Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. MultiManOriginal

Hästmyror - och Anticimex rycker på axlarna. Vad gör man?

[citat] Hitler sköt sig, enligt alla historiker och dokumentärer jag sett. Spännande att du vet annorlunda, utveckla gärna!
    MultiManOriginal · 24m · 39 svar · 5,0k läst · Miljö & hälsa
  2. lärjungen

Avslutad: Vem är smartaste prepparen?

[citat] Varför förvilla sig alla in i denna tråd? Denna tävling är avslutad sedan urminnes tider ;) Du skall svara i myggtråden.
    lärjungen · 25m · 73 svar · 8,8k läst · Tävling
    ·
  3. MultiManOriginal

Kabelklammerar har spruckigt?

[citat] Det var exakt detta skräp som jag skrev om men inte mindes namnet på, bara orten, Kanor Plast, Vellinge. Undvik! Har ni gamla liggande, kasta.
    MultiManOriginal · 27m · 30 svar · 1,6k läst · El
    ·
  4. jonmo

Hur ska jag konstruera detta plank?

Ok, det här var ju ingen som ville svara på, men jag försöker ändå: Jag har nu skissat mer på hur jag tänkte konstruera planket baserat på den här beskrivningen: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/ Det jag mest undrar är om jag ska laminera en stolpe med två 45x95, eller om jag ska jacka ur en 95x95-stolpe? Tror ni att båda varianterna fungerar? Är det
    jonmo · 44m · 2 svar · 339 läst · Altan & uteplats
    ·
  5. F

Fasad med järnvitriol, järnvitrol

Vår panel på sjöstugan är spikad med rostfri kamspik. Ca 10 år sedan.
    Frågan · 1h · 283 svar · 150,8k läst · Fasad
    ·
  6. P

Jula / meec robot går inte til klippzon

Jag har denne roboten som inte säljas längre https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/robotgrasklippare/robotgrasklippare-001116/ Har nån ut av är erfarenhet med denna roboten og zonklippning? Jag köpte den hösten 2017. I 2018 växte inte gräset, så den har fått stå oanvänd tills nyss. Min gräsmatta är mycket komplicerad. Det är berg med gräs omkring, på
    petterg · 1h · 0 svar · 40 läst · Robotgräsklippare
  7. H

Lödfråga

Kan förkromade kopparrör mjuklödas utan att kromskiktet först skrapas bort i fogen?
    hans lindquist · 2h · 0 svar · 49 läst · Vatten & avlopp
  8. SysterNett

Större tillbyggnad i egen regi

[citat] Ta lån för att betala hantverkare eller lån för att betala sitt uppehälle? Ok, det sista går att styra, men omkostnader kommer man ju aldrig i från. Jag imponeras och inspireras över att TS och hans familj vågat ta den här vägen. Men att bara räkna med sin lön och hantverkarnas timdebitering blir felaktigt och något inte TS verkar ha tagit med i beräkningen. Skulle vara
    SysterNett · 2h · 307 svar · 89,2k läst · Socialt & projekt
    ·
  9. TomasJor

Hur stor del trasiga pannor är acceptabelt?

[citat] Självklart är dom ointresserade, dom kommer ju antagligen få betala! Enl DHLs fraktvillkor skall synlig skada anmälas direkt och dold skada inom sju dagar, anmälan sker till DHL av mottagaren. Leverantör brukar vid större värden bistå. Hoppas på bra lösning för TS.
    TomasJor · 2h · 30 svar · 692 läst · Tak & vind
    ·
  10. thomas33

Sned bänkskiva - varför?

Välkommen till ByggaHus! Kylskåp behöver ventilation för att fungera bra. Det är troligen därför det finns en öppning i bänkskivan, men det hade också fungerat med ett ventilgaller i sidan.
    thomas33 · 2h · 1 svar · 80 läst · Kök
    ·
  11. E

Renovera DeWalt 777 och vilket stativ.

Börjar med att önska alla en bra sommar! Mycket snickra och för lite tid! Jag har köpt en ny 774 men äger en närmast outslitlig 777, som jag kört massor. Med betoning på massor. Funkar kanon ännu, men klingskyddet är lite trött. Fjädrar inte upp som på den gamla goda tiden och hanteringen är lite trögt när man drar ut sågen för en lite bredare bräda eller gering. Det funkar att
    erber · 2h · 0 svar · 42 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  12. L

Två vvb på samma slinga. Behöver jag två övertrycksventiler då?

[citat] Huvudet på spiken. Vill slippa leda bort spillvattnet.
    lien · 2h · 9 svar · 381 läst · Vatten & avlopp
  13. Garningen

Gul-grön slang

[citat] Jag jobbar som skifteselektriker på en industri där många olika elektriker från många olika firmor under en väldigt lång tidsperiod har jobbat, detta medför att ritningar är ritade efter olika standarder, om de över huvud taget finns några. Jag går numer aldrig efter färger, mest för att våra parter oftast är numrerade, men också för att de inte går att lita på något
    Garningen · 3h · 29 svar · 596 läst · El
    ·
  14. T

Dra ut värme i utbygge

Jag har plockat bort tre radiatorer längs med en vägg som jag har rivit och gjort ett utbygge utanför. Nu vill jag använda de radiatorrören och förlänga ut dem i utbygget. [bild] Rören kommer alltså upp ur golvet till vänster, och jag vill förlänga in dem under golvbjälkarna i rummet till höger. Vad behövs för grejer för att koppla vidare? Hade ni valt slang eller kopparrör?
    tlundberg · 3h · 0 svar · 44 läst · Värme allmänt
    ·
  15. C

Köpråd: Kompressor max 1000kr

1 000 kr för en sådan kompressor är ju helt klart för bra för att vara sant. Antingen är det ett riktigt fynd, eller så är det värsta sortens kinasmäck som går sönder direkt. Jag har väl mina aningar, men TS får väl avrapportera när han kört den ett tag :rolleyes:
    cpalm · 3h · 11 svar · 520 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  16. tompas11

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Nu blandar du ihop luftföroreningar, som handlar om miljön med klimat, vilket de flesta oinsatta tyvärr alltför ofta gör. Klimat är väder på lång sikt och har inget med luftföroreningar att göra, vilket du borde vara medveten om du är någorlunda insatt i problematiken. Gör i alla fall ett litet försök att hålla isär dessa fenomen, tack.
    tompas11 · 3h · 2,5k svar · 95,9k läst · Miljö & hälsa
    ·
  17. J

Råkade köpa en fäbod i Järvsö

Hej allesammans, råkade bli med fäbod i måndags och dessutom en hölada. Vad gör jag nu? Har flera planer men behöver er hjälp med både inspiration, idéer och kunskap för jag är helt ny på timmerstommar. Trevlig midsommar, återkommer med mer info
    Johan Nordin · 3h · 0 svar · 78 läst · Socialt & projekt
    ·
  18. M

Blandare. Halvkoppling eller klämringskoppling?

[bild] [bild] Kan någon ge mig råd kring mitt blandarbyte. I skåpet finns 15mm cu-rör med ballofixer mitt på och i ändarna en raka klämringskopplingar. Tror det är vatette. Min gamla blandare var monterad mott dessa med en halvkoppling med mässingskon och gummiring. De heter frese 10. Konerna sitter fast på rören som verkar ha fått midja. Någon stödhylsa ser jag inte. Muttrarna går
    martena · 3h · 0 svar · 53 läst · Vatten & avlopp
    ·
  19. C

Blir inte av med värmen

[citat] Nu kanske det inte är nödvändigt att kyla ner själva stommen. Räcker bra med att luften i huset i sval.
    cpalm · 3h · 82 svar · 4,2k läst · Ventilation
    ·
  20. KnockOnWood

87-gradigt vatten. Vågar jag slå på varmvattenberedaren igen?

[citat] Ja, jag skulle köra den en timme då och då, säg en timme på, två timmar av, och låta den vara avställd under nätterna. Att få en ny installerad behöver nog inte ta mer än ett par timmar, med ut med den gamla och in med en ny. Rekommenderar Nibes beredare, vi har en 100-liters som räcker bra för en liten familj utan badkar. Och legionellan behöver du nog inte vara rädd
    KnockOnWood · 3h · 1 svar · 109 läst · Vatten & avlopp
  21. GK100

3-fas på 1???

Som tommib skriver är det en trefasmotor och Peter tolkar P1/P2 korrekt också dvs in/utgående effekt ger verkningsgraden för motorn. Just det datat för effekterna är inte så vanligt att det står med på märkskylten men detta är väl en premiumpump. Och den ligger tumregelmässigt så till att den skulle kunna till nöds köras enfasigt D-kopplad med en konding. Men som sagt moment och
    GK100 · 3h · 5 svar · 195 läst · El
    ·
  22. N

Rekordhögt radonvärde efter att jag ökat ventilationen

Troligen löst. Lyfte på heltäckningsmattorna och hittade milimeterbreda sprickor i betonggolvet. Billade upp sprickorna och hällde ner vatten som efter några sekunder försvann. Radonhalten sjunker stadigt för varje spricka som jag billar upp och fyller med reparationsbetong.
    nallepu · 3h · 31 svar · 4,7k läst · Miljö & hälsa
  23. N

Prickmark på tomtkarta, kan kommunen ta i anspråk?

[citat] Fiber och fjärrvärme ligger ju redan i gatan, så det är nog ingen fara. Men en tanke. Jag och grannskapet på ena sidan gatan har i stort sett snarlika tomtareor som motstående på andra sidan gatan. Men enligt plankartan är det bara på våra tomter det finns prickmark. Innebär det att grannarna på andra sidan sitter säkrare? Känns lite orättvist egentligen. Borde väl sänka
    nickspi · 3h · 7 svar · 385 läst · Övrigt husrelaterat
  24. TommieL

Obromsat släp...

[citat] Det finns flera faktorer på dragvikt, miljöklass på fordonet spelar in också. Men visst borde det finnas en linjär kurva som följer bilens vikt/effekt, och dragkrokens maximala belastning. Betydligt enklare på lastbil då vi bara behöver kolla antalet axlqr, avståndet inom en axelkonfiguration oxh axelavståmdet mellan första och sista, och då är det glasklart vad som gäller.
    TommieL · 3h · 41 svar · 2,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  25. N

Höga radonhalter

Kolla ditt källargolv! Finns det sprickor? Har billat upp mitt golv och fyllt igen sprickorna vilket resulterade i att värdet sjunker kraftigt för varje spricka jag fyller igen. Tog upp ett ca 8 cm djupt spår och ett par ca brett spår. Mitt problem var att gruset under huset kom från en bergtäkt med mycket radon! Använde finbetong för lagning. Har du en renslucka för avlopp, Täta den
    nallepu · 4h · 4 svar · 228 läst · Miljö & hälsa
  26. J

Sioo på fasad?

Inte alltid det blir snyggt [bild] [bild]
    Jehu · 4h · 62 svar · 33,6k läst · Fasad
    ·
  27. T

Kampanjränta från Ikea Kökslån är ren svindleri

Jag hade nog mer känt ”Vad bra att räntan var på typ 1 % och inte 10 %” Om IKEA sedan höjt räntan så det kostade mig 5kr mer i månaden tror jag inte att jag hade lyft luren för att ringa och skälla ut IKEA då jag anser dom är väldigt tillmötesgående annars enligt mina erfarenheter å andra sidan har jag aldrig köpt något på avbetalning. Så jag kanske har fel. Vem vet.
    Thomas' · 4h · 23 svar · 1,9k läst · Juridik
  28. URL

Lågfrekvent buller i huset. Vad ska jag göra?

[citat] Det håller jag med om. Det nya ljudet drunknar i andra ljud, överröstar inte som jag ibland tyckt att den pulserande tinnitusen normalt sett kan göra. Väldigt intressant kombination om jag ska ha en sort på varje öra i framtiden. Ett som vill ha bakgrundsbrus och ett som absolut inte vill ha det.
    URL · 4h · 307 svar · 34,6k läst · Miljö & hälsa
    ·
  29. U

Granstolpar

Jag har fällt tre granar och ska använda de som stolpar som ska bära upp ett tak över en altan. Stolparna ska vara 3 m höga. Min tanke är att bara av dem och måla dem med alkydfärg. Tacksam för tips om hur länge man ska låta stolparna torka innan målning.
    ubaggstr · 4h · 0 svar · 48 läst · Altan & uteplats
    ·
  30. T

Tider gräsklippning

[citat] Skulle skjuta fanskapet....
    Tummen.M.I.H. · 4h · 123 svar · 20,1k läst · Gräsmatta
Laddar...