö · 32m · 4 svar · 142 läst · Golv
  12. J

PLEJD

[citat] Enkelheten och jag har aldrig haft några problem med att den inte reagerar/misslyckas med en tändning. Nackdelen är ju att den i dagsläget inte stödjer (en smidig) integration med andra system.
    Jnyman · 37m · 528 svar · 91,8k läst · Teknik
    ·
  13. J

Hävda dolt fel i badrum från 2004. Tätskikt saknas.

Ang det ev tätskiktet på väggarna, så ser det inte ut som det traditionella röda tätskiktet som man använde då, det har en mer glansigare och ljusare ton, detta ser mer ut som typ falurödfärg el dyl, men såklart svårt att bedöma efter en bild. Det gröna i brunnen tror jag inte heller är tätskikt, ser mer ut som ngt som hamnat i brunnen efter, gammal färg el dyl!
    Jörgen Ö · 38m · 40 svar · 2,7k läst · Juridik
    ·
  14. knekor

Isolerat och panelat över paxfläkten

Ja det var ren tur att jag upptäckte det. Nu när det blivit kallt såg man tydligt utifrån att det var något konstigt Dom ska komma idag på morgonen och titta. Då kommer dom troligen såga upp för utloppet. Känslan jag har är att vi får ta hit ocab eller oktopal som får göra en bedömning av fukten i väggen samt åtgärden som behövs. Förhoppningsvis går det att torka utan att
    knekor · 40m · 2 svar · 138 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  15. T

Klagandeprocess Länstyrelse?

Du kanske inte läste att jag skrev att det finns inga andra byggnader. Dvs jag har inget att gå efter? Det finns heller inga sk 'områdesbestämmelser' eller dylikt som på något sätt reglerar hur byggnaden får se ut? Det jag retar mig mest på är att när jag frågar tjänstemannen hur jag ska förhålla mig så kommer det upp meningar som 'inte för mycket fönster' och 'inte för stora
    Tostarp · 46m · 2 svar · 88 läst · Juridik
  16. Alfredo

Byta dimrar för att kunna använda LED. Värt det?

[citat] Självklart, men med det argumentet kan man avfärda de flesta diskussionerna här. [citat] Lyllo. Du måste vara väldigt väl bibehållen! :cool:
    Alfredo · 1h · 25 svar · 787 läst · Belysning
    ·
  17. M

Vanligt att hantverkare inte svarar på mail/kontaktformulär?

[citat] Låter som att du inte har så nöjda kunder.
    Myckling · 1h · 47 svar · 4,1k läst · Hantverkare
  18. Strip

DW745: nu har jag lämnat tillbaka skiten, vad köper jag istället?

TS200 ser ju trevlig ut, men frågan är då om jag kommer ångra en 8" såg. Det är inte ofta det händer, men när man väl behöver det extra sågdjupet är ju en 10" värdefull. Sen öh är Holzmann och Scheppach samma grejor? Min HS105 ser förutom kulören på plasten ut att vara helt identisk med TK255. Festool är inget för oss lågavlönade som måste betala sina verktyg med skattade
    Strip · 1h · 5 svar · 492 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  19. P

Fråga om gjutning med vibbfri betong/SKB

Tack för era svar Ska ringa hyrfirma idag och boka: *Komplett laser, det är planlaser med gjutfot jag söker korrekt? *En raka, asfaltsraka? *Sloda med rör i änden inte den med platta, för SKB betong Hämtar prylarna dagen innan så man vet hur lasern fungerar. Kollade några klipp på när de lägger ut SKB med slang. Vi är två personer (ej erfarenhet av SKB och slang tidigare),
    PåLandet · 1h · 3 svar · 150 läst · Grund & markarbeten
    ·
  20. Johannes Carlsson

Vem ska vi välja??

