Byggahus.se
B
bygges: [citat] Har ingenting med det att göra. Kamerorna har personidentifiering och siren kring 90-100 db samt lampa. Sen med integration kan man koppla det till ytterligare siren och ljus som går av typ deltacos siren för 350 spänn på 105 db och dessutom med batteribackup.
26 svar · 856 läst · Villalarm & Hemautomation
BirgitS
BirgitS: [citat] Hur tjockt lager lättbetong? Kan det vara puts i stället för lättbetong? Hur gammalt är huset?
3 svar · 142 läst · Hemma hos
S
SirKnasen: [citat] Det låter lovande. Om inte den här tråden får mig på andra tankar så kommer jag också skaffa en Zyxel NR7103 till nya huset inom några veckor.
19 svar · 290 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
J
Josth: Om du har en kronströmbrytare med två fjäderknappar så borde Plejd REL-02 fungera utmärkt: https://plejd.com/sv-se/produkter/rel-02. Fast i så fall borde det vara fler finesser och möjligheter du tänkt utnyttja annars känns det hela onödigt jämfört med bara en vanlig kronströmbrytare.
1 svar · 15 läst · Belysning
A
andreas_arvidsson: Ingen aning hur du lyckades hitta dessa, men tack så mycket! :)
7 svar · 356 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag läser gärna domarna så jag får se argumenten från de som känner att man kan åka ut på annans mark och hävda äganderätt över nedfallna stenar. Om man driver den linjen på allvar, tänker man sig då också att vi borde justera jordabalken så att annan materia som spontant blir en del av jorden, t ex regnvatten, växter, kalciumkarbonat som precipiterar ut från luften också ska
87 svar · 8,2k läst · Artikelkommentarer
H
Helen111: Hej! Jag är i läget där jag har två väggar där hela eller delar av fasaden ska bytas ut, förhoppningsvis i sommar, samt en vägg som behöver tvättas (inte målas detta år). Den 4:e väggen kommer jag inte vare sig tvätta eller måla i år. Mitt dilemma är att jag har väldigt svårt för höjder och att jag dessutom är lite rädd för att jag klantar mig uppe på stegen på något
0 svar · 8 läst · Fasad
P
Pligg85: [citat] Det var ju mig du citerade 😆
286 svar · 63,0k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
H
heimlaga: [citat] Så har jag också fått förklarat för mig. Hos oss går allt som är av metall till skroten. Där får jag betalt för det. Sorteringarna är: -Koppar klass1 -Koppar klass2 -Aluminium -Järn -Mässing och brons Halvfulla målburkar och sprayburkar sorterar jag som problemavfall
744 svar · 41,5k läst · Övrigt husrelaterat
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja, men det är skillnad på 1 timme och två timmar [citat] Det stämmer nog bra, men 11 mil enkel resa får man nog räkna med 2 timmar, dvs 4 timmar totalt, varje dag. Två bilar lär behövas för att få ihop dagen om man är två som jobbar så och har barn. Ensamstående kan glömma det helt. 2 timmar enkel resa är det nog få som har även i storstad.
133 svar · 11,0k läst · Artikelkommentarer
ohGr ohGr
ohGr ohGr: Ser helt underbart ut att kunna bygga in dom sådär högt och snyggt! Hoppas det funkar! Kom tillbaks sen och berätta hur det gick. Min tvättmaskin är helt galen, skakar och skriker och vandrar runt hela badrummet, den gillar att ge efter sig stora repmärken på allt omkring som dusch, wc och tvättställ. Avslutar sen med ett stort fxxck-yxxou i mitten av badrummet med alla slangar utdragna
15 svar · 810 läst · Tvättstuga
BirgitS
BirgitS: ARN:s beslut väger ofta tungt i tingsrätten.
6 svar · 162 läst · Juridik
S
skvadron: Ok, ja jag hittade inte den på Boshs hemsida fast jag försökte söka. Ja högre pris men snabbare frakt! Tack för hjälpen.
2 svar · 38 läst · Vitvaror
K
karlmb: Läs och lär, R290 är framtiden. https://www.kylavarme.se/artikel/aira-lanserar-egenutvecklad-varmepump
478 svar · 111,0k läst · Värmepumpar
BirgitS
BirgitS: Kakellist brukar man nog ha i ovankanten av kaklet och längs sidorna om kaklet inte slutar i ett hörn. Mot bänkskivan brukar man ha silikon.
