Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. S

Ta bort limmat plastgolv i sutterängplan

Använd en mattkniv och skär lagom tunna strimlor. Sen drar du bort dessa med handkraft. Eller kan du använda dig av en kofot av lämplig modell. Gjorde själv denna procedur i tre våtutrymmen i förrgår, ca 15 kvadrat. Tog ca 1 timme.
    Stadsfiskalen · 2m · 2 svar · 49 läst · Golv
  2. D

Bygga om nätverksuttag

Tack för alla svar! Jag har ännu inte öppnat och tittat, men det ser ut som att kontaktdonen är lösa, så i så fall kan jag ju kanske bara köpa ett utanpåliggande uttag och sätta fast donen i det. Är det knepigt att koppla om från ett infällt uttag till utanpåliggande? Borde bara bli mer plats, right? Är det vanligt att donen är lösa? Och i så fall, är det ungefär samma
    danielwerner86 · 27m · 6 svar · 228 läst · El
    ·
  3. H

Våra teknikprylar byggs för att gå sönder

[citat] Jag vill minnas att jag köpte en Seagate hårddisk under tidigt 2000tal som hade minst 5års garanti men det kanske är en annan sak med importerade varor än svensktillverkade.
    Hårdrockarn · 27m · 209 svar · 11,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  4. hsd

Är klimathotet något att bry sig om?

1800f.kr. :thinking:
    hsd · 28m · 4,4k svar · 164,5k läst · Miljö & hälsa
    ·
  5. H

Arrendera tomt vid bostadsrätt

Nivån är rätt vansinnig. En tomträttsavgälld som föreningen har betalat tidigare, är för hela fastigheten, även ytan där husen står. Den är kopplad (på något vis) till värdet av marken. Men värde på mark består i huvudsak av byggrätt. Värdet av mark du inte kan bygga på är nära noll. Så om tomträttsavgälden tidigare var 3 kr / kvm/ månad. Så borde hyran av den här
    hempularen · 34m · 23 svar · 790 läst · Bostadsrätt
  6. C

Verkstad, vad behövs egentligen?

[citat] Jag tror också att det är jätteroligt, jag tänker mer på att det ju tyvärr också är en ganska stor investering. En enklare ny listhyvel ligger väl på runt 100 000 kr, en begagnad på kanske 20 - 50 000 kr. Sen tillkommer ju allt runtomkring. Och om man vill hyvla själv ligger de ju sedan onekligen nära till hands att fundera på om man vill hyvla eget virke eller krokiga
    cpalm · 53m · 10 svar · 236 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  7. hsd

Spindlar

Förutom att sprida sig genom att vandra ut i omgivningen förekommer hos unga eller små spindlar av flera arter en spridningsmetod som kallas ballongflykt och som innebär att spindeln spinner en lång silkestråd som kastas upp så att den fångas av vinden varmed spindeln blir luftburen. Tack vare ballongflykten kan spindlar färdas långa sträckor och spridas till nya områden och
    hsd · 59m · 2 svar · 95 läst · Fasad
  8. T

F eller FTX, det är frågan

[citat] Hej, Nu ett par efter blev det en uppgradering av ventialation och isåfall vilket blev det F, FTX? Hur känns detidag, ?
    Tummenmitthand · 1h · 5 svar · 2,2k läst · Ventilation
  9. j.erkers

Rangordna budgetmärkena bland verktygen?

Ja, kärlek vid första användningen!
    j.erkers · 1h · 59 svar · 4,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  10. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,85%, Övrig, 1 575 000, 3 månader (rörlig) ..." Tummenmitthand har uppdaterat sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 1h · 7,5k svar · 199,5k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  11. tommib

Utvärdera solceller?

