Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. V

Åsikter om altanritning

Jag blev inte heller klok på appen när man räknade på två fack... [bild] Jag tror man ska läsa tabellen såhär: 1) Börja i den nedre tabellen för att se maximal spännvidd för golvbjälkarna för respektive dimension 2) Bestäm spännvidd 3) Ta närmsta spännvid (uppåt) i översta raden i övre tabellen 4) För respektive dimension på bärlinor från vänstra kolumnen i övre
    Viktor_F · 2m · 7 svar · 444 läst · Altan & uteplats
    ·
  2. B

Säljaren saknar kvalitetsdokument på badrum

[citat] Har du ens läst vad jag skrivit ovan? Varför skulle jag komma med nya krav? Detta är ett krav som ställts redan vid visningen? Har INGA problem att betala vad vi kommit överens om ifall han håller sin del av avtalet. Väldigt tråkig och onödig kommentar.
    Bellat · 3m · 43 svar · 2,8k läst · Bostadsrätt
    ·
  3. Paul-Staffanstorp

Milersättning 300km

[citat] Helt omöjligt att svara på utan klara fakta. 38h på två dagar är fullt möjligt om de varit några gubbar där. Däremot tycker jag man ska ha fått den informationen innan projektet startas. [citat] 52:- exkl. moms per mil är ingen oskälig summa i ersättning för att hålla en skåpbil som man behöver för att kunna utföra arbetena. Som nämnt ovan framgår det ingenstans att
    Paul-Staffanstorp · 3m · 29 svar · 2,0k läst · Hantverkare
  4. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

Pittersenn har fyllt i sin ränta: "1,45% Swedbank 3 800 000 3 månader (rörlig) ..." Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 4m · 6,9k svar · 188,5k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  5. J

Fukt på takstol

[citat] 1980 är iofs knappt 40 år sen..
    jonko · 5m · 5 svar · 209 läst · Tak & vind
    ·
  6. C

(Nyinflyttad) Rörgenomgång i våtrumszon 1: otät?

Hej! Ny lägenhet, nya saker att upptäcka! Vi har precis för första gången fått ut badkaret - efter installation av tvättmaskin av förra ägare blev den delvis fastbyggd - och såg att rörgenomföringen kommer behöva fixas till. På bilden ser man att det är rätt stora ytor silikon runtom rören, samt att den har börjat spricka (och mögla). Ska all silikon tas bort för att sen
    CookieKing · 5m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
    ·
  7. Heij83

Asbestfara när grannen renoverar lägenhet?

Anmäl till föreningen Eller radhus då kanske det inte fins någon förening.
    Heij83 · 5m · 5 svar · 194 läst · Miljö & hälsa
  8. Z

Hur illa är en icke åtsittande klämring?

[citat] Det lät ju som ett intressant alternativ att låta en mattläggare skarva dit en ny bit matta som går ned till golvbrunnen. Hur skulle en sån lösning se ut, lägga den nya mattan ovanpå den befintliga eller helt enkelt skära bort den gamla kring golvbrunnen? Vad är det för yrkestitel på nån som utför dessa jobb; Med andra ord, var ska jag vända mig för att få detta utfört?
    ZeroKnowledge · 6m · 4 svar · 382 läst · Vatten & avlopp
    ·
  9. U

Längdsåga/fasa kant till 45 grader på 4 m långa plank?

[citat] Liten mängd. 8 brädor a 4 meter.
    Ulltand · 8m · 6 svar · 408 läst · Byggmaterial & byggteknik
  10. DixiePixie

Bygga med Kungshus /Anebyhusgruppen - erfarenheter?

Vår byggentreprenör har varit rent utav sagt kass. Säljarna från kungshus har inte varit intresserade av den kritiken , verkar ha samarbete i andra konstellationer med byggfirman så vill helst inte höra våra klagomål. Anebyhus i Åseda helt ok, men de står bara för sin materialleverans, inte entreprenaden.
    DixiePixie · 10m · 6 svar · 1,1k läst · Hustillverkare
  11. Dheri

Identifiera verktyg

Det har ju åtminstone med vinklar att göra. Man ställer ju in anhållet på önskad vinkel och kan därmed enkelt såga i den vinkeln.
    Dheri · 17m · 3 svar · 130 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  12. K

Takbyte, offerter, hjälp med färg på plåt

Hej. Har gått i takbyte tankar ett tag nu. Huset är 110kvm vanligt sadeltak med zanda pannor från tidigt 80 tal. Riktigt ut nötta, inget ytskikt kvar. Tänkte först anlita firma som målar tak fick offert på ca 25000kr för att måla det. Valde sedan ta offert på att byta ut hela skitet då plåten har flagnat och jag vet inte hur länge deras färg håller på plåt. Fick först offert
    Killix · 17m · 0 svar · 1 läst · Tak & vind
  13. B

AKUT - Hantverkare kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!

När det gäller fakturan så har du kanske rätt, men jag tolkar det lite annorlunda i Konsumentjänstlagen: "40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det
    bjaurgen · 20m · 96 svar · 14,2k läst · Juridik
    ·
  14. Erik_Hansson

Sioox

[citat] Det är ju smuts och oxider som gör det mörkt/svart. Det spelar inte stor roll vilken olja du väljer.
    Erik_Hansson · 24m · 8 svar · 794 läst · Altan & uteplats
  15. Larsa

Byta del av bärlina hur göra

Räcker att ställa dom på marken/berget. Det du beskriver fungerar utmärkt. Du kan fixera gjutröret på plats genom att skruva strävor i det så det står still. Sen är alltid träkilar bra. Du kan gjuta upp i närheten av närlinan och sen efter det brunnit slå i kilar, så får du bra spänn på bärlinan. Finns färdiga kilar att köpa på byggvaruhandeln
    Larsa · 26m · 16 svar · 480 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  16. Paul-Staffanstorp

