Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. T

Energiglas

Jag tror inte att sådant energiglas räknar sig. Det kostar ju extra men ger inte så mycket tillbaka, speciellt när fönstret för övrigt inte är av modernaste snitt. Men fönstersäljarna är duktiga!
    Thomas_Blekinge · 1m · 23 svar · 6,8k läst · Fönster & dörrar
    ·
  2. N

Hjälp - hur ställa in vaktläge/köldvakt på luftluft VP?

I sommarstugan har vi en värmepump luftluft från Mitsubishi. Installerad i år. Nu när vi ska lämna stugan och vara hemma några veckor iaf och det börjar bli lite kallare väder så vill vi ha en ”värmevakt”. Alltså typ, om tempen inne i stugan går under 12c så vill vi att pumpen jobbar upp tempen till 12c och håller den där. Men om solen ligger på ute och tempen inne i stugan
    naggen · 2m · 0 svar · 1 läst · Värmepumpar
  3. P

Handöverfräs?

Köp ett billigt paket, de brukar ju kosta typ en tiondel per stål jämfört med dyra separata. Det man inte brukar få med i dom paketen är kopierstål med kullager uppe (och bottenskär) så komplettera med det. Efter ett tag så märker du vad du använder mest och saknar.
    pjkw · 2m · 34 svar · 1,9k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  4. H

Måla på tryckimpregnerat virke, vilken färg?

[citat] Wow!!! Det låter superbra!!! Vilken tur att jag inte hann måla i år!!! Kanoners!!! Tack snälla!!!
    Hedis59 · 4m · 12 svar · 770 läst · Färg, måla & tapetsera
  5. T

Hur håller ni energi och humör uppe?

[citat] I somras hade jag en dålig dag där jag panikade för att allt kändes övermäktigt. Även denna dåliga dag ordnades med en lista. Skrev ner allt elände som känns som det måste göras och som hela tiden påminner en när man ser dem. Nu till metodiken som hjälpte mig: rangordning och kategorisering. Kategorisera saker enligt valfritt system om hur akut det är. För min del blev
    tompaah7503 · 5m · 33 svar · 1,2k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  6. T

Läckande T-koppling vs sexkantsnippel

Ta lin och pasta istället för gängteip.
    Thomas_Blekinge · 5m · 1 svar · 10 läst · Vatten & avlopp
    ·
  7. S

Hur räta upp sned verkstad?

1 ja 2 ja 3 ja Det här går riktigt bra. . . Gräv undan lite gräs o jord. Lägg upp lite rejält virke. (Typ 45x170) Här ställer du domkraften. Du får bygga lite på bredden o längden så inte domkraften tippar. Sen lyfter du försiktigt. Om nått börjar luta, sänk ner och fixa. Är ibland mjukt under och man får palla upp sitt virke under domkraften med lite osb eller masoniteremsor.
    saiter · 6m · 1 svar · 215 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  8. pacman42

Nu säljer Ikea solceller

Nej, jag vill inte framhäva LENR som ett överlägset alternativ. Jag ville bara visa på att det finns andra saker i vardande som kanske är ännu bättre, men vi kan inte hoppas på dem heller. Notera också att energilagring i salt inte kommer att bli billigt. Och eltillverkning är inte det mest ekonomiska sättet att ta tillvara värmen. Det finns dessutom anledningar att man gör det i
    pacman42 · 7m · 41 svar · 4,0k läst · Artikelkommentarer
  9. C

Har jag gjort det onödigt svårt för mig?

Ett sätt är att ta tex pappersark som du lättare kan vika / klippa till och använda som mall. Finns kanske bättre / smartare sätt ?
    claym · 8m · 2 svar · 26 läst · Golv
    ·
  10. S

Försäkringsbolaget vs Hantverkarens garanti för badrumsrenovering ?

Jag får ringa min hemförsäkring och fråga vad som gäller. För precis som någon skrev innan så skulle man ju aldrig våga anlita ett relativt nytt bolag annars.
    Saintus · 14m · 3 svar · 141 läst · Försäkringar
  11. J

Få signal via wifi när pelletsen är slut

Någon som har beställt från shelly? Och i så fall ungefär hur lång e leveranstiden?
    jonaslatt · 16m · 12 svar · 403 läst · El
    ·
  12. S

Återfylla nytt sutteränggarage, material?

Kan du inte köpa fyllningsmassor (utan sten större än 100mm) och återfylla med? Borde vara det enklaste och ge bäst resultat förutom att man får räkna med lite sättningar efter en tid. Billigt och ger bäst isolering.
    skydiver · 22m · 33 svar · 1,5k läst · Grund & markarbeten
    ·
  13. A

Beställa IKEA-kök, när betalar man?

[citat] Är väl istället så att de flesta betalar med kort och accepterar den betalformen, där man med kort ofta får 30-45 dagar på sig att betala. Så accepterar 99,9% den betalformen så ser man nog inte behovet idag att vidareutveckla andra betalformer.
    AndersS · 23m · 8 svar · 5,9k läst · Kök
  14. Tombrittberg

Rangordna budgetmärkena bland verktygen?

[citat] Ett tyskt kvalitetmärke som nu ägs av Kina.
    Tombrittberg · 23m · 116 svar · 12,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  15. Y

Angripna takstolar i garage, vad är detta?

