Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Demmpa

Fast ansluten spis - behövs separat brytare?

[citat] Bostadsrättsföreningen ansvarar ”alltid” fram till gruppcentralen. BRF-ägaren ansvarar oftast från och med gruppcentralen, om det är annat så ska det framgå av stadgan. Senan så har alla i föreningen ”ansvar” att meddela värden, vaktmästare, etc om man ser/hör något onormalt oberoende av vad det gäller. Ju tidigare saker upptäcks ju billigare blir det för alla.
    Demmpa · 3m · 14 svar · 402 läst · El
    ·
  2. Rickard.ag

Regnhuv till avloppsluftning, 90 mm stuprör?

Hur är det kopplat till ett stuprör? Det är inge bra om det kan läka ut varm och fuktig luft på vinden. Avluftningen bör vara av avloppsrör hela vägen ut och behöver ingen huv då det lilla vatten som åker in hamnar helt enkelt i avloppet.
    Rickard.ag · 4m · 3 svar · 41 läst · Vatten & avlopp
  3. Anna_H

Måla på tapet - hur mycket behöver jag ta bort?

Renoveringstapet är bra, men inte istället för underarbetet, utan för att ge en bra slutfinish för målad yta om man inte är riktigt duktig på att bredspackla.
    Anna_H · 6m · 5 svar · 284 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  4. TomasJor

Avstånd till överskåp (igen)

Bygg igen och montera ventilgaller i ovankant så slipper du mycket städning. [bild]
    TomasJor · 8m · 9 svar · 133 läst · Kök
    ·
  5. Anna_H

Fågelungar i en rostig burk hängande på stallväggen......

Det är nästan bara sälar som detta är ett problem med.
    Anna_H · 9m · 9 svar · 484 läst · Övrigt off topic
  6. PNO

Renovering av Deckel FP2 från 1958

14, 15 och 16 är förmodligen avsedda för att koppla om manöverspänningen, och spänningen till de två stickkontakterna, mellan endera en fas och nollan, så som det är kopplat nu, när maskinen används med 400V eller mellan två faser när maskinen används på platser med 230V huvudspänning. Flyttar man blecket som sitter mellan 14 och 15 till att sitta mellan 15 och 16 så kommer
    PNO · 10m · 167 svar · 8,9k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  7. P

Vilken höjd på eluttagen IKEA Faktum högskåp med ugn&micro

Ändrade sedan om hyllan då det blev för stort mellanrum mellan ugn och micro. [bild]
    Peter_K · 12m · 14 svar · 2,7k läst · Kök
    ·
  8. Peter2400

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

[citat] Ja, det verkar vara ett bra alternativ, [bild]
    Peter2400 · 17m · 1,5k svar · 68,8k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  9. Demmpa

Hur justerar du en ”justerbar” stolpsko?

Såhär är stolpskon uppbyggd, denna bild saknar brickan mellan nedre muttern och ”röret”, [bild] Det nedre ”röret” är fastgjuten i plinten, den är gängad i överkant. I röret går en gängad stav som har en påsvetsad rundbricka i toppen som stolpen/regeln/etc ska ”vila” på. Precis under den påsvetsade brickan är själva stolpskon. Mellan stolpskon och ”röret” finns
    Demmpa · 28m · 8 svar · 246 läst · Altan & uteplats
    ·
  10. Isakare

Inget vatten i kranarna - vem ska jag ringa?

Gruset är dock inte bra, har man riktig otur kan det kila fast pumpen i borrhålet, bäst kanske vore nån typ dammsugare, en som tål vatten givetvis.
    Isakare · 32m · 10 svar · 621 läst · Vatten & avlopp
    ·
  11. Mikael_L

Är klimathotet något att bry sig om?

OK, ja där är vi åtminstone till 100% lika, du och jag! :)
    Mikael_L · 35m · 3,4k svar · 128,9k läst · Miljö & hälsa
    ·
  12. T

Jag har byggt ett Containerhus från Grand Designs.

Synd på en så fin tråd att inte få veta om det gick bra ekonomiskt och få veta vad allt kostade.
    twoody · 38m · 154 svar · 121,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  13. halper

ELBIL - Hyundai kona..

Jag har en IONIQ som jag tycker fungerar bra. Är inte en bilfantast på något sätt så kan inte uttala mig i detalj, men den fungerar bra till vardags och den semesterresa vi just nu är på. Förbrukningen imponerande låg: även om man kör precis som vanligt kommer man lätt 20 mil på landsvägar (80/90/100) även med det pyttelilla batteriet. Har provkört en Kona och tyckte den fungerade
    halper · 39m · 3 svar · 305 läst · Övrigt off topic
    ·
  14. X

Källare, svarta fläckar

[citat] Nej det känns torrt som resterande väggyta.
    Xole · 40m · 2 svar · 159 läst · Grund & markarbeten
    ·
  15. L

Vad har ni gjort med era hus idag?

Första dagen på semestern, sambon har köpt en back med öl, det regnar ut och hon ställer ner kartongbacken på marken utomhus för att hälsa på barn/hund, kommer in och ställer den på bänkskivan sen för att putta in den... Tog sin tid men det gick!
    Lopex · 1h · 20,8k svar · 2197,1k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  16. R

Tagit offerter på hel installation av solceller, men vilken är mest prisvärd?

[citat] I de nätbolag jag installerat så måste man ange installerad effekt på föranmälan, dvs man måste göra en ny anmälan om man utökar anläggningen. Är det inte så hos dig? Är hela din anläggning CE märkt? Ibland utfärdar de som sålt anläggningen ett CE intyg, men jag vet inte hur vanligt det är på små pricatanläggningar då det inte brukar vara kravställt av
    Robert-san01 · 1h · 81 svar · 10,6k läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  17. P

Kraftig kompostkvarn alt flismaskin sökes!

