Byggahus.se
Demmpa
Demmpa: [citat] Enligt fakturan som TS har laggt upp så bor TS i Sjuhärad-området (SE3, någon mil norr om SE4), i höjd med Göteborg. Har man bara hushållsel så är variationerna i förbrukning mellan olika delar av landet ganska litet. Vår hushållselförbrukning (har också fjärrvärme, bor några mil söder om SE3) ligger på 400-500 kWh/månad året runt.
18 svar · 407 läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
lilytwig
lilytwig: [citat] Ja det finns några billiga Teslor, men de försvinner i snabb takt ut ur landet. Förmodligen något undervärderade, och i kombination med låg konkurs så blir de attraktiva söderut.
21,6k svar · 1268,7k läst · Laddboxar & Elbilar
S
Styrman_jansson: [citat] Öhh, hur läser du egentligen? För mig räckte det med sammanfattningen för att kunna koppla rapporten till deras vision. T.ex.; "In 2023, we delivered over 1.2 million Model Ys, making it the best-selling vehicle, of any kind, globally. For a long time, many doubted the viability of EVs. Today, the best-selling vehicle on the planet is an EV" Som går att koppla direkt till; "This
8,8k svar · 379,1k läst · Övrigt Off Topic
A
Alexander HB: Markägarna glömmer ju bort det faktum att de med dagens system slipper all form av markskatt. De bör därmed inte skrika sig hesa på barriärerna om äganderätt hit och dit. Ska de ha absolut äganderätt så ska de även börja betala markskatt. Allt annat är orimligt. Mer John Locke åt folket!
77 svar · 7,9k läst · Artikelkommentarer
N
Navid: Det är alltså ungefär vid blå markeringen som färdigt golv kommer ligga
1 svar · 0 läst · Badrum
E
elmont: Och jag skulle lägga en ny kabel "kulo" efter golvlisten och gå upp till taklisten i ett "hörn" av rummet samt följa taklisten för att skarva den g:a kabeln med den nya uppe vid taket och vid golvet med kulodosor. Ps Och INTE använda clips utan TKK eller helst enbenta Letti
15 svar · 276 läst · El
K
Klass0n: [citat] Jag förstår hur du menar, men jag gissar att inlägget du svarar på handlar mer om att man värdesätter olika saker. Jag känner iaf igen mig i mycket (kanske inte just 8siffrigt på placeringskontot) men delarna om att jag älskar att fixa med huset och i trädgården. Det är underbart på hösten att ta med trangiaköket ut i svampskogen, och att se hur glad lillgrabben blir av att
274 svar · 62,5k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
A
AndersS: [citat] Jodå de finns kvar, oftast snälla personer som hamnat fel av en eller annan orsak. Brukar kunna påträffas inte långt från systembolagets butiker.
9,9k svar · 952,4k läst · Övrigt Off Topic
P
peter.linkan: [citat] Tack för jämförelsen!
12 svar · 439 läst · Fönster & Dörrar
P
PappasHammare: När jag körde mobiltbredband tidigare letade jag också efter något liknande... Jag gillar Mikrotik prylar De kan ha något men jag vet inte. Kan vara så att de bara ha rätt låga cat men antenner har de i alla fall Titta här https://mikrotik.com/products/group/lte-5g-products
5 svar · 83 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Oldboy
Oldboy: Det är inte bara vi människor som blir glada av de tidiga vårlökarna. Har petat ner åtskilliga vårlökar genom åren just för de tidiga insekterna/den biologiska mångfalden/vår egen mentala hälsa. :)
707 svar · 74,4k läst · Trädgård allmänt
Oldboy
Oldboy: Mest troligt mögel. Om det t ex går ngn elledning där så är det antagligen kondens som gett den misstänkta fuktskadan där. Elrör är notoriskt kända för att leda luft (inkl fukt/RH). I de flesta äldre hus drar det runt kontakter när det blåser. Det är därför man i nybyggda hus vill hålla elledningarna innanför fuktspärren, så att inte fuktspärren lokalt sätts ur spel.
1,5k svar · 251,1k läst · Socialt & Projekt
I
Iho: [citat] Tack för snabbt svar! 👍
21 svar · 3,0k läst · Vatten & Avlopp
Jiji
Jiji: [citat] Men du vet det är läget som avgör.
