Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. G

Svårt att få upp temperaturen på golvvärmen

Om det kan vara till någon hjälp, så här gjorde vi ”felsökning”...(vanliga elementen är varma men golv värme rör kalla) Fungerar Cirkulations pumpen, ( Grundfos cirk.pump. ”surrade”...lät lite...och därmed var den hel) Finns det en ”metall grunka”? ...termometer...?...brukar sitta ytterst på en ”svart kabel”....vi provade att stoppa ner den i en hink med is vatten...
    Granatäpple · nu · 25 svar · 3,1k läst · Värme allmänt
    ·
  2. E

Att byta element

Det ska normal fungera att byta element till 600 W utan att göra några ändringar i den fasta installationen.
    etompau · 2m · 1 svar · 2 läst · Belysning
  3. J

Element hundkoja

[citat] Ja,då är det ju bra med en fungerande jordfelsbrytare. En JFB mäter in o utgående ström. Vid skillnad på strömmarna bryter den strömmen. Om du har jordade vu eller ej bryr den sig inte om.
    Johan Lindell · 3m · 17 svar · 203 läst · El
    ·
  4. harry73

Övervintra mini ek i Norrland

Skulle den inte klara sig, kan jag skicka upp nya ekollon från skåne
    harry73 · 4m · 13 svar · 288 läst · Trädgård allmänt
    ·
  5. B

Element

[citat] Absolut. Fick bara komma hem först Men här kommer bilden [bild]
    becca_91 · 5m · 2 svar · 28 läst · El
    ·
  6. T

Nätverk i hus?

Du kan dra nya uttag den dagen ni flyttar på vardagsrummet.
    tompaah7503 · 6m · 6 svar · 319 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  7. J

Plåtslagare som förstört massa vad göra?

Var i landet är detta ? Vad heter firman ?
    Jimbo.S · 8m · 48 svar · 25,3k läst · Juridik
    ·
  8. W

Pris för nyckelfärdigt hus

[citat] Intressant. Men hur räknar du med 2.5 miljoner? För bara huset? På deras hemsida så står det frånpris 1 775 000:- på det huset ni byggde. Myresjöhus har ju utöver huspriset ett pådlag på 2 miöjoner för installation, platta, VA-avlopp etc... Alla kostnader som kommer vill säga. Det kan inte vara med i dina 2.5 miljoner väl?
    Wrazxc · 9m · 8 svar · 367 läst · Hustillverkare
  9. E

BRF lokalhyra - höjs pga skatt (?)

[citat] Jag tolkar TS som att 3000 kr var den retroaktiva avgiften för förra årets "skatt". Sedan löper det på med 1000 kr per månad framöver. Känns inte riktigt som det hänger ihop. Om det var 3000 kr för förra året, varför 12000 kr per år framåt? Eller hyrdes lokalen bara 3 månader förra året? Och vad händer med de månader som redan passerat detta år? Eller är det så att
    ecb182 · 9m · 6 svar · 305 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  10. U

APL.

Då är du ute i god tid. Det är bra
    Uffe A · 17m · 10 svar · 110 läst · El
  11. Nyfniken

Sköljer ni disken?

[citat] Nej.
    Nyfniken · 18m · 16 svar · 261 läst · Vitvaror
    ·
  12. R

Dagvattenkassetter eller stenkista för dagvatten?

Tänker jag rätt att om det regnar 10 mm under en period så genererar det 10 liter vatten per kvadratmeter på en fast yta, t.ex. tak (0,010 meter vatten * 1 kvadratmeter = 0,01 kubikmeter = 10 liter). Har jag då 270 m2 tak och det regnar 10 mm genererar det totalt 2700 liter vatten! Vad bör man dimensionera efter föra att vara på den säkra sidan? Om man bortser från
    rsa · 18m · 4 svar · 184 läst · Grund & markarbeten
  13. D

Toalett surplar och vattnet försvinner vid spolning

Ja, det är ju bara att testspola utan vattenlås. Löser det problemet så löser sannolikt en vacuumventil problemet.
    Daniel 109 · 19m · 52 svar · 4,3k läst · Vatten & avlopp
  14. Garant

Lån / Val av ny bindningstid!

Ett upplägg. Du kommer till banken och får ett erbjudande, du funderar och kommer tillbaka och tycker att erbjudandet är dåligt, bankpersonen blir sur irriterad och ger signal att du är oförskämd och ställer orimliga krav, du går på det och skriver på. Eller så gör du det inte och ringer till annan bankperson och du beklagar dig, denne vet att det måste vara trevlig och
    Garant · 21m · 107 svar · 46,7k läst · Juridik
  15. B

Extrem dränering - Varning starka bilder

[citat] Isolering och fuktskydd är guld värt då torr betong är något helt annorlunda än fuktig!
    byggarätt · 23m · 40 svar · 14,6k läst · Grund & markarbeten
    ·
  16. M

Tillläggsisolera

Näe, men nu gör det! :) Är det något mer ni undrar, fråga på.
    -MH- · 23m · 5 svar · 100 läst · Fasad
  17. Janus82

