Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. B

Gul-grön slang

Hej Vad hetet det här gul-grön slang man sätter på skärmlädare och vart kan man köpa den?
    bortek · nu · 0 svar · 1 läst · El
    ·
  2. Demmpa

Vattenutkastare för grymt oljud

Jag misstänker att det är käglan som vibrerar, montageanvisning, reservdelsnummer: https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/G-berg_Mounting/633344_Utomhuskran_Print_GBG_1710.pdf
    Demmpa · 3m · 3 svar · 145 läst · Vatten & avlopp
    ·
  3. B

Zero clearance till kap/gersåg?

Det gör det absolut, finns 100 guider på Youtube kring detta.. Kolla även "sacrificial fence" så får du 100%öga snitt varje gång(y)
    Beretic · 3m · 2 svar · 56 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  4. M

Hur farlig är en trasig eternitfasad?

[citat] Är det inte pga att flimmhåren försvinner/blir sämre vid rökning och att man då löper större risk vid exponering? Man har sämre ”naturligt” skydd så att säga. Kort och osäker förklaring men vill minnas att en lärare i byggteknik framförde detta.
    Manfreds · 3m · 14 svar · 443 läst · Miljö & hälsa
    ·
  5. A

elkabel

[citat] Ja så kan man göra. Men TS frågade inte om det. Frågan var uttryckligen om det var ok att använda befintlig kabel som gruppledning med tre faser och PEN-ledare. Det är inte ok och det var vad hempularen svarade på.
    Avemo · 4m · 9 svar · 187 läst · El
  6. Byggglädje

Tillval - vad ångrar ni att ni inte valde till?

Timer på utebelysningen.
    Byggglädje · 5m · 21 svar · 1,6k läst · Stenhus
  7. W

Dimensioneringsberäkning av stomme för garage?

[citat] Det ska inte räcka i alla fall eftersom det inte uppfyller kraven i 25§, paragrafen säger att en person som inte varit med i konstruktionsarbetet ska granska resultatet.
    witten · 5m · 6 svar · 479 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  8. H

Nivåskillnad höja mark mot altan.

Hej. Har tänkt att så min baksida i höst efter dränering, tillbyggnad, altan. Nu till frågan marken ganska ojämn behöver höja cirka 15 cm upp mot altan sargen och framåt till för att undvika för mycket lut in mot altan och hus. Kan man fylla matjord direkt upp mot altanens sarg är ju tryckt virke men är det bra? Finns det för alternativ ska man lägga upp en rad med högre plattor
    Huskomling · 7m · 0 svar · 1 läst · Altan & uteplats
    ·
  9. A

Byta foder och kanske dörrkarm?

har gamla dörrfoder som snickare böjde sönder för att få in golvet under. Nu håller jag på att spackla med snickerispackel men jag tvivlar på att resultatet kommer bli så bra? Saken är den att dom här dörr fodren sitter som tusan och halva väggen följer med när man drar i dem. Vad hade ni gjort? Tagit bort foder. Laga vägg och sätta på nya. Eller spendera en vecka på att
    andreas91826489235 · 7m · 0 svar · 1 läst · Fönster & dörrar
    ·
  10. B

Svarta avloppsrör 110mm

Vi köpte våra hos Dahl men de var dyra.
    basseman · 7m · 1 svar · 72 läst · Fritidshus
  11. J

Glasfibernät innan puts

Är det en skarv på duken under så kan det separera eller att den inte sitter sträck bra. Sorgligt det går inte att lappa, det kommer att bli en synligt skarv och ingen färg gömmer den.
    jonaserik · 8m · 12 svar · 536 läst · Fasad
    ·
  12. Leeten

Oljad fasad,målad men ej grundad

Tänkte uppdatera med att vi fick en viss ersättning av försäkringen Varudeklarerat. Närmare 90.000 efter åldersavdrag. :)
    Leeten · 9m · 15 svar · 379 läst · Fasad
    ·
  13. P

Vad är detta för blomma?

[citat] Tack! Misstänkte att det möjligtvis va någon form av vallmo :)
    patfred · 9m · 9 svar · 331 läst · Trädgård allmänt
    ·
  14. Nybergzzz

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

[citat] Ska nog prova där jag skarva guide kabeln. Har en gripholm skarv don där. Ska byta ut den mot en 3m.
    Nybergzzz · 10m · 450 svar · 37,1k läst · Robotgräsklippare
    ·
  15. A

Mormor vill sälja sitt hus till mig, Tvist? - Se hit!

Vi har köpt hus av mormor. Alla i släkten + mormor själv ville att vi skulle köpa. Vi valde ändå att göra en värdering och köpa till marknadspris för att undvika eventuell framtida osämja. Priset var dock bara ca 1 miljon, så det var inte så svårt beslut. Kanske knepigare om man bor i/vid någon större stad.
    artvandeley · 13m · 76 svar · 6,3k läst · Juridik
  16. B

Tv-signal

Tack allesamman för hjälpen. Ska prova de olika förslagen för att hitta, annars får det bli ”antennmontören”
    BM5 · 15m · 11 svar · 228 läst · Teknik
  17. M

Hästmyror - och Anticimex rycker på axlarna. Vad gör man?

