Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. kashieda

Annan färg än vitt i tak (källarutrymme)

Jag tror att en väldigt ljus blå färg kan bli bra, utan att riskera att taket känns lågt.
    kashieda · 2m · 2 svar · 88 läst · Färg, måla & tapetsera
  2. L

Rörspetsbrunn

Hej Får kanske köpa ny pump tidigare.... Tycker det hörs nåt konstigt "metall" ljud när den pumpar, eller det är jag som inbillar mig? Har inte hört ljudet tidigare om åren... Eller vad tror ni det kan vara ?
    larsw1 · 9m · 848 svar · 161,7k läst · Vatten & avlopp
    ·
  3. A

McCulloch S600 hur mycket lutning?

[citat] Jag satte plåtskruv som dubb i hjulet och nu funkar det alldeles utmärkt! Den har vid två tillfällen fastnat på samma ställe när den backar i samband med vändning (när den stöter på begränsningskabel längs sidan av slänten). Den signalerar då för ’klippare lutad’ eller något i den stilen... Tror jag kan jämna ut marken lite där och kanske flytta in
    aekeberg · 12m · 3 svar · 431 läst · Robotgräsklippare
    ·
  4. L

Köpa pool i tyskland

Jag köpte en speckpump samt alla rör, slangar, ventiler, böjar etc därifrån 2015. Inga problem med leverans. Frakten var nog kring 1000sekiner. Typ en el halv pallplats på en lastbil.
    largab · 32m · 4 svar · 231 läst · Pool
  5. L

Något bra med inverter ifrån Solax ?

Solax är det ikea kör som inverter i deras paket, så man vet inte vad det är för något?
    larsw1 · 33m · 3 svar · 263 läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  6. Rickard.ag

Vilken takvariant passar?

Ser att du var på samma spår hela tiden. Plåten görs på samma sätt som en bandtäckning på ett valmat tak och mot väggarna görs en ståndskiva som antingen ska gå upp bakanför träpanelen eller i ditt fall gå upp mot bef tak under utsticken, bör vara minst 30cm högt och ska vara helt tätt uppifrån. Denna lösning är inget unikt och en duktig plåtslagare löser det men det är
    Rickard.ag · 34m · 6 svar · 127 läst · Tak & vind
    ·
  7. G

Måla betonggolv i källare

[citat] Din källargolv kommer att klara sej bäst om du målar med färg som släpper genom fukten. Tätt färg kommer att flagna rätt snabbt. Har du frågat i butiken efter silikatfärg? Den binder kemisk till underlaget ( till kalcium) och släpper genom ångan. Hade silikatfärgen enbart på källarväggarna med bästa resultat. Vet ej hur den står mot slitage på golvet.
    gaia · 35m · 12 svar · 278 läst · Färg, måla & tapetsera
  8. W

Puts lossnade: Ska jag putsa om hela väggen?

Hej. Jag fick problem med putsad Lecablock på insidan garaget (se bilden). Bruket sitter direkt på stenen (ingen rödbruk eller nät så mycket jag kan se). Varför putsen lossnade över huvud taget är väl att det blev för mycket fukt från baksidan. Den ligger under marknivå mot berg och regnvattnet från taket togs aldrig omhand. Jag installerade nu rör som kopplades till befintlig
    whiterabbit · 52m · 0 svar · 57 läst · Grund & markarbeten
    ·
  9. H

Tips på isolering för inkommande (kall)vatten

Tack för svar, jag lägger upp en bild på resultatet när det är gjort!!
    Husnerden · 58m · 3 svar · 127 läst · Isolering
    ·
  10. Sommartorparn

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

Tack Snigla! Precis det jag brukar tänka när jag ser bilder på folks nya tjusiga trädgårdsprojekt! Det jobbiga är inte att anlägga utan att underhålla!
    Sommartorparn · 1h · 3,7k svar · 373,8k läst · Trädgård allmänt
    ·
  11. Saggitarius76

IVT och Bosch samma bergvärmepump?

