Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Zixten

AKUT - Hantverkare kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!

[citat] Nej, inte hantverkare, men får fakturor från bygghandlare ibland, och en av dom tar mellan 1 - 3 veckor innan fakturan kommer till mig. Jag handlade på Beijer för ett antal år sedan, och då frågade dom om jag skulle handla mer till "projektet" för i så fall skulle dom vänta med att skicka faktura så att dom och jag skulle slippa onödigt många fakturor, så det är långt
    Zixten · nu · 109 svar · 14,8k läst · Juridik
    ·
  2. A

Svart ludd under matta...

Lim brukar lösas upp med syror. Prova syratvätta med något, typ saltsyra eller betongtvätt om du känner dig säker att det inte kan sippra förbi spånskivan. obs. inget jag provat själv.
    ansic · 1m · 27 svar · 901 läst · Golv
    ·
  3. E

Nöjda med kundkraft.se?

[citat] [citat] Om du bestrider så kan inkassobolaget inte gå vidare. Det enda sättet för dem att gå vidare då är att stämma. Man ska givetvis se till att man har torrt på fötterna först.
    Eld · 3m · 59 svar · 70,3k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
  4. D

Visa mig din verktygstavla!

Gjorde en ny tavla för snickerirelaterade verktyg, vitmålad plywood: [bild] [bild]
    DennisCA · 6m · 42 svar · 10,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  5. D

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Idag har jag gjort en ny verktygstavla, 12mm plywood som jag målade vit och slipade sen för lite finare yta. Ganska nöjd med resultatet, det blir ljusare då det är vitt. [bild] [bild] Det som jag inte är nöjd med är var man ska ha skruvtvingarna... Work in progress... Avrostade en rasp också som jag råkade lämna utanför, 85% fosforsyra som jag blandade ut i ett vattenbad: [bild]
    DennisCA · 9m · 6,7k svar · 966,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  6. T

Upphängning av Ivar på vägg

Hej! Efter idogt googlande tar jag det säkra före det osäkra och ställer en nybörjarfråga om infästning och bärstyrka. Jag har föresatt mig att skruva upp tre av Ikeas skåp Ivar på en innervägg utan att ha några stödben under. Varje skåp väger ca 21 kg och kommer att fyllas med diverse prylar, så 42 kg i belastning per skåp är inte alls osannolikt. Väggen består enligt
    tomasjo · 11m · 0 svar · 1 läst · Inredning
  7. Dheri

Grannen planterar häck på min mark

Om det är trädgårdsmästaren som ska sköta planteringen skulle jag se till att prata med denne och förklara läget. Misstänker att det inte är så lockande att bli indragen i en sån här tvist som företagare. Ska grannen plantera själv blir det knepigare, men om jag minns rätt från andra trådar om grannar som inkräktar kan du ta kontakt med kronofogden. Möjligen även polisen om
    Dheri · 13m · 1 svar · 2 läst · Juridik
  8. B

Bastu utan nolla + jordfelsbrytare

[citat] Det mest generella sättet att fixa detta är att koppla i alla 3 faserna och nolla på den matande sidan av JFB. Då kommer testknappen och JFB fungera oavsett hur testknappen är kopplad, även om vissa anslutningar på last-sidan av JFB är oanslutna. Normalt sitter JFB i centralen, och då har du tillgång till nolla på den matande sidan. Att nollan är oansluten på andra sidan JFB
    b_hasse · 23m · 5 svar · 306 läst · El
    ·
  9. Nyfniken

Lägga begränsningskabel till robotgräsklipparen - test 4 metoder

[citat] Det beror nog på vad man har för tomt. På min gräsmatta ligger kabeln fortfarande i dagen efter ett par år. Likadant hos grannen, där gräsklipparen själv kastade in handduken genom att klippa av sin egen begränsningskabel (N.B. som då hade legat på samma ställe i 5+ år).
    Nyfniken · 23m · 57 svar · 7,1k läst · Artikelkommentarer
    ·
  10. F

Tagit offerter på hel installation av solceller, men vilken är mest prisvärd?

[citat] Har du nån länk till dina leverantörer i Kina?
    fsn · 25m · 61 svar · 6,7k läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  11. Daniel_N

Letar snickeri-seminarie-filmare!

