Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Bod74

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

[citat] Den kantstenen blev lite för svår. Inte för framhjulen, de tar sig upp, men oftast fastnar bakhjulen. Jag tänker nog gjuta en liten kil/ramp så den kan ta sig upp lättare Sen måste jag bara skriva: vilken otroligt positiv överraskning den är så här långt! På 2 dagar har den klippt ner ALLT gräs utan att lämna tovor eller spår. Jag hade inte vågat drömma om det Håller
    Bod74 · 6m · 222 svar · 24,2k läst · Robotgräsklippare
    ·
  2. M

Nässjöhus/Norrlandshus

Här är våran takkupa, det var de tidigare ägarna som byggde den. Takkupan gör verkligen jättemycket för rymdkänslan på övervåningen. [bild]
    MagnusH2 · 7m · 23 svar · 5,1k läst · Tillbyggnad
    ·
  3. C

Vilken betong för gjitning av lekstuga?

[citat] Det är ganska uppenbart att du ej har någon kompetens kring betong, utan bara redovisar det du lärt dig i böckerna du läste i skolan. Amatör vet jag inte, jag jobbar med endast betong dagligen och har gjort det i många år. Har dagligen kontakt med personer som utvecklar betongrecept utefter olika krav som finns i både utomhusmiljöer, kylning och i grundmiljöer. Har även daglig
    C.Lundin · 7m · 13 svar · 458 läst · Byggmaterial & byggteknik
  4. C

letar reservdelar till Peerless växellåda (åkgräsklippare Jonsered)

Den här är till salu: [bild]
    civilingenjören · 8m · 13 svar · 323 läst · Trädgårdsmaskiner
    ·
  5. S

Duschväggar med sarg mot golv. Hur rinner vattnet undan?

[citat] Har du något bra exempel som stämmer med mina behov enligt första inlägget? Jag har inte hittat någon, nämligen. Iallafall inte under 20k, vilket jag tycker är för mycket. Sen vet jag inte om "svensk modell" är korrekt benämning eller att de föreslagna modellerna inte skulle uppfylla svensk standard. Det finns flera "svenska" duschhörn av samma typ som de på bilderna ovan så
    Sam_u_El · 10m · 7 svar · 124 läst · Badrum
  6. Tomture61

Ångspärr/broms eller inget?

[citat] Finns ju mer än skruvhål i en vägg
    Tomture61 · 11m · 9 svar · 239 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  7. E

6 coolaste grillarna du inte visste fanns

Weber Go Anywhere är ganska långt ifrån en engångsgrill som artikeln låter påskina. Den har oerhört mycket större kolvolym och grillyta än en engångs. Den är också ganska tung, så det är inget man bär med sig på stan hur som helst, särskilt när den är varm, vilket den är väldigt länge jämfört med engångs. Vill man ha alternativ till engångs väljer man nån av alla
    Enolf · 14m · 4 svar · 548 läst · Artikelkommentarer
  8. A

Impregnerad stolpe 95x95 till altantak, duger det?

Kan du lämna tillbaka det ens? Byggmax har ju iaf att man inte kan lämna tillbaka virke :)
    amoreex · 15m · 6 svar · 305 läst · Byggmaterial & byggteknik
  9. Willewonka

Utemöbler av trossbottenskivor

Nja den idén hade jag övergett. Massonite trivs inte så bra med fukt
    Willewonka · 20m · 1 svar · 46 läst · Möbelsnickeri
  10. Krilleman

VVS-skolan del 2: Enkla rörjobb du klarar själv i badrummet

[citat] Nej, det stämmer då denna regel är ganska "ny"! Gissningsvis ca 5 år sen detta kom på tal. Allt man gjorde "förr" har inga stödhylsor i förkromade kopparrör. Men det är nya tider nu. https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/forkromade-kopparror/rsk-8564165-forkromade-kopparror/ [bild]
    Krilleman · 25m · 31 svar · 2,0k läst · Vatten & avlopp
    ·
  11. LinneaH

2 år gammalt plasttak på oisolerat uterum tar in vatten - vad göra?

2017 hade vi en takfirma här som bytte tak på huset. I samband med detta bytte de även plasttaket på uterummet från 1970-talet och satte upp hängrännor. Ena hängrännan har rasat ner (snö tryckte den lös i vintras och vinden har fått den att släppa helt och hållet. När vi tänkte sätta upp den igen ser vi att nedre delen av plasten är blöt/vattenfylld och har någon form av
    LinneaH · 31m · 0 svar · 30 läst · Tak & vind
    ·
  12. simpa96

Problem i nybyggt hus, vem är ansvarig?

[citat] ´ [citat] Vart har du läst det? Silikonar alla badrum vi gör som man ska göra. Det blir inget svartmögel i ett nybyggt/nyrenoverat badrum då har man snarare problem med ventilation och urtorkning än att det sitter silikon där.
    simpa96 · 37m · 33 svar · 5,5k läst · Juridik
    ·
  13. F

Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?

