Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. jackt

Gammal textilkabel fast i armatur

Hej Vi har ärvt en gammal kristallkrona som vi ska fixa till. Den har el till 6 st lampor som sitter i armarna som går ut från en ”kopplingsdosa” i mitten av lampan. Den gamla tråden var/är textilkabel och i 5 av armarna gick det att dra ur kabeln, men i den sista så gick kabeln av. Så där sitter den fast i armen utan att man får tag på någon av ändarna. Kabeln är väldigt
    jackt · 2m · 0 svar · 1 läst · El
    ·
  2. Appendix

Har bostadsrättsföreningen rätt att neka ändrad användning?

[citat] Min första förening stötte på liknande utmaningar när de skulle bygga om lokaler (och biytor) till lägenheter. Som tur är så sålde man ytan till en bostadsutvecklare istället som köpte råytan, byggde bostäder enligt konstens alla regler och sedan var det årsstämmor med mera för att ta upp de nya lägenheterna i föreningen. Det var ett rätt omfattande jobb och även om
    Appendix · 5m · 25 svar · 864 läst · Juridik
  3. eclaug

Förskjuta elementets position

Hej! Ska renovera ytskikt i vardagsrummet och skulle egentligen vilja slå på en regel typ 70 mm på ytterväggen för att dels kunna slänga i lite extra isolering (väggen är idag oisolerad) och dels få utrymme för att sätta några infällda eluttag (har idag endast ett i vardagsrummet). Dessutom får jag då en slät gipsvägg att måla på. (Knöliga tapeter idag.) Problemet är
    eclaug · 6m · 0 svar · 1 läst · Värme allmänt
    ·
  4. S

Dränering radhus

Hej, tack för svar, korrekt att radhuset har källare. Så i korthet så är det inte supervanligt att man dränerar sitt egna ”hus” och att om det inte finns indikationer på fukt så behöver jag inte vara överdrivet orolig eller avstå köp?
    Snabelhund · 6m · 2 svar · 127 läst · Grund & markarbeten
  5. S

Hur fästa sadeltaket mot husväggen?

Hoppsan, så gammal men det finns nog fler som undrar över lösning.
    seniorkonsult · 7m · 4 svar · 951 läst · Byggmaterial & byggteknik
  6. S

Säkerhetsventil som nog inte stänger helt

Enklast är att köpa en ny komplett blandventil och byta allt.........Köper du samma fabrikat så kanske du klarar dig med gamla rören också.
    Stefan1972 · 10m · 11 svar · 5,6k läst · Vatten & avlopp
    ·
  7. A

Wifi räcker inte ut till garaget!

Jag har kört TP-LINK TL-PA4010 + TL-WPA4220 med gott resultat. 4010 har bara Rj45 och den kopplar du till en port i WiFi-routern inomhus. Sedan pluggar du in WPA4220 i garaget efter att först ha klonat den inomhus. Då händer det magiska att 4220:n sänder ut samma SSID som inomhusroutern och din enhet kopplar upp. Fast all verklig trafik går över elnätet via 4010:n in i din router. Fast
    Anders_Nilsson · 11m · 16 svar · 626 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  8. D

Vattentryck i kommunal anläggning

Lågt tryck ska inte orsaka vibrationer.
    Daniel 109 · 11m · 2 svar · 80 läst · Vatten & avlopp
  9. H

Göra om grusad parkering

[citat] Vad ska åka på infarten? tyngre fordon så bör man kanske gräva ur mer, beror lite på hur det ser ut. Har själv gjort en parkering hemma. Grävde bort jorden ned till orörd mark, på med markduk och fyllt med 0-90 sedan 0-32. Nu nöjer jag mig med 0-32 då jag har detta som parkering för båt och husvgnarna minna
    Hallerudsbo · 15m · 15 svar · 646 läst · Grund & markarbeten
  10. mattiasp

Anhållspåtryckare till bandsåg

[citat] Jo, det är ett hjälpmedel som jag använder relativt ofta, men inte ett hjälpmedel för alla tillfällen. Jag tänkte det ursprungligen för fanérsågning, men uppriktigt sagt är det något jag aldrig gör. Drift master-anhållet har möjlighet till att förflytta anhållet med en gängstång. Tre varv på veven ger då ett faner på 3 x stigningen - sågspårsbredden. I mitt fall
    mattiasp · 18m · 6 svar · 250 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. A

