Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Fulkemisten

dom satte ett avloppsrör bak&fram, gör det något?

Om det nu inte spelat någon roll, som andra påpekar, det finns ju skjutmuffar. Varför finns då denna mackapär? https://www.rinkabyror.se/artikel/ersattningsmuff-110/ Är den tänkt att användas inomhus?
    Fulkemisten · nu · 49 svar · 37,1k läst · Vatten & avlopp
    ·
  2. fia_mstd

Tider gräsklippning

Sov manligt önskar jag att de vassa svaren bara raddat upp sig men det gjorde de först 24h skenare. Det "värsta" jag gjort nu är att spela Spotify med högrock åt deras håll och knutit den berömda knytnäven i den berömda fickan. Oerhört moget! :D:D;)
    fia_mstd · 3m · 16 svar · 658 läst · Gräsmatta
  3. H

Pinterestskadad? Gör sociala medier oss orealistiska?

Ja men tyvärr är det inte så som folk i allmänhet gör. Vanligen bökar de upp precis hela tomten med grävmaskin och hugger ned varenda träd innan de ens börjar gräva grunden för huset. Jag förstår inte varför.
    heimlaga · 4m · 56 svar · 11,7k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  4. B

Råd inför val av värme-, ventilation och vattenuppvärmningssystem i 70-talshus.

Tack för alla svar och ursäkta min frånvaro från tråden. [citat] Nilan har jag hittat och begrundat men REC var nytt för mig, tack för det. Som jag har förstått efter mycket läsning så är Nilan Compact P en motströmsvärmeväxlare med en LVVP som tar sin energi från avluften (efter värmeväxlingen) och använder sedan denna energi till att värma tappvatten. Compact P Air 9 är
    Bordsduk · 5m · 11 svar · 488 läst · Värme allmänt
  5. Härryda2015

Glimtändare

[citat] Såg nu att röret var nytt, Osram st111 motsvarar din gamla Philips S10.
    Härryda2015 · 5m · 4 svar · 74 läst · Belysning
  6. K

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

[citat] Nej....jag tänkte på trådens ämne.
    karlmb · 9m · 1,9k svar · 473,5k läst · Trädgård allmänt
    ·
  7. G

Isolera insida lecablock innan gjutning

[citat] Hur gjorde du med dräneringen på huvudbyggnaden, gjöt du plattan ovanpå? Bra jobbat, föresten
    Gladamatör2 · 9m · 3 svar · 137 läst · Tillbyggnad
    ·
  8. Liisen

Problem med diskmaskin, pumpar inte ut vattnet.

[citat] Neeej, en "vanlig"!
    Liisen · 11m · 2 svar · 21 läst · Vitvaror
    ·
  9. N

"Långsamt" varmvatten till badrum

[citat] Jajamen. Vad kan det vara för avstånd från pannan tro... 5-7 meter + 1-2 meter för höjden. Röret är väl uppskattningsvis 25-30 mm diameter. Det sitter en blandare (tror jag det heter) på pannan för varmvattnet (BILD). Kan det ha någon inverkan? Sen ser rören något smalare ut från pannan än det jag sen ser gå upp i taket. Kan kontrollmäta om det är viktigt. Som sagt,
    nickspi · 12m · 7 svar · 174 läst · Vatten & avlopp
    ·
  10. S

Mossa på tak = Bensaltensid

Svar till Flukie: Ärligt talat har jag inte riktigt koll på varken mängd natriumkarbonat jag använde eller hur många dagar det egentligen tog innan mossan dog. Jag hade köpt en 25kg säck från en akvariebutik (fiskar behöver också kontroll på PH) så jag tänkte inte riktigt på hur mycket jag tog. Gissar jag kan det ha varit typ 3kg men kan lika gärna varit hälften eller dubbelt.
    STB · 12m · 252 svar · 189,2k läst · Tak & vind
    ·
  11. J

