Senaste inläggen
växelventil: [citat] Så klart vanligt folk blev drabbade när man man inte hade några köpare på husen,Det var ju ganska lång tid innan vanligt folk fick börja låna pengar till bolån,Hur skulle dom betala sina skulder når dom inte fick några lån?
Eva.W: Vi ska renovera en liten tvättstuga och funderar på vilket golv som kan passa. Är det någon som har Tarketts Istanbul? Är ni nöjda? Eller är det bättre att välja en enfärgad matta? Bänkskivan vi har är i ek och den ska slipas och jag tror vi väljer lacket Lagerlöf från Nordsjö färg.
Therese Viklund: Har kommit över ett stort gammalt trähjul som jag nu vill hänga i taket. Våra tak är inte superstarka och detta hjul väger närmare 50 kg🙈 Våra tak är någon slags lättbetong under och sedan satt trä. Hur säkrar jag det på bästa sätt? Vill inte riskera att det lossnar och nån får det över sig. Eller är det bara att ge upp idén om att ha det i taket och hitta något annat
Hantam: Jag undrar om det vore lämpligt att använda lättklinkerblock 90 cm till att mura väggar på friggeboden, istället för att bygga i trä och isolera? Huset blir 3x5 m och ska ha tegelpannor på taket. Ytterpanel i trä alternativt puts. Huset ska användas som hönshus.
Josth: Man behöver pumpa runt köldbärarvätskan med en mindre tunna och avluftningsutrustning inkopplad så att all luft kommer bort. Installatören har detta.
David__11: Lite frågor och gissningar: Var kommer överskottsenergin från som ska lagras? Vanligaste fallet torde vara solceller. Du får mest överskott på sommaren och sandbatteriet kanske klarar att lagra energi ett par veckor? Vad ska du med energin till?
Anna_H: [citat] Pappen river man i lagom stora bitar och lägger ut, under foamen, tills det blir jämnt. De rivna kanterna är en viktig del i utjämningen.Under vårt golv är det en skarv pga två lager plastmatta i hallen men bara parkett i vardagsrummet. där har vi utjämnat med papp som då har rak kant mot mattkanten och riven ut över parketten, i tillräckligt många lager för att jämna ut
fribygg: [citat] Betong är tungt, tror att de har 900mm plintar också om du vill ha nått rejälare;)
zarkov: Vad gör man åt en avtagbar dragkrok som fastnat? Vi har en Kia Carens 2016 vars krok nu sitter som berget. Jag märkte när jag satte dit den för några veckor sedan att den var lite trög att klicka fast men tänkte inte mer på det. När jag skulle ta loss den går det inte att vrida vredet tillräckligt för att dra ut den. Skall jag bara ösa på med 5-56, WD40 eller något annat och
Tompafix: [citat] Lägg på en gipsskiva, limma. Spackla sedan resten.
Fairlane: Hittade denna i en byggnad ägd av kommunen. Kan varit privat ägare innan, det vet jag inget om, men varför gör man så här? Nu är det inga kablar, men det ser onekligen ut att ha varit det för det är ett hål i ovankant ... [bild]
makhno_: Skönt att slippa folk med säljartrevlighet på byggena! En sund skepsis till oss arkitekter och en viss vresighet är också topp. Att inte dyka upp på privatbyggen i tid, göra ett dåligt jobb etc är inte bra men inte fan ska man behöva vara trevlig på jobbet! (ingen ironi)
gustavk: Tillbaka i huset (fritidshus). Kallt på golvet i samma rum som tidigare. 29 grader står mätaren idag. Alla andra rum är ok.
