Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. A

Trasig vattenpump?

[citat] Det förändrar ingenting. Den proceduren behöver man göra ibland. Men det ökar inte vattentrycket. Är det fråga om en grävd brunn och en sugande pump? Om du tappar ut vatten så att trycket sjunker, Kommer det då upp igen till den halva baren? Det jag är ute efter är om det finns luft i pumpen. När det är luft i rören kan den inte suga upp vatten. Men kan den pumpa alls så
    Avemo · nu · 5 svar · 6 läst · Vatten & avlopp
    ·
  2. K

Vi bygger Älvsbyhus Edith

[citat] Extremt sniket hus? Det har ju exakt allt man behöver för en vanlig familj? Eller vad är det som är så extremt sniket? Vad är det som gör att du inte skulle kunna må bra och trivas i ett sådant hus? Jag är snarare en stor förespråkare för enkelheten, och att man håller nere på lånen men att man ändå får allt man behöver. Min kritik till Älsbyhus är snarare att dem
    katten1234 · nu · 41 svar · 9,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  3. Krokben

Aldrig mera Bauhaus!

Köpte duschkabin, komod med tillhörande handfat samt toalettstol. Allt var rea och fick prylarna för priset som var lovat. Dock glömde dem skicka med ett toalettlock samt någonting till duschkabinen (tror det var något hjul som tillhörde skjutväggarna). Då åkte jag och sambon in till Bauhaus och ifrågasatte så fick vi träffa någon avdelningschef som gav oss grejerna som fattades.
    Krokben · nu · 35 svar · 1,6k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
  4. Mikael 79

Taklampor

[citat] Tack för svar! Med armatur menar man hela stycket? Lampskärm och hela delen som är fäst i taket? Alltså en helt ny belysning? Eller?
    Mikael 79 · nu · 2 svar · 22 läst · El
    ·
  5. H

Hur montera ventilation i attefallshus med självdrag?

Vi renoverade badrummet i huset vi sålt, den vart mer och mer okänslig till den ej reagerade på fukt längre. Men Attefall som bostad så är fuktstyrning ingen bra lösning tycker jag, bättre att den får gå på timer efter man varit i badrummet.
    Husqvarna220Ac · 3m · 6 svar · 151 läst · Ventilation
    ·
  6. M

Avstånd till trä mura öppen spis

[citat] Men man vill ju att spisen tar luften utifrån istf från rummet? Men det låter onekligen lättare att få till det längre fram.
    Marielund14 · 3m · 4 svar · 109 läst · Ved, pellets, flis
    ·
  7. Johan Gunverth

Ska jag spackla mellan gipsskivor innan jag limmar pappersremsa med vävlim?

Spackla den lilla springan så att ytan du limmar remsan mot blir slät. Låt spacklet torka innan du limmar.
    Johan Gunverth · 4m · 6 svar · 69 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  8. L

Orimligt många timmar mm

Eh, han tog in någon för att göra 200h.... Inte 350h, eller löpande utan stopp, utan just 200h. Projektledning kallas det, att hålla koll på sina anställda.;) Edit: Kommentaren var på Henrik Nordlander som tydligen citerat en person som tydligen hade just löpande. Sidospår alltså.
    larka742 · 6m · 50 svar · 10,9k läst · Juridik
  9. mattiasp

Bordssåg/bordscirkelsåg budget

En fällbar konstruktion för att såga skivor har beskrivits på swedishwoodworking.se under artiklar-micro workshop-part 2. Den fungerar utmärkt. Tar nästan ingen plats heller.
    mattiasp · 8m · 29 svar · 1,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
  10. P

Framtidens affärsmodell för hantverkare

Jag tittade på Clas Fixare appen som nämndes i tråden ovan. Endast för Stockholm än så länge. Är det någon som testat? Är detta framtidens affärsmodell?
    Palmis · 9m · 2 svar · 147 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  11. N

Förstärkningsreglar - korrekt utfört

Hej, ber brådskande om hjälp. Pga dålig koordination mellan VVSare och snickare hos renoveringsfirman så misstänker jag att det inte blivit optimalt med golvbjälklaget i badummet om renoveras. Tidigare var det våtrumsmatta. Nu ska det kaklas. Ena bilden beskriver de urtag som VVSaren gjort. Regeln under golvbrunnen är inte att räkna med längre eftersom den är 90-100mm kvar och den har
    Nahpets · 12m · 0 svar · 1 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  12. L

Luftvärmesystem, hjälp!? Uppvärmning 1-plansvilla?

Fördelen med dessa system är att man slipper städa. Alla har väl någon gång sett damm partiklar sväva i en solstråle, och man förundras att det är så många partiklar per liter luft. Utan solstrålen ser man det inte men det finns, men inte i hus med luftburen värme då sitter all damm i filtret som man sköljer med en viss tids mellanrum .
    Leif i Skåne · 19m · 18 svar · 264 läst · Värme allmänt
    ·
  13. Johannes Carlsson

XPS eller EPS till tjälisolering

Det fungerar med EPS, ta den billigaste.
    Johannes Carlsson · 19m · 1 svar · 2 läst · Grund & markarbeten
  14. G

Ärjad klämringskoppling under diskbänk

[citat] Det tar väl exakt lika lång tid som att kapa rören och montera den nya blandaren direkt.
    Grävkalle · 20m · 11 svar · 111 läst · Vatten & avlopp
    ·
  15. Mikael_L

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Nu har jag personligen lite mer perspektivet att mina barn ska kunna få ett någorlunda liv.
    Mikael_L · 22m · 3,8k svar · 144,7k läst · Miljö & hälsa
    ·
  16. W

Tävling: Låt värstingroboten sköta städningen!

Alternativ 2 Motivering: Livet är för kort för att släpa runt en dammsugare.
    Wingburken · 26m · 117 svar · 2,5k läst · Tävling
    ·
  17. N

Undertrycksventilation

[citat] Ja jag har för mig att jag fick den uppskattningen med
    Nygge72 · 26m · 2 svar · 470 läst · Ventilation
  18. Lacariuz

Fästa ytterväggen i betongplattan?

Hej! Jag har kommit så långt nu med mitt förråd att väggarna ska fästas i betongplattan. Men det finns ju hur mycket fästanordningar som helst, vad rekommenderar ni?
    Lacariuz · 27m · 0 svar · 1 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  19. S

Material tilluft kamin

Det bör vara ett rör i ej brännbart material. Tex spirorör.
    sune73 · 28m · 1 svar · 2 läst · Grund & markarbeten
  20. Heij83

Bygga till en våning

Här får du även kostnadsberäkning https://kostnadsguiden.se/takhojning-pris-och-tips-nar-du-ska-lyfta-taket/
    Heij83 · 30m · 2 svar · 15 läst · Tak & vind
  21. S

Myror bygger bo i frigolit

Rev ut en vedpanna i somras, tillsammans med tillhörande tankar. Tankarna var isolerade med frigolit och Lecakulor och när jag drog bort plyfaskivan som klädde in den ena tanken såg det ut så här: [bild] Frigoliten var så porös att den föll sönder när man petade på den. De hade även ätit på en blå EPS-skiva. Visade det för grannen som jobbar med grundläggning och han blev helt
    Stadsbonden · 30m · 0 svar · 1 läst · Isolering
    ·
  22. N

Dragning avlopp (golvbrunn till rör)

Hej, som lekman undrar jag om detta är en OK installation? Badrum från 70talet. Våtrumsmatta låg där. Tidigare gick golvbrunnens rör diagonalt till avloppsröret (svarta), typ som "tio i fyra". Det var alltså placerat mer åt höger och lite närmare övre väggen. Nu är duschutrymmet är 80 x 80 cm och brunnen är centrerad efter detta måttet. Renoveringfirmans VVSare har nu gjort en
    Nahpets · 31m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
    ·
  23. A

Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

[citat] 6-7 år redan avskrivna.
    AndersS · 31m · 518 svar · 49,0k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  24. FredrikR

Bosch gdx 18v-180 eller någon annan?

[citat] Jag säger som DrAlban, det är stabilt, det funka! (GDX 18V-EC 185Nm) Använder den till XC70, Yaris och släpvagn. (y)
    FredrikR · 33m · 34 svar · 874 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  25. P

Hempulare döms till prisavdrag för fulel!

[citat] (y) Ordet "hempulare" är inte på något sätt att likställa med ordet "klåpare". Klåpare finns överallt och många av dem har dessutom div. behörigheter. Det finns hempulare som har långt högre kompetens än många yrkesmän. I det här ärendet handlar det om en äkta klåpare och inget annat.
    Paxman · 33m · 88 svar · 27,8k läst · El
  26. J

Humorhörnan ...

Flera till sjukhus... Där ligger den mesiga trandansen i lä!
    JPW · 35m · 8,9k svar · 1393,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  27. B

Bastu och förråd - Färdig byggsats

[citat] Tack för tipset! Ska sätta mig ned och diskutera med min bättre hälft så får vi hitta en lösning.
    belrain · 43m · 2 svar · 169 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  28. D

Tvättstuga i rum utan golvbrunn

Funderar på att flytta tvättstugan till ett rum utan golvbrunn men ser att rekommendationerna är golvbrunn + tätskikt på golv. Tätskiktet känns lite onödigt då det är betongplatta på mark i en suterrängdel, alla ytterväggar är betong och innerväggar till angränsande rum är tegel. När det gäller golvbrunn så ligger det en precis på andra sidan en icke-bärande tegelvägg till
    Dea_34 · 47m · 0 svar · 1 läst · Tvättstuga
  29. H

Jobbig granne

Ju mer man kröker rygg destu mer påtrampad blir man. Terror kan pågå i det tysta i årtionden om den drabbade inte för det till allmänhetens kännedom. Det är fullständigt vettigt att sätta ut honom på youtube så omvärlden ser vad han håller på med.
    heimlaga · 47m · 332 svar · 71,1k läst · Övrigt off topic
    ·
Laddar...