Hoppa till 2.44 om du vill slippa mitt surr o se kvarnen jobba.
    Pappanille · 1h · 7 svar · 337 läst · Trädgårdsmaskiner
    ·
  18. T

Dumt att lägga ut extraloopar för framtiden? (Begränsningsslingan)

Jag har slingat in där klipparen annars skulle fastna eller köra sönder något. Det tog fem minuter innan den började få repor. Jag som annars gråter Lille Skutt-tårar när mina saker blir repiga och skadade bryr mig inte i detta fall. Den är ett rent bruksföremål och hade jag slingat in så den inte fått repor hade den heller inte kommit åt lika bra mot buskar och annat den nu kör
    tensiden · 1h · 9 svar · 435 läst · Robotgräsklippare
  19. S

Borrjigg för skråborrning

Har också en sådan och är nöjd med den. Tyckte att det var lite klurigt att ställa ändstoppet/djupanslaget rätt de första gångerna men antar att det mest var ovana från min sida. Kolla på https://www.hornbach.se/shop/WOLFCRAFT-Undercover-Jig-i-vaska/5230263/artikel-detaljer.html Är samma produkt om man jämför EAN-koden fast till betydligt bättre pris.
    Stoffy · 1h · 2 svar · 139 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  20. T

Guideslingan (guidekabel + yttervarv på begr k) blir lång. Problem?

Vilken klippare? Jag har en 450X där guide3 är någonstans runt 550 meter eller mer om man räknar hela varvet (3000m2 och guiden ansluter mot slutet). Inga problem alls. Jag har dock medvetet valt att ha en grövre kabel för begränsningsslingan för att på så vis minska motståndet i denna. Kör på kvalitetskabel och originalskarvdon så går det nog fint. Min laddstation lyser grönt,
    tensiden · 1h · 1 svar · 86 läst · Robotgräsklippare
  21. D

Vad är det för blandare?

Den ser ut som den jag plockade bort. Fast med diskmaskinskran. Jag har min lös, ska jag se om jag hittar något märke? Var läcker det?
    Daniel 109 · 1h · 2 svar · 168 läst · Kök
    ·
  22. Mikael_L

Kärnkraft, 4'e gen, breeders, thorium osv, förklara

Hej. Jag är en vän av tanken att vi borde utveckla och bygga de kärnkraftsreaktorer som behövs för att köra dagens utbrända kärnbränsle som nytt bränsle. Men jag inser att jag kan området alldeles för grunt, och då tänkte jag att bland de dryga 100.000 byggahusanvändarna här så finns det säkert några som kan detta rätt bra och kan förklara lite. Jag har förstått det såpass
    Mikael_L · 1h · 0 svar · 69 läst · Övrigt off topic
  23. D

Problem med rödfärg som flagnar!

[citat] Jo, jag pratar om slamfärg. Det finns ingen färg som är baserad på vatten.
    Daniel 109 · 2h · 37 svar · 10,7k läst · Fasad
  24. L

Håldiameter för blandare

Många gånger kan man göra större, då täckringen är större än hålet, brukar ofta va ca 52mm, en del blandare vill ha 38mm, ofta dom med utdragbar pip, då kör jag 40mm, dels för att det går snabbare för maskinen och jag har en 40mm borr!
    Lopex · 2h · 2 svar · 138 läst · Kök
  25. H

Bergvärme Stockholm?

[citat] Hur djupt borrhål blev det?
    H-Thomasson · 2h · 39 svar · 2,3k läst · Värmepumpar
    ·
  26. T

Meec röjsåg från Jula

Jag har också provat en såndär Meec-röjsåg för några år sen, den var paj redan när den plockades ur förpackningen :) Troligen nått vajsing med vinkelväxeln. Lämnade tillbaka skiten och köpte en Husqvarna för några tusenlappar mer, klart värt det. Meec-sågen var tung och klumpig, inte att rekommendera om man har några timmars klippning varje gång man använder den.
    TVRS · 2h · 91 svar · 84,5k läst · Trädgårdsmaskiner
    ·
  27. JustDoIt

Extra utsugsfläkt badrum.

[citat] Menar du att du redan har ett utsug i duschrummet men med för lågt luftflöde eller att det saknas utsug helt?
    JustDoIt · 2h · 2 svar · 145 läst · Badrum
  28. T

Svårt att köpa hus utan lån

Låter som att Skandiabanken har dåligt med kunder eftersom dom inte kan hjälpa till med kontanta överföringar bara för att man inte har lån i banken..... Jag hade tackat för kaffet och bytt bank direkt. Börjar bli jäkligt märkligt i Sverige, man ska inte ha kontanter och man får inte förfoga över sina egna pengar som redan finns i systemet. Enda sättet att handla är att ta lån,
    TVRS · 2h · 31 svar · 4,1k läst · Köpa & sälja hus
  29. nisse123

Kortslutning vid frånslag

[citat] Det är bara att slå ifrån brytaren i mätarskåpet !!!!
    nisse123 · 2h · 25 svar · 1,1k läst · El
    ·
  30. R

Grannen planterar häck på min mark

[citat] Lantmäteriet gör inte gränsutvisningar åt privatpersoner. En del kommuner gör, en del inte. Det är oavsett ingen skillnad vem som utför, det är fortfarande en köpt tjänst och inte en myndighetsåtgärd
    Räknenisse · 2h · 78 svar · 10,8k läst · Juridik
    ·
Laddar...