Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. lopec

Bergo golvplattor/plastgolv i garage

Hade på balkongen med, kändes riktigt bra. Där gick det ju även att bara spola av för att få rent även under, hur går det med rengöring i förråd, etompau?
    lopec · 1m · 5 svar · 8,3k läst · Golv
  2. Emma242

Mikroskopiska kryp 0.5 mm pälsiga bruna

Nä, det där är olika djur. Den senare ser ut att kunna vara en liten skogskackerlacka. Den första med stor osäkerhet en bärfis. Ingen av dem är skadedjur utan trivs bättre utomhus. Städa bort dem.
    Emma242 · 2m · 6 svar · 38 läst · Miljö & hälsa
    ·
  3. B

Känt influencerpar hänger ut sin hantverkare på nätet

[citat] Varför prata med någon? Influensers tjänar ju pengar på andras lust att läsa o prata på nätet?
    byggarätt · 2m · 26 svar · 1,6k läst · Artikelkommentarer
  4. ullberg

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

Jag tror många har lite svårt för XC40 överhuvudtaget - själv tycker jag den är snygg men känner flera som inte gillar den designen...
    ullberg · 2m · 2,1k svar · 107,9k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  5. optimum

Golvbjälklag i krypgrund för uterum

Saker jag hade funderat på men som du kanske redan har löst Fukt i grunden från marken Isolering av golv Förankring av uterum om det blir blåsigt. Förstärkning där pelarna till uterummet står
    optimum · 3m · 4 svar · 147 läst · Tillbyggnad
    ·
  6. S

Nylagd asfalt, katastrof, reklamera?!

[citat] Den första entreprenörens( som du har avtal med) garanti faller om ny entreprenör fortsätter som sedan inte kan lämna garanti då svårighet med vem har gjort vad / orsakat vad ,uppstår och du blir sittande med svarte petter . Du kan endast överlämna med fortsatt garanti , om du avtalar detta med första entreprenören .
    Spikin · 3m · 39 svar · 9,4k läst · Grund & markarbeten
    ·
  7. B

Vattenskadad väggpanel, dold med plastmatta

[citat] Det ser ut som en odränerad betongplatta gjutits i direkt kontakt med trädelar och med fel höjder också! 1. Ta upp ett hål i betongplattan så att du kan se hur gjutningen är gjord 2 Om du inte tänker åtgärda fukten så måste allt trä som är i direkt kontakt med betongen bytas mot fuktokänsligt 3 Även om du åtgärdar så måste du också se över otillräcklig isolering som
    byggarätt · 5m · 42 svar · 2,7k läst · Försäkringar
    ·
  8. E

Värmerör som smäller och skjuter som pistolskott ibland.

Seriösa installatörer brukar alltid ansluta vp med flexibla rör till värmesystem för att undvika missljud och vibrationer. Detta hjälpte dock inte hos mig då missljuden låg längre bort i systemet med för trånga genomföringar av kopparrör i huskroppen. I nuvande hus har jag dragit och borrat allt själv med pex (lk) och därmed ljudlöst ☺️
    elpinnen · 5m · 26 svar · 2,2k läst · Värme allmänt
    ·
  9. T

Fönsterbåge sväller i nedankant

prova ring traryd och fråga, fönsterna borde hålla mer än 8 år
    tergo · 5m · 3 svar · 62 läst · Fönster & dörrar
    ·
  10. I

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

[citat] Tackar! Ja det tål att funderas på. :) //Fredrik
    Isak90 · 6m · 40 svar · 6,6k läst · Socialt & projekt
    ·
  11. thomas33

Humorhörnan ...

[citat] Fram till 1970-talet hade vi i Halmstad en bensinstation med pumparna placerade så man fick ställa bilarna som hon gör på bilden.
    thomas33 · 6m · 9,8k svar · 1528,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  12. C

Vad göra med nya(?) gamla rostiga filar?

Vad är det för kvalificerat med filar? Det går ju faktiskt att tillverka filar helt för hand med relativt enkla medel, som man gjorde en gång i tiden.
    cpalm · 6m · 23 svar · 956 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  13. P

Får en elektrisk stöt av diskmaskinen - farligt?

[citat] Har du kalibrerat mätinstrumentet någon gång?
    Putte 9497 · 7m · 289 svar · 50,0k läst · Vitvaror
    ·
  14. H

Bärande fönster?

Tror jag slutar fundera huruvidare fönstren var bärande eller inte. :D 2'x8'. . X2
    Horace76c · 7m · 21 svar · 1,9k läst · Fönster & dörrar
    ·
  15. HomeboY

Faktura från rörmokaren

Jag fattar inte hur vissa av er sitter och gör en uträkning över hur mycket pengar ni hade förlorat när ni sitter och gör offerter till kunder. Gör ni inga offerter får ni väl inga jobb? Det ingår väl i er arbetsuppgift.
    HomeboY · 7m · 341 svar · 44,0k läst · Hantverkare
    ·
  16. T

Temperatur i SPAbad när det INTE används på flera veckor?

[citat] Inte helt korrekt. Detta beror på värmekällans temperatur. Förövrigt säger fysiken klart och tydligt att det mest ekonomiska är att inte värma alls. Även om folk brukar säga: men om vattnet är helt kallt så tar det mer energi att värma upp igen. Men den energi maan sparar under kylfasen är alltid mer än den som behövs för återuppvärmningen. Det är därför man kör
    Thomas_Blekinge · 9m · 10 svar · 506 läst · Pool
  17. MaY4

Det hamrar i rören!?

