Senaste inläggen
Jimmiieee: Hej, bygger hus i egenregi , fick golvärme nerlagt i maj 2022 , plattan gjuten maj/juni . Gjorde stomresning under sommarn sen stod huset oisolerat och utan värme över vintern 22/23 På våren 23 fortsatte arbetet och isoleringen och plasten kom in på sommaren När vvs-firman skulle montera värmepump i dec 23 märker dom att dom provtryckt med vatten och alla slingor är trasiga . Dom medger
OMathson: [citat] Inte om man bor kvar, dyra bostäder=högre lagfartsskatt+troligen högre pantsättnings skatt+hög fastighetsskatt och senare högsta avgift, högre kapital kostnader, enorma "flyttkostnader/skatter" om man flyttar inom lika dyra områden, hög reavinstskatt om man väljer att sälja. Men visst värdeökningen har varit sjukt hög, borde stoppats mycket tidigare, mindre pantsättnings
Tomture61: [citat] Har 600 kvm gräsmatta men det är 4 saker som avgör en Luba , utrymme för förvaring av trädgårdsmaskiner , kan göra annat under tiden , priset och ingen begränsningskabel.
Josth: Här ett fall om ett Attefallshus som hamnade 34 cm fel inne på den egna tomten och måste rivas eller flyttas enligt stadsbyggnadsnämnden. Det tycker jag däremot är helt oproportionerligt när det också finns en tydlig förklaring. Undrar om de klarar sig sedan om de väljer att betala sanktionsavgiften på 100 tkr? Ser ut att bli en längre rättstvist.
Jonatan79: Tror inte du behöver mer luft in än tilluften som kommer leta sig in under glasdörren då du har ett el-agg.
pacman42: [citat] Nej, men de har idag ingen egen frekvensreglering, de är helt beroende av elnätet. Spänningsregleringen görs också utifrån elnätets spänning.
hsd: [citat] Nehej då Polisen inledde en förundersökning och därefter meddelade pbolaget mig att de gjort fel och ursäktade sig, vidare kontakt med polisen så meddelade jag att problemet var löst så vi lade ner ärendet Polisen tog detta på allvar och agerade snabbt och visst hade jag kunnat gå vidare men det kändes lite överkurs som förmodligen inte hade gett så mycket
camelspin: Ta bort foam. Kolla att det är plant utan. Jämna av direkt på undergolv. En rätskiva om minst två meter behövs, finns billiga och bra på biltema. Ju längre destå bättre.
Alex_Thrill: [citat] Beror på lite vilken del du tänker på :) Berätta gärna mer så hjälper vi till!
OMathson: [citat] Så Ingves är helt fri från skuld? Det tycker inte jag, han hade mycket större mandat än du och jag och kunde säkert mer sätt till att Sverige inte hamnat där vi är. Nja, jag kanske inte förespråkar höjd ränta men inte sänkt nu i alla fall och inte nästa gång heller, klart svensk ränta påverkar kronan men inte rakt av, det är väldigt komplext.
Dilato: [citat] Tesla har en annan vision än den rent krasst ekonomiska. Tesla's mission statement is “to accelerate the world's transition to sustainable energy.” This mission reflects the company's commitment to helping lead a global shift away from fossil fuels. Ingen annan biltillverkare har solpaneler (Solar Roof), hembatterier (Powerwall) och batterilager (Megapack) på produktlistan. To
cpalm: [citat] Fast det är ju inte så enkelt som att du kan ställa amorteringen i sig mot en alternativ investering, eftersom det är en tvingande amortering och ett villkor för finansieringen. Dvs. utan amortering blir det ingen 9 Mkrs-investering. Du måste se till helheten.
lala_Se: Har ett litet förråd, 2,4 m ggr 0,9 m ovanför toa dusch. 0,5 meter högt Har haft skiva som myror trivdes i, nu tagit bort skiva . Vad ska jag lägga in istället, plastlister? Lackade trälister? Metall? Nog bra om området luftas.