Skuggbildning av hus

I Form-Z Free (förenklad gratisversion av proffsprogram för 3D simuleringar) kan man definitivt studera skuggeffekten av ett hus på godtycklig plats, datum och tidpunkt. Men, i likhet med SketchUp, är det en lång startsträcka.
    justusandersson · 13m · 2 svar · 142 läst · Arkitekter, arkitektritat & extern design
  12. P

Storlek av cirk-pump för primärkrets

Jo. Håller på och bygger helt nytt värmesystem. Kommer att ha en slavtank i teknikrummet. Och ska bygga systemet med en primärkrets och 3st sekundära kretsar/ shuntgrupper. Frågan är nu hur stor cirkulationspump behövs för den primärkretsen?! Första sekundära kretsen är golvvärme för ca 100kvm och kommer att ha uponors fluvia 23 a ac. Andra sekundära kretsen kommer att bestå av
    Patrik Finnberg · 17m · 0 svar · 1 läst · Värme allmänt
  13. M

Worx Landroid 2016

Har laddat upp deh här https://sprend.com/download?C=e0059a5e617543c5905b01304052eea7
    MacMelmac · 17m · 1,2k svar · 185,1k läst · Robotgräsklippare
    ·
  14. M

Väggkonsol till tvättställ

Tänkte montera upp ett ”nytt" tvättställ men ser att hålen på undersidan inte ser likadana ut som på det gamla tvättstället. Funkar det ändå med en vanlig "standard"-väggkonsol eller ska man han någon speciallösning?
    Mikael 81 · 18m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
    ·
  15. Frustrator

Baxarsekten Skåne

[citat] Alternativet är ju att nu låter @Daniel_N sköta fotandet, då slipper ni sitta och maska folks ansikten i efterhand. Ingår ju någon slags automatiskt pixling då ;)
    Frustrator · 19m · 12 svar · 457 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  16. E

Underarbete när man byter ifrån asfalt till sten på uppfart

[citat] Fyll på med bärlager där det satt sig och padda om du har möjlighet, därefter sten. Så skulle jag gjort iallafall. Om du bara ska lägga sten så är det ju förhållandevis enkelt att rätta till sättningar i efterhand. Är ju ganska lätt att fylla på med sten också.
    eddiw · 20m · 1 svar · 103 läst · Grund & markarbeten
  17. J

sala på takstolar cc1200

27° snedtak är i sammanhanget ett plus, 45x45:orna får ta upp lasten lite mer på diagonalen för att uttrycka sig enkelt. En nackdel med den dimensionen är att kvaliteten ofta är usel och de är definitivt inte hållfasthetsklassade. Då är 45x70 C 24 på lågkant väldigt mycket bättre. Nu har du ju vad jag förstår redan satt upp reglarna, så jag skulle nog låta dem sitta kvar.
    justusandersson · 21m · 3 svar · 154 läst · Byggmaterial & byggteknik
  18. L

Rätt sorts matta i källaren?

Du känner om det är rätt sorts matta. Det ska vara filt i botten, sk. nålfilt, ej gummiliknande undersida. Det borde räcka att ta ut mattan och göra rent och lägga tillbaka den om undersidan är av filt.
    Lenza · 21m · 1 svar · 144 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  19. N

Blåbär, jordgubbar, björnbär m.m.?

[citat] Ska se om jag kan få mod till mig att lyfta på stenblocken där. Jag grävde ut runt omkring där det vuxit in gräsmatta och mossa och tycks ha väckt en hel koloni av tvestjärtar. Inget man vill ha innanför tröjan precis... Jag får lov att ta lite pö om pö. En annan blir helt färdig av den här värmen. Nu vet jag inte hur fort ogräs växer, men det är ganska mycket och höga
    nickspi · 22m · 13 svar · 469 läst · Trädgård allmänt
  20. berisen

Nedgång ner till källare med avlopp får problem vid regn. Tak enda lösningen?

