Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Cruzze

Brister i utfört arbete

Tråkigt fall, men intressant frågeställning. Om en hantverkare utfört arbete som vederbörande saknar behörighet för (el i detta fall) kan man då stämma densamme som vore han elektriker?
    Cruzze · 2m · 2 svar · 1,4k läst · Frågor om juridik och fastighetsrätt
  2. GoForIt

Installera köksfläkt på gammal "självdragsöppning"

En lokal plåtslagare skulle kanske kunna hjälpa dig med en övergång från runt till fyrkantigt rör. Det behöver tätas ordentligt också i skarven, annars finns nog risk för att det kan rinna ner kondens och fett från kanalen
    GoForIt · 3m · 9 svar · 207 läst · Ventilation
    ·
  3. T

Vanligt att hantverkare inte svarar på mail/kontaktformulär?

[citat] Vill bara klargöra nu så jag inte tolkas fel. Jag pratar om mail som genereras på en webbsida där det finns viss en felprocent. Vanlig mail som du skickar från din mailklient där emot kan du lita på, på ett helt annat sätt. Om man som företagare använder mail dagligen märker man snabbt när man inte kan skicka eller ta emot mail. Så mail vs telefon tycker väl jag är en
    Turbo123 · 3m · 41 svar · 3,7k läst · Hantverkare
  4. Martin_B

Coola arkitektritade hus till salu

[citat] Fint rep det hänger där i köket... är det där man hänger sig när man har tröttnat på all invändig tegel? :D
    Martin_B · 3m · 4,3k svar · 920,0k läst · Arkitekter, arkitektritat & extern design
    ·
  5. Demmpa

Ansvar säljare köpare vid tillkommen skada före tillträdet

@Spikin jag har några frågor till dig. Om ugnen hade gått sönder, tex ett värmeelement å säljaren byter värmeelement fackmannamässigt till en begagnad i samma kvalité. Är säljaren ålagd att meddela köparen vid upptäckt? vid byte? vid ...? Om kylen/frysen går sönder å säljaren får tag i exakt lika dan kyl/frys av samma årgång etc. Är säljaren ålagd att meddela köparen vid
    Demmpa · 4m · 75 svar · 8,8k läst · Tak & vind
  6. GoC

Fukt under källargolv trots dränering

Exakt, då bygger man en tät ”båt” som flyter i grundvattnet. Men inte så stor och djup så den lyfter hela kåken. Tyvärr så är det få av dessa dräneringsfirmor som har någon form av civilingenjörsutbildad geotekniker anställd. Men dom är så klart bra på annat som att köra grävmaskin och fixa en ny dränering. Men där tar oftast kompetensen slut.
    GoC · 7m · 33 svar · 930 läst · Grund & markarbeten
    ·
  7. L

Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare

Det hade inte fungerat vid den senaste försäljningen av en 2:a bostadsrätt HSB i sydSverige! Den ena budgivaren var från Norge och den andra var från Stockholm båda över 90 år utan dator o Mail, inga lån betalade kontant.
    Leif i Skåne · 8m · 27 svar · 1,0k läst · Artikelkommentarer
  8. K

Hur leta fel i spis

Flyttat elementet lite så att anslutningen kommer en bit ifrån stödplåten och nu verkar den fungera :)
    Kurtivan · 9m · 5 svar · 108 läst · El
    ·
  9. S

Service pelletspanna (CTC Ecoflex) i Skåne?

[citat] En pelletspanna är ingen högteknologi. Med lite vägledning klarar man det själv. Vad är problemet?
    Stegatorparn · 13m · 3 svar · 272 läst · Ved, pellets, flis
  10. Snailman

Underlimma vask i bänkskiva av ask?

Fräst för hundbenen och kexen. [bild] [bild]
    Snailman · 15m · 18 svar · 1,8k läst · Kök
    ·
  11. Z

Fick inte bygglov - hotade granne med spikpistol

Kopierat från lokaltidningen. LJUNGBY KOMMUN Han riktade en spikpistol mot kvinnan, och hotade att döda henne. Händelsen fångades delvis på film. En man i 55-årsåldern döms nu till dagsböter och villkorlig dom. Kvinnan, som bor på landsbygden, är granne med mannen och har varit rädd för honom länge. Hon har enligt egen utsago fått hoppa undan med barnvagnen när han har kört med
    Zlade · 15m · 4 svar · 585 läst · Artikelkommentarer
  12. G

Dra in vatten och avlopp

[citat] Jag antar att det gäller alla kommuner? Vet du vad som menas med "fullständigt kök", en trinett eller pentry?
    guggen · 20m · 15 svar · 377 läst · Vatten & avlopp
  13. C

Förse huset med ström via elbilen

Ja, just litiumjonbatterier är nog inte lämpade för lagring av energi i fasta installationer på grund av förluster och slitage. Deras fördel är i rörliga tillämpningar tack vare lättheten. Det finns en intressant skrift om energilagring där man kan läsa bland annat att verkningsgraden för pumpkraft är 85 %. Vad kan man då göra om man vill lagra energi hemma utan att slita ut
    civilingenjören · 21m · 54 svar · 2,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  14. J

Luftschakt runt källare

[citat] Kallas så i bland när berget ger ifrån sig vatten genom sprickorna, i det stora hela är det grundvatten som trycks upp och regnvatten som söker sig ner i sprickorna [citat] Jepp men det är stora utrymmen kanske 1000 m3 eller mer det är frågan om,och är inget för en vanlig villa, så kan du få till det med en luftgång mot berget och dränering i botten för vattnet så är du
    jonaserik · 22m · 5 svar · 150 läst · Grund & markarbeten
  15. V