Lider verkligen med dig @nizzehult - att se hästmyror på tomten är inte skoj, inte heller nonchalansen som jag uppfattar kommer både från försäkringsbolag och Anticimex. Nu har jag inte läst alla inlägg, men uppfattar att du inte har varken gamla träd eller stubbar på din tomt? Kan det vara en nära angränsande fastighet/tomt som har gamla träd, eller möjligen ett vedupplag? Jag
    Maria T · 16m · 37 svar · 4,9k läst · Miljö & hälsa
  18. J

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

Bara jag som tänker det vore ballt om kungens slott hade fått en dusch av parkslide splitter
    jesper--- · 22m · 2,0k svar · 481,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  19. R

Felsökning laddstation Automower 310

[citat] Hej Svärföräldrarnas 315 stannade efter uppstart med samma fel som du. Visade sig vara transformatorn som man sätter i vägguttaget som var kass. Fick en ny på garanti utan problem. Noteras bör att den nya transformatorn var en annan modell. Kontakta närmaste återförsäljare så fixar dom det.
    Rickard.Ason · 22m · 3 svar · 137 läst · Robotgräsklippare
    ·
  20. L

Tillgänglighetskrav vid tillbyggnad

Vi håller på att rita på en tillbyggnad av vårt egnahem hus 1,5 plan från 32 som är i ”originalutförande” - 78 kvm boa och 49 kvm bia (källare). Det vi verkligen skulle vilja få till är att flytta ut köket samt matplats i tillbyggnaden mot trädgården vilket även kräver tillbyggnad (samt ny placering) av entrén. Tillbyggnad; Källare: 21 kvm Entréplan; 21 kvm för
    Lennart1122 · 24m · 0 svar · 2 läst · Tillbyggnad
  21. L

Hjälpsamma synpunkter tvättstuga/bastu

Tack för synpunkter. Jag hade tänkt stående torkställ, men det är ju klart mer platskrävande än att kunna hänga på galgar i taket. Tror inte jag får in torkskåp här. Tanken är att en bänk ska kunna få plats för lite luft emellan bastubadandet.
    Loccon · 26m · 5 svar · 193 läst · Badrum
    ·
  22. F

Alla: Räntesubventioner

[citat] Ränteavdraget utgör en tämligen liten del av kalkylen.
    Fred Perry · 32m · 13 svar · 493 läst · Bostadspolitik
  23. E

Normal mängd kondens från rör till passiv kyla?

Allt skall vara kondensisolerat. Även handtaget till ventilen. Se till att det inte kan komma in luft i isoleringen heller, för då får du kondens mellan rör och isolering.
    EyEr0n · 34m · 3 svar · 177 läst · Ventilation
    ·
  24. T

Är detta nog bra jord att rulla gräs på?

Jag håller helt med. Jag skulle aldrig rulla ut gräs på det där underlaget. Jag skulle sätta tillräckligt med tid på att kratta bort alla stenar som man får fram med en vanlig järnräfsa. Sen är det ju omöjligt att avgöra om jordens kvalitet är tillräckligt bra. Vissa leverantörer menar ju att man skall ha 20cm matjord under rullgräs, medan andra nöjer sig med 10cm.
    Turbo_Tail · 35m · 3 svar · 91 läst · Gräsmatta
    ·
  25. E

Är klimathotet något att bry sig om?

Att hänvisa till en sajt som heter klimatsans.com känns aningen partiskt. Posta orginalkällan istället om det finns någon.
    elpaco · 40m · 2,5k svar · 95,6k läst · Miljö & hälsa
    ·
  26. possum77

Bromsat släp -- mycket krångel?

[citat] 750 kg tar man ju på pakethållaren på cykeln ;) Nä men visst finns det användningsområden för obromsade släp.
    possum77 · 40m · 29 svar · 1,2k läst · Övrigt off topic
  27. E

Okej att ha murad odlingsbädd inpå grannes mur?

[citat] Eller så gör man det.
    elpaco · 43m · 31 svar · 4,7k läst · Trädgård allmänt
    ·
  28. J

"Starta upp" djupborrad brunn efter >30 år?

Tjo! Jag har en borrad brunn på min tomt. Brunnen borrades troligen för över 30 år sedan och har enligt uppgift från fastighetens förra ägare aldrig använts, eftersom flödet var för dåligt för att räcka till åt dåvarande familjen. Man valde då att i stället gräva ner en PEM-slang från grannfastigheten som har brunn med bra kapacitet. Jag vill nu testa min borrade brunn och
    JohnA · 45m · 0 svar · 45 läst · Vatten & avlopp
  29. M

stativ med lutande ben

Visst var det som jag nämnde tidigare, våra danska vänner är leverantörn av dessa delar. Kvikk kök är återförsäljare. Kostnad 150kr st, lite blodigt men dansk kronan står högt och svenska staten skall ha sin marginal. Tack för all hjälp och tips.
    Mr1000 · 45m · 3 svar · 306 läst · Möbelsnickeri
  30. L

Hur fort växer Brabant resp Smaragd?

Planerade Brabant förra påsken i ny planteringsjord. Gödslar med algomin trädgårdsgössel 2gånger. Vattnas med droppslang. 3gånger/dygn med fuktighetssensor dom slår av när det är fuktigt. Växte ~50cm förra året. Jag tror droppslangen är ett vinnande recept.
    lassebrun · 48m · 26 svar · 47,3k läst · Häckar, buskar & träd
    ·
Laddar...