Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. I

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

Hej! idag har jag fått suttit och ritat lite igen efter synpunkter och tips från er.:) Jag hann tyvärr inte gå över hela ”huset” men tycker ändå att jag kom en bit på väg vad det gäller tvättstuga/badrum/klädkammare/hall. Tvättstugan har blivit lite mindre och samtidigt så har badrum & klk blivit större. Sovrummet har fått sig lite extra utrymme från tvättstugan och trappen
    Isak90 · nu · 32 svar · 3,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  2. S

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] Nja, det har skrivits i rätt trovärdiga tidningar att just R2 faktiskt har problem av teknisk art. Den hölls stängd rätt länge för några år sedan, man renoverade då delar av reaktorinneslutningens inre del - det var något med korrosion i skivor i en stålmantel innerst mot vattnet. Men på ett antal punkter, där den konstruktion som bär upp bränsletuber, styrstavar mm vilar
    Soltorp40 · 1m · 1,1k svar · 39,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  3. D

Tapetsera över vinyltapet?

Hej, Är det möjligt att tapetsera över vinyltapet eller är det nedrivning som gäller? Har ett vardagsrum med vinyltapeter med lätt struktur (väldigt små vertikala ränder) som sitter på betong. Tackar
    Dap7 · 5m · 0 svar · 1 läst · Färg, måla & tapetsera
  4. janwide

Gummimuff eller nippel?

Ser nu att muffen ska vara kvar. Får göra ett försök imorgon att få ur röret ur muffen. Kan nog bli lite knepigt.
    janwide · 5m · 3 svar · 85 läst · Vatten & avlopp
    ·
  5. U

Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"

[citat] Lanske de har rabattbrev precis som elgrossen? Jag handlar inte heller hos Beijer men det beror på att jag inte är verksam inom det området
    Uffe A · 7m · 277 svar · 20,9k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
    ·
  6. M

Ajax alarm systems

[citat] Då är det bara å slå till på Ksenia då
    Mattias_Jo1 · 7m · 1,8k svar · 278,9k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  7. J

Bluetooth mus utan dongel

[citat] 3 år verkar möjligt på Arc...2BC
    Just Do It Yourself · 7m · 8 svar · 189 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  8. fgo

Vilken controller till takfläkten Vilpe?

[citat] nej tyvärr inte. Det är skillnad på konstantström och konstant spänning. Ska både qubino och trafo in i samma apparatdosa? https://palyset.se/p/elektronisk-transformator-12v-dc-125a-15w-230v-nextec
    fgo · 7m · 34 svar · 783 läst · Ventilation
  9. S

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

Jag tror inte på elbilen. Mkt pga leveranstiderna. 15 månader för Nissan Leaf?! Då är detta utan att den stora massan vill köpa elbil. Det är inte produktionen som är ett problem utan att det är svårt att få tillgång till batterier. Tesla är väl de enda som har lite volym på den fronten. Men amerikansk byggkvalitet är en modell som inte tilltalar mig och ändå har märket lyckats
    Silver78 · 9m · 2,1k svar · 106,2k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  10. D

Vilken tjocklek på OSB eller plywood bakom gipsskiva?

Man kan använda renoveringsgips för att vinna några mm.
    Daniel 109 · 10m · 30 svar · 28,5k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  11. A

400v eller 230v element?

Det finns tillfällen då man kan se på bilder och läsa beskrivningen i ett inlägg och utifrån det tala om hur det nya elementet skall kopplas. Den här gången kunde inte jag det. Och tydligen ingen annan heller. Det är alltid ditt ansvar när du kopplar även om du ofta kan få tips härifrån. Men av samma orsak som du inte kunde få en instruktion "koppla så här" utifrån bilderna kan
    Avemo · 14m · 27 svar · 1,2k läst · El
    ·
  12. M

Bästa stället att ta in offerter för renovering av badrum?

En idé som jag har är att gå via en halvstor rörfirma med gott renommé. Be dem rekommendera några projektledare som de gärna jobbar tillsammans med. De du får rekommenderade är de som samarbetet dem emellan fungerar, då borde projektledaren veta vad den håller på med.
    magnu · 16m · 8 svar · 171 läst · Badrum
  13. N

Bastuvägg konstruktion, Hjälp!!

Jag gjorde det enkelt. Byggde en bastu i betong, ute i lekstugestorlek. Ingen ståhöjd och inga luftspalter eller isolering. Fungerar helt fantastiskt. Blir en fin kondens som hjälper till att öka luftfuktigheten. Litet tips. Kan aldrig brinna upp... [bild]
    Nilsman · 17m · 23 svar · 2,9k läst · Bastu
    ·
  14. 8

Rimligt pris för byte av strömbrytare?

[citat] Jättesnällt men jag tror att vi kommer att köpa en ny eftersom vi tar hit en elektriker för jobbet. Stort tack ändå!
    80-talshus · 17m · 11 svar · 230 läst · El
    ·
  15. sunnis

Flytta en fiberkabel, hur skydda?

