Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. axmode

Swish höjd beloppsgräns kräver skäl?

SEB har ändrat så ska man ex swisha över typ 10-15000 kr(kommer ej ihåg exakt) så man måste ringa och ändra via internetbank. De frågar också vad du ska ”köpa”
    axmode · 4m · 12 svar · 379 läst · Juridik
  2. E

Elritning- hur ska man tänka?!

När man drar nätverk drar man inte tomrör/slang utan med tråd i skillnaden för färdigdragen slang och slang först och tråd senare är att det blir betydligt billigare med den färdigdragna. Och som jag skrivit gång på gång, ha Svensk standard som grund så kommer man väldigt långt. Den innefattar nästan alla dom tips/råd man får här på forumet.
    elmont · 5m · 10 svar · 1,3k läst · El
    ·
  3. L

Tävling: Lättanvänd robotgräsklippare för 1500m² med WiFi app

Hej, En Lyfco E1750 kan klippa 180 min på en laddning. Jag vill vinna Lyfco gräsklipparen för att alltid få komma hem till en välklippt gräsmatta, trevligt för grannarna också. Och för att klippa mer miljövänligt så klart, eftersom jag idag har en bensingräsklippare. Sedan läste jag att den är väldigt enkel att sköta och styra, det låter ju väldigt bra.
    Lorentz_R · 5m · 63 svar · 1,3k läst · Tävling
    ·
  4. Johan Gunverth

Tjocka grässtrån

Stämmer. Och det fanns dioxin i den andra beståndsdelen av AO, p.g.a. dåliga tillverkningsmetoder.
    Johan Gunverth · 5m · 48 svar · 6,6k läst · Trädgård allmänt
    ·
  5. Oldboy

Projekt växthus Maxi 4 Willab Garden

@ Kendobendo: 0-18 fraktion är väggrus. Det duger normalt inte under en betongplatta eftersom det inte är kapillärbrytande. Däremot fungerar det utmärkt som underlag till marksten/plattor, med ett tunt lager sättsand el kross som avjämningslager för sten/plattor. Beställ ett helt lass på flak, vad du än beställer. Man kan aldrig ha för mkt sten/grus. Det är utmärkt att använda
    Oldboy · 10m · 29 svar · 6,3k läst · Växthus
    ·
  6. prototypen

Rider 850 hydrostatproblem

En hydrostat är i princip en variabel hydraulpump och en hydraulmotor. Bara dyra prylar. Protte
    prototypen · 11m · 3 svar · 79 läst · Trädgårdsmaskiner
  7. A

Cirkulationspump undercentral

sagan1, prova att hjälpa igång cirkulationspumpen med en skruvmejsel. Det brukar vara ett spår i centrum på pumpaxeln, kanske sitter en plastplopp över. Sådana cirkulationspumpar kan kärva och pumphjulet fastna, med hjälper man det litet går det kanske igång. Du sparar i alla fall ca 5000 kr om du gör det istället för att kalla på rörpulare nu på helgen, med saftig helgtaxa.
    Arnodt · 13m · 3 svar · 58 läst · Fjärrvärme & gas
  8. S

Duschväggar med sarg mot golv. Hur rinner vattnet undan?

[citat] Nej, det är gissningsvis en kinatillverkare utan kännedom om svenska regler, men det kanske har en tätskiktad låda inne i väggen; vem vet? Jag har skickat en fråga till butiken, men ännu inte fått svar. Det finns varken bra bilder, installationsanvisningar eller ritningar på deras hemsida, tyvärr.
    Sam_u_El · 15m · 5 svar · 60 läst · Badrum
  9. L

Stödpunkter på en fristående altan

Jag ska bygga en fristående altan där bruttomåtten är ca 9,60 x 6,60. Den ligger ca 350 mm ovanför mark Jag har valt reglar för stommen 45x145 (både ytterram och innerreglar. Trallen blir 28x120 c-c reglar 600mm Jag har satt ut stöd till ytterramen enligt bifogad skiss (små fyrkanter). Enligt rekommendation ska det vara max 2m mellan stöden för 45x145 Jag antar att jag behöver
    Lazzeman · 16m · 0 svar · 7 läst · Altan & uteplats
    ·
  10. Millgram

Nässjöhus/Norrlandshus

Vet inte hur luftningen under råsponten är löst, förmodligen som MagnusH2 skriver ovan man har inte så bra koll på det.
    Millgram · 19m · 22 svar · 5,1k läst · Tillbyggnad
    ·
  11. T

Dagens verktygsinköp!