Dalaträhus och Götenehus bygger element och Fiskarhedenvillan lösvirke. Det finns massvis med fler husleverantörer som är bra. På så sätt ska ni inte behöva oroa er.
    Johannes Carlsson · 1h · 6 svar · 207 läst · Hustillverkare
  21. Fairlane

Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare

[citat] Samtliga personer som saknar svenskt personnummer till exempel. Som exempel har ju många sommarstugor sålts till tyskar. Man tror sig lösa ett problem med falska bud, utan att veta om problemet är stort eller litet eller ens existerande, man går på en känsla. Om jag var intresserad av att falskt trissa upp priset på en kompis försäljning så skulle det inte hindra mig för fem
    Fairlane · 1h · 30 svar · 1,5k läst · Artikelkommentarer
  22. Claes Sörmland

Vägförening kräver pengar

[citat] Vi får nog nyansera diskussionen lite. Ja, visst ska en fastighetsägare som använder en enskild väg men som inte är en del av samfälligheten betala slitageersättning om denne ges tillstånd att använda vägen för sin fastighets räkning (anläggningslagen 50 §). Detta kan vara tillämpligt för TS om det finns en samfällighet överhuvudtaget. Det kan också vara detta som
    Claes Sörmland · 1h · 181 svar · 58,5k läst · Juridik
    ·
  23. U

Dimension reglar samt cv gles

Hej i ett uterum ska det upp panel som innertak. Taket är valmat så därför finns det inte alltid takstol cc 120 att skruva gles i. Tänkte därför komplettera med reglar som sätts i liv med takstol. Men vilken dimension? Beror väl så klart på spännvid men om man ska vara på säkra sidan och dra på lite, vad skulle räcka? 70, 120? sedan räcker väl cc 60 på 28*70 gles? Mvh Ulf
    uffen · 2h · 0 svar · 29 läst · Byggmaterial & byggteknik
  24. S

Var hitta "rörskal"?

Hur funkar dessa kotte och stift hur gör man. provade igår men de spricker plasten.
    Sundance Kid · 2h · 11 svar · 4,1k läst · Vatten & avlopp
    ·
  25. Olly

Vilken jordfelsbrytare ska jag ha?

[citat] Ok då vet jag. Tack för ett snabbt svar!
    Olly · 2h · 4 svar · 126 läst · El
    ·
  26. A

Torr ved men bark lite fuktig

Ja det går att elda. Jag skulle inte ens fundera på att ra bort bark eller näver innan jag matar elden. Brinner det så brinner det. Självklart är det inte en bra ide att elda drypande våt bark för sig själv. Men om den sitter på en vedklabbe så gör den ingen skada. Är man orolig för vad man eldar gå ut och titta på röken... är den i princip osynlig så är det bra. /ATW
    ArneTW · 4h · 2 svar · 170 läst · Ved, pellets, flis
  27. A

Identifiera inkommande bredband i fd. Kontorshus

Misstänker att linjespänningen på 48V DC bara gäller om man har analogt teleabonnemang aktivt. Kör man endast ADSL försvinner nog likspänningen.
    alfista · 7h · 9 svar · 362 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  28. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,25%, Landshypotek Bank, 3 400 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 7h · 7,8k svar · 208,2k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  29. S

Hur ser man hur mycket värme kontra varmvatten VP tillverkat?

Vill man ha lite koll så får man ju mäta. :) Fram till igår så hade jag ingen aning om hur mycket energi som krävs för värme och vv till huset.Kvalificerade uppskattningar är bra men att mäta är bättre. Först då kan man få en uppfattning om hur husets energianvändning beter sig och börja ta väl underbyggda beslut om ev förändringar/tilläggsinvesteringar.
    spacemoose · 7h · 9 svar · 367 läst · Värmepumpar
    ·
  30. F

Hur man enklast sågar ut hål för dosorna?

Om man siktar in sin krysslaser så att krysset blir mitt i dosan, så kan man sätta dit gipsskivan och borra där krysset är.
    Fred vom Jupiter · 8h · 13 svar · 3,1k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
Laddar...