Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. L

Electrolux diskm felkod i40 finns inte i manualen

Fler idéer? Tömningspumpen bytt(mkt tystare än gamla). Grumlighetssensorn bytt samt den analoga tryckvakten. Beter sig likadant med de gamle delarna så det tyder på att jag missat något. Den kör tömningspumpen i tre omgångar(en dryg minut per gång) innan den lägger felkod i20....
    Larseis · nu · 41 svar · 24,8k läst · Vitvaror
    ·
  2. T

Har jag kopplat rätt ?

Detta är så galet imo att det borde platsa i "värsta elkoppling" speciellt också när man hör förklaring :)
    TheGame · nu · 12 svar · 506 läst · El
    ·
  3. ullet

Hur hittar jag bästa deal?

Granngården erbjuder fortfarande fri installation, men dom har inte alla märken av klippare däremot.
    ullet · 6m · 4 svar · 151 läst · Robotgräsklippare
  4. S

Behövs isolering i höjd med en kall vind?

håller på att tilläggsisolera ytterväggarna i stugan och fick höra att man behöver ej sätta isolering på gavlarna ovanför innertaket. Det blir alltså bara reglar för nytt lockpanel utan isolering baki. Jag Funderar hur man gör isf med vindskyddet ska den vara ända upp till taket eller ska den vara vara så hög som isoleringen?
    sandydoull · 8m · 0 svar · 6 läst · Isolering
    ·
  5. Snigla

Odlingshörnan..

Muuuummmmsss... förra året åt en rävfamilj (en mamma och två valpar) upp våra "gubbar", men i år hann vi ta första skörden.. weeii.. :love: [bild]
    Snigla · 8m · 1,0k svar · 42,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  6. S

Annorlunda plank till bord?

Hej Ser att du är från krobergs län med. Jag kan nog ha lämpligt material köpte allt trä på en verkstad som la ner en stor lastbil var det. Bland det så var det långa och breda plankor i något afrikanskt träslag tunga som bly två tum tjocka det går inte att bära dom på två man. ( lufttorkat ) Sen finns det kayamahogny inne i verkstaden möbeltorr bredd ca 700 mm + om jag kommer
    sweden · 11m · 1 svar · 71 läst · Möbelsnickeri
  7. Snigla

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

Minns tyvärr inte vilken sorts pion detta är, men någonstans har jag en lapp.... [bild] [bild] Flyttade plantan för drygt 2 veckor sedan.. utan knoppar :surprised:
    Snigla · 13m · 666 svar · 34,8k läst · Trädgård allmänt
    ·
  8. Anna_H

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Många antaganden och lite kunskaper från dig. Nej, högre välstånd ger ALLTID färre barn. Att tro att man per automatik får bättre skördar av högre CO2-halt är oerhört naivt, det hänger på så mycket mer.... CO2 ÄR ett verkligt problem, men det är så trist att de som förnekar problemen enbart fokuserar på just CO2-halten och påpekar att det (enligt deras åsikt) inte
    Anna_H · 13m · 2,6k svar · 101,2k läst · Miljö & hälsa
    ·
  9. A

Induktionshäll oljud

Har en ny IKEA/AEG 80 cm häll och inga problem att använda 50-100 år gamla gjutjärnspannor och max vid uppvärmning. Gamla gjutjärnspannor har ofta en smal upphöjd ytterkant utifrån att de var anpassade för vedspisar, vill man kan man slippa bort kanten men tycker att det fungera lika bra med den kvar om man använder induktionshällen. Kör man maxfunktionen kan det surra om vissa kärl,
    AndersS · 13m · 28 svar · 772 läst · Kök
  10. A

100mm tilläggsisolering under grundkonstruktion?

Läste att man kan lägga 100mm tjock cellplast under kantelementen för att isolera grunden på bästa sätt då det annars bara blir kantelementets 100mm. Funkar det att man lägger 100mm cellplast under hela grundkonstruktionen? Måste det isf vara xps? Tänkte också lägga till 100mm under mark mot kantlelementet. Är det ens lönt att göra så då vi har valt att bygga med 200mm tjock
    AnetteL · 14m · 0 svar · 6 läst · Grund & markarbeten
  11. T

Byta lina hängparasoll?

Ser ut som flagglina Annars ta med en bit å gå in på en båttillbehörs butik
    Trollskidan · 16m · 11 svar · 1,1k läst · Altan & uteplats
    ·
  12. rock_fc

Bygga kissplats på landet

Hej forumet, vi har både utedass och förbränningstoa, men behöver hitta ett sätt att hantera pinkeriet utomhus på landet. Med gäster och ungar sker det lite varstans, det är inga jättemängder, vill ha det utomhus och Jag har tänkt att man har en gammal plåthink, eller annat i ett skyddat buskage, sedan antingen gräva ned en lång slang med hål, eller? Har vatten i direkt anslutning,
    rock_fc · 16m · 0 svar · 16 läst · Fritidshus
  13. L

Passar Blandare och Blandarfäste?

