Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. larry78

Källargrund. Risk för ras under klacken?

Isoleringen som ligger under dräneringen lär vara någon dränerade typ. Tills du har gjutit plattan är det inget som håller trycket från marken utanför, trodde de var därför man inte skall gräva under. Men jag är ingen expert. Tycker din sula var jämn o fin. Tror inte någon hade grus under när man gör förr. Är väl gjort som engelsmännen gör. Formen är ett dike i leran.
    larry78 · 3m · 3 svar · 87 läst · Grund & markarbeten
    ·
  2. E

Köpa klippare utan överkapacitet

Imho appar via WiFi eller Bluetooth kan initialt vara intressant, men när roboten är på plats och inställd ska den sköta sig själv. Har du däremot en klippare på distans, vid ex. sommarstället så är övervakning av intresse.
    etompau · 3m · 1 svar · 61 läst · Robotgräsklippare
    ·
  3. T

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Så du tror inte vi påverkar miljön ?
    twoody · 6m · 2,0k svar · 76,4k läst · Miljö & hälsa
    ·
  4. xdigger

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

[citat] Tveksamt att det blir billigare med SPC, det dyra är att köra trådlöst. Vill du få ner priset så kör på trådbundet.
    xdigger · 11m · 3,3k svar · 485,0k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  5. O

Färdigplanterad thuja 200 cm eller högre

Hej forumet, någon som har tips på vem som levererar planterar och klart thuja i Stockholmsområdet ?
    olof63 · 11m · 0 svar · 1 läst · Häckar, buskar & träd
  6. Jarlingar

VVS-skolan del 2: Enkla rörjobb du klarar själv i badrummet

Nä det är väl inte så konstigt.. Använder man stödhylsa så blir det inte vattenskador.. :rofl::p
    Jarlingar · 12m · 33 svar · 2,1k läst · Vatten & avlopp
    ·
  7. E

550 m2 gräs

1. Du bör kunna lita på spec. från tillverkaren. Att köpa en klippare med dubbel kapacitet är överdrivet enligt mig. En överdimensionerad klippare kan dock reducera tiden som roboten behöver klippa gräset. 2. Alla nyttjar husqvarnameknik och programlogik. Husqvarna har dock toppmodellerna som då kostar en hel del. Gardena har möjlighet till integration mot bevattning mm. Valet är
    etompau · 14m · 1 svar · 5 läst · Robotgräsklippare
  8. E

Tävling: Lättanvänd robotgräsklippare för 1500m² med WiFi app

2. 180 minuter Funktionsnedsatta dottern tar all tid, gräset växer till en djungel mellan klippningarna. Denna vore perfekt
    Ebbot72 · 14m · 71 svar · 1,6k läst · Tävling
    ·
  9. J

Stiga Autoclip 520

[citat] Some sagt, eftersom det kan ta några minuter innan felet uppträder så är detta svårt att göra, då den kommer backa ist för att gå framåt. Kan möjligtvis polvända motorerna men den kommer knappast styra rätt vid slingan då.
    johan_paz · 22m · 785 svar · 188,4k läst · Robotgräsklippare
    ·
  10. T

Fel provtryckning= försening av inflytt

[citat] Nej, det har du helt rätt i. Det diskussionen i tråden har handlat om är den verifierade energiberäkningen som kommunen ska ha in för att lämna slutbesked.
    Thossan · 24m · 36 svar · 5,6k läst · Juridik
  11. H

Swish höjd beloppsgräns kräver skäl?

[citat] Skatteverket har omvänd bevisföring, DU skall kunna bevisa..
    Husqvarna220Ac · 29m · 16 svar · 752 läst · Juridik
  12. T

Tillverka egen cellplastsåg

Vill göra en cellplastsåg för att kunna göra bokstäver & siffror i 50mm alt. 70mm cellplast. Har förstått att jag ska använda kanthaltråd och reglerbar transformator. Men hur räknar man ut trädens tjocklek och längd, vilken transformator osv? Andra matnyttiga tips är också välkomna. Trevlig helg!
    toker78 · 31m · 0 svar · 7 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  13. Krilleman

Cirkulationspump

Det brukar sitta ventiler på dom flesta villacentralerna för både FJV/KV/VV/VS. Vad har du för växlarpaket?!
    Krilleman · 33m · 3 svar · 110 läst · Värme allmänt
    ·
  14. K

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

Vilka FANTASTISKA blommor!!!!
    KristinaRT · 34m · 552 svar · 28,9k läst · Trädgård allmänt
    ·
  15. K

Rådgivning angående gammalt parkettgolv

Förmodligen inte lönt att försöka få det att bli snyggt, eftersom låsningen släppt och hela golvet verkar ha rört sig hit och dit. Blir nog snyggare att lägga in nytt. Vill ni ha mer gammeldags känsla kan ni ju välja att lägga in plankgolv eller enstavs parkett, som kan passa med husets ålder...
    KristinaRT · 34m · 4 svar · 101 läst · Golv
  16. A

Måla på gipsskiva?

[citat] Blev ändå ganska nöjd faktiskt, inte helt perfekt men ok:)
    Asalea66 · 36m · 21 svar · 1,3k läst · Fritidshus
    ·
  17. K

Meec multiseries

Köpte meecs 18v grästrimmer med 1,5ah batteri och laddare idag. Funkar kanon till vår lilla trädgård. Kör kanske 10min kontinuerlig drift för att trimma allt, och batteriet drar inte ens ett sträck på indikatorn.
    kungcoopa · 36m · 19 svar · 13,9k läst · Övrigt husrelaterat
  18. K

Gräset borta sen i somras, vad är det jag fått in?

