Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. A

Något bra med inverter ifrån Solax ?

Solax X3-10.0-T-D...............13.900kr Solax X3-9.0-T-D.................13.300kr Solax X3-8.0-T-D.................12.800kr Solax X3-7.0-T-D.................11.500kr Solax X3-6.0-T-D.................10.700kr
    Adi71 · 5m · 5 svar · 335 läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  2. K

Aldrig mera Bauhaus!

[citat] Låt din fru åka dit själv så är problemet lös
    Kjol · 10m · 228 svar · 35,8k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
    ·
  3. Staffan2000

Hjälp! Golven blev gulare än utlovat!

[citat] Naturligtvis. Gran.
    Staffan2000 · 16m · 10 svar · 384 läst · Golv
    ·
  4. F

McCulloch S600 hur mycket lutning?

Hur många skruvar per hjul?.
    furulundman · 16m · 4 svar · 498 läst · Robotgräsklippare
    ·
  5. H

Tips på trådbundna larm kall garage

Kolla in Vanderbilt SPC. Finns en lång tråd på forumet!
    Huggmejsel · 18m · 1 svar · 67 läst · Villalarm & hemautomation
  6. optimum

Varning för Biltemas trallskruv

[citat] Och när beställaren väl fått sina prover och godkänt dem flyttar Kina leverantören produktionen till valfri tillverkare i Kina. Oftast med sämre kvalitet men billigare. Att tillverka med hög kvalitet går givetvis bra i Kina men oftast blir det inte billigare än att producera saker på rätt sätt i Europa. Möjligen om det är mycket manuell hantering som inte går att
    optimum · 18m · 128 svar · 48,8k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  7. M

"Trädkoja" som ser ut som ett piratskepp

Nu har jag gjort lite mer. Stommen på plattformen klar. Kommer inte att lägga trall på plattformen eller sätta fast den förrän jag fått rutschkanan på plats så är det iaf ganska lätt att ändra höjd och flytta runt på plattformen. Tanken är att rutschkanankommer ned någonstans mellan stolparna och att man går tillbaka upp mot skeppet på den smala landgången. Blir rep eller
    Marsman80 · 20m · 70 svar · 14,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  8. Mekatronikbruno

Falurött, gula genomslag

Vi har köpt ett fritidshus där fd ägaren har målat om fasaden för några år sedan. Panelen är målad med traditionell Falu Rödfärg, enligt ägaren ovanpå alkyd "brun färg". Men vi såg många gula genomslag så som det ser ut när det blir kådgenomslag, vid kvistar och ådring. Skillnaden är här att genomslagen är svavel/ljus gula och pulveraktiga. Jag skrapade på färgen och
    Mekatronikbruno · 21m · 0 svar · 1 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  9. J

Var köper och säljer ni bilar

Har sålt en del bilar på Blocket och det är även den kanal som tyvärr fortfarande är bäst. Senaste bilen jag sålde gick iofs smidigt. Kom en bil med 5 rumäner och köpte den, 4 av dem tala inte ett ord svenska så de hade väligheten att ta med sig en tolk åt mig :crysmile: Men de köpte bilen, hittade en buckla som de valde att se mellan fingrarna med (domkraft som gett vika och
    Jarlsgård · 24m · 38 svar · 1,7k läst · Övrigt off topic
  10. J

Ta upp hål i tegelvägg, förstärka bärande vägg

Nästa moment är att se om de reglar eller element som ska bära upp balken klarar de vertikala laster som uppstår. Det rör sig om 16,5 kN (≈1650 kg) per sida enligt ovanstående beräkning. Det kan vara mycket för en klen och lång regel. Jag är oklar på hur du har tänkt dig lösningen.
    justusandersson · 24m · 11 svar · 520 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  11. Rostig_9000i_-88

Duschdörr - höj/sänkproblem

Har gjort det....många gånger! ...sedan så borde ju dörren (oavsett höger /vänstermontage) alltid vara i lägsta läget rakt ut (vilket bägge dörrarna ju är i.
    Rostig_9000i_-88 · 43m · 4 svar · 72 läst · Badrum
  12. M

Kombitvättmaskin

Nu ska hyresvärd sätta dit dämpkuddar under tvättmaskin för att minska oljud, att den förflyttar sig. Ljud kommer från trumman i slutfas. Då de kör sina testprogram utan tvätt i låter det inget.
    Maria44 · 43m · 8 svar · 360 läst · Vitvaror
    ·
  13. Biffen87

Kostnad kyltekniker installera luft/vatten-värmepump

Kör en Mitsubishi ecodan split hade turen att svärfar e kyltekniker så va gratis för min del, va de vanligtvis kostar vet ja inte, men ska hem till svärfar ida så kan fråga. Men va en del å lödda om man har massa böjar sen ska de konas å de ska bli tätt sen ska de vacumsugas å provtryckas å vacumsugas igen (om minnet inte sviker) innan man släpper på köldmedium. Sen isolering.
    Biffen87 · 44m · 35 svar · 4,5k läst · Värmepumpar
  14. Demmpa

Förrådsdörr

Tätningslisten ska ju vara inskjuten i spåret. [bild] [bild] [bild]
    Demmpa · 46m · 1 svar · 145 läst · Fönster & dörrar
    ·
  15. Needas

Svartmögel i taket

[citat] Jag syftar till produkten och inte företaget! När jag sanerar så vill jag ha bort så mycket missfärgning som möjligt för att lättare ha koll på om problemen kommer åter. Personligen så är jag av åsikten att "lite skit har ingen dött av" :D
    Needas · 46m · 32 svar · 2,4k läst · Tak & vind
    ·
  16. AndersMalmgren

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] IPCC har också sagt att kärnkraft är det mest klimatsmarta men då lyssnar man helt plötsligt inte på vad de har att säga, roligt det där
    AndersMalmgren · 49m · 4,0k svar · 149,5k läst · Miljö & hälsa
    ·
  17. S

Ny diskmaskin - vad skiljer dom åt och ska man ha bestiklåda..

