Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. optimum

Elbilar borde förbjudas

[citat] Frågan som var ställd till catherineb:och den var följande: : "Nu får du förklara, hur har ozonskiktet med bilar att göra?" Och du svarar genom att ställa nya frågor. Vad jag vet så skadas ozonskiktet av freoner och närbesläktade gaser samt höghöjdsflyg. Om du inte kan svara på frågan du hänvisade till så låt bli den.
    optimum · 2m · 116 svar · 2,8k läst · Övrigt off topic
  2. S

Vittinge taktegel T11

Vittinge har ett fast läktavstånd, 375mm. Första pannan lägger du genom att sikta in dig på mitten på hängrännan, för god avrinning. Mått mot nockcentrum för sista pannan är 40 mm Första läkten placerar du intill takfot, men det är den bakre första bärläkten som styr vart första pannan hamnar i hängrännan. Detta ger för mig att jag måste kapa sista pannan.
    Struler · 10m · 2 svar · 82 läst · Tak & vind
  3. pellefant

Två nollor på IKEAs induktionshäll.

Har kameran gått sönder?
    pellefant · 26m · 9 svar · 1,5k läst · El
  4. H

Tagit offerter på hel installation av solceller, men vilken är mest prisvärd?

[citat] 380$ Inkl wi-fi för den 1 fasiga 4.2kw 740$ inkl wi-fi för den 3 fasiga 4kw
    Husqvarna220Ac · 50m · 112 svar · 12,6k läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  5. H

Värma huset med Bitcoin återbetalningstid 1,5 år

2kw i 1timme, 2kwh, inte helt svårt och förstå...
    Husqvarna220Ac · 1h · 47 svar · 4,2k läst · Värme allmänt
    ·
  6. clain

Fönsterfilm som ser ut som etsat glas?

[citat] Jag minns tyvärr inte exakt men jag tror det var en kombination.
    clain · 2h · 12 svar · 4,2k läst · Fönster & dörrar
    ·
  7. L

Fönster till attefallshus?

Hej. jag byggde ett Attefallshus. satt sparfonster. ar nojd med dom . Alu utsida. samt priset.
    lp40 · 2h · 1 svar · 80 läst · Fönster & dörrar
  8. M

Ännu en fråga om målarfärg i källare

[citat] Ja då är ju silikaten överlägsen eftersom den binder sig till underlaget på ett annat sätt.
    mahgnuz · 2h · 12 svar · 366 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  9. L

plan stridigt eller avvikelse WTF......

Hej alla. tack for svaren. jag det ar nog ganska svart att fa igen med sov allkov uppe. sa battre satsa pa enplans. Har ingen aning hur kommunen staller sej till bygger storre an 80 kvm fran Borjan. skulle ju vara kanon at fa till 95 Kvm direkt. Det roliga ar dom verkar mindre roade att svara pa mail och villa ha telefon kontakt , men kans inte sa bra, senare kan dom bara backa och sag vi
    lp40 · 3h · 7 svar · 899 läst · Juridik
    ·
  10. M

Vad ska jag göra med svärmors trappa?

Det finns trall av kärnfuru som är snyggare och miljövänligare än tryckimpregnad. Eller bygg en gjutform av spillvirke, släng i lite sten och armeringsjärn och gjut en betongtrappa istället!
    Magnus E K · 3h · 6 svar · 305 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  11. T

Byta vipbrytare. Nya symboler. Vad ska gå vart?

Halloj alla glada. Skulle byta ut en trasig vipbrytare idag men inser att något hänt sen 1990. Den nya Elko brytaren har inte samma symboler. Någon kunnig som vet hur jag ska koppla över till den nya ? Bifogar bild på den nya samt den gamla med färger på kablarna som är monterade där. Tacksam för tips.
    Thomas utan H · 3h · 0 svar · 58 läst · Belysning
    ·
  12. A

Värsta elkopplingen?

Angående kinesiska produkter - det är en viss skillnad mellan Jula, Byggmax och Schneider elprodukter. Så även på priset. Samma gäller kinesiska produkter. Köp inte det billigaste skräpet utan betala mer så får du bättre produkter. Kom ihåg att Siemens säljer mycket prylar i Kina, tror knappast de skule tumma på sitt varumärke.
    Anders_Nilsson · 4h · 7,0k svar · 2088,9k läst · El
    ·
  13. A

Pizzaugn med gymboll (pilates) som gjutform

Halloj! Får direkt på om ursäkt för långt, och kanske ostrukturerat, inlägg Är i valet och kvalet att bygga med pilates-boll alt bygga domen med annan teknik, typ sandslott - är i något slags research-flow och har tusen tankar i huvudet.. Sett massor av youtube-pilates-videos, lusläst Pizza Napoletana-boken, tagit del av Forno Bravos guide etc och drömmen är såklart en murad historia
    adnersl · 4h · 180 svar · 50,6k läst · Altan & uteplats
    ·
  14. Ramnemark

Villa Ramnemark, projektet som bara växer.

Nu släpper vi utegipsen ;)
    Ramnemark · 4h · 2,5k svar · 575,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  15. A

Synkronisera 0...10VDC signal med av/på för cirkulationspump

Denna pryl kan ha pumpen igång när volten är 0..1V https://www.ebay.com/itm/i/293148070644 Om du vill att pumpen ska stängas av vid 0V så kan du köpa en till sådan. Med relä:et kopplat i serie till det första relä:et (inverterad) och inställd på ~0.05V får du önskad effekt. Edit: Det är möjligt att chippet är en "dual comparator", d.v.s två inbyggda kretsar. Det ser ut att vara
    ansic · 4h · 4 svar · 260 läst · El
  16. W

Tips om verktyg till bra pris

Ganska bra pris eller?Enhandsfräs Dewalt Dcw604N-XJ 18V Xr Utan Batteri 1799kr på K-Rauta
    weloz · 4h · 6,3k svar · 1470,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  17. M

Fukt innefrån bostaden till vinden.

