Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Med det resonemanget kan man stoppa all debatt och allt framåtskridande och lugnt låta allt gå som det går utan minsta försök att lösa något problem medan man väntar och väntar och väntar i trygg förvissning om att någon kommer att lösa problemet åt en. Så länge den nya tekniken och de nya innovationerna inte finns ens på ritbordet vore det väldigt naivt att tro att de
    heimlaga · nu · 1,9k svar · 73,8k läst · Miljö & hälsa
    ·
  2. C

Siemens diskmaskin slutar inte jobba

Det är torrt och fint i botten av maskinen, flottören som omnämns i citatet nedan ser jag och den är inte fuktig alls. " är nog en flotör av frigiolit där den lyfter med vattnet , då stannar inte pumpen utan går hela tiden ," Jag körde inget program här, utan "reset" som då skall pumpa ut vatten som står där. Men inget händer.
    ConnyN · nu · 10 svar · 292 läst · Vitvaror
    ·
  3. Erik Hellgren

skottsäkra handskar?

Ett par sådana här kanske, https://www.garderoben.se/taktisk-utrustning-1/handskar/turtleskin-duty-knivsakra-och-kanylsakra-hand
    Erik Hellgren · 2m · 13 svar · 536 läst · Trädgård allmänt
    ·
  4. J

Hur veta om källarvägg är bärande?

Det finns absolut inga allmänna regler som man kan förhålla sig till. Allt beror på byggnadssätt. Den enskilt viktigaste parametern är byggnadsår. Som Anna_H påpekar, mäklarskisser är helt oanvändbara. Tittar man på planlösningen verkar det vara ett 50-talshus. Då består antagligen källarväggarna av betonghålsten och bjälklaget mellan källare och bv av armerad betong. Då
    justusandersson · 2m · 7 svar · 211 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  5. hsd

Behöver man verkligen vakuumsuga luftvärmepump?

Du bör vacumsuga men det är många som struntar i der Kolla närmare på värmpumpforum där har detta diskuterats
    hsd · 3m · 1 svar · 2 läst · Värmepumpar
  6. J

Nytt trädäck, åsikter!

[citat] Hmm... Hur skulle man annars gjort?
    joksi · 6m · 24 svar · 462 läst · Altan & uteplats
    ·
  7. N

Planfräst ho inte rekommenderat?

De hade nog föreslagit detta om det var möjligt för dem. De är inte en lokal firma sa kan spekulera i att de som reser runt och monterar inte kan detta.
    Nizztos · 6m · 18 svar · 898 läst · Kök
  8. K

Isolering vägg

Hej! Har rivit bort gammal panel(då vi tyckte den var ful) och ska sätta upp ny men noterade att den gamla isoleringen verkar ha blivit grön eller ser den ut så? Huset är från 60 talet och utbyggt i omgångar. Hur gör jag för att korrekt isolera innan jag sätter upp den nya panelen? Kan vara trevligt att få det lite varmare också när vi ändå är igång. Se bifogade bilder. Tack på
    kuruten · 8m · 0 svar · 1 läst · Isolering
    ·
  9. T

Vårt ytong hus projekt

[citat] Där det fanns en balk så borrade jag så jag kom precis fram till balken bara så fick man använda kortare gängstavar där och där använde jag kemankare för extra bra limning då inte gängstaven kunde gå ner lika långt. Jag hade dock 260 cm högs väggar och balkarna är 25 cm höga så 25 cm hade jag tills jag träffade balkarna. Har ni mindre takhöjd blir det ju mindre
    Toddep · 9m · 597 svar · 165,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  10. M

Ivt bergsvärme - nivå skillnad

Vill minnas att det är lågt tryck på brine, under 1 bar på den säkerhetsventilen. När man gjort installationen skall man pumpa runt vätskan med en jetpump. Det är alldeles för lågt flöde på cirk pumpen för att få ut all luft. Det är troligen luft i circ pumpen som gör att det nu inte är något flöde. Lufta den och kör igen. Ställ den på konstant drift.
    Mikael St · 9m · 5 svar · 46 läst · Värmepumpar
    ·
  11. C

Tävling: Tävla om en högtryckstvätt till uteplatsen, fasaden, bilen…

Svar: vitvaror Bra att ha när barnen ritat med markkritor på garaget nästa gång istället för att skrubba med en sopkvast som jag fick göra förra helgen
    Cordim · 12m · 147 svar · 3,7k läst · Tävling
    ·
  12. G

Granne klagat på stämningsbelysning inne i växthus vintertid

[citat] KwH heter de väl... ;)
    GammelMan99 · 15m · 110 svar · 16,4k läst · Juridik
  13. Martin_B

Coola gamla hus till salu

[citat] Eller helt enkelt bara leta reda på en DeLorean och installera en flux capacitor...
    Martin_B · 16m · 472 svar · 100,4k läst · Byggnadsvård
    ·
  14. C

Vekare bärlina på trädäck?