[citat] Det är en toppenblandning, fyllgott alternativ till Extragreen. Inget jäkla raj i den.
    fsn · 38m · 99 svar · 7,2k läst · Gräsmatta
    ·
  14. D

45x45 regel regn

När det torkat kan det inte mögla.
    Daniel 109 · 46m · 3 svar · 264 läst · Byggmaterial & byggteknik
  15. Kneppe

Meec multiseries

[citat] Nu använder jag inte maskinerna varje dag, 3 - 4 ggr / månad. Men skruvdragaren drog ett nytt 40 m^2 tralldäck i våras och ett batteri av mina gamla batterier höll ut nästan hel dag med trallskruvande.
    Kneppe · 48m · 18 svar · 13,9k läst · Övrigt husrelaterat
  16. simpa96

Absolut billigaste sättet få uthärdligt köksgolv

[citat] Ja det går bra, Köp inte dom absolut billigaste golven, vissa tål inte vattenspill alls och det förekommer ju en del i kök samt att dom billigaste är riktigt dåliga att lägga.
    simpa96 · 52m · 4 svar · 125 läst · Golv
  17. simpa96

Gästhuset Enen nedsänkt i marken för att inte störa grannens utsikt

Häftigt med platsgjuten grund, låter som arkitekten är nyexaminerad och läser orden rakt ur en bok..
    simpa96 · 54m · 16 svar · 1,6k läst · Artikelkommentarer
  18. O

Byta 41 år gamla pannor innan solceller, fått olika förslag.

Jag bytte takpannor, läkt och papp i november förra året på ett 38 år gammalt tak. Skälet var att vi planerat för solceller. Jag tyckte att det var onödigt att byta pappen men byggaren insisterade. Råsponten under var kanonfin och pappen som togs bort var och fin. Jag och två byggare gjorde detta på mindre än två dagar. Då hade jag tagit ner pannorna tidigare. Kostade totalt 21 000
    olotor · 56m · 4 svar · 181 läst · Tak & vind
    ·
  19. simpa96

Hantverkaren har inte följt ritningen

[citat] [citat] Visst men folk pratar om 50-100 i ekonomisk kompensation och det stör mig för även om ts skulle få pengar skulle det ju inte ta ifrån dom att placeringen är genomkorkad, visst om hantverkaren gjort fel men skulle man verkligen sluta bry sig om hur det är bara för att man får pengar?
    simpa96 · 58m · 66 svar · 9,3k läst · Juridik
    ·
  20. Tobbe’s

Tävling: Lättanvänd robotgräsklippare för 1500m² med WiFi app

180 min: Motivering: ’Gillar helt enkelt INTE att klippa gräset’
    Tobbe’s · 60m · 70 svar · 1,5k läst · Tävling
    ·
  21. T

Vårt ytong hus projekt

[citat] Absolut klarar 365 blocken det svenska klimatet så ingen annan isolering krävs
    Toddep · 1h · 613 svar · 167,6k läst · Socialt & projekt
    ·
  22. J

Feedback på skiss för gräns- och guidekabel Automower 310

Bra input, skulle nog bli bra med en stenlagd övergång där, helt klart.
    jakobt · 1h · 4 svar · 730 läst · Robotgräsklippare
    ·
  23. M

Vattbräda - avrundning

[citat] Absolut - ska försöka hålla er uppdaterade :) Försökte ta kort på det men det är svårt att se. Det diffar ganska mycket mellan höger och vänster sida så det ser ju onekligen inbjudande ut för vatten. Har även sett på ett annat fönster där samma problem har uppstått en enda gång att där ligger fönsterbågen 1mm utanför karmen så där kan det också i värsta fall
    Marcussjogren · 1h · 11 svar · 825 läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  24. Jarlingar

Dagens verktygsinköp!

Hårdmetallskären brukar dock gilla högre skärhastighet än snabbstål, tråkigt för oss med äldre svarvar :(
    Jarlingar · 2h · 5,7k svar · 873,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  25. Marlen Eskilsson

Kostnad bygga takkupa

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-takkupa-pris-hanterverkar-tips.248718/
    Marlen Eskilsson · 2h · 10 svar · 868 läst · Artikelkommentarer
  26. andr.ljung

Mindre ombyggnad av befintligt burspråk - Tips mottages!

Hej, Vi är på sluttampen av ombyggnaden av vårt 80-talshus och snart är det dags att börja ombyggnationen av vårt klassiska burspråk! Min fråga rör främst hur jag enklast anpassar/förlänger plattan (lecablock, kantelement, betongform etc) i o m den form vi vill ha på det nya burspråket (och enligt bygglovet). Hörnen i rött i bilden nedan är det som ska läggas till. Det bildar
    andr.ljung · 2h · 0 svar · 25 läst · Tillbyggnad
    ·
  27. LasseMia

Tak på lusthus

Vi ska lägga nytt tak på vårat lusthus. Vad behöver vi ha för dimension på reglarna? Lusthuset är åttakantigt och 3m i diameter. Vi tänkte ha takpapp och 30-35 graders lutning. Mvh Mia
    LasseMia · 2h · 0 svar · 22 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  28. H

Kan asfalt vara giftigt?

Allt byggdam är mer eller mindre onyttigt. Använd andningsskydd när du kör vinkelslip o liknande arbeten.
    hempularen · 2h · 2 svar · 93 läst · Grund & markarbeten
  29. yonna

Duschrum mindre än ritningen

13 cm mindre när ytan redan är liten låter "mycket". Vill du lägga in en ritning här - med mått?,
    yonna · 2h · 2 svar · 154 läst · Juridik
  30. M

Köpa klippare utan överkapacitet

Jag har en tomt med 277kvm L formad gräsmatta (enligt mitt eget mätande på Eniros karta). Lutar mot en gardena sileno 250kvm +/-20%, antar att det beror på hur svår matta det är. Jag har ingen lutning eller smala passager, inga buskar som delar upp. Oron är om den kommer att hinna hålla mattan klippt? Hade gärna velat köra bara på nätterna och morgon så man kan plocka bort leksaker
    Makka · 2h · 0 svar · 50 läst · Robotgräsklippare
    ·
Laddar...