Fråga kring ordning på och val av Router, Switch och Accesspunkter

Här kommer katten bland hermelinerna... Jag har en del HomePlug för att förstärka nätet. Funkar jättebra med en per rum med Wifi och två uttag. Hår givetvis även med en RT-AC68U också. Om din mediakonverter innehåller en router kanske du kan skippa egen router, annars en högpresterande Asus eller annat bra märke. Kan du så dra alla kablar till en 24-portars switch som går rakt in i
    Anders_Nilsson · 22m · 10 svar · 143 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  12. Jonatanbrs

Husbilsparkering på egen tomt

Det ska går att överklaga men tror inte att de kommer ändra ett beslut då visar att de gjort fel.
    Jonatanbrs · 24m · 35 svar · 8,7k läst · Juridik
    ·
  13. J

Behövs nytt bygglov för att ersätta en stödmur?

[citat] Nej det var det inte, förutom att jag även åkte på en liten nätt straffavgift....:cry:
    Jörgen Ö · 27m · 6 svar · 164 läst · Bygglov
  14. Eric Öbo

Behandla undergolv (nyansskillnad lagat golv)

[citat] Hårdvaxolja i all ära men det blir inte speciellt stöttåligt. Det finns matta lacker man kan lägga på som skyddar bättre. Men träslaget är så mjukt i sig själv att det inte går att undvika märken och så ändå. Vi har haft gran- och furugolv i de senaste två bostäderna och de ser för jäkliga ut i ungarnas rum. Å andra sidan ska man ju kunna leva. Äh, vet inte riktigt
    Eric Öbo · 30m · 4 svar · 70 läst · Golv
    ·
  15. A

Våra teknikprylar byggs för att gå sönder

Generellt vill jag säga att trots alla konspirationer från tillverkarna (som oftast helt enkelt är att man tagit fram högt integrerade specialdelar som inte går att byta själv) så är dagens produkter oerhört mycket bättre än gårdagens. Dagens produkter går helt enkelt inte sönder. Bilar, ja. Lågprismärkena har ofta tveksamma lösningar men så har det alltid varit. Man måste
    Anders_Nilsson · 33m · 191 svar · 9,7k läst · Artikelkommentarer
    ·
  16. H

Brand i grenuttag

Jag har varit med om värme skador på grenuttag och skarvsladdar. Att det blir bränt runt ett av hålen. Men att den brinner på det viset du beskriver verkar väldigt udda. Frågan är om den uppfyller säkerhetskraven. Det finns regler om flamskydd för den här typen av produkter. Jag kan inte detaljerna. Men jag tycker du borde låta elsäkerhetsverket titta på den.
    hempularen · 35m · 11 svar · 410 läst · El
    ·
  17. L

Använda 230-voltssystem med 12 V i friggebod?

Solceller är helt tyst i skogen!
    Leif i Skåne · 38m · 9 svar · 203 läst · Belysning
    ·
  18. S

Takkonstruktion Sadeltak mot Sadeltak?

[citat] Glöm denna lösning. Bara framtidsproblem!
    seniorkonsult · 42m · 16 svar · 1,0k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  19. L

Fujitsu 09 eller Mitsubishi FH35

[citat] Jag reklamerade den i vintras men installatören tyckte att pumpen funkar som den ska. Den ger ut 40 graders varm luft när det är ca minus 10. Det har jag mätt själv oxå. Utluftens temp är ca 40-42 grader. Huset är iofs 145 kvadrat 1,5 plan. Högt tak där pumpen är monterad ca 6 meters. Rör längden kan vara mindre än 3 meters. Väggen är 240 cm och utedelen är monterad ca
    Lars48 · 43m · 18 svar · 1,6k läst · Värmepumpar
    ·
  20. fgo

Home Assistant

Jag harvar väl vidare då på Docker versionen. Ska försöka få till en kravlista så jag har nåt att jobba mot. Känns som man spretar åt alla håll när jag sitter och klickar runt.
    fgo · 1h · 67 svar · 10,8k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  21. M

Powerworks p10 blinkar grönt

Ni som också har en Powerworks PXX, hur länge klipper er robot? Min går tills batteriet är runt 50% och börjar då söka efter laddningsstationen, känns som att den borde kunna vara ute lite längre och klippa? Den vill inte heller använda startpunkten jag har satt, har bara en som är på 55m och 100%. Men den verkar strunta i det och kör iväg ca 6-7m och sen börjar den klippa. Blir
    Mathias Hedström · 1h · 3 svar · 927 läst · Robotgräsklippare
  22. G

Husföretaget kommer med ändringar efter skrivet avtal.