[citat] Vadå konstiga blickar? Att gå omkring med järnrör har blivit så vanligt på senare år att t o m riksdagsmän spatserar omkring med sådana på stan!
    Toddbertuzzi · 29m · 5,7k svar · 872,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  12. C

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

Köpte ny Sileno City 250 nu i våras och har ett tag tyckt att gräsmattan inte alltid blir klippt när den borde vara det och såg att gräsklipparen inte körde på tidpunkter jag ställt in på schemat. Jag kikade då på klockinställningen och såg att robotens klocka saktat sig. Blev osäker om jag ställt in klockan rätt från början så jag ställde in klockan igen. Har nu kontrollerat
    chrwal · 30m · 215 svar · 24,0k läst · Robotgräsklippare
    ·
  13. C

Hantverkaren har inte följt ritningen

[citat] Frågan är redan besvarad i inlägg 2. Efter det fortsatte tråden med att komma med konkreta förslag på lösningar som kan genomföras praktiskt och ekonomiskt samt till och med ge ett bättre badrum än tänkt från början. Läs tråden!!!!
    cem77 · 30m · 64 svar · 9,0k läst · Juridik
    ·
  14. Millgram

Kostnad bygga takkupa

[citat] Aha, mycket intressant. Jag har inte läst om just det förfarandet någonstans, men det är ju en kreativ lösning :) Hur går det till rent praktiskt? Blir själva bygget något man gör i två separata faser då?
    Millgram · 31m · 6 svar · 753 läst · Artikelkommentarer
  15. J

Lättbetong valv i källare, korta ner?

Nej. Det är pelarna som måste bära upp balken som utgör punktlasterna. Det är inte säkert att källarens platta klarar dessa. Det måste kontrolleras.
    justusandersson · 35m · 11 svar · 468 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  16. T

Hur demontera det här fönstret?

Ja vi får test uppdatera när det är ute, hoppas slippa krossat glas
    topmount · 38m · 6 svar · 238 läst · Fönster & dörrar
    ·
  17. E

Gästhuset Enen nedsänkt i marken för att inte störa grannens utsikt

Lite lustiga ordval egentligen... Platsgjuten platta återkommer på flera ställen i texten. Man undrar ju om arkitekterna inte inser att dom flesta betongplattor för hus är platsgjutna :worried:
    Erik_Hansson · 39m · 14 svar · 1,4k läst · Artikelkommentarer
  18. R

Funktion Gardena vattenfördelare

Hej, Har en sån sen några år tillbaka och om dom inte ändrat funktionen så är det en ren mekanisk fjäderbelastad funktion drivs av vattentrycket. Dvs när vatten leds in i den så är först utgång 1 öppen. När vattentrycket försvinner så vrids mekaniken ett steg och nästa gång vattentrycket kommer åter är det utgång 2 som öppnar osv. Du kan även välja att inaktivera utgångar
    Robbanle · 40m · 2 svar · 170 läst · Trädgårdsmaskiner
    ·
  19. I

Inge Persson

Vilka mått har en tröskelkil
    Inge Persson · 43m · 0 svar · 22 läst · Information & feedback
  20. Shakula

Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering.

[citat] Inköpet verkar ha skett i natt, så vi får väl ha ett visst överseende på kvalitén... :)
    Shakula · 50m · 153 svar · 15,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  21. R

TEM dimmer ledbelysning?

Köpte en sån här dimmer men nu vet jag inte vad för ledarmaturer den går att dimma med. Ska ha belysning under köksskåp ca 3m långt. Tips mottages https://www.bauhaus.se/dimmer-tem-vridbar-trapp-led-halogen-svart#go-to-description
    Revoman · 51m · 0 svar · 17 läst · Belysning
  22. SysterNett

RUT annan adress?