Hej! Som en del här säkert har sett så brukar vi med ojämna mellanrum hålla seminarier om olika ämnen inom finsnickeri. Det har tex handlat om sicklar, handöverfräs, gitarrbyggande med mera. Nästa seminarium (om tvingar och tvingande) kommer att vara i slutet av sommaren, här hos oss i Lund. Nu letar jag efter någon som hade varit intresserad av att filma detta för att kunna lägga
    Daniel_N · 25m · 0 svar · 1 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  12. M

Hur illa är en icke åtsittande klämring?

Trä som blir blött och inte får chansen att torka upp (för att fukten blir instängd eller ny regelbundet tillförs) kommer mögla och till slut ruttna. Betong tar inte skada av att bli blöt; på ett oisolerat källargolv kan man i princip duscha direkt på betongen utan att det händer så mycket. Hålet är inte till för en slang! Det är ett renshål som används för att kunna rensa
    Magnus E K · 29m · 11 svar · 641 läst · Vatten & avlopp
    ·
  13. T

Golvbrunnsbyte i källaren

Är de plaströr spelar de nog ingen roll, är de betongrör så är de nog bättre på kopplingen. Men kör på båda oavsätt. Kör rejält med diskmedel och lite vatten så borde de gå. =)
    tobben87 · 36m · 21 svar · 1,2k läst · Vatten & avlopp
    ·
  14. A

Bärande väggar lägenhet

Någon som har tips hur jag rör mig vidare?byggnämnden har inget mer att ge och jag vill verkligen ha ner väggen. Vad hade ni gjort i min sits?
    anonafsir · 37m · 26 svar · 1,0k läst · Planlösningar
  15. K

Någon som vet vart man kan hyra en piphålsluftare?

Hej, Bor i närheten av gbg och undrar om någon vet vart man kan hyra en piphålsluftare verkar vara svårt att få tag i.
    kimlar · 37m · 0 svar · 1 läst · Gräsmatta
  16. G

Gardena - när börjar den klippa på vägen ut?

[citat] Jag pratar om när den oväntat tar i ett hinder eller begränsningskabeln på vägen ut när den följer guiden. Nu ändrade jag guiden och råkade av misstag lägga den för nära begränsningskabeln så att klipparen tog i den på vägen ut. Men den löste det utan problem genom att följa guiden exakt ett par meter tills den var förbi det trånga området. McCulloch är Husqvarna, ja.
    golfgreen · 38m · 2 svar · 3 läst · Robotgräsklippare
  17. Paul-Staffanstorp

Milersättning 300km

[citat] Det anser ju jag också men inte vissa härinne. Som jag skrev i inlägg #41... Denna diskussion har man bara med sådana som även tycker det är vidrigt att åka taxi från Malmö till Staffanstorp mitt i natten och behöva betala knappt 300kr... (eller motsvarande) Men inte fan skulle jag hålla mig med en bil och köra upp till 5mil ToR mitt i natten (40min) för 300kr inkl. moms.
    Paul-Staffanstorp · 41m · 50 svar · 3,5k läst · Hantverkare
  18. B

Förlänga insatsrör till skorsten?

Vad är det lite mer exakt du vill göra?
    Blackfield · 42m · 1 svar · 71 läst · Värme allmänt
  19. B

Hur motiverar ni nya verktygsköp?

Enklast blir det nog om du bygger ett verktygslåda. Finns många fina exempel på forumet. Någonstans måste du ha verktygen som du ska ha i verktygsskåpet och du ska använda för att bygga skåpet. Sen finns det alltid anledning att uppgradera ditt verktygsskåp till ett större och bättre eftersom du behövde några verktyg för att bygga skåpet. Ordnar sig nog ska du se.
    Byggfuskarn · 44m · 44 svar · 2,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
  20. M

Behövs verkligen hängrännor ovanför altantaket?

Hos mig var det delen som gått till stuprör som redan var borta, så med den halva rännan rann allt ändå ut på altantaket. Ser nu att ditt altantak inte går längs hela sidan så du kan (bör...) ju inte skrota rännan helt. Tror den längden blir bra att spara, och kanske sätt ett "ändstopp" (vet ej riktiga termen) så det ser snyggare ut och rinner rätt även vid skyfall. Vet inte så
    Magnus E K · 58m · 8 svar · 333 läst · Tak & vind
    ·
  21. Rickard.ag

Rötskadad råspont lokalt kring genomföring för avloppets avluftning.