Har du köpt allt via husföretaget, dvs. även entreprenaden? I så fall får de själva stå sitt kast och du ska inte betala en spänn. Om du själv har anlitat en byggfirma för att montera och färdigställa en byggsats så måste de ju få ersättning eftersom de fått ”fel” underlag att räkna på. Dock osäker på vem som i så fall ska betala byggfirman för detta, men misstänker
    gullegrizen · 1h · 11 svar · 1,2k läst · Hustillverkare
  23. rampante

Sydöstra hörnet av Sverige

Ännu högre idag [bild]
    rampante · 1h · 134 svar · 16,7k läst · Trädgård allmänt
    ·
  24. L

Ajax alarm systems

[citat] Skriv gärna i den här tråden om du kommer fram till smarta lösningar, går i samma tankar som dig med kameror, lagring osv.
    LövenDempa · 1h · 1,7k svar · 271,4k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  25. T

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Vi närmar oss konsensus i tråden att det är klimatforskare man ska lyssna på när det gäller klimatforskning. Klimatvetenskap utövas av klimatforskare och där råder konsensus om att antropogen uppvärmning pågår. Hoppas att vi nu i tråden slipper se fler referenser till högljudda megafoner av Lars Bern-typ som inte har något alls med klimatforskning att göra utan är ren
    tompaah7503 · 1h · 4,3k svar · 163,7k läst · Miljö & hälsa
    ·
  26. M

Doowin fönster

Om du menar doowin Mölndal så installerade de 2 dörrar samt 10 fönster hos mig. Hyggligt pris, mycket strul under installationen, tex blandade olika vita lister, stora förseningar, skickade fakturan för tidigt och en hel drös andra fel. Allt åtgärdat Inan jag betalade 2 månader försenat med litet prisavdrag, men har inga klagomål på utseendet idag.
    M.sandström · 2h · 1 svar · 67 läst · Fönster & dörrar
  27. Tweety1985

Missnöjd efter insättning av vattenfilter, alterline

Hej på er! För ca en månad sedan satte rörmokaren in ett vattenfilter hos oss (Alterline avsyrningsfilter). Något har sedan dag ett varit knas med det då det smäller högt (så att det hörs i hela huset) varje gång det pushar in vätska i hydropressen och vi har pratat med rörmokaren om det. De säger att det inte ska vara så och har testat korta slangen mellan pump och dunken med
    Tweety1985 · 2h · 0 svar · 75 läst · Vatten & avlopp
    ·
  28. SimrisBo

Färgval fasad

Huset är byggt -43. Tidstypiskt, ja till viss del.
    SimrisBo · 2h · 2 svar · 174 läst · Fasad
    ·
  29. findus42

Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet

Hyllan är monterad tvärskepps. För att kasta ut en pärm genom en stampning långskepps krävs mer än 20m mellan vågtopparna samt rejäl höjd. Något som möjligen kan uppträda på Jungfrufjärden i storm. Båten är inte byggd för öppet hav. Ger jag mig ut på sådant så är prognoserna väldigt stabila. Så annat än inomskärs behöver jag inte ha med i beräkningen när jag designar
    findus42 · 2h · 349 svar · 102,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  30. Banvaktarn

Tråden för oss med Netgear Arlo

Jag löste problemet med mer kameror:D Problemet är subjektivt, personligen är jag mycket nöjd med produkten, det är klart att det finns brister men för det priset då dem kom ut fanns inga andra alternativ. Jag har haft dem sedan 2016 och uppgraderar i år när fibern kommer till Ultra modellen.
    Banvaktarn · 3h · 210 svar · 29,9k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
Laddar...