Är det massa små hål i virket? Jag hade anticimex att se på liknande ärende (i ekonomibyggnad) och virket var drabbat av något djur. Sprutning gjordes men Anticimex sa att det kommer inte hjälpa sålänge jag inte förändrar inomhusklimatet så det blir torr luft. Syns om djuren är aktiva för det blir fint trädamm på golvet ifrån bjälkarna. Anticimex sa att jag inte behövde oroa
    Yrrol · 27m · 2 svar · 195 läst · Tak & vind
    ·
  16. J

Hur "bygger" man en luftspalt i ett yttertak?

Hej du behöver göra avluftningen i nock genom en ventilerad sådan. Det finns lite beskrivningar här och var. På youtube osv.
    Joel Folkesson · 29m · 15 svar · 35,8k läst · Tak & vind
    ·
  17. S

Hur laga läckage?

Inga idéer? Har inget varmvatten i badrummet just nu... @Krilleman Är du inte vaken än? Du har ett forum att bidra i
    swe.jocke · 31m · 8 svar · 542 läst · Vatten & avlopp
    ·
  18. Östlund

Nässlor, mossa och nåt bladogräs (bild). Rädda eller göra om?

Stora områden med klöver och andra tätväxande ogräs som på bilden du lade upp, kan vara lönt att gräva bort svålen. Och sedan lägga på ny jord och så nytt gräs på dom fläckarna. Övrigt ogräs som tistlar, maskrosor mm tar du upp manuellt. Till våren kan en vertikalskärning, nya frön och toppdress vara lönt.
    Östlund · 33m · 1 svar · 76 läst · Gräsmatta
    ·
  19. J

Vackra gamla hus till salu

Om man gillar 1700-tal! [bild] https://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-sodra-gotland-gotlands-kommun-eke-by-510-16317799
    johd01 · 34m · 594 svar · 117,4k läst · Byggnadsvård
    ·
  20. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,45%, Handelsbanken, 4 250 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 35m · 7,5k svar · 199,6k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  21. H

Är klimathotet något att bry sig om?

Det är med viss njutning jag ser att ena sidan av debatten fortsätter med bilder emedan den andra lyfter resonemang. Med den observationen avklarad vill jag ockaå bemöta @optimum och @Anders_Nilsson , ni för samma resonemang, ni argumenterar mot ert egna påstående att någon annan påstår (?! Vanlig vurpa) att framtidens energimix kommer att bestå av ett energislag. @optimum föeaöker
    Huzzbutt · 35m · 4,5k svar · 166,6k läst · Miljö & hälsa
    ·
  22. K

Bra och billig planlösning 80m2 med sovloft

[citat] Får backa på detta påstående, de var min arkitekt som påstod detta när han rita för mig, har inte hittat något som styrker det jag skrev...
    Kaboff · 37m · 33 svar · 2,6k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  23. V

Beslagsboden dörrtrycke

Köpte oxå ett dörrhandtag på byggmax, monterade det igår och fick samma upplevelse som du... Läste någonstans att det ej är fjäderbelastat..
    Vdklyven · 37m · 1 svar · 66 läst · Fönster & dörrar
  24. S

Elkablar i fogskum

[citat] Då tar vi och läser forumreglerna en gång till: [citat]
    Steamboy · 39m · 28 svar · 3,2k läst · El
    ·
  25. D

vänta med att måla fasaden av nytt hus?

Vi hade tänkt att måla fasaden av vårt nya hus flera helger nu. Men det har regnat var och varannan dag! Så vi bestämde oss för att vänta till våren istället. Men bör vi olja och grundmåla sågytorna (och några smala paneler som just nu är helt obehandlade) iallafall? Eller kan man vänta med det också? Räcker det med grundolja och grundfärg? Eller även ett lager med täckfärg
    deeply89 · 44m · 0 svar · 37 läst · Fasad
  26. A

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] Hittade föresten en mer lämpad manik för styrning. Och till bättre pris https://www.m.nu/brytare-wifi/shelly-25-wifi-tvakanalig-fjarrstrombrytare-med-energimatning-for-inbyggnad Och om jag inte förstod helt fel så har den även mätning av energi.... så... med ett sagt. Lite kod och sen är den faktiskt väldigt lämplig upp till 2kw styrning.
    Alexn72 · 49m · 694 svar · 26,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  27. S

Huset målades med fel färg!

[citat] Ja absolut finns det det, men hur många finns det som ruttnat bort? Och de som finns kvar, hur mycket omvårdnad har de krävt? Jag har inget emot slamfärg, tycker det är både smidigt och snyggt. Men att det finns ett antal som hus som klarat sig länge med slamfärg säger just ingenting om hur ”bra” det egentligen är om man inte ställer det i relation till något.
    Styrman_jansson · 55m · 88 svar · 21,2k läst · Fasad
    ·
  28. hobbs

Få ut lim utan fogpistol

Kolla vid 6:55 i denna video. Inte testat själv, men tycker det verkar smart! Krävs att du har en enhandstving liggandes, då.. [MEDIA=youtube]D0Hm-whbWOY[/MEDIA]
    hobbs · 1h · 5 svar · 179 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  29. T

Radiatorventil brummar....

Jag kommer inte ihåg att problemet blev löst. Numera har jag golvvärme i hela huset. Lycka till!
    T.lindberg · 1h · 7 svar · 1,1k läst · Värme allmänt
  30. Ledyr

Vibrerande termostat

[citat] Har samma problem. Hur löste du det? Var det att vattnet gick åt fel håll?
    Ledyr · 1h · 2 svar · 1,0k läst · Värme allmänt
Laddar...