Ja, det har du.
    SysterNett · 51m · 1 svar · 25 läst · Juridik
  23. A

Hjälp med planlösning lägenhet

Jag såg nu på din grannes ritning att stammarna går på samma sida som ytterdörren (om era lägenheter är identiska). Se nedan. Jag tycker att den här planlösningen känns mer naturlig än att dela av vardagsrummet: [bild] Dubbelskjutdörr mot sovrummet (som går in i väggen). Det skulle vara snyggt med vitrin, men den står ju öppen på dagarna, utan att då vara i vägen, så det är
    arwa02 · 52m · 19 svar · 776 läst · Planlösningar
    ·
  24. M

Läckage dyckertpistol

Tog del av förslagen (y) Har precis samma problematik. Trodde att det var ALLA kopplingar på Biltema och Jula som var skit, men finns det två olika standarder på storlekar kan det förklara en del.
    MagHam · 54m · 6 svar · 98 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  25. Nötegårdsgubben

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Ja, det känns tjatigt. Därtill: om det där är det enda exemplet på att man även tidigare sagt att man har tio år på sig så är ju jämförelsen ytterst svag. Varje upprepning av samma klipp försämrar alltså relevansen i det. Synd, jag är nämligen tilltalad av idén att moralpanik och en ständig upplevd närvaro av förestående katastrof är ett stående inslag hos delar av
    Nötegårdsgubben · 55m · 2,0k svar · 76,2k läst · Miljö & hälsa
    ·
  26. S

FMM tvågreppsblandare med ovanliga kopplingar till slang och pip

Jag har denna äldre badkarsblandare som jag vill sätta en utloppspip och duschslang på: [bild] [bild] Men jag hittar varken utloppspip eller duschslang som passar i kopplingarna utan gängor. Inre diametern är 20 resp. 25 mm. Finns det adapters till vanlig ½" för slangen och M26 för pipen? Någon som vet mer om denna blandare?
    sulfobus · 56m · 0 svar · 14 läst · Vatten & avlopp
    ·
  27. H

Inköpslista tm

Hej! Nu har jag dragit lite rör och vet inte hur jag fortsätter på bästa sätt. Jag vet att det är fel mutter till ballofixen och ska byta den. Jag har även en "vanlig" ballofix men tog den nu för att kunna tvätta. 2 tvättmaskiner. Nuvarande slang räcker inte till. 1 Ikeablandare glittran med 3/8 10mm slang. Vad behöver jag köpa? Funderar på R15 ballot-rör efter ballofixen samt 2 2T
    Hammarfall · 56m · 0 svar · 12 läst · Vatten & avlopp
    ·
  28. C

Reservdelar till Partner motorsåg?

Uppdatering: Nu har oljepumpen efter mycket om och men kommit och jag har skruvat ihop sågen igen. Allting passade fint. Jag fattar dock inte hur den s.k. automatiska kedjespänningen funkar. Har aldrig haft en sådan såg tidigare och hittar inte någon bruksanvisning. Hur tusan justerar man den? På kopplingskåpan sitter den "vanliga" ratten för att lossa svärdet, och en liten spak med en
    cpalm · 59m · 3 svar · 282 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  29. andr.ljung

Vad är detta? Koppling? På VV och värmerör

Det är en avstängnings/injusteringsventil med plugg för att kunna tömma slingan utan att resten påverkas? Satt även i vårt hus men utan pluggen. Här är en variant utan plugg. https://www.vvsobygg.se/thermopanel-avstangningsventil-rak.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMIopnTlaK24gIVjMqyCh31fgSmEAQYAyABEgKCl_D_BwE
    andr.ljung · 1h · 2 svar · 74 läst · Värme allmänt
    ·
  30. E

Sibirisk lärk till bord?

Jag vet inte vad som är bästa metoden men så här gjorde jag. [bild]
    Eld · 1h · 4 svar · 297 läst · Möbelsnickeri
    ·
Laddar...