Jag ska byta kran nere i tvättstugan och tänkte beställa dessa från Rinkaby rör. Jag är för långt från butikerna så jag kan inte få besked om de passar ihop därifrån. Jag har utanpåliggande rör som kommer uppifrån Blandarfästet går väl bara att vända så anslutningarna kommer uppåt? [bild] [bild]
    Lazzeman · 18m · 0 svar · 8 läst · Vatten & avlopp
    ·
  14. P

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

[citat] Det får bli en ordentlig insats när det väl är dags, tillsvidare får den sköta sig själv!:)
    Patrik Lidstedt · 22m · 2,0k svar · 487,9k läst · Trädgård allmänt
    ·
  15. Snigla

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

Har ju sork och mullvad, men gillar att odla.. var och en löser problemet på sitt vis :) [bild] Här nätar vi botten på pallkragarna/odlingsbäddarna innan vi ställer dem på plats - perfekt att häfta nätet på träkanten.. och sticker det ut lite nät.. så gräver de inte längs kanten heller (y) Denna krage ska ha en till uppepå (har minst 2 på höjd, ja det går åt mer jord.. men
    Snigla · 22m · 3,6k svar · 363,2k läst · Trädgård allmänt
    ·
  16. Alfredo

Läckande tvättmaskin på klinkergolv

[citat] Vad finns under betonggolvet? Marken, 25-våningar höghus eller något annat?
    Alfredo · 23m · 2 svar · 86 läst · Golv
  17. Snigla

FOTOTRÅD: Himlafint..

[bild] Taget igår, hemmavid.. 25 Juni 2019
    Snigla · 26m · 1,7k svar · 84,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  18. Snigla

Vad händer hos IP-Only?

Väntar spänt på om vi någonsin ska få fiber.. från början trodde vi det låg ungefär 5 år fram i tiden - sedan damp brevet ner i lådan att vi kunde teckna upp oss för fiber.. de skulle gräva här redan "nu". Skyltade hej vilt med lockande info och "garanterade" att det skulle vara installerat inom 2 år (ja eg tidigare än då, men avtalet skulle löpa på "två år"). Vi blev glada,
    Snigla · 30m · 795 svar · 119,9k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  19. Reijkard

Dunkande/pulserande från engreppsblandare tvättställ.

Tack för svar! Det är en oras men specifik modell går jag bet på. Liknar denna designmässigt: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/blandare-och-vattenkran/tvattstallsblandare/tvattstallsblandare-oras-safira-1010f/p-743851?gclid=EAIaIQobChMIgpml5bmG4wIVwsAYCh0yNQ3KEAQYBCABEgKQLvD_BwE
    Reijkard · 33m · 2 svar · 60 läst · Vatten & avlopp
  20. K

Dyr sjösten lagd på ett klantigt sätt :/

[citat] Inte jättebra förslag om man gillar plattorna.... Problemet m ättika på sjösten illustreras av att sjösten är kalkhaltig sten och ättika används för att ta bort kalk i tex kaffebryggare. På sikt, om man sprutar ofta, kommer sjöstenen påverkas av ättikan...
    KristinaRT · 34m · 47 svar · 3,6k läst · Grund & markarbeten
    ·
  21. D

Köpare hävdar dolt fel VA-ledning

[citat] Påminn mig om att aldrig göra några affärer med dig.
    Daniel 109 · 39m · 44 svar · 6,6k läst · Juridik
  22. prototypen

Infästning i pärlspont på gipsvägg

Har du pärlspont av trä ska du inte använda plugg, bara träskruv. Sedan kan man undra hur stadigt pärlsponten sitter? Syns inte på bilderna. Protte
    prototypen · 41m · 1 svar · 65 läst · Byggmaterial & byggteknik
  23. S

Fibermodemet har fyra uttag, varför?

Min erfarenhet rent konkret är att sista uttaget oftast är dedikerat för teve men de övriga kan man använda "som vanligt". Alltså som uttag nummer ett.
    Stefan1972 · 43m · 13 svar · 328 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  24. Alfredo

Hur gör ni med diskmaskinens slangar?

[citat] Vid felsökning och service på plats.
    Alfredo · 43m · 19 svar · 684 läst · Kök
    ·
  25. K

Vattnet samlas i mitten på hängrännan, hur får jag till rätt lutning? Rännskarven ej tät.

Tack för hjälpen, det gick fint att böja som du sa.
    kia2 · 47m · 16 svar · 825 läst · Tak & vind
    ·
  26. S

Vem betalar om roboten krockar med bil?

Varför hela tiden jämföra mellan olika saker? beroende på vad det är så skiljer det såklart och vissa saker har eget försäkringsskydd och vissa inte och i det stora hela brukar det styras upp ganska bra. Det är nog få tillfällen det blir nå civila stämningar iallafall..............
    Stefan1972 · 48m · 128 svar · 20,0k läst · Robotgräsklippare
    ·
  27. M

Kan jag tjäna något av att skaffa solpaneler?

[citat] Riktigt bra pris. Ingår det någon mätare för att mäta husets konsumption? Vart beställer man från en säker leverantör i Kina?
    MichaelOberg · 49m · 104 svar · 15,5k läst · Solceller, solfångare, solenergi
    ·
  28. S

Hur kan vi åtgärda glipor i spontat innertak?

Ta ner och sätt om istället? verkar ju vara nån form av panel som sitter med clips?
    Stefan1972 · 51m · 1 svar · 54 läst · Tak & vind
    ·
  29. R

Är detta en vattenbrunn?

[citat] Du skall ringa till Henrik Hanssons trädgårdsservice i Skanör. Han spolar ner en rörspetsbrunn åt dig och kopplar in en pump. Kostar ett par tusen och är garanterat enklare än att försöka reda ut var dina rör går.
    Rena · 1h · 21 svar · 713 läst · Vatten & avlopp
    ·
  30. A

Järnvitriol vs tjärvitriol

Lite intressant läsning relaterat till ämnet fasadbeklädnad. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:859143/FULLTEXT02.pdf Bäst lönsamhet ur ett hållbarhetsperspektiv är helt obehandlat trä. Från sida 29 är tabeller med detaljerna.
    arcile · 1h · 24 svar · 23,7k läst · Fasad
    ·
Laddar...