Ingen som byggt liknande tak som kan visa lite bilder? :) Har lite svårt att komma på någon vettig konstruktion som skulle passa in på huset.
    berisen · 23m · 5 svar · 211 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  21. T

Solceller på gammalt tak

Nej, tror jag inte. Det är tillräckligt svårt att räkna på solceller och deras återbetalningstid med alla okända variabler. Vill du dessutom ta med takbyte i beräkningen blir det oändligt mycket svårare. Antingen du vill det eller ej, det är det som avgör. Jag hade inte tvekat en sekund. Har själv en 5.4 kW anläggning och tycker att jag borde ha byggt större.
    Thomas_Blekinge · 24m · 3 svar · 77 läst · Solceller, solfångare, solenergi
  22. F

Sileno City 500 följer inte guidekabeln

[citat] Haha! Jo, den kan köra när vi inte är hemma. Men det var första gången och den hade inte hunnit ta sig ut till området som ligger längs gatan. Inget staket osv.. Jag nojjade lite över att den skulle rymma :crysmile: Fast den hittar ju guidekabeln och följer den en bit, sen vänder den och drar åt ett annat håll.... Ska kolla inställningarna bättre imorgon.. Nu började den
    Fru S · 25m · 2 svar · 48 läst · Robotgräsklippare
  23. Y

Varför är kablarna dragna runt fönster i mitt fritidshus?

Gardiner låter mest troligt, men kan det också lämnats plats för ev fönsterbräda?
    Yehaw · 26m · 7 svar · 376 läst · El
  24. T

Alternativ till Garo lättmetall-låda?

Titta på loppisar på landet.
    Thomas_Blekinge · 29m · 1 svar · 2 läst · El
  25. A

Vilken skruv till panel

Hej! Jag sitter själv i funderingar på val av fastsättning. Handlar om liggande 22 mm panel (Z-panel eller dubelfasspånt) som ska fästas i 28x70 spikläkt (jag vet, lite klent men det var rekommendationen jag fick innan bygget drog igång och nu är allt dimensionerat för en viss tjocklek på hela fasaden). Spik hade jag nog föredragit men med tanke på lite klena spikläkten har jag
    Alphaminor · 29m · 38 svar · 20,4k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  26. Andreas_kalmar

Spackla på betong

Tvätta ordentligt innan du spacklar biltema har ljust spackel men tyvärr är härdaren rosa plastic padding har ett som heter finspackel tror det är ganska ljust. Pigment finns i färgaffärer bara prova sej fram till rätt nyans.
    Andreas_kalmar · 29m · 5 svar · 96 läst · Hemma hos
    ·
  27. C

Rundad trall

Är du någon form av perfektionist eller??? Inte ett enda skruvhål i varesig trall eller frisbräda, och samma glipa mellan trall och fris som mellan trallbrädorna. OCH tom rundat ändträt på trallen! :D:D:D Men så snyggt det är!
    crazytok · 32m · 20 svar · 1,6k läst · Altan & uteplats
    ·
  28. R

Tvättmaskin tömmer inte vattnet

[citat] Jag drog ut den igen och såg att packningen glidit av. Gjorde rent huset som var grusigt. Kör en snabbtvätt och hoppas på tur!
    Ronja64 · 33m · 21 svar · 374 läst · Vitvaror
    ·
  29. N

Dubbel äldre lysknapp, hitta "mottagare" till nummer 2

[citat] Herregud vilken röra :rofl: blir lite smått åksjuk av alla kablar. Jag kanske ska vara glad att jag inte blev elektriker... haha. Kanske sja göra en historiebok om "Elkablarna i mitt hus". Finns säkert nån elhistorienörd som vill läsa. Tändtråd, förresten, vi snackar inte dynamit här antar jag. Är det den som tänder lampan?
    nickspi · 35m · 12 svar · 673 läst · El
    ·
  30. B

Musikslinga i arga snickaren.

Dom har ju kört med en slinga från introt av Bubba Sparxxx - Deliverance tidigare. Nu har jag inte haft betal-TV på fem år så jag har ingen aning om hur det låter nu.
    blue.b · 38m · 7 svar · 252 läst · Övrigt off topic
Laddar...