Senaste inläggen
Josth: [citat] Är sanden torr har den väldigt dålig värmekonduktivitet men är den vattenmättad är det riktigt bra värmekonduktivitet.
AndersS: [citat] Om det inte ökar panntempen skulle jag kolla termometer/givare. Allt som brinner ökar temperatur. Om det inte ökar brinner det snabbt som papper och det har jag aldrig märkt.
Styrman_jansson: [citat] Om vi kikar på Volvo Cars (istället för Volvo group) som är mer relevant vid jämförelse med Tesla skulle jag vilja säga att de inte uppfyller; "We aim to be pioneers in protecting people and the world around us by working towards net zero greenhouse gas emissions." Enligt https://www.volvocars.com/intl/v/sustainability/highlights Hade de varit pionjärer hade de slutat sälja
Rejäl: Plasten hade jag skippat, man behöver ingen markduk ovanpå cellplasten utan den går ganska enkelt att få tillräckligt tät i skarvarna..
Fredzter: Jag bytte hjul igår. Brukar köra med tryckluft och knack för att dra in och sen efterdra för hand. Nu råkade kompressorn stå i källaren så tänkte först göra allt för hand. Tills jag kom på att jag köpte parkside performance slagskruvdragare (inte mutterknack) för ett tag sen. Den hade inga problem med att lossa muttrarna när jag ställde upp momentet till 225nm. Det hade säkert
Redaktionen: Trots ett initialt godkännande från kommunen blev det fel, och nu måste en husägare i skärgården riva både mur och brygga. Du kan läsa artikeln här: Husägare måste riva mur och brygga
Skogspromenix: Med en dåres envishet har jag återigen servat V70:n, eller "babytransportern" som vi kallar den. Svärandes, suckandes och med en känsla av hopplöshet rullade jag runt i leran och bytte olja, oljefilter, luftfilter och vem i hela friden har konstruerat kupéfiltrets placering?! Tänker man varenda gång. Men rackarns vad nöjd man är när det är gjort.
AndersS: Adressen avgör https://www.dagensps.se/weekend/dromboende/fantastiskt-drombostad-som-ett-modernt-slott/
Marcus Ge: [citat] Rabatt på eventuellt bolån skulle jag tro
Dan_Johansson: Denna kanske? https://www.rockauto.com/en/catalog/jeep,2007,patriot,2.4l+l4,1433552,engine,intake+manifold+runner+control+valve+/+solenoid,10776 [bild] Edit; om det är 2,4 liters motorn... Kan mycket väl vara samma på 2 liter...
4774: [citat] Aha, har aldrig sett en sådan här förut
gaidin: [citat] Så katterna håller borta småfåglarna från att skita på din bil. Nyttodjur alltså, så sim de alltid varit genom sitt hålla möss och råttor borta från spannmålslagren Bara ett annat perspektiv. Jag tänker att om man har en bil som är så känslig att en katt förstör den så kanske man skall hålla den inomhus översvept i sammet så ingen kommer åt den.
Elmakko: Hej! Tänkte be om hjälp och få klarhet varför mina takfönster läcker…. Har haft olika hantverkare genom åren som inte kunnat hjälpa…. Vid kraftiga regnväder droppar det in från hörnen och i mitten. (Se bild) Har försökt täta lister själv där jag misstänkt orsak…men nej. Det är en utbyggnad med plåt-tak. Själva plåt-taket håller fin kvalite enligt experter. Någon som
fsn: [citat] Så du menar att det bara är att ge upp alltså, för dom är så skickliga? Sätta sig som en jävla metmask på kroken och vara vänta på gäddan?
AndersS: [citat] Ännu en anekdot när du nämner Husqvarna. Hade i det militära på 70-talet en kille i grundutbildningen som var mc-ordonans och tävlade med stöd från fabriken. Det han inte kunde göra med en crosscykel och även en grön Husqvarna.....
Bigfoot: [citat] Det ingår i de flesta yrken att inte skita i de delarna "man inte är bra på" utan att göra så gott man kan och försöka utveckla sig. Hur ofta kommer du till frisören på din bokade tid och dörren är låst och frisören har inte meddelat dig om att det var stängt p.g.a. vab och eftersom "hon är bra på att klippa hår" så brydde hon sig inte i att meddela kunderna? Det är
nochl: [citat] Minnet är kort. Kommer inte helt ihåg men jag misstänker att jag gjorde vägg-vändningarna innan jag la skivorna.
Harald Blåtumme: [citat] Ingen dum fråga alls och funderade just själv på hur den är tänkt att fungera. Som jag tolkar det: Bilden visar en justerbar stolpskokonstruktion av enkelt slag, där man reglerar höjden med den nedre muttern. Lossar man denna så ska stolpskon sänkas ned ytterligare i det hål som jag förutsätter är djupt nog för att rymma hela skruven/gängstången man kan se på bilden.
jakobsbygge: [citat] Tack! Kontrollmätte och det var 55mm. Suck. Jag tog in hjälp med avloppet för inkopplingen mot stammen var så tajt och har inte ens tänkt tanken att kontrollmäta. Tur jag inte betalt och att de ändå måste komma tillbaka och koppla på vattnet.
Daniel 109: Den publicerades i januari.
BirgitS: [citat] Kanske missat något inlägg om någon växt som inte har kvar blad/barr under vintern i så fall. Men jag tror nog att en del grannars ligusterhäckar (lövfällande på hösten) upplevdes som effektivt insynsskydd när man gick förbi, även om man kunde se igenom dem på mycket nära håll.
tergo: marbodal hade sådana i början på 80-talet är det bara till hyllplan så finns det en annan variant typ https://www.ahlsell.se/products/byggsortiment/inredningsbeslag/kladkammare-garderob-och-forvaring/hyllsystem/221271x-2fafbc24/ https://www.ahlsell.se/products/byggsortiment/inredningsbeslag/kladkammare-garderob-och-forvaring/forvaringskorgar-och-backar/221562x-5aa89dc2/
z_bumbi: Jag skulle så några roliga ettåriga växter tilla ni bott in er och får mer känsla för vad ni vill ha. Exempelvis så blir några rader med solroser en skaplig häck framåt juli/augusti när man brukar vara ute som mest. Som en bonus blir jorden bättre att så i nästa år när den luckras upp av årets växter.
Johan.klein: [citat] Den läcker vatten vid iskuberna. Den lite gulare saken. Det rinner lite vatten hela tiden. Hur långt ska den rörliga armen kunna röra sig?
SusoDus: Nu börjar det bli lite nördigt här… Något som förbrukas brukar betyda att det inte finns mer, men tvål och fettsyra är samma sak, fast i två olika skepnader beroende på vilket pH det är. Därmed tycker jag inte man kan säga att fettsyran ’förbrukats’. Tvål blir det vid basisk(högt) pH och fettsyra vid surt (lågt) pH. Självs förtvålningen görs, som nämnts tidigare med
skoldberg: [citat] Jag är också intresserad av att veta hur det gick
jornil01: [citat] Ja eftersom de hotade med inkasso och jag inte hade lust att dra på mig mer kostnader och ev. betalningsanmärkningar.