Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. E

ljusbågsdetektorer, AFDD? Vill veta mer.

Det kan ju även nämnas att ljusbågsvakter har använts i ställverk sedan lång tid tillbaka, så någon direkt nyhet är det väl kanske inte.
    elmont · nu · 18 svar · 398 läst · El
  2. H

Montering av 70mm fönster i 45mm vägg?

Jo själva grejen är att jag inte vet vad som blir snyggast/bäst ur estetisk synvinkel? A, köpa ett färdigt 70mm runt fönster, och låta överhängande del sticka in i byggnaden.. (möjlighet till öppningsbart) B, tillverka ett runt (fast och ej öppningsbart) i 45mm och låta slippa att det sticker ut/in i byggnaden Behöver egentligen inte ha 3-glas eller liknande.. enkelglas lär fungera
    Hugo Åkerstedt · nu · 14 svar · 129 läst · Fönster & dörrar
    ·
  3. B

Köksrenovering 2019 - Tips mottages

[citat] Tycker att det ser ut som ett schakt för vatten- och avloppsstammar där. Väggen är alltså inte rak.
    BirgitS · 2m · 5 svar · 223 läst · Kök
    ·
  4. H

Kryddad faktura från elektrikern - kan vi göra något?

[citat] Man måste jobba cirka ett år (1600 timmar) efter avslutad utbildning innan man kan titulera sig elektriker.
    Hammarskallen · 2m · 11 svar · 662 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  5. R

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

[citat] Instämmer, de är ju faktiskt så att den är ofarligt att äta, har inte taggar och är lätt att Klippa ner. Hela bekymret med växten är att komma åt rötterna och få död på dem. Eld funkar som du säger dåligt ett par meter mer (och med tanke på hur mycket vätska stammarna innehåller när de är färska blir de nog ett gott sur brasa). På min egen tomt upplever jag att mina
    Rickard_nr1 · 5m · 2,3k svar · 532,8k läst · Trädgård allmänt
    ·
  6. hahalj

Måla betonggolv i källare

[citat] Matta? Vilken typ av matta och på vilket sätt är det bättre?
    hahalj · 6m · 4 svar · 31 läst · Färg, måla & tapetsera
  7. K

Litteraturtips 20-tals arkitektur/inredning

[citat] Bra tips! Hade gärna gjort det om jag inte hade haft två små kring fötterna att hålla koll på :crysmile:
    klippfast · 8m · 4 svar · 136 läst · Byggnadsvård
  8. Jimbobob

Kaski + yale doorman

Väcker liv i denna tråd i fall att nån googlar fram samma fråga. Var precis i kontakt med Kaski angående detta och det ska inte vara några som helst problem med deras nya dörrar. Tydligen var det problem med deras äldre modell av thermodörrar att låset kunde ta i karmen. Om man beställer en "icke-standard-dörr" från dem så kan man ju alltid ringa och kolla med någon av deras
    Jimbobob · 9m · 2 svar · 1,3k läst · Fönster & dörrar
  9. FredrikR

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

Hur är det, söker Familjen Annorlunda deltagare fortfarande? :rolleyes: [bild]
    FredrikR · 9m · 1,3k svar · 105,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  10. FredrikR

Verktyg i USA...

[citat] Jag har kört Senco Fusion laddaren samt en Hitachi NiCd laddare på den utan problem, men vad dom "kräver" vet jag inte. Finns säkert kraftigare att köpa. Vill minnas att det är den där "Vanson" som jag driver laddarna med.
    FredrikR · 11m · 42 svar · 7,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. H

Trasigt expansionskärl innan inflytt - säljarens ansvar?

[citat] Hur länge tro? Flera månader? Nu kommer jag visserligen att kolla kärlet då och då oavsett, men vill gärna ha lite mer koll överlag.
    HerrHermelin · 15m · 8 svar · 338 läst · Köpa & sälja hus
  12. Snigla

Humorhörnan ...

[bild]
    Snigla · 16m · 8,9k svar · 1400,2k läst · Övrigt off topic
    ·
  13. FredrikR

Bordssåg/bordscirkelsåg budget

[citat] Sjukt smidigt, använder mitt ofta. Plockade ner det igår för o kunna byta däck i garaget. (y)(y) Tack för idén och ritningen än en gång @Masses :ok:
    FredrikR · 17m · 31 svar · 2,2k läst · Verktyg, maskiner & fordon
  14. ginnfilt

Ångspärr/byggfolie i golv i Attefallshus - hur göra?

Bygger ett Attefallshus, på plintgrund, som komplementbostadshus, som ska vara uppvärmt och bebott året om. Har läst och förstått att plasten bäst placeras ovan golvspån, för att dessa med fördel limmas och skruvas mot golvbjälkarna. Detta fungerar ju bra i husets torra delar, men hur gör jag i badrummet där det ska flytspacklas och läggas elslingor? Och hur får jag ett tätt
    ginnfilt · 17m · 0 svar · 1 läst · Byggmaterial & byggteknik
  15. snuttjulle

Blanda betong, proportioner??