Använda packning i plan-koppling

Jag har en badrumsfördelare från Vatette som jag ska ansluta till en blandare med 3/8-gänga. Badrumsfördelaren från Vatette är ju anpassad för klämringskoppling och har mått dy 15 (G1/2). För att få en övergång till G 3/8 har jag köpt denna nippel från Rinkaby. Jag köpte även med Vatettes planadapter då jag hade en förhoppning om att nippeln skulle inkludera en packning. Är
    Janus82 · 25m · 0 svar · 7 läst · Vatten & avlopp
  18. H

Rimlig budget för ett ladhus, egen regi

[citat] Ja så är det nog. Det märkliga ä'r att när jag pratade med kommunen sist (några år sedan) så tyckte de jag skulle börja med avstyckningen samtidigt som jag ansökte om dispens. Det lät lite som att det här med att ansöka om dispensen bara var en formalitet... Ska bygga ca 150 m från en sjö som har utökat strandskydd, dvs 200 m.
    hajnor · 27m · 4 svar · 225 läst · Lösvirke & timmerhus
  19. K

Var sätta friskluftsventil i sovrum

Vi har också ett 70-tala hus. Någon tidigare ägare har installerat ventiler i varje rum och de sitter i höjd m fönstrets ovankant. Inte precis intill utan mer mitt på. Finns helt ok, diskreta friskluftsintag, vi har precis satt dit Fresh TL98. Syns väldigt lite mot vit vägg och insläppet kan enkelt ställas in så det passar. Vi har ett i varje sovrum samt vardagsrum och har bra luft i
    KristinaRT · 28m · 9 svar · 166 läst · Ventilation
    ·
  20. S

Koppling stålrör / installera värmepanna

https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-40/ Om du tar ett band smärgelduk och slipar bort rost tvärs röret ska den nog passa.
    Stegatorparn · 28m · 2 svar · 102 läst · Värme allmänt
    ·
  21. A

Grannen sprängde - besiktningfirman fuskar m protokoll & ingen tar ansvar f skadorna!

Efter nästan 4,5 års processande och med bara månader kvar till rättegångsdatum erbjöd försäkringsbolaget en förlikning som jag inte kan gå in på detaljer på, men den är accepterad och vi kan gå vidare och få vårt hus åtgärdat. Det är vad som varit viktigt för oss hela tiden. Det ironiska här är att processen sannolikt kostat försäkringsbolaget dubbelt så mycket som att
    andr-eri · 30m · 49 svar · 15,8k läst · Juridik
  22. S

Säljaren inte åtgärdat fel som överenskommet

Oavsett vad så väljer man att gå vidare så blir det ju en civil process och det kan ju sluta på många sätt och kanske kosta en del......man får ju väga för och emot.....
    Stefan1972 · 31m · 4 svar · 247 läst · Juridik
  23. G

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] Detta är nog med säkerhet producerad fakenews. Produktionen gjordes olönsam genom en straffskatt för kärnkraftsel och samtidiga stora skattesubventioner till den i grunden olönsamma och miljöskadliga vindkraften. Ett stort parti S 30% tvingas i detalj anpassa sin politik efter Mp 4% för att Löfven ska sitta i Rosenbad. Vi behöver parlamentarisk demokrati inte DÖ eller JÖK.
    Granström2 · 31m · 1,1k svar · 39,2k läst · Artikelkommentarer
    ·
  24. J

Bluetooth mus utan dongel

Beror mycket på dina krav. Jag har en Microsoft Arc som jag tycker om, men jag använder den när jag inte är på kontoret och prioriterar litet, lätt och bra batteritid. Men ska man använda den mer än jag gör så ska man nog satsa på något mer ergonomisk och med fler knappar.
    jimbomas · 37m · 2 svar · 59 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  25. Martin Berggren

Tips om verktyg till bra pris

[citat] ja det har du rätt i, hade glömt att jag vart inne på företagssidan tidigare.
    Martin Berggren · 46m · 6,5k svar · 1519,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  26. stigen

Spånjakten övergår i ”Dammjakt”!

Nu är den vänstra sidan klar! Samtliga maskiner är fastskruvade och tätade efter bästa förmåga. Alla har fått anslutning till sina sugenheter [bild] Skivputsen hade ett jättestort släpp precis under bordet. [bild] Två linjer med kardborreband och en bit gummiduk gjorde susen! [bild] [bild] Samtliga band/bord justerades i 90 grader. [bild] [bild] På den lodräta slipen från ClasOlle
    stigen · 50m · 6 svar · 399 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  27. D

Inställning av ventiler/termostater

Man kan börja med att se till att få en rimlig returtemperatur på alla radiatorer.
    Daniel 109 · 53m · 22 svar · 1,5k läst · Värme allmänt
    ·
  28. Jlennartsson

Traryd vs Nordan Tanum-fönster?

[citat] Ingen skillnad på profilen på karmen, bara bågen.
    Jlennartsson · 54m · 8 svar · 419 läst · Fönster & dörrar
  29. yonna

Är detta parkslide?

Någon form av plister? I så fall ett ogräs som dyker upp var som helst.
    yonna · 54m · 7 svar · 121 läst · Trädgård allmänt
    ·
  30. L

Hur får jag isär en keramisk lamphållare?

Tack.
    LabanW · 55m · 3 svar · 51 läst · El
    ·
Laddar...