Elroboten: "5 000 kWh, villa i Stockholm, 135 m², 64% mindre än genomsnittet ..." En medlem har uppdaterat sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
gaia: [citat] Oljor är ju fettsyror och dom förbrukas i förtvålningsprocessen. Förtvålning är ju en reaktion mellan 2 ingredienser: kaliumlut och fettsyror. Resultat blir fettsyrekaliumsalt som vi kallar såpa + glycerol.
Clarken37: [citat] Problemet är att du då subventionerar arbetsbefriande av ingenjörer, lärare, läkare, sjuksyrror etc. Samhällsfunktioner där vi behöver många FLER arbetstimmar snarare än färre. Använd rot-pengarna till att slakta den statliga skatten istället så kan folk få rimliga skatter och ha råd att betala de hantverkare som faktiskt är bra
Niq: [citat] För att sågen blir väldigt varm när den går länge med tung belastning så ställer man förgasaren så att sågen får lite mera bensin. Bensinen hjälper att kyla sågen. Har man en såg som egentligen är för liten så behöver den all hjälp den kan få. Men det rekommenderas till alla sågar som inte justerar själva.
Jonas Persson: Första dagen med sol och utslagna krokusar. Gissa vilka som är hungriga. [bild]
PappasHammare: Litet lyft.. Hur gick det? Köpte du/@fixarpelle några rör? Eller någon annan som vet var man som privatperson kan köpa dessa rör?
Henric79: Instämmer med Johannes Carlsson. Vi har kört på direktverkande el med elementen inställda på 17 grader, plus vedeldning för att få upp tempen i många år - det var mycket jobb och vi frös som hundar. Satte in en LLVP. Nu har vi haft 22 grader inomhus i många år men elförbrukningen har trots det inte ökat eftersom elementen aldrig slår på numera. Jag tycker det låter som att du har
nino: Det är på en annan plats ja, en stor buske mellan två hus. Snöröjaren började knorra, grenar repar hytten på traktorn så får kapa och beskära lite så han blir nöjd Så här års är det fortfarande tjäle och 3dm snö :) så än får det vänta, men brukar gå fort efter påsk Brukar ha den ungefär 2,5m hög Brukar putsas till i mitten av sommaren tyvärr så sällan vi får se den i
Kane: Senaste uppdatering. [bild]
Johnny Boy: [citat] Den torkar även mopparna 👍😮 Supersmidigt ju! Det jobbigaste med vår traditionella dammsugare är att den väger bly, är högljudd så man får ont i öronen (och det väcker ungarna) och helt enkelt att den inte har en sugförmåga som egentligen gör någon skillnad. man kan dammsuga och dammsuga men skräpet är kvar. Blir galen. Med barn och hundar behövs en pålitlig och
Bananskalare: [citat] Jag har sagt tidigt att det var bra att du hade avtalet. Om du vill ha avtal med mig eller inte är upp till dig. Men din läsförståelse är inte alltid den bästa så frågan om jag vill ha ett avtal med dig. Men du verkar bara läsa en del av det jag skriver. Har man ett avtal sla man följa det. bryter man avtalet så ska det kosta naturligtvis. Men du gillar inte mitt svar. Om du nu
useless: Ja den startar men det är inte nyttigt i längden.
paralun: [citat] Inget jag själv har provat men kollade en Electroluxmodell hos Elgiganten som förefaller ha nöjda kunder. https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spishall/electrolux-hall-med-flakt-hhob865s/607407 Sen som en recension skriver så är installationen klart mer komplicerad där det då även finns ett installationskit.
Redaktionen: Äntligen är det dags för favorithelgen - påsk! Du kan läsa blogginlägget här: Önskar alla en glad påsk!
olofh: Finlir tar tid så får lite långsammare nu Vad tror ni om luckan här på framsidan. Den är 800x500. Räcker ett 400 gångjärn? Ska jag sätta det nu eller utanpå fasadbrädorna? [bild] [bild]