På grund av marklutning, plåtarbeten etc kommer jag få problem att få plats med bärlinan (170 mm) längs fasaden. Vad säger expertisen på forumet om att använda 90 alt 145 mm som bärlina mot fasad och istället sätta tätare med spikplugg i fasaden? Övriga bärlinor kommer vara 170 mm med 145 mm spikregel på cc 60.
    Carlos2 · 18m · 0 svar · 1 läst · Altan & uteplats
  15. M

Robomow RS 630

[citat] Är det skruvarna i den inringade delen du menar ? [bild]
    miniGranis · 20m · 575 svar · 215,2k läst · Robotgräsklippare
    ·
  16. J

Räkna ut maxvikt på en HEB-balk

En 2,4 m hög HEA 100 profil som används som pelare klarar en last på ca 30 ton. En lika hög träpelare med dimensionen 50x200 mm klarar ca 1 ton. Vad två klarar beror på hur de är sammanfogade. Det är som @perror skriver mycket lättare att vara stolpe än balk.
    justusandersson · 22m · 11 svar · 839 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  17. Martin_B

Varför tidsintervall på BIL-service? Räcker inte att följa mil-intervall?

[citat] Jag skulle inte ens köra en 10.000 kr bil utan service tills den rasar :) ...inte minst för att den förmodligen i så fall rasar sådär 100 mil hemifrån :D Jag har alltid varit väldigt noggrann med att serva bilen och lämnar in på verkstad från att bilen är helt ny fram tills garantin går ut och några år till. Dock inte längre än ca. 10.000 mil, för sedan servar jag
    Martin_B · 22m · 10 svar · 168 läst · Övrigt off topic
  18. Dan_Johansson

Skräckexempel på lastsurrning

[citat] Åfan... Du har säkert rätt, men jag har ju sett några lånekärror med riktigt snea lämmar som kanske önskat att man gjort annorlunda...
    Dan_Johansson · 23m · 290 svar · 48,8k läst · Övrigt off topic
    ·
  19. H

Bärande vägg

25.000 - 75.000:- skulle jag gissa baserat på din information. För mer exakt krävs det hur förutsättningarna på plats är.
    huggan · 26m · 1 svar · 53 läst · Byggmaterial & byggteknik
  20. Jarlingar

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Vad är det för svarv? :thinking:
    Jarlingar · 27m · 6,4k svar · 911,0k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  21. FredrikR

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

[citat] Han är lite mindre vetande tror jag ;)
    FredrikR · 27m · 1,1k svar · 86,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  22. Per Eskilsson

Konstigt utseende på texten

Vi tror att det kan ha att göra med en inställning i vår css som heter anti-aliasing som kanske inte funkar i Windows 7. Vi ber om att få kolla i css:en och se om det är orsaken och då eventuellt utesluta denna regel för Windows 7-användare.
    Per Eskilsson · 28m · 5 svar · 96 läst · Information & feedback
    ·
  23. M

Ritning av kök

[citat] Ja, så är det. Var till en inredare idag som gör hembesök och går igenom köket och kommer med tips och råd samt ritar upp köket för 500 kr. Rätt okej ändå. Hade det varit gratis skulle det känts mer pressat att behöva köpa. Nu kan man ta emot tjänsten och tacka för sig. Företaget hon arbetar på samarbetar med Ballingslöv.
    MAJOhusprojekt · 28m · 8 svar · 128 läst · Kök
  24. thomas33

Automower i mossig slänt

[citat] Vår 430 har fungerat perfekt på ojämna och backiga partier med dessa hjul. Förvånande gick den utan problem på en tidigare vildäng, där det var svårt att köra en vanlig gräsklippare.
    thomas33 · 30m · 17 svar · 1,9k läst · Robotgräsklippare
    ·
  25. H

Hantverkaren har inte följt ritningen

[citat] Hur har du tänkt att kunna öppna duschen helt? Bastu på en sida och handfat på andra. Varför kan du inte öