Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. D

Villa Karlsson

Herregud vilket drömhus! Bra jobbat!:D
    danchr · nu · 108 svar · 40,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  2. A

Stiga automower 520

Vi har köpt en robot ,begagnad. Vi har laddat den i flera dagar nu. Displayen lyser när den står i laddstationen och det går att programmera den. Men när vi lyfter ut den på gräsmattan så blir skärmen svart. Enligt säljaren så har den fungerat i år ,innan han servade den. Han säger att han köpt nytt batteri förra året. Känns tråkigt att behöva köpa ett nytt batteri för flera
    Anette Jonsson · 1m · 0 svar · 1 läst · Robotgräsklippare
  3. T

Ajax alarm systems

[citat] Nej, inte vad jag vet.
    Tosse · 7m · 1,7k svar · 257,5k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  4. T

Upphissad säng eller loftsäng,tips om konstruktion.

Hej! På grund av för få kvadratmeter funderar jag på att bygga en anordning där jag kan hissa upp en dubbelsäng i taket (160x200). Hitta ett intressant reportage, där man använt vertikala skenor. Här syns skenorna i reportaget: https://www.gp.se/livsstil/bostad/upphissad-säng-och-garderob-i-duschen-se-de-smarta-lösningarna-1.4178215 Vet ni var man skulle kunna köpa liknande skenor?
    Tummen86 · 7m · 0 svar · 1 läst · Möbelsnickeri
  5. schnyggve

VA skylt? sitter ivägen

Det.går inte att få till en smygflytt. Får bli till at ringa Vattenverket
    schnyggve · 7m · 5 svar · 419 läst · Grund & markarbeten
    ·
  6. ricebridge

Gokväll, Timell... eller gonatt

[citat] Alltså säger du att män generellt sett är mer lämpade/skickade att bygga. Att det finns en större andel skickade/lämpliga bland män än bland kvinnor. Vilket givetvis är fullständig gallimatias.
    ricebridge · 8m · 104 svar · 13,8k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  7. Serfi

Grundmuren fortsätter ca 1 meter under plattan?

[citat] På vilken nivå ska dräneringen ligga utifrån mitt foto om inte vid botten?
    Serfi · 10m · 16 svar · 747 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  8. F

Hur många standard Solcellspaneler behövs för att generera 1 GWh/år?

Runt 4300 paneler räknat på en faktor runt 0,85 som inte är orimligt.
    fsn · 16m · 2 svar · 24 läst · Solceller, solfångare, solenergi
  9. Z

Avfuktare eller badrumsfläkt till tvättstugan?

[citat] Vad är det för någonting? Egentligen så tror jag att jag har alla grejer hemma som jag behöver, jag har ju en liggandes badrumsfläkt alternativt fortsätta köra på avfuktaren jag redan har. Har inga problem med fukt idag så det är mest en fråga om ifall en badrumsfläkt duger fint till att hålla borta fukten från att ledas upp till vinden ifall jag slutar använda avfuktaren
    ZeroKnowledge · 22m · 2 svar · 72 läst · Ventilation
  10. AXS

Tips på redskapsbod/förvaringsbod

https://www.polhus.se/product/forrad-leif-22-kvm/198 6800:-. Tror det blir svårt att komma så mycket billigare undan.
    AXS · 25m · 3 svar · 247 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  11. A

Elbilar borde förbjudas

[citat] .... elbilen.....
    Alexn72 · 26m · 172 svar · 12,4k läst · Övrigt off topic
    ·
  12. A

Är detta okej ifrån mäklaren?

En byggnad behöver inte vara skyddad i detaljplanen för att det ska finnas restriktioner och starka krav gällande varsamhet, ex i en inventering som det hänvisas till här ovan. Rent generellt förkastar jag allt vad mäklaren säger vid en försäljning, kommer de ut och låser upp huset vid visning så har de fyllt sin faktiska funktion enligt mig... Det finns naturligtvis väldigt
    Alias_Olle · 28m · 4 svar · 375 läst · Bygglov
    ·
  13. A

Solvärme slang på tak

Kan det bli så särdeles varmt under betongtegelpannor, kanske 45 oC. Det solvärmda vattnet kan alltså inte nå högre temperatur än ca 45 grader och det endast på sommaren. (en riktig solfångare ger däremot ca 100 gradigt vatten ut från solfångaren) Tittar man på vad det kostar att med elström bereda varmvatten, är det faktiskt inte mycket det kostar. Tumregel för normalförbrukning
    Arnodt · 30m · 1 svar · 49 läst · Solceller, solfångare, solenergi
  14. B

Hur hantera helt orimlig elförbrukning enligt Elbolag

[citat] Kanske någon som minar Bitcoin i din sommarstuga och använder datorerna i sin egen stuga för att värma upp grunden..
    Beltis · 32m · 26 svar · 1,2k läst · El
  15. A

Konstruktionsritningar, var finns dem?

Kolla med kommunen om de har handlingarna för startbeskedet också, och kolla i kontrollplanen eller protokoll från tekniskt samråd om det står något om konstruktionshandlingar där.
    Alias_Olle · 33m · 10 svar · 384 läst · Bygglov
  16. Ola C

Letar snickeri-seminarie-filmare!

[citat] Jag har nog genom mina bidrag i denna tråden säkerställt att jag kommer undslippa allt filmrelaterat ansvar överhuvudtaget inom överskådlig framtid.:beer:
    Ola C · 33m · 12 svar · 694 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  17. Stefan N

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

Va och hälsade på mina nya killar, Keiko hade loggat ut och sov i en grotta så det vart bara kort på Enzo. [bild] [bild]
    Stefan N · 34m · 1,2k svar · 101,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  18. S

Klättervägg hemma

[citat] Okej tack för svar! Har lite följdfrågor då.. Greppen är tänkta för lek enbart men de kommer nog användas långt ifrån dagligen. Dock önskar jag ändå att de håller för i alla fall minst 60kg (om detta är möjligt?) när de väl används, därför vill jag såklart montera dem säkert men inte lägga ner världens projekt på det... Hur hittar jag var de befintliga reglarna
    Sharon Hajny · 34m · 5 svar · 147 läst · Byggmaterial & byggteknik
  19. Sundis100

Tak samt vattenledning i bastu

[citat] Tack Sakke, då är jag med:D. Mvh Stefan
    Sundis100 · 36m · 7 svar · 371 läst · Bastu
  20. mrkjellman

Bergvärme och värmepump

Enligt honom ska de lysa som de gör
    mrkjellman · 37m · 12 svar · 284 läst · Värme allmänt
    ·
  21. PellePeps

Uterum i lärkträ med sedumtak

Väldigt fint! Blir det så där fint skiftande av sig själv eller gjorde ni någon specialbeställning?
    PellePeps · 38m · 20 svar · 5,2k läst · Växthus
    ·
  22. P

Glansiga fläckar i innertak

[citat] Liknade såna fläckar fick vi i dotterns sovrum. Skräckslagen upp på vinden och letade om det läckt in vatten. Men det var torrt. Framkom senare att hon hade lekt med slajm och kastat i taket:crysmile:
    putte22 · 39m · 2 svar · 130 läst · Tak & vind
    ·
  23. D

Kronfönster - Konkurs?

Köpte mina fönster och dörrar innan konkursen men fick de levererade efter de nya tagit över. visst blev en försening men de godgjorde detta med prisavdrag vilket var ok . annars är jag supernöjd med mina pvc 3 glas blev tyst hemma och elräkningen har sjunkit trots bergvärme. ( hade 4 gamla balkongdörrar och där blåstedet fan rätt in ) bor på öland i vindutsatt läge. jag är i
    Donkaffe · 40m · 15 svar · 2,1k läst · Fönster & dörrar
    ·
  24. Q

Vad ska jag göra med svärmors trappa?

Huggmejsel och en hyfsad handslägga brukar kunna ordna bultar ganska snabbt och enkelt. Om man nu inte har bultsax, vinkelslip eller liknande att tillgå.
    quick · 40m · 19 svar · 1,0k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  25. Bo.Siltberg

Bastu + uttag i samma 20mm rör

Nej det vore orimligt. Mycket märkligt att tillverkaren ritat schemat så.
    Bo.Siltberg · 42m · 63 svar · 2,2k läst · El
    ·
  26. Klaugust

Dagens verktygsinköp!

Kanske inte ett verktyg, men förhoppningsvis något som kommer möjliggöra mer tid för verktyg. [bild] Vår sjumånadersbebis är väldigt intresserad av Askungen som vi kallar henne för. [bild] En fin planritning av bottenvåningen fick man på köpet! [bild] Nu ska vi bara komplettera med en sån här också: [bild] Ja, inte en generisk unge då, utan overallen till vår unge Edit: visst
    Klaugust · 44m · 6,0k svar · 930,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  27. A

Kan man frångå detaljer i förhandsbesked?

Är det uppstaplat som ett villkor i förhandsbeskedet är min bedömning att det är ett villkor som ska uppfyllas för att bygglov ska kunna beviljas med förhandsbeskedet som grund. Sen går det alltid att diskutera mindre ändringar som ex färg på takpannor och hänvisa till andra byggnader i området. Frångås villkoren i förhandsbeskedet kan det istället bli aktuellt med helt ny
    Alias_Olle · 44m · 1 svar · 170 läst · Bygglov
  28. C

GROUW M800

Efter att jag bytt tillbaka programvara så går den inte över linan. Pratade med support och dom vill att jag ska skicka in klipparen, men jag tror inte felet ligger i klipparen när vi är fler som upplever samma sak. Eller vad tror ni?? Jag är övertygad att det är deras mjukvara som är knas.
    costia · 48m · 79 svar · 9,2k läst · Robotgräsklippare
    ·
  29. T

Vad tycker ni om denna isolering?

Bra isoleringsvärden kanske, men fukten lär väl bli fast... eller tänker jag fel?
    TechChad · 51m · 1 svar · 57 läst · Isolering
    ·
  30. Annaeriksso

Sparfönster

Jo jag ska bytta alla fönster i huset och har fastnat för detta , inne på det just nu men har inte bestämt förstås. https://www.sparfonster.se/dreh-kipp-foenster/ Dreh kippfönster från Sparfönster, det är sådana fönster man öppnar vanligt sidohängt samt även uppåt. Jag har stött på sådana i Österrike, Luxemburg och Spanien och tyckt att de är så himla bra. Kan ni hjälpa mig
    Annaeriksso · 55m · 0 svar · 22 läst · Fönster & dörrar
Laddar...