[citat] (Hade thermia innan)
    Saggitarius76 · 1h · 15 svar · 13,1k läst · Värmepumpar
  12. Saggitarius76

Kostnad kyltekniker installera luft/vatten-värmepump

[citat] Nästan exakt samma här! ;)
    Saggitarius76 · 1h · 32 svar · 4,0k läst · Värmepumpar
  13. F

Förrådsdörr

Så här ser mina nyinköpta förrådsdörrar ut. Innre skiktet av dörrbladet är mindre än övriga dörrbladet. Där ska sättas en gummilist. Det kommer då att vara en springa under listen. Ska det verkligen vara så? Kommer det inte att tränga in fukt i dörrarna? [bild] [bild]
    Friggebygg · 2h · 0 svar · 55 läst · Fönster & dörrar
    ·
  14. optimum

Varning för Biltemas trallskruv

En klok person tar till sig goda råd man får på detta forum. Biltemas skruv har varit uppe tidigare om att de inte håller rätt kvalitet och då passar man sig för sådant mm. Här på detta forum har jag även fått det goda rådet att använda rostfri skruv då bättre klarar rörelser i trallen utan att gå av. Och därför följer jag givetvis dessa goda råd.
    optimum · 2h · 120 svar · 43,6k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  15. N

Bekämpning av vitgröe etc i gräsmatta

Fröar av sig gör det nog, men frågan är när fröerna gror. Ser man tex här http://ipm.ucanr.edu/PMG/PESTNOTES/pn7464.html så konstaterar de: Annual bluegrass is a cool-season grass weed that starts germinating in late summer or fall as soil temperatures fall below 70°F. It continues to germinate throughout winter, allowing several flushes of germination at any one site throughout the
    noupe · 3h · 100 svar · 25,3k läst · Trädgård allmänt
    ·
  16. blackarrow

Elnätsföretag varnar för akut elbrist

[citat] USA hade ju som mest 130`000 personer som jobbade med Manhattan projektet så det fanns mycket mer kunskap om Uran/Plutonium cykeln. Man valde tryckvattenreaktor till USS Nautilus fast det fanns andra bränsle och reaktortyper på gång. Det var den reaktortyp som då gick att bygga liten nog att stoppa i en (atom)ubåt 1952. Jag tror det var en vad vi i dag skulle kalla total konsensus
    blackarrow · 4h · 112 svar · 4,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  17. V

Lämpligt golv för sovrum

[citat] [citat] Jag svarar väldigt många år efter du/ni skrev, men ska man uttrycka sig lite klyschigt så är det att man får vad man betalar för. Golv är något man exponeras för mer eller mindre varje dag. Jag skulle personligen undvika plast på något man utsätter sig för ofta. Allt man vidrör etc. absorberar man ämnen osv av till viss del. Det är en sanning man inte kan komma
    vilith · 4h · 16 svar · 6,2k läst · Golv
  18. L

Tävling: Förläng utesäsongen med terrassvärmare

1 : 5 sek. Jag vill INTE ha vinsten, jag trivs med kylan. Jag ser fram mot flera härliga höstmornar - jag går ut när solen precis tagit sig över berget och solens strålar vandrar över hagen. Tänk er en höstdag med alla färger på träden, och en dag då morgondimman lättar samtidigt som solen kikar fram. Det är så otroligt vackra mornar - mina ord räcker inte till för att beskriva
    larka742 · 5h · 22 svar · 838 läst · Tävling
    ·
  19. G

Guidekabel för Gardena smart Sileno Life - hjälp

[citat] Kul att höra att det fungerade bra! Det är också kul att få bekräftat att ens teorier stämmer i verkligheten :)
    golfgreen · 5h · 12 svar · 378 läst · Robotgräsklippare
    ·
  20. N

Runda energieffektiva Villa Äntligen

[citat] Eller på utsidan; vi löser bostadskrisen genom att bygga en Dysonsfär runt solen. Det gäller att vara optimist. Kul hus, även om inte heller ger mycket för att ett cylindern som form rent praktiskt leder till någon besparing. Nivån känns dock lite ojämn -- köket är riktigt häftigt medan taket och terrassen inte riktigt spelar i samma liga.
    Nanashi · 5h · 34 svar · 2,6k läst · Artikelkommentarer
  21. M

Planering av hemmanätverk

Såg nu att du även skulle ha 3st POE-matare. I teorin kan dessa plus de båda switcharna (och en router) bytas ut mot en enhet. T ex något liknande denna: https://www.dustin.se/product/5010782460/gs1900-24hp
    merbanan · 5h · 7 svar · 301 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  22. M

Solcellsanläggning som ger ström även vid strömavbrott..