Rimlighet faktura för rörmokeri

[citat] Det borde man ju gjort från början om man ringer ut en firma själv. Man kan ju knappast vänta och fråga den anställde som kommer ut för att göra jobbet. Självriskerna är för höga så ansvarsförsäkringarna används inte till så små saker. Dock skulle vvs-firman bara debiterat vad det gått åt i materialväg och arbetstid för att utföra ett fullgott jobb. Har inte varit
    Paul-Staffanstorp · 29m · 7 svar · 901 läst · Hantverkare
    ·
  17. JanneJanne123

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

[citat] Har du läst specen eller hur vet du det? Som yrkesarbetande programmerare blir jag så enormt trött på folk som bara häver ur sig massa skitsnack om buggar/defekter/felprogrammering utan att veta vad som har överenskommits.
    JanneJanne123 · 30m · 119 svar · 17,7k läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  18. Axbard_89

Nyfiken på att tilläggsisolera trossbotten från Krypgrund

Okay, intressant tanke med att köra dubbla lager och lägga dem omlott. I grund har jag redan fått installerat en Avfuktare så det borde inte vara ett problem att sätta upp Cellplast rakt på spånskivorna som sitter i "taket" på krypgrunden. Jag har ett rum som på vintern känns betydlig kallare på golvet (har golvvärme som värmekälla). Vet dock inte vad det beror på. Det är i mitt
    Axbard_89 · 31m · 2 svar · 47 läst · Isolering
  19. Bart

Adirondackstol - varför köpa när man kan bygga!

Jag har byggt massor av dessa, samt variationer på dem. Både med och utan lim. Ska de stå ute är minst C4 skydd på skruv nödvändigt. Lim är inte nödvändigt, men om man inte limmar blir det att dra åt skruvar då och då.
    Bart · 32m · 90 svar · 64,2k läst · Möbelsnickeri
    ·
  20. Beckasinen

Kan man frångå detaljer i förhandsbesked?

Har kikat lite på en lantligt belägen tomt (utanför detaljplanerat område) med positivt förhandsbesked för byggnation av enbostadshus. I kommunens dokument finns specificerat vilken typ av hus dom anser lämpligt att bygga just här med tanke på miljön runtomkring, bland annat: träfasad i dov kulör och sadeltak med röda takpannor etc. Hur pass hugget i sten är dessa detaljer i ett
    Beckasinen · 33m · 0 svar · 7 läst · Bygglov
  21. L

Pizzaugn med gymboll (pilates) som gjutform

[bild] [bild] Practise makes perfect. Har börjat få till riktigt bra pizzor nu. Degrecept från Lilla Napolis bok, tomatsås på San Marzano-tomater, Fior di latte, basilika, parmesan och lite fin olivolja.
    LeKlint · 45m · 177 svar · 49,4k läst · Altan & uteplats
    ·
  22. W

Skjuta nailscrew med annan pistol än paslode

Jag har skjutit några hundra med Hikokis batterimaskin utan problem så det borde även fungera med andra pistoler.
    Whatmoth · 1h · 1 svar · 110 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  23. F

Måla på tapet - hur mycket behöver jag ta bort?

Ja, det kanske är så. Ska undersöka det hela även om det verkar vara en hel del jobb även med en renoveringstapet :)
    Fredrik73 · 1h · 2 svar · 124 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  24. MathiasS

Repeater

Givetvis är fiber eller tpkabel bättre, men om man nu inte vill gräva så är detta ett bättre alternativ till dagens wifi för punkt till punktförbindelser.
    MathiasS · 1h · 19 svar · 1,0k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  25. M

Tråden för oss med Netgear Arlo

Någon som har Arlo Pro / Pro 2 som har provat siliconskydden som finns till kameran? Funderar nämligen på hur lätt/svårt det är att byta batteri med skyddet på...?...:thinking:
    Moribusken · 1h · 142 svar · 22,7k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  26. mexitegel

Vilken olja i plintar med justerbara stolpskor?

[citat] På macken säljer de väl bara mat nu för tiden? :)
    mexitegel · 1h · 8 svar · 286 läst · Altan & uteplats
  27. H

Tagit offerter på hel installation av solceller, men vilken är mest prisvärd?

[citat] Vi har Öst/västanläggning och vi ligger på 700kwh/kw, så håller med, låter lite väl bra..
    Husqvarna220Ac · 1h · 44 svar · 4,6k läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  28. B

Fixa lägenhet till student i Skövde?

Med tanke på allt som är uppsatt på vardagsrumsväggarna skulle jag tro att man får ta bort strukturtapetens övre lager (brukar vara spaltbara). Går ju inte att spackla på en strukturtapet utan att det syns. Planerar ni inte in någon riktig renovering av badrummet med tanke på att dess tätskikt sen väldigt länge passerade sin tekniska livslängd?
    BirgitS · 1h · 5 svar · 433 läst · Bostadsrätt
    ·
  29. Paul-Staffanstorp

Offert med inräknat ROT-avdrag

[citat] Jo men det står ju klart och tydligt i offerten att "Fixa grunden sker löpande!"... Sen kan man ha åsikter om det ena och det andra men det är ju svårt att misstolka kan jag tycka. Samtidigt kan man ju tycka att om de har erfarenhet av den typen av arbete så borde de i alla fall kunna ge en tidsuppskattning mellan tumme och pekfinger för kan man lämna ett fastpris på övrigt
    Paul-Staffanstorp · 1h · 7 svar · 321 läst · Juridik
    ·
  30. L

Nya generationen Älvsbyhus

[citat] Nej, det är el och data.
    lundsbo · 1h · 39 svar · 17,7k läst · Hustillverkare
    ·
Laddar...