Merkostnader

Hej! Detta är första gången jag någonsin får nytta av en försäkring. Dock finns det vissa oklarheter jag gärna skulle vilja reda ut innan jag (eventuellt) talar med försäkringsbolaget. Skadan: Läckage av avloppsvatten i stora delar av huset/husgrunden. Åtgärd: Stora delar av nedervåningen är rivna ned till bottenplattan. Bland annat är hela köket borta. Visst, det är inte kul
    Voh · 24m · 0 svar · 26 läst · Försäkringar
  16. B

Svenska språket

[citat] Jaja, men det gäller alla ord i neutrum. Marsvin, rådjur, osv.
    b8q · 25m · 178 svar · 7,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  17. P

Tillvägagångssätt, budgivning. Tips

Intressanta svar. Vi spekulerar ju själva om vad det kan bero på. Storhetsvansinne, separation, ja alla tankar snurrar ju men vi får se vad som händer men helt klart är ju att detta är väl inte unikt på något sätt och vis. Men man blir ju chockad över era historier
    Pappa1986 · 26m · 13 svar · 388 läst · Köpa & sälja hus
  18. hscn

Trapprenovering. Träet murket?

Linoleummatta, eller korkmatta som den kallades i Sverige, innehåller ingen plast. https://byggnadsvard.se/korkmattan-pa-var-mans-golv/ Försök komma under mattan som är ett par mm tjock och riv ut den i bitar. Är utan tvekan mer besvärligt (eller nära nog omöjligt utan att demontera hela trappan) att byta ut trappstegen istället.
    hscn · 31m · 23 svar · 559 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  19. martin43

Krav på låsbar huvudbrytare?

Varför inte bara ersätta JFB+dvärgbrytare med en personskyddsbrytare? Sparar tre platser direkt. Funktion samma. Visserligen dyr, men ändå. https://www.elbutik.se/product.html/personskyddsbrytare-6ka-c-karaktar-4-pol?category_id=1817
    martin43 · 39m · 6 svar · 300 läst · El
    ·
  20. G

Ni som jobbar och reser i arbetet, se hit!

[citat] så är det, men är inte säljare eller konsult. Byggarbetare! Fungerar annorlunda, skulle jag tro. Klart man kan jobba på hemma plan, med halva lönen, inte intressant. Det viktiga är frun! Hur hon pratar om dig, ditt jobbet osv. Till barnen. Jobbar sena kvällar och hinner ändå inte strosa runt och ta in nya intryck från andra städer, från hotellet till jobbet, med gymmet i
    Ganescha · 39m · 62 svar · 3,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  21. Snigla

Måste en mäklare informera om parkslide?

[citat] Nä det är den inte!
    Snigla · 39m · 57 svar · 3,9k läst · Artikelkommentarer
  22. LoweW

Dagens verktygsinköp!

Köpte ett Katz Moses Stop block och diverse mätinstrument! Nu ska jag bara bygga en släde också.
    LoweW · 41m · 6,7k svar · 1060,4k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  23. D

Slogbod

När det gäller arrende är det tydligt att man inte får räkna in förbättringar som arrendatorn gjort. Samma sak borde gälla här.
    Daniel 109 · 42m · 8 svar · 234 läst · Juridik
  24. GoC

Hur ser man hur mycket värme kontra varmvatten VP tillverkat?

Jag betalar elräkningen när den kommer. Fungerar ypperligt enkelt och smidigt. Displayen på min värmepump har varit trasig i flera år (typproblem på 10 år gamla Thermia VP) så har heller ingen aning om hur många timmar den gått heller. Hör bara hur den låter lite nere i källaren med jämna mellanrum.
    GoC · 44m · 8 svar · 289 läst · Värmepumpar
    ·
  25. Ramnemark

Villa Ramnemark, projektet som bara växer.

[citat] Frysen är över sen kylskåpet gick sönder och jag var tvungen att köpa en matchande frys ;)
    Ramnemark · 44m · 2,6k svar · 606,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  26. A

Regnvatten eller från matlagning?

För att koka bort/alltså förånga) 1 Liter vatten(= 1 kg vatten) från en kastrull med vatten, kräver en energi från kokplattan av 2256 kJ. Görs det på en timma(= 3600 sekunder) krävs effekten på kokplattan 2256 kJ/(3600 s) = 0,627 kJ/s = 0,627 kW. En kokplatta på maxeffekten är väl ca 2 kW, om jag inte minns fel. På full fart kokar man alltså bort 3,2 Liter vatten per timma.
    Arnodt · 54m · 40 svar · 3,5k läst · Ventilation
    ·
  27. Zolt

Humorhörnan ...

Nu gick de inte o länka videon direkt, men man kan klicka sig vidare, absolut den bästa scenen från emil
    Zolt · 57m · 10,2k svar · 1586,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  28. T

Tejpa fönster

https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Tak&v=byggtatningstejp&p=aero-t Använd en öppen tejp Utvändigt.
    Tjrex · 1h · 2 svar · 96 läst · Byggmaterial & byggteknik
  29. martin43

UPS inkopplad mot fasta uttag.

Just nu en APC Smart-UPS 750XL belastad till 23%. ca 1,2 kWh batteri (externt). Det räcker flera timmar i dagsläget. Den kanske klarar att starta kyl/frys men är dimensioneringsmässigt för liten. Har en Smart-UPS 1500 som jag provade att våldföra mig på genom att starta diverse elverktyg och Smart-UPSerna verkar ha en viss reserv för kort överlast (genom sin konstruktion med en stor
    martin43 · 1h · 14 svar · 1,1k läst · El
  30. W

Tips om verktyg till bra pris

Dormerborr har tillverkats i Brasilen länge kanske sedan innan millenieskiftet t.o.m
    Whatmoth · 1h · 6,6k svar · 1547,4k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
Laddar...