Tjalve_85: Du sätter upp en p2p Wifi brygga mellan Huset och det nya uthuset. Tänk dig två antenner som pekar mot varandra. Det finns diverse tillverkare och lösningar i olika prisklasser. https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-lankar
Er Ar: För ett par dagar sedan hade jag en hantverkare hemma från en sån här pensionärsfirma. Han rekommenderade att ta upp luckan utifrån, precis som flera av er i tråden skrivit. Så det lutar åt att göra så. När det gällde priset på jobbet så ville han ta det löpande och Veteranpoolen sade att priset var 600 kr/h ink. moms och med rabatt + ROT blir det 406 kr/h. Samt
AndersS: [citat] Njet, det finns idag drygt 5 000 000 bilar i Sverige varav ca 300 000 är elbilar, vid kommande årsskifte 24/25 beräknas det finnas ca 400 000 elbilar (nybilsförsäljningen totalt minskar 2024). Om det bara är att kunna köpa en bil som är batteridriven håller jag med. Däremot "För tidigt att köpa elbil" saknas det ännu en bredd funktionellt och i ekonomiskt perspektiv. Därför
pacman42: Jo, det är rätt spännande att ett av argumenten är att det kan ge bakspänning vid strömavbrott. Det kan inte ske! Risken är densamma för fast installerade kraftverk också i så fall. Det är samma växelriktare (samma tillverkare), de är bara nedskalade. Nu skall man notera att man bara får ha 600W i kraftverken i Tyskland/Österrike. Huvudorsakerna till det kan nog antas vara: 1) man
Stefan1972: [citat] Ja men det finns ändå inga logiska möjligheter att filma på det viset. Då skulle ju all kameraövervakning i princip bli omöjlig. Då ska en privat individ i princip ha kameran riktad ner mot backen då för att undvika att bryta mot lagen?
Mikael_L: [citat] Det är dumt att handla mitt på vardagarna. Då är affärerna egentligen bokade för pensionärerna. Häromdagen var jag och köpte lite att ha som lunch, kom bakom en äldre pratsam herre. Han drog iväg flera meningar, började sen gräva efter nästa mynt, och så några meningar till och så kolla ner i plånboken och leta efter lite mer, och så några meningar till osv. Pratglad
mnohk: Den torkar mopparna! Vi har två dammsugare, en från Bosch och en från Electrolux, men vi brukar sopa istället för att använda dem eftersom ingen i huset står ut med att släpa runt på dem och att sladdarna aldrig räcker och man ständigt måste byta eluttag.
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag förstår att det för många är en kostnadsfråga men vi som är i branschen håller inte varken Hafa, Bathlife eller liknande speciellt högt i kvalite kan du ju veta. Som tank77 skrev... INR och Macro håller en helt egen klass och de är även simpla att montera. :)
AndersS: [citat] Ja, det är sänksågen jag saknar men har istället kompletterat så att allt idag finns i både 230V och 18V (inte bordsågen)😉
Claes Sörmland: [citat] Ja bygglovsundantaget för skyddad uteplats är ju luddigt i kanterna minst sagt så kanske går det att inkludera både ändringar av mark och stödmurar i det? Vi hade ju en tråd uppe om det för inte så länge sedan. Boverket tolkar: "En skyddad uteplats är enligt PBL, en uteplats som är skyddad av en mur eller ett plank. Det betyder att om en uteplats skyddas av andra
Josth: Ja de kan ju knappast ha följt placeringen i bygglovet om inte Stadsbyggnadskontoret gjort ett större fel. Men en ny köpare som är ovetande klarar sig förmodligen med hänvisning till Jordabalken fast det blir en rejäl byggsanktionsavgift som straff plus att markägaren ska få en viss ersättning. Kan ju bli en långdragen rättstvist med oviss utgång. Vore intressant om det kom fram mer
Sommartorparn: Min erfarenhet av ättika på en äldre altan var att spikskallarna rostade bort.
Anna_H: Är inte grundproblemet egentligen att du har problem med kylskåpets kompressor? Om det var länge sedan du gjorde rent kylskåpet på baksidan kan det vara värt att börja där, det blir betydligt tystare om gallret är dammfritt.