1 svar · 106 läst · Kök
electroluxaren
electroluxaren: [citat] jodå man kan starta den men risken är att man skjuter kompressorn
7 svar · 1,6k läst · Värmepumpar
BirgitS
BirgitS: Dörren bör nog vara någorlunda nära badrummet så att man inte behöver gå en stor sväng i onödan för att komma in i rummet. Får det plats en garderob i hörnet till höger om fönstret? Det är nog rätt viktigt att veta för hur man bör planera rummet.
3 svar · 107 läst · Planlösningar
FredrikR
FredrikR: Gud förbannat vad god gröten blivit efter att jag fyllde på burken med havregryn. Ska erkänna att jag är periodare när det kommer till gröt och inte helt otänkbart hade grynen passerat bäst före innan den var tom. 😂 [bild]
11,5k svar · 805,0k läst · Övrigt Off Topic
E
Elmakko: [citat] Stort tack Johan! Har varit inne på den lösningen….bra att få den ”verifierad!” Då får jag ”hoppas” att det är där det läcker…. En lösning vi tänkt om det är själva fönstret/Karm som läcker är att låta tillverka ett lock i plexiglas….att sätt över hela fönstret.Vi vill gärna behålla det fina ljuset in….
4 svar · 240 läst · Tak & Vind
T
Thomas_Blekinge: Har du redan fäst kabeln till nylontråden? PÅ vilket sätt? Hur tjock är kabeln? Går det att dra tillbaka kabeln?
1 svar · 67 läst · Grund & Markarbeten
Wooe
Wooe: [citat] Du menar så här? [bild] Nu ser man åtminstone var de är, istället för att det bara krasar under fötterna vart man än går. 😵‍💫
709 svar · 74,4k läst · Trädgård allmänt
J
Josth: Kan också vara bra att kolla att el-mätarens nummer som står i fakturan också verkligen stämmer med mätarnumret på den el-mätare du har i ditt hus. Emellanåt byter de ut elmätaren till nya med fler finesser och fjärravläsning enligt senaste krav och i samband med byggen kan det bli extra rörigt. Kanske oftare råkar blir fel i flerfamiljshus när det är väldigt stressigt med bygget
22 svar · 577 läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
T
Timo22: Hej! Jag har tänkt sätta garderober i ett rum i källaren och samtidigt bygga in alltihop tillsammans med avloppsrören som går igenom rummet från badrummet ovanför. När jag ändå är igång tänkte jag ljuddämpa rören. Egentligen hade jag bara tänkt trycka i ljuddämpande isolering i ”boxen” som blir ovan och bredvid garderoberna, men eftersom den ena väggen (den högra med det
0 svar · 11 läst · Isolering
BirgitS
BirgitS: [citat] Om förrådet har egen från- och tilluft så är det bättre att inte räkna med det alls. Har du kollat hur det ser ut inuti i spaltventilerna så att det inte finns skräp/smuts där som förhindrar fullt luftflöde? Märks det på något sätt att det kommer in luft från krypgrunden?
6 svar · 149 läst · Ventilation
Stefan N
Stefan N: Helt ok WLTP. [bild]
3,7k svar · 574,8k läst · Övrigt Off Topic
B
Bjober: [citat] Men vad skulle fördelen med ett batteri utan BMS vara? Ojämnhet mellan celler kommer alltid finnas och de batterityper som själv reglerar detta gör detta genom att släppa ut värme eller gas. Rymmer fysikens lagar några andra alternativ? Ett elbilsbatteri som ska kunna laddas så hårt kommer aldrig kunna ha celler som självreglerar genom värmeavgång. Det skulle kräva enorm
21,6k svar · 1269,1k läst · Laddboxar & Elbilar
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Oj oj oj. Min erfarenhet inom den offentliga vården är precis tvärt om.
77 svar · 5,9k läst · Hantverkare
L
lat: Hej, nån som vet nån som kan byta celler på Ryobi +One batteriet? Har några där någon/några celler antagligen behöver bytas. Lite surt att slänga ett 9Ah batteri för att nån cell ev är paj. Cellerna är punktsvetsade men INTE ingjutna.
0 svar · 21 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
FredrikR
FredrikR: [bild]
33,7k svar · 6657,4k läst · Övrigt Off Topic
FredrikR
33,7k svar · 6657,4k läst · Övrigt Off Topic
E
emsan86: Åhh vilken fin tävling! Den torkar mopparna 😁 Jag använder en stor och tung Electrolux som är väldigt klumpig. Vi har 5 katter och dammsugaren åker fram titt som tätt. Hade ju varit fantastiskt att få prova denna robotdammsugare som även torkar golvet, wow!!!
122 svar · 3,4k läst · Tävling
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.