Har du sett de stora stenar som tjälen flyttar på i naturen? Mycket större än några få kilo betong. Att en platta inte flyttar på sig är ju för att tjälen inte går in under ett uppvärmt område. Och man isolerar faktiskt runt plattor på markt för att tjälen inte ska gå in. Har för mig det kallas randissolering.
    snuttjulle · 18m · 32 svar · 901 läst · Grund & markarbeten
  16. V

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] På samma sätt som hela skrivbordsboxen (sminkbord då) är sammanfogad. Med min box-joint jig. Kolla på detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-461#post-3373704
    vectrex · 20m · 7,0k svar · 1003,0k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  17. Johannes Carlsson

Byggnadsnämnden "Vi har bestämt....", men hur?

Finns det någon översiktsplan som tar upp detta? Om området är q märkt så finns det dokument kopplat till detta. Det ska stå i detaljplanen. Och det står troligtvis någon tolkningsbar text som gäller generellt. Annars om det inte står något så är det inte reglerat och praxis bör gälla.
    Johannes Carlsson · 24m · 1 svar · 27 läst · Juridik
  18. C

Räknas attefallhus in i husets total m2?

Om inte annat bör väl attefallens yta anges som en biarea?
    crazytok · 24m · 5 svar · 140 läst · Tillbyggnad
  19. vildalva

Vad är det BÄSTA du har i ditt kök?

[citat] Älskar bubbelvatten men tänker att behållaren med patronerna tar en väldig plats under diskbänken. Hade tänkt ha utdragslådor för sopsortering där. Hur har du löst det?
    vildalva · 25m · 185 svar · 15,7k läst · Kök
    ·
  20. E

Liten skada på kabelisoleringen, fixa?

Man kan trä på en bit https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/starkstrom/pvc-slang-3mm
    elmont · 27m · 1 svar · 45 läst · El
  21. B

Vad har jag på gräsmattan?

Det kan vara en leopardsnigel med
    BobbyOne · 28m · 3 svar · 111 läst · Trädgård allmänt
    ·
  22. A

Tak under altangolvet - en utmaning?

Intressant! (Tack för svar!) Har inte tänkt på den lösningen. Hittade en butik som säljer EDPM .: https://www.rubberstock.se/gummiduk-och-packningar/ Dock uppstår några frågor. A) Vilken tjocklek kommer att bli bäst? (verkar finnas från 1mm till 20mm?) B) Är denna typ av gummimatta armerad? (formstabil i alla tjocklekar som bygg plast?) C) Eftersom blindbotten kommer att luta, blir det
    Albireo · 29m · 2 svar · 134 läst · Byggmaterial & byggteknik
  23. S

Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

De vill nog ha rören ur väggen, men kolla med dom. Köket blir inget våtrum så där kopplar du som du vill. //AA
    saiter · 29m · 138 svar · 12,3k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  24. P

Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?

[citat] Jadu, jag blev glad när jag såg lite grönt på håll men när jag kollade närmare så är det bara ogräs:crysmile: Jag har inte sett något strå än men det kanske är för tidigt. Hur ser det ut hos dig nu?
    Paulina123 · 35m · 339 svar · 30,0k läst · Gräsmatta
    ·
  25. B

Pizzaugn med gymboll (pilates) som gjutform

[citat] Ok! Precis vad jag vill undvika... Får stärka upp den rejält tänkte bygga upp med leca gjuten på en liten platta och bygga altanen runt ute köket, kanske overkill. Hur är isoleringen undertill ugnen tänkte bygga upp med leca så den isoleras lite mer undertill. Och hur har du putsat kaklet med? Ser väldigt fint ut
    byggarns · 37m · 184 svar · 54,3k läst · Altan & uteplats
    ·
  26. vildalva

Eluttag i kök

[citat] Tack för bra tips!
    vildalva · 39m · 14 svar · 670 läst · Kök
    ·
  27. M

Förstärka söndervittrad plint

Hade också siktat på att sätta en ny plint. Inga problem att bära av med 2 pelardomkrafter. Se till att de står stadigt bara. (= bred planka under dem så att inte leran ger vika). Det var mycket vatten som stod där... Jäkla jobb att dränera men det skulle nog vara bra... I all välmening.
    Mikael K. · 44m · 5 svar · 265 läst · Fritidshus
    ·
  28. nino

Var går gränsen mellan ytterdel och innerdel på fönster/dörr?

Fönster som öppnas utåt då ska du måla gångjärnssidan och inv i samma färg, utv och andra kanten blir med andra färgen. Så fick jag lära mig vet inte om det är 100 rätt Över under borde bli i utv färg
    nino · 44m · 7 svar · 265 läst · Färg, måla & tapetsera
  29. B

Worx Landroid 2.0

Hej. Har en WR105Si (inköpt 2019) som ej vill gå framåt längre, den vill bara gå bakåt. Lyfter man upp klippen så gör hjulen framåt en liten kort stund men den vände hjulen håll. Någon som har tips på var de kan vara? Klippte hur fint sin helt under dagen men inte på kvällen. Har varit ganska blött/duktigt den sista veckan
    björnen123 · 45m · 5,8k svar · 1399,1k läst · Robotgräsklippare
    ·
  30. E

Planlösning på totalrenovering

[citat] Ok då klarnar det även för mig. Att hänga tvätten utomhus är ett koncept som vi släppt helt men jag förstår syftet.
    ecb182 · 46m · 17 svar · 363 läst · Planlösningar
    ·
Laddar...