Hej, Min diskmaskin har gett upp (Cylinda) efter 8-10 år nånting. Mina köp styrs ofta av rank på prisjakt utan att jag egentligen vet vad som ligger bakom.. - ska ha rostfri.. Bosch verkar ligga bra till och jag tvekar mellan: SMU46KS03S - som är kraftigt rabatterad men har besticklåda..
    stefan100 · 50m · 0 svar · 28 läst · Vitvaror
  18. I

Koppla in blandare kök

Jag är ju långt ifrån ett proffs på vvs, men det är exakt så jag gjort hemma och det håller tätt. [citat]
    iMicke · 52m · 9 svar · 225 läst · Vatten & avlopp
    ·
  19. F

Felkod på E-lux diskmaskin

Först tvättmaskinen från Electrolux...nu diskmaskinen med felkod 60.... Och inga som helst kunskaper om lödning...men kanske finns det någon här som mot en peng är sugen löda lite, kanske någon av er som framgångsrikt redan fixat er maskin? Är bosatt i Västmanland men kanske går att montera ner kortet och skicka? Så trött på Electrolux just nu...och som vanligt.. rekomenderar
    Fungerande · 1h · 44 svar · 43,0k läst · Vitvaror
    ·
  20. C

Vika underlåtsände

[bild] Nån som har tips på hur man viker plåt i vinkel?
    Crayo · 1h · 0 svar · 27 läst · Fönster & dörrar
    ·
  21. olabroberg

Material vid Brandklass EI30

Garaget är ihopbyggt med huset så jag antar det är ei30 som gäller. Takstolarna har ju ett cc mått på 600mm så det borde väl funka att skruva plywood då? Eller missförstod jag något nu? :thinking:
    olabroberg · 1h · 18 svar · 64,5k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  22. H

Säljer ofärdiga bostadsrätter

[citat] Det är väldigt få företag som låter köparna välja fritt vad det gäller kök, ytskikt och planlösning. Resultaten är de sopberg med byggvaror i nära nyskick som kasseras varje år när en ny flyttar in. Detta initiativ kan säkert sluta i en mycket trevlig fastigheten, en massa "självbyggare" som får en fantastiskt fin gemenskap
    Huddingebo · 1h · 43 svar · 3,3k läst · Artikelkommentarer
    ·
  23. S

Små bubblor efter bredspackling.

Fast nog kan det komma bubblor i spackel oavsett underlag? Det är nog bara så det är och det brukliga är ju att man får spackla några ggr (kanske fler) om man bara ska måla. Ska man göra annat så spelar ju inte detta nån roll.
    Stefan1972 · 1h · 5 svar · 158 läst · Färg, måla & tapetsera
  24. E

Råkade köpa en fäbod i Järvsö

Elprylarna kan du slänga. Det finns nyproducerade i bakelit eller porslin som inte har slitna och brandfarliga kontaktbleck och plintar. Dessutom kräver alla former av nyinstallation jord om vi pratar om uttag.
    Emil_K · 1h · 52 svar · 18,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  25. F

kärscher damsugare till blå bosch verktyg

[citat] Fick hjälp av en kompis som printade den här. Funkade över förväntan: [bild] Tack för tipset!
    fatsug · 2h · 11 svar · 852 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  26. S

Torktid flytspackel

[citat] Tack för svar! Det är det jag fruktar att fukten går neråt. Om det går neråt, går den ner mot betongen, är inte detta skadligt?
    Sami Al · 2h · 5 svar · 223 läst · Badrum
    ·
  27. FreQa

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Idag har jag klätt planket med vankantat virke. Får se om jag låter dem bli naturligt gråa eller tjärar dem. [bild]
    FreQa · 2h · 7,1k svar · 1010,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  28. J

Lämpligt golv för sovrum

Då svarar även jag såhär 4 år senare :crysmile: Vi valde att lägga laminat i samtliga utrymmen förutom våtrummen och sällskapsrummen (vrum, allrum) där det istället blev klinker respektive parkett istället :) Laminqtgolvet har ännu inte visat några tendenser på slitage, detta trots 2 små huliganer! Kan inte säga det samma om parketten i v-rummet som fått ta en hel del stryk
    Jarlsgård · 2h · 18 svar · 6,4k läst · Golv
  29. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,98%, Handelsbanken, 1 400 000, 3 år ..." Peppe_Ronin har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 2h · 7,4k svar · 196,0k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  30. Rikard Larsson

Finns inte lamputtag 3pol m jord?

[citat] Okey då är det lika bra jag köper DCL. Tack så mycket för svaret
    Rikard Larsson · 2h · 15 svar · 8,3k läst · El
    ·
Laddar...