Bara så ni vet finns det förstärkt LC kontakterad fiberpatch med dragavlastande band som man kan använda för att dra i tomrör.
    sunnis · 20m · 26 svar · 1,4k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  16. sunnis

Fuktig källare

Om det är inte är något fel på den gamla varför inte använda den?
    sunnis · 22m · 39 svar · 1,4k läst · Grund & markarbeten
    ·
  17. Hemmakatten

Kraftigt fördröjt återställning efter vattenskada

Tycker det är helt sanslöst och väldigt allvarligt att inte ha tillgång till sitt badrum på 8 månader!! I dagens samhälle! Vare sig toa eller dusch såvitt jag kunde läsa! Och ett öppet avlopp! Det är inte acceptabelt. Nog borde styrelsen ha kunnat sätta in en toa åtminstone. Och tycker man borde ha renoverat och åtgärdat de få lägenheter som nu är drabbade i väntan på den
    Hemmakatten · 23m · 7 svar · 261 läst · Bostadsrätt
  18. D3nn05

Isolering av garage

[citat] Inte helt hundra men tror det är 120 där med. Vi har typ bara "lagat" tidigare ägares isolering. All isolering var kapad till ca 50 cm så alla skivor i väggar och tak hade glipor, Samt att det saknades helt enkelt på 3 ställen Och vi kände inte för att byta ut allt så vi fyllde i alla glipor och satte nytt där det inte fanns något.
    D3nn05 · 25m · 9 svar · 142 läst · Isolering
  19. J

Besiktningsman i skåne, tips tack!

Behöver också tips nu på besiktningsman, vi har köpt ett ”1909-hus” som är tillbyggt och tilläggsisolerat. Vill ha en besiktningsman med kännedom om äldre hus och deras konstruktionstyper, därför känns det som Anticimex inte är något bra val då man inte vet vad man får. Huset ligger utanför Helsingborg, jag har hittat två namn på SBR-lista, Benny Parhorn och Johan Hall,
    Jonas ”Snabbe” Andersson · 28m · 38 svar · 49,1k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
  20. A

Avrinning värmeväxlare ger kluckande avlopp

Vi har en slang för avrinning dragen från vår värmeväxlare till vårt köksavlopp(vattenlåset under diskbänken). När vi tar loss vattenlåset och rengör det, så töms slangen. Då uppstår ett kluckande ljud som håller i sig i nån månad (!). Avrinningen suger luft genom avloppet. Hur borde detta kopplas egentligen? Avrinningen sitter direkt i vattenlåset med slangklämma nu. Kan man
    Anders-B · 31m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
    ·
  21. M

Elutbildning

Vilken matematik som behövs beror på problemnivå... - För tillämpning av ohms lag räcker de fyra räknesätten och roten ur långt. - Ska det räknas på fasförskjutningar, flera faser och sånt så är det svårt att klara sig utan lite grundläggande kunskap i vektorer och trigonometri. - Pulser och energi kan landa i derivator och integralkalkyler, begrepp som man måste känna till i
    MagHam · 32m · 27 svar · 693 läst · El
  22. F

Parkering centrala Göteborg?

[citat] Vet ej ännu, det får jag veta i nästa vecka någon gång
    FRS05 · 35m · 25 svar · 989 läst · Övrigt off topic
  23. K

Vita hus populärt bland arkitekter

Jag har alltså ett trendigt hus med problem? Jaha... ja, det kan ju vara kul att äga nåt som är trendigt men så värst stora problem tror jag inte det är med en putsad fasad. Mitt hus har stått här i 105 år och lär nog stå kvar så länge jag lever. [bild]
    Keiller · 37m · 3 svar · 338 läst · Artikelkommentarer
    ·
  24. PNO

Val av filterpatron till spånsug

Jag har billigaste möjliga sug med patronfilter från duabhuset. Inget synligt damm läcker ut i alla fall. Huruvida det är bättre eller sämre än något annat kan jag inte avgöra då jag bara har ett. Deras lösa patronfilter för 500mm anslutning kostar 2199kr, ink moms. Men jag tror det är av den låga modellen.
    PNO · 38m · 2 svar · 47 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  25. J

Värsta elkopplingen?

[citat] :crysmile::crysmile::crysmile:
    Janzzon · 45m · 7,3k svar · 2157,9k läst · El
    ·
  26. K

Råd ang. källare

Hallå igen. Måste revidera det jag skrev om de bärande väggarna som jag trodde stod på nån form av klack. Det var ju, tyvärr får jag säga, en syll. Dock missade jag den pga gipsen som ramla ner och dolde syllen. Mätt fukt utan indikation som tur är. Det är två ” hjärtväggar”. Dör jag tagit hål i gipset sitter reglar som verkar vara 7x5 cm cc 45 cm. Har någon en uppfattning
    Kahn-d · 52m · 3 svar · 231 läst · Grund & markarbeten
    ·
  27. M

Temperatur i SPAbad när det INTE används på flera veckor?

Ja om du sänker ännu längre går det åt mindre energi till uppvärmning. Att "bara" sänka till 25 är kanske för att snabbare värma upp.
    Melb · 53m · 1 svar · 81 läst · Pool
  28. W

Bärande innerväggar i källaren eller ej?

[citat] Har ett ytonghus byggt -63 i souterräng. Ytter-/innerväggar och mellanbjällklag i "blåbetong". Har således flertalet innerväggar på nedervåningen som är bärande. För min del är det dock väldigt enkelt att se då de bärande är 200 mm tjocka mot de icke bärande som är 100 mm. Samt att man ser hur bjälklagsplattorna ligger mellan de bärande blåbetongväggarna.
    wizbuilder · 54m · 6 svar · 268 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  29. P

Nätverk i hus?

[citat] Detta blev lösningen för mig i ett par rum. I övriga drog jag nya rör.
    pennybridge · 54m · 8 svar · 410 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  30. S

Hantverkare tog med delar av värmesystem

Så här långt har jag fått veta att de bortplockade delarna hade slängts utanför huset i en hög :thinking: och att de sedan är försvunna.
    sallad · 55m · 12 svar · 827 läst · Hantverkare
    ·
Laddar...