Ja. Köp så många paneler att din anläggning ger din maxförbrukning + 3x16 A. Det är i just detta fall säkringen som sätter taket. Det är ekonomisk idioti att göra så. Det finns någonstans ett optimum vad gäller installerad effekt och egen förbrukning. Detär bättre att räkna sig fram till. Det du pratar om i trådstarten kommer bara ge svar på vad just en sådan panel du väljer
    tommib · 2h · 97 svar · 3,9k läst · El
    ·
  12. J

Förening vill ta bort alla handdukstorkar

Naturligtvis är det bra att se till att hålla rätt temperatur på vattnet men för att sätta detta i rätt perspektiv så är det ungefär lika stor risk att insjukna i legionella, smittad i Sverige, som att vinna på lotto. Det handlar om ca 70 personer om året och då är de allra flesta redan i behov av annan vård från början på grund av nedsatt immunförsvar tex pga ålder eller
    Jocke Best · 2h · 81 svar · 12,6k läst · Badrum
  13. Sommartorparn

Färgsättning fönster invändigt skånelänga 1800-tal?

Min fråga gäller kopplade fönster. Med de fina bilder som Sofie har lagt upp gäller enkla fönster så det var därför jag kom att grunna över hur dubbla fönster skulle kunna målas....
    Sommartorparn · 2h · 16 svar · 1,1k läst · Byggnadsvård
    ·
  14. ricebridge

Nu säljer Ikea solceller

Problemet med mångas resonemang är att man förutsätter att en enda energikälla ska lösa alla våra problem. Istället måste vi tänka både-och istället för antingen-eller. Det är sant att solceller inget ger när solen gått ner. Men även är solen är uppe finns behov av el. Hemma hos mig står t ex kyl och frys på dygnet runt – vi är lite ovanliga på så sätt – och det
    ricebridge · 2h · 7 svar · 931 läst · Artikelkommentarer
  15. T

Från självdrag till FTX i hus från 1965

[citat] Hej, Tack för din beskrivning om FTX, som jag förstod det så hade du självdragsventalation. Jag är typ som du väldigt känslig för ljud men på väg att boka installation för FTX alt F men fundersam över hur ljudet är idag och hur mycket arbete är det att renhålla i veckan / månad / år? Vad kostar det för dig att underhålla FTX? Hur storthus har du?
    Tummenmitthand · 2h · 22 svar · 5,5k läst · Ventilation
  16. M

Inredd vind?

Vi har ett 1.5-planshus där vi skulle vilja isolera vinden och installera två takfönster för att kunna njuta av solnedgången, då våra grannar skymmer den på lägre plan. Vi ämnar ej sova på vinden, utan fortsätta ha den som förvaring. Nu säger stadsplanen från 70-talet att 1-planshus ej får inreda vinden. Bygglovshandläggaren jag varit i kontakt med påstår att ett fönster är
    Maxom · 2h · 0 svar · 21 läst · Bygglov
  17. F

Erfarenheter av Intressanta Hus

Lyfter ämnet lite. Ska själv träffa en säljare från IH nästa vecka. Någon här som löpt linan ut med dom?
    Freppuno · 2h · 4 svar · 968 läst · Hustillverkare
  18. fgo

Tävling: Vinn en rejäl lövblås för den stora trädgården

Svar: 7st märken på lövblåsar, med den STORA maskinen Vi flyttar snart till skogen och vad det nu för med sig. Jag ser många nyttor med en lövblås. Bl a att samla ihop löven så igelkottar och andra smådjur har någonstans att bo under vintern. Men före det tänkte jag låta barnen få springa och leka i lövhögarna, det kommer ju gå fort att blåsa ihop det igen. Förena nytta med
    fgo · 2h · 99 svar · 3,4k läst · Tävling
    ·
  19. J

Planlösning i kök

[citat] Bra idéer! Spontant föredrar vi nog att inte ha ett stänkskydd på köksön. Däremot ska vi fundera på om vi kan göra den lite djupare som föreslogs i ett annat inlägg. Då kanske det kommer lite mindre stänk på golvet vid matbordet. Dessutom föredrar vi idén med vask i köksön snarare ön häll. Det var en bra poäng med avståndet mellan kyl/frys och en bänkyta, så om vi
    Johan.B · 2h · 6 svar · 292 läst · Planlösningar
    ·
  20. leby

PIR triggar inte Relä (Shelly)

Ni är fantastiska!
    leby · 2h · 40 svar · 936 läst · El
    ·
  21. V

Huset målades med fel färg!

[citat] Alltså, du sprider felaktig information. Detta stämmer inte. Visst panelen kan torka bättre utåt om den är målad med slamfärg. Men luftspalten bakom panelen har man inte bara för att panelen skall torka upp, man har den även därför att utifrån inträngande vatten skall kunna torka upp och inte fukta upp isoleringen och bakomliggande konstruktion. Faktum är att detta är den
    vectrex · 2h · 26 svar · 1,7k läst · Fasad
    ·
  22. Peter2400

Koppla 10 mm rör mot 22 mm rör vad behöver jag

[citat] Att hitta en förminskning som går från 22->10 mm på Biltema blir svårt. Närmaste är 22->12, du behöver nog bygga i 2 steg för att komma ner till 10. Behöver det vara snyggt? https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/reduceringshylsa-2000017917
    Peter2400 · 2h · 1 svar · 44 läst · Vatten & avlopp
  23. T

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] Tack vare ASEA/ABB och Vattenfall i formen på 50-80-talet. Inget finns kvar värt namnet. Och ändå var dom utpräglade kapitalister.
    Thomas_Blekinge · 2h · 647 svar · 25,1k läst · Artikelkommentarer
    ·
  24. G

Uttag med inbyggd brytare

Det ser ut som jag får vända mig till utlandet för väljer jag loppisspåret känns det som det kan ta tid att samla ihop ett par stycken. :D
    Guson · 2h · 7 svar · 111 läst · El
    ·
  25. Chrille.B

Delar till träsvarv

Tackar för tipset!, ska fundera lite till dock om man ändå inte ska hålla utkik på en beg komplett svarv istället :)
    Chrille.B · 2h · 4 svar · 252 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  26. T

Gammal textilkabel fast i armatur

[citat] Trogen vinner. Kanske hon är från en annan planet. Där ljuset strålar dygnet runt från alla håll. Ungefär som på bilderna från Jehovas vittnens pampfletter. Lycka till!
    Thomas_Blekinge · 2h · 47 svar · 1,2k läst · El
    ·
  27. T

Houston, I have a problem!

Att jag känner mig överflödigt. Vilket jag troligen redan är.
    Thomas_Blekinge · 2h · 43 svar · 6,1k läst · Robotgräsklippare
    ·
  28. T

Hjälp mig välja rätt spis till min första lägenhet!

Påminner om min son som också renoverade sitt kök och försökte sätta in induktion. Han kunde inte heller svara på VARFÖR? Jag skulle hellre satsa pengar på en riktig kvalitetsspis än en induktion från IKEA bara det för att det är induktion. Dessutom är det inte klimatsmart för fem öre att slänga ut en fungerande vitvara bara för att man vill ha det senaste. Men det är bara min
    Thomas_Blekinge · 2h · 1 svar · 30 läst · Vitvaror
    ·
  29. KnockOnWood

FTX på kallvinden

Och med cirka 100 kbm luftströmning genom vinden dras kanske en hel del mineralulls/glasullsfibrer från bjälklagsisoleringen in i bostaden.
    KnockOnWood · 2h · 6 svar · 175 läst · Ventilation
  30. H

Kan man frekvensstyra enfasmotor med hjälplindning?

Jag fick nyligen en mindre spånsug med 230V AC-motor på 0,75 kW som jag skulle vilja varvtalsreglera, på så sätt tänker jag att den kan bli användbar till mindre maskiner och kanske till och med kan dubbla som temporärt ventilationsutblås i min lilla snickarverkstad. Tittade närmare på motorn ikväll och ser att den har en huvudlindning, en hjälplindning, kondensator och startswitch
    henkepenk · 2h · 0 svar · 22 läst · El
Laddar...