Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. S

Gar-bo godkänner ej entreprenör

[citat] Eller så öppnar det för att man får en byggare som ställer upp och gör det lilla extra. Finns alltid två sidor av ett mynt
    Styrman_jansson · nu · 8 svar · 199 läst · Bygglov
  2. P

Spiskontakt 25A 1fas

Stämmer, men jag tycker ändå man ska koppla in grejer som det är tänkt. Ibland spelar det ju roll hur nollan är kopplad och blå bör ju användas osv men nu hittade jag ju bilden på att nolla är mitten, men på min stog S i mitten o ett N på sidan, är antagligen symboler för nå annat? Får testa o se om ugnen går köra på 10A så blir det toppen, ska pulverlacka lite.
    patriklarsson · 3m · 16 svar · 265 läst · El
  3. K

Sidobyggnad för hög... Eller?

[citat] Först och främst en eloge till TS som återkopplar, tyvärr är det många som skapar trådar och sen inte återkommer. Det är bra om man kan försöka sätta sig in i andras situation. Er granne kanske tyckte att er byggnad nära tomtgräns var på gränsen, men granskade ritningen och bedömde att det ändå var ok för grannsämjans skull. När nya byggnader tillkommer så gör man
    klimt · 3m · 24 svar · 1,1k läst · Juridik
  4. -RB-

putsa ett utekök

De brukar heta antingen rödgrund eller grundningsbruk beroende på vilken tillverkare man använder sig av.
    -RB- · 4m · 3 svar · 52 läst · Byggmaterial & byggteknik
  5. S

Vem betalar om roboten krockar med bil?

[citat] Det har inte skett någon försäljning av fastighetstillbehör utan man har sålt lösa delar till en robotklippare och ingen fungerande robotklippare enligt vad som normalt kan anses vara en robotklippare. Inga problem för rätten, avtalad vara ej levererad. Ansvar för brott eller ej är en annan fråga. Du kan t ex sälja flaggstången men lämna kvar markfästet . Du kan sälja
    Spikin · 4m · 164 svar · 22,1k läst · Robotgräsklippare
    ·
  6. Karl Sundberg

Tvåfas 220 V till bastuaggregat

[citat] Jag är mycket tacksam för alla kommentarer jag fått. För mig (utan djupare elkunskap, är maskiningenjör), ser bifogade schema OK ut vad tycker ni elkunniga?
    Karl Sundberg · 4m · 13 svar · 266 läst · Bastu
    ·
  7. Sthlm1891

Synpunkter på räcke till altan

Jag tycker din skiss ser fin ut. Och hade jag varit du hade jag skruvat fast ribborna i nederkant utifrån in i din 45x45 regel och där uppe hade jag fäst skruvarna uppifrån. Alltså från din 28x70 ner i ribban.
    Sthlm1891 · 6m · 1 svar · 64 läst · Altan & uteplats
    ·
  8. S

Ej fackmannamässigt utfört badrum vid husköp

Det ska ju påpekas att den ev försäkringsersättningen endast äventyras om den framtida skadan kan bevisas bero på avvikelsen. Det är ju inte så att man inte får nånting bara för att det är en avvikelse. Blir det vattenskada som beror på nåt helt annat så gäller ju försäkringen som vanligt minus åldersavdrag då.
    Stefan1972 · 9m · 13 svar · 515 läst · Badrum
  9. useless

Kylfrys på timer?

https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-m-vaxl-rela-vit
    useless · 9m · 9 svar · 825 läst · Vitvaror
  10. S

Asbest i puts?!

Fast det är väl enklare att bara putsa igen hålen som blev då? Då spelar det väl ingen roll vad som döljer sig bakom där.........Använd kalkbruk. Mycket enkelt att fylla med och matchar väl det som är där. Mjukare att hålla på med och efterbearbeta än nå cementbruk som blir stenhårt.
    Stefan1972 · 11m · 6 svar · 109 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  11. E

Förstärkning av gipsskarvar

Vanligt papperslim fungera utmärkt och är billigt.
    Erik_Hansson · 14m · 3 svar · 24 läst · Färg, måla & tapetsera
  12. ___fredrik___

Ljudtätt / Ljudisolerad skjutdörr?

Hej, jag blåser liv i den här gamla tråden med den enkla frågan. Finns det någon skjutdörr för innomhusbruk som är utanpåliggande men som "viker" in sig i karmen när man stängt den? Alltså som en skåpbilsdörr. Vill använda den i en befintlig karm till ett badrum..
    ___fredrik___ · 16m · 2 svar · 4,4k läst · Fönster & dörrar
  13. N

Svajig inkommande fas?

En timme efter att jag ringt nätägaren fick jag besök av två gubbar som genom fjärravläsning redan konstaterat att min elmätare hade 144 V på L2 medan grannarnas låg inom normalområdet. Anslutningarna inom det plomberade området på mätartavlan såg fina ut, så de fortsatte ut till skåpet på gatan där det visade sig att kopplingslisten för L2 vid anslutningen för min servis satt
    Nyrostad · 18m · 4 svar · 127 läst · El
  14. H

Hussvamp under altan?

[citat] Skall kolla
    HMX · 24m · 4 svar · 66 läst · Miljö & hälsa
    ·
  15. X

Läkta friggebodstak

Håller med, minimum 25mm ströläkt. Vi tog 25x50 bärläkt, mest för det kändes klent att gå på 38 läkt med 45-graders taklutning. Det problemet tror jag inte du har.
    xLnT · 25m · 2 svar · 66 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  16. nanowire

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Diamantklinga för stål :D(y)
    nanowire · 28m · 6,6k svar · 945,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  17. A

Brukar man dra elen så här bakom väggen?

[citat] De nya vi ska använda är satt högt upp så långt från dusch som går
    AlwaysAndForever · 38m · 14 svar · 289 läst · Badrum
    ·
  18. M

Cumaru, vill ej ha silver längre

[citat] Då kommer de ju stå och samla vatten när plankorna ligger som skålar(Glad mun) istället för kupade(ledsen mun).
    mattoys · 39m · 6 svar · 1,8k läst · Altan & uteplats
    ·
  19. R

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] http://www.ces.fau.edu/nasa/module-2/how-greenhouse-effect-works.php Kortfattat, inkommande strålning har andra frekvenser än utgående och absorberas inte av atmosfären i samma grad. Precis som ett växthus fungerar.
    RoAd · 51m · 2,6k svar · 102,6k läst · Miljö & hälsa
    ·
  20. T

Hjälp med att skruva tappkran på väggfäste

Tack för svaren! Då vet jag ungefär hur jag ska fortsätta. Jättebra med utförlig info, cdp. Det stämmer att den inte är helt igängad i bilden - det var vara för att visa upp delarna.
    Tonebender · 51m · 5 svar · 181 läst · Vatten & avlopp
    ·
  21. T

Svårighet att fästa blandarfäste i vägg

Jag tror du är på rätt väg och jag skulle ha använt denna: https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=163&p=1185
    Turbo_Tail · 1h · 1 svar · 25 läst · Vatten & avlopp
  22. H

Senco F-18 måste laddas om som pumphagel

Kör f-18 själv. Spiken ska ligga i botten. När du öppnar magasinet är det kanske så att drivaren som ska driva i spiken inte går fullt upp så nästa spik inte går fram, kan du se det? Kanske går trögt så det behöver smörjas lite? Vet vi använde teflonspray när vi smörjde våra maskiner
    Hallerudsbo · 1h · 4 svar · 246 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  23. J

Dyr sjösten lagd på ett klantigt sätt :/

Det kommer alltid att sluta med att du får spruta en gång i veckan om du vill ha det bra. Gräv upp och gör om, men ogräset kommer alltid tillbaka.
    Johan1975z · 1h · 55 svar · 8,2k läst · Grund & markarbeten
    ·
  24. T

Tider gräsklippning

[citat] Samma här. Stod och bilade betong ute fram till mörkrets inbrott en sommar. Då skämdes jag visserligen lite och hade slutat direkt om nån bett mig, men det var enda tiden på dygnet jag hade möjlighet till det. Men gräsklippning fram till 21 en vardag ser jag inga problem med. Dock välkomnar jag alla som skaffar robotar!
    tensiden · 1h · 175 svar · 27,8k läst · Gräsmatta
  25. R

TV på OSB

[citat] Lagom. ;) Typ 40mm utstick från fästet och kollat så det är gäng där OSB hamnar. Dvs så det inte är slät del där den kan fästa. Ex några helgängade 6x40-50 kan jag tänka mig är lagom. De klarar ca 20-25kg/skruv när de sitter i OSB.
    Robert-san01 · 1h · 80 svar · 24,4k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  26. Microkatten

Naturbilder

För några veckor sedan var det fullt fart på bobyggandet för fåglarna. Ett rödstjärts-par valde att bosätta sig i verandans takhörn. Lyckades hjälpligt fånga flygandet på bild med mobilkamera... [bild] [bild]
    Microkatten · 1h · 160 svar · 8,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  27. R

Bygglov för gigantiskt projekt?

Skulle vara kul med en lägesuppdatering från TS.
    Robert-san01 · 2h · 362 svar · 92,6k läst · Bygglov
    ·
  28. M

Plåttak - tillverkare modell?

Tack för inputen, har kollat deras utbud på nätet men deras profiler är inte de samma.
    martens74 · 2h · 4 svar · 242 läst · Tak & vind
    ·
  29. Microkatten

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

[bild] [bild] [bild]
    Microkatten · 2h · 1,2k svar · 95,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  30. T

Snö rasskydd

Dubbelt om det är stor yta Skotta
    TheGame · 2h · 1 svar · 64 läst · Tak & vind
Laddar...