Det finns företag som kan offerera hela lösningen, sök efter växelriktare som klarar ö-drift.
    merbanan · 6h · 1 svar · 70 läst · Solceller, solfångare, solenergi
  23. A

Beräkna golvås altan - träbalk eller limträ.

Trevligt att du bryr dig! (och ställer relevanta frågor) [citat] Vet inte om jag ska dra hela bakgrunden. Men när jag köpte huset stod hela altanen på en massa plintar med en bärlina i mitten. Efter köpet visade sig ett antal problem med huset som jag började ta tag i. Detta medförde att jag måste riva altanen eller gräva ut och bygga ett rum under altanen - jag valde det senare. Hela
    Albireo · 6h · 4 svar · 197 läst · Altan & uteplats
  24. D

Svartmögel i taket

Ja bra att få bort mögelsporerna. Det är ju inte bara i luften. Det är tyvärr i stort sett omöjligt att få mögeldödare medel på exakt varje lite mögelspor. Ozon är ju en gas som sprids enklare ;) Oftast behöver man inte täcka till allt för mycket. Det är viktigare att man producerar ozon kontinuerlig eftersom ozonet dör bort väldigt snabbt ändå. (Om man då inte har ett
    daniel_nordlund · 6h · 29 svar · 2,2k läst · Tak & vind
    ·
  25. M

Framtidens affärsmodell för hantverkare

Några korta punkter som jag skulle uppskatta - En hemsida eller på förfrågan förmedla en tydlig översikt av firmans upplägg (timpriser, materialpåslag, bilersättning och alla övriga kostnader) - Alltid erbjuda kunden att skriva ett standardkontrakt (typ hantverkarformuläret eller ABS) - Paketpris för ett antal standardtjänster - Mervärde - De bästa hantverkare eller entreprenörer
    mr_bygg · 6h · 26 svar · 1,7k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  26. D

Ozonbehandling

Jo tyvärr har vissa företag som säljer ozonaggregat lite dålig koll ;) Jag sitter på supporten på https://www.ozonstockholm.se och vissa kunder har hört det skall kunna ta bort mögel helt. Tyvärr är det inte riktigt så. Dock dödar ozon de ytliga mögelsporerna. Så det är alldeles utmärkt att rensa ut om man bara har begränsat med mögel. Eller innan man börjar jobba med möglet.
    daniel_nordlund · 6h · 3 svar · 230 läst · Miljö & hälsa
    ·
  27. D

Hundkiss på Golvspån

Vi har en hel del kunder som har kört ozonsanering med framgång. Ozon är tungt så det går ju även neråt. Dock skall kisset vara torrt och torkat. Annars blir det inte lika effektivt. (Gammal artikel vi borde nog uppdatera med mera info.. https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-sanera-kattkiss-kiss-doft.html
    daniel_nordlund · 7h · 8 svar · 315 läst · Golv
  28. J

Trädgårdsdesigner Stockholm sökes

Ingen som använt någon?
    JoakimD · 7h · 1 svar · 90 läst · Trädgård allmänt
  29. M

erfarenhetar av Adax Neo?

Funderar öven jag på att köpa adax clea. Men har samma fråga som sista inlägget...kan man styra grupper av element eller hela husets element (förutsatt att alla är clea-element givetvis)?
    Mackan157 · 7h · 78 svar · 89,6k läst · Olja & el
    ·
  30. Z

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

[citat] Bonsaisliden påverkas lika bra av Roundup som vanlig, stark parkslide. I alla fall hemma hos mig :) Jag tror att det snarare är så att dessa små "tuvor" kräver mindre energi och ger mer tillbaka till rötterna än de kraftigare skotten och att detta är parkslidens svar när den blir försvagad.
    zzelma · 7h · 2,3k svar · 536,7k läst · Trädgård allmänt
    ·
Laddar...