Det ser ut som någon slags näva, de är väldigt toleranta för torka har jag märkt. Fördelen är att de ofta är ganska lätta att dra upp, även om de ser utspridda ut finns oftast dn ”central” rot man kan gräva eller dra upp.
    KristinaRT · 39m · 7 svar · 344 läst · Trädgård allmänt
    ·
  19. V

Yale doorman

Har kört med min Yale Doorman i ca.5år utan några problem nu har jag monterat en V2N till förrådet oxå så vi får se hur den funkar vad jag har hört har V2N stora problem med just låskistan någon som vet om man kan öppna med ansiktet eller fingeravtryck om man kör med Yale egna android app? varisure fungerar bara ihop med Iphone
    V1K1NG · 40m · 1,1k svar · 495,9k läst · Teknik
    ·
  20. Rickard.ag

Råspontsluckor skarv anpassning

Mitt råd är att du skiter i luckor, det är inte värt det på något sätt för dig. Köp ändspont av minst 20x120 och bara kör ser bara fördelar med det.
    Rickard.ag · 43m · 2 svar · 55 läst · Tak & vind
  21. P

Vad har ni gjort med era hus idag?

Slipat ekparketten. [bild] [bild] [bild]
    Peter_K · 44m · 20,4k svar · 2145,1k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  22. H

Rättigheter i gemensamhetsanläggning

Hej, Har en fundering kring detta med gemensamhetsanläggningar: De fastigheter som har andelstal i en GA, skrivs det då även in i lagfarterna för respektive fastighet detaljerad information om, t.ex. vilket garage i en länga som fastigheten har att förfoga över, eller anges endast att fastigheten ingår i en viss GA, och ev. andelstal (som för övrigt står att läsa i anläggningsbeslut
    hordak · 50m · 0 svar · 26 läst · Juridik
  23. Krilleman

Inköpslista tm

Jag är lite vilsen hur du menar... Ska blandaren bara ha kallvatten?! :thinking: Standardsättet jag bruka rekommendera är att montera en diskbänksblandare med "diskmaskinsavstängning". På denna anslutning ansluter du dina två tvättmaskiner med monterar även en R15 INV/UTV backventil.
    Krilleman · 52m · 2 svar · 82 läst · Vatten & avlopp
    ·
  24. M

Ventilation i källaren

Tanken var att bara byta ventilationsgaller med förbättrat nät på för att förhindra alla dessa insekter som smyger in. Men när jag rev ner första gallret märkte jag ju snabbt att gallerna jag köpt inte skulle gå att fästa där. Visste inte redigt vad jag förväntade mig men tyckte inte det såg något vidare ut. Så jag undrade lite om vad det är för typ av ventilation man bör ha
    Markusmedc · 1h · 0 svar · 26 läst · Ventilation
    ·
  25. KnockOnWood

Brädfodring på eternit.

Vi gjorde denna manöver på vårt gamla skärgårdshus år 1983. Under Sidiplattorna var den stående träpanelen i bra skick, och locklisten var borttagen. Vi köpte 80 mm falsad cellplast från Sundolitt, och spikade på 22 x 95 brädor utanpå, som dels höll cellplasten på plats, dels funkade som spireglar för den nya stående träpanelen med kubbläkt. Och jag var noga med att täta med
    KnockOnWood · 1h · 10 svar · 298 läst · Fasad
    ·
  26. L

Vilken betong för gjitning av lekstuga?

[citat] Jag har ganska mycket kompetens om betong och arbetar dagligen med betongfrågor. Det vi diskuterar är inte kompletta recept. Vi pratar om betongkonstruktioner utsatta för frysning. En konstruktör föreskriver exponeringsklasser och även lufttillsats om det är frysning då lufttillsatsen gör att man får en annan hållfasthetsklass i förhållande till vct än om man inte haft
    Ludvigjohnsson · 1h · 14 svar · 533 läst · Byggmaterial & byggteknik
  27. E

VM2 kvalite

[citat] Hej, Jag försökte mig på en exakt samma fläktmotor idag. Om du slår på axeln med ett don och en hammare så åker den ur. Problemet jag har nu att det samtliga magneter lossnade och vet inte hur dom ska sitta nu när jag ska montera ihop den. Det är två banor av magneter med fjädrar imellan dom, Någon som har en aning om hur dom ska sitta? Mvh Patrik
    Ex3mX · 1h · 40 svar · 13,5k läst · Ventilation
    ·
  28. S

Vårt ytong hus projekt

Vad använde du för betong/cement till u-balkarna med armering och vad använde du sedan till översta raden? Inte samma typ av betong/cement?
    Sandra Carlsson · 1h · 614 svar · 167,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  29. J

Nytt trädäck, åsikter!

[citat] Ännu bättre för mig, om jag får det gratis! :) Men jag tror de kommer.
    joksi · 1h · 82 svar · 9,0k läst · Altan & uteplats
    ·
  30. larry78

Hantverkaren har inte följt ritningen

Ett specialbyggt underskåp skulle ju kunna fungera med. Borde gå att få ett bredare som inte är "rektangulärt". Då täcker de både rör o avloppet. Jag tänker mest när svärmor kommer på plats o tycker upp dörren o allt går i bitar...
    larry78 · 1h · 68 svar · 9,5k läst · Juridik
    ·
Laddar...