Är det relativt nära nock så är det väl bäst att lägga nytt hela vägen och klistra sidorna men det är vedertaget att man skär upp en ruta och skär ur horisontella snitt på ~15cm högst upp i dom 2 övre hörnen. Där trär man in en ny pappbit så alla skarvar blir åt rätt håll. Alla överlapp och spikar klistras noggrant och lite extra över snitten. Sen så monterar du såklart
    Rickard.ag · 59m · 5 svar · 310 läst · Tak & vind
  22. P

Pizzaugn med gymboll (pilates) som gjutform

[citat] Ser jävligt gott ut :love:
    Pappa1986 · 1h · 178 svar · 49,6k läst · Altan & uteplats
    ·
  23. R

Svårt material. Kolfiber

[citat] Jag brukar använda såg, slip mm för metall eller andra hårda material när jag byggt RC-bilar i kolfiber. Har inte kört med trä-verktyg, skulle tro att de flisar fibern. Dremel med diamantskiva eller frässtift är favoriterna.
    Robert-san01 · 1h · 1 svar · 85 läst · Möbelsnickeri
  24. M

Träffat elledning vid borrning

Håller med om inlägget ovan. Dock vet du ju nu på vilket djup i väggen den där kabeln ligger, så du kan minimera risken att träffa den (eller någon annan) igen genom att borra hål som är grundare än så. Klipp vid behov av pluggarna och använd kortare skruv; i betongvägg kommer det sitta som berget ändå (förutsatt någorlunda rätt diameter på hål, plugg och skruv).
    Magnus E K · 1h · 18 svar · 1,3k läst · El
    ·
  25. Fadai

Ni med Tinnitus

Läser tråden o tänker osökt på elever (vissa) jag har som vägrar använda hörselskydd. Förr kunde jag ge upp efter massa tjat, för att klassen skulle få jobba, men numera är jag stenhård: om en unge vägrar så blir det ingen slöjd. För jag vet ju att en hörselskada är för livet.
    Fadai · 1h · 15 svar · 781 läst · Övrigt off topic
  26. M

Byta upp värmning

Om ni till rimligt pris får tag i en pelletsbrännare som passar i den befintliga pannan är det åtminstone ett bättre alternativ än att fortsätta köra pannan på el (eller olja). Om plats finns skulle ni även kunna behålla panna och brännare ihop med framtida bergvärme och ha möjlighet att elda vid toppar i elpriset (byt då till timavtal och följ morgondagens priser) och ifall det
    Magnus E K · 1h · 8 svar · 176 läst · Olja & el
  27. JLyck

Flytt av tvättstuga

Rivning av taket fortgår. Tanken var att enbart riva upp där det var skadat och laga. Dock blev det istället att hela taket kommer läggas om. Då med papptak. Lutningen är cirka 6 grader. Takyta är cirka 70kvm. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
    JLyck · 1h · 43 svar · 4,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  28. Steeldragon

Diffusionsspärr, loft över garage?

[citat] Tack för ett ingående svar! Det jag tolkar av din citerade text ovan är att det är onödigt med en ångspärr i mitt fall? Om vi använder oss av en värmepump likt den som rekommenderades i några inlägg tidigare, och använder den för att kyla ned utrymmet på sommaren, kan ju utomhusluften mycket väl bli varmare än inomhusluften. Men gäller inte det i så fall alla byggnader
    Steeldragon · 1h · 6 svar · 205 läst · Byggmaterial & byggteknik
  29. S

Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem

[citat] Jag håller med, men samtidigt så säljer de ju inte till privatpersoner, så vad vi tycker kan de strunta i utan större konsekvenser...
    Strontus · 1h · 303 svar · 29,0k läst · Artikelkommentarer
    ·
  30. F

Motorbyte permobil?

En annan tanke är att orginalmotorn bara är 6,5cm I diameter. Alla andra jag hittar är betydligt större, det blir mao omöjligt att koppla på dem direkt på växellådan. Menmen senare problem antar jag.
    Freethefire · 2h · 30 svar · 1,2k läst · El
    ·
Laddar...