Luft/luft-värmepumpen ger inte övertryck i bostaden. Innedelen flyttar bara runt luft som redan befinner sig inomhus. Det enda som fysiskt förflyttar sig mellan inne- och utedel är en gas i ett slutet system.
    Magnus E K · 5h · 3 svar · 175 läst · Tak & vind
    ·
  18. Bjurran

Filterproblem hos nybliven poolägare

Synd att jag missade denna tråd. Det är ett väldigt vanligt fel att det hamnat något sandkorn vid gummipackningen under ventilen. det ska vara helt rent där för att det inte ska komma förbi något vatten. Menar du att det även spolade ut sand i din pool innan de fixade det så hade du ju givetvis betydligt mer fel än så, troligtvis en eller flera trasiga dysor i botten eller fel typ av
    Bjurran · 5h · 13 svar · 567 läst · Pool
    ·
  19. E

Lågt tryck?

Har nyss köpt ett hus med oljepanna. Ska visserligen byta den inom några månader, men hade en kompis som tyckte det var lite lågt tryck på expansionskärlet. Stämmer det och hur gör jag för att höja? Bifogar lite bilder på det.
    emde · 5h · 0 svar · 56 läst · Olja & el
    ·
  20. H

Fasad - tjärvitriol eller kebony

[citat] Jag har inte fått offertpris än, men det är nog inte billigt
    Henrik.t.johansson · 5h · 18 svar · 1,5k läst · Fasad
    ·
  21. F

Dagens verktygsinköp!

[citat] Jag har detta pass - och kan tänka mig att bli ett nervvrak dels för att passet är så fasansfullt känsligt men ffa för att man vågar knappt ställa ner passet ståendes mot ett golv eller luta det mot en vägg. Ser fram emot en idé som inte inbegriper 3D-skrivare.
    fiar4387 · 5h · 6,0k svar · 928,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  22. harry73

Grannen planterar häck på min mark

[citat] Nej, för man får inte göra åverkan på grannens tomt så man får inte klippa den eller ta bort den. Fastighetsägaren får dock göra det. Så i praktiken har fastighetsägaren bestämmelserätt över växten. Troligtvis är det därför lagstiftaren gjorde fastighetsägaren till ägare av alla växter på fastigheten.
    harry73 · 5h · 159 svar · 34,8k läst · Juridik
    ·
  23. B

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

[citat] Såg först nu att dom bor långt norrut också. I Jakobstad i Finland, i höjd med Umeå. Det här jäkla otyget bryr sig inte om klimatet verkar det som :(
    Bichonen · 5h · 2,1k svar · 508,6k läst · Trädgård allmänt
    ·
  24. T

Sänka botten i ett båthus

Skulle hellre montera fast en ramp med rullar. Typ båt trailer på land så kan du wincha upp/in båten i huset när du inte ska använda den på ett tag. Men ett par decimeter längst in borde ju funka för rätt stora båtar om du alltid har samma vatten nivå
    topmount · 6h · 4 svar · 130 läst · Grund & markarbeten
  25. C

Måla fönsterbläck

Hej Efter har läst lite trådar här så har man en liten bra uppfattning om vad man kan göra. Jag vill bara med denna tråd kolla om det jag tänker är en bra ide eller dålig. Mina fönsterbläck flagnar och det har då blivit fula. För ca 2 år sen så gjorde jag en liten enkel "reperation" där jag slipade lite lätt så det inte fanns några lösa färg och sedan tvättade jag det med
    cazz · 6h · 0 svar · 62 läst · Färg, måla & tapetsera
  26. GoC

Tätning för läckage under diskbänk?

Det ser ut att vara en gammal diskbänk? Är det ett rör som sticker ner från diskhon? Gummipackningen skall ju täta mot plåten på diskhons undersida. Här det det ut som nån hemmafixad lösning där man tagit bort det gamla vattenlåset och kapat röret som kommer från hon. Och skruvar dit första bästa man hittat. Det fixar man inte med en gummipackning Rörkitt borde funka att rulla en
    GoC · 6h · 9 svar · 297 läst · Vatten & avlopp
  27. H

Gjorde för stora hål i våtrumsgips för rören

[citat] Tack för snabbt svar! Jag ger mig på det imorgon!
    hewsbyggare · 6h · 2 svar · 139 läst · Badrum
  28. D

Varför stålbalk ovanför garageport?

Det var inte vad jag syftade på när jag skrev gavel. Den balken måste ju ta kasten från takstolarna som vilar på den. Den är vital i konstruktionen.
    Daniel 109 · 6h · 13 svar · 515 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  29. Isakare

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

Det blir lite rörigt när husse monterar nya hyllor i vardagsrummet, men ven bryr sig. [bild]
    Isakare · 6h · 1,2k svar · 100,8k läst · Övrigt off topic
    ·
  30. F

Göra egen lösull av rester av isolering med skivor

Dom som isolerade hos mig slängde i hela balar i maskinen, längst ner var det typ knivar/ armar som roterade/luftade balarna. nu var ju detta en stor maskin, 70kvm a 400 mm och ca 800kg tog typ 35 min från det han kröp in tills han kröp ut igen.
    Falcon30 · 6h · 15 svar · 4,1k läst · Isolering
    ·
Laddar...