7,6k svar · 909,4k läst · Trädgård allmänt
A
AndersS: Så här står det hos oss "Lämna alla metallförpackningar till återvinning. Konservburkar, sprayburkar (tomma), tuber och aluminiumformar, även små förpackningar som till exempel kapsyler, lock och folien på crème fraicheburken". 😉
743 svar · 41,4k läst · Övrigt husrelaterat
Mikael_L
Mikael_L: NFO sinus heter frekvensomriktaren som inte kräver EMC-tätt kablage http://www.sinus-control.no/Downloads/3FasVerG2_Tekn_Oversikt.pdf https://www.nfodrives.se/
33 svar · 1,2k läst · El
H
husdrommaren: Ska grilla dessa bitar om ett par timmar samt lax till mig. Till det blir det potatisklyftor-och-rotfrukter i ugn och örtsmör. Den större biten är till sonen som är hemma på besök över påsken, gäller att göda den fattiga studenten när man har tillfälle. Vi har testat att köpa kött från lite olika gårdar i närheten, stora saluhallen i Gbg, men denna Gårdsällskapet (beställer
11,5k svar · 804,8k läst · Övrigt Off Topic
D
Dorran: [citat] Tackar! Vi provar med det.
7 svar · 93 läst · Bastu
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Har inte all industrisåpa från träindustrin färgämne och parfym? Det är väl mer nischprodukter som t ex linoljesåpa som inte har det.
39 svar · 4,6k läst · Artikelkommentarer
T
Television_Set: Det har diskuterats att huset ligger på skogsmark som ägaren inta kan få så många kronor för. Men, tomtmark är bostadshus och i normalfallet max 2000m2 runt. Så, när ett hus uppförs så upphör det att vara skogsmark, och borde således värderas/säljas till ett tomtmarkspris. Och nytt bygglov sökas i efterhand.
236 svar · 118,6k läst · Hustillverkare
N
Niq: [citat] Hjälper det att piska hönor❓
6,7k svar · 238,3k läst · Övrigt Off Topic
D
DarkHeffa: Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 734 andra personer som har gjort quizet "Kan du elektriska orden?"
126 svar · 2,3k läst · Quizkommentarer
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Färg för puts kan vara lika bra som väggfärg om det är en akrylat. De flesta är det idag. Men för inte så länge sen var putsfärg ofta alkyder och de är mindre lämpliga inomhus på murverk som blir varma. Gammal hederlig kalkning/kalkfärg är ju också bra men det kräver ren, ny puts som underlag. Och tar sin lilla tid att lägga på. Och det dammar kalk för all framtid.
3 svar · 173 läst · Färg, Måla & Tapetsera
A
AndersS: [citat] Vad är syftet? Och vad avses här, förstår inte? ".....hur ser det ut egentligen med de som är aktiva nog att hitta och svara på denna?"
2 svar · 158 läst
·
· Övrigt Off Topic
gustavholm
gustavholm: [citat] Måste jag ändå gräva bort det underlaget ifall jag kör med en jordfräs tänker att jag kommer ju kratta ut den jorden sedan fylla på med mer matjord överallt ? Välta hade jag glömt i planeringen! Jag kommer lägga färdig gräs på rulle inte så tänker IOM du skrev gräsblandning
2 svar · 112 läst · Gräsmatta
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Jag läser lite långsamt idag, då jag är en av dess, och hann tänka: vafan har tagit åt honom och vad har han med folks påskdrickande att göra!? Efter att ha läst och tagit in bisatsen satte jag dock gaaahhh:et i halsen och kryper in under mitt dunbolster igen. 😇
7,2k svar · 700,3k läst · Övrigt Off Topic
stigen
stigen: [bild]
33,7k svar · 6657,0k läst · Övrigt Off Topic
stigen
33,7k svar · 6657,0k läst · Övrigt Off Topic
J
Jacob H: Hej! Plötsligt har vår frys börjat låta som det blåser ute. I samband med detta blir det några grader varmare i frysen. Räcker med att stänga av några sekunder, sen fungerar den fint ett tag igen. Har provat att frosta av (är egentligen frostfri). Ser inga uppenbara fel på kompressor eller fläkt. Frysen är en 4 år gammal Husqvarna. Mvh Jacob
0 svar · 6 läst · Vitvaror
B
bygges: [citat] Finns en meny för det i appen. Har inte forskat mer i det. Personidentifiering liksom övriga objekt är gratis för Tapo. Kostar pengar med Arlo.
21 svar · 573 läst · Villalarm & Hemautomation
A
AndersS: Om man ska svara specifikt vad som gäller för ts behövs mera information, speciellt utifrån att ts själv hittat detaljer som visar att viss växtlighet inte alls varit på ts fastighet. Sedan har jag väldigt svårt för vissa inlägg med enbart nedsättande kommentarer, de tillför inget!👎
30 svar · 3,1k läst · Häckar, Buskar & Träd
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.