Hej hej! Jag och min man har just köpt vårat första hus och bott i det cirka 2 månader nu. Det är en liten trävilla från 1911. Vi har eluppvärmning och en vanlig varmvattenberedare i källaren. När vi flyttade in i mitten av augusti var allting ok. Men några veckor senare, till synes utan anledning, började det låta från rören. Varje gång vi använder varmvatten så hamrar det i
    MaY4 · 10m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
  18. K

Är arbetet värt priset?

Efter en takomläggning ska nocken vara rak.
    Kurtivan · 13m · 8 svar · 753 läst · Tak & vind
    ·
  19. C

Byggmax:s mfl. värdelösa hantering av virkeslängder

Så är det säkert. I mitt fall är det som sagt konstruktionsvirke det handlar om, och då är ju längderna dessutom betydligt mer kritiska.
    cpalm · 13m · 7 svar · 665 läst · Byggmaterial & byggteknik
  20. T

Sjö runt mitt uthus

[citat] Sakta i backarna nu. Vad kostar en billig domkraft för två ton på biltema? Några hundralappar. Det motsvarar hur många arbetstimmar? Att lyfta en decimeter skapar ju en mycket bättre säkerhet mot genomblött golvvirke. Klart ska man leda bort vattnet också men rören kostar, och mycket arbete är det med. Men kanske man kan låna grannens rör och arbetskraft!
    Thomas_Blekinge · 15m · 23 svar · 5,0k läst · Grund & markarbeten
    ·
  21. D

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

[citat] Om du gör samma insats i juni, juli, augusti och september ska du se att det blir märkbar effekt ganska fort.
    Daniel 109 · 17m · 2,5k svar · 570,7k läst · Trädgård allmänt
    ·
  22. T

Isolera trappa.

Hej, vi har ett hus från 59 i suterräng. Hallen är i nedre plan med en trappa upp till övre bostadsplan. I botten finns även källare och badrum. Hallen är väldigt kall idag och jag funderar därför på att lägga isolering bakom trappan. Det är idag bara panel bakom trappstegen och källaren (som vi har lägre temp i) är bakom. Har förstått att man ska vara försiktig med att ändra
    Themattias80 · 18m · 0 svar · 6 läst · Isolering
    ·
  23. Oldboy

Att gräva ur en torpargrund - Från idé till färdig källare.

Som sagt, kortlingar lär inte göra till eller från i detta fall. Om man limspikar/skruvar typ 15-20 mm plyfa, om det finns med spontade ändar, eller 22 mm golvspån (eller tjockare om det finns), så får man en stark golvkaka. Om det dock gör så stor skillnad att tvärbalken inte behöver förstärkas ställer jag mig lite tvivlande till, men det måste räknas på för att kunna säga bu
    Oldboy · 18m · 54 svar · 23,4k läst · Grund & markarbeten
    ·
  24. T

Bygga om husvagn till båttrailer...?

Skrotade en husvagn för några år sen och byggde om till 30 båtkärra. All aluminium åkte jag till Stena med och fick en femhundring för det. Avregistrerade vagnen genom att skicka in papprena till Transportstyrelsen med uppgift "skrotning utan intyg: ombyggd till båtupptagningsvagn"
    Tule54 · 20m · 13 svar · 413 läst · Övrigt off topic
  25. T

Svartmögel badrum?

Håller med! Vanligt att man använde tjära i badrum förr? Badrummet är gjort -98.
    Tommytommytommy · 22m · 3 svar · 51 läst · Badrum
    ·
  26. HomeboY

Inredning av ovanvåning

Väldigt svårt att säga vad det kostar, beror ju mycket på hur stor omfattningen är. Ska du ha in 3 sovrum, WC och allrum kanske du vill sätta in takfönster också? Golvvärme? Det finns så många olika nivåer på material också. Kakel eller plastmatta i badrum? Laminatgolv eller Massivt trägolv? 450 tkr låter rimligt om du inte ska in med t ex. takfönster och bara välja de mest
    HomeboY · 24m · 2 svar · 127 läst · Hustillverkare
  27. M

Lättbetong

[citat] Isolerar mycket sämre :)
    mattias1jonsson · 30m · 2 svar · 82 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  28. C

Vad har ni gjort med era hus idag?

Påbörjade badrumsrenoveringen, rev bort en innervägg där dom hade spikat fast reglarna med 6 tums spik i ytterväggen (stod och svor säkert i en halvtimme) :sweat:
    Chrally · 34m · 21,4k svar · 2277,9k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  29. Oldboy

Underhåll av pinnstaket

Slamfärg funkar väl på alla sågade ytor. Funkar iofs även på hyvlat, men dels behöver man måla 2 lager (minst), och dels slits det bort fortare iom att det rent mekaniskt inte har några skyddande "försänkningar" att sitta kvar i. Tryckimpregnerade trallbrädor är ju hyvlade så slamfärg är inte idealt, men annars märks ingen skillnad när de är målade. Mina staketsektioner hade
    Oldboy · 35m · 39 svar · 4,2k läst · Socialt & projekt
    ·
  30. T

Ansluta vatten Grohe wc

Tack för era svar! Jag åkte tillbaka till butiken och fick svar. Tydligen ska man dra hylsan hela två varv efter att man dragit åt max med handkraft - så det var jag som hade felat
    Tummenmittihanden79 · 36m · 5 svar · 97 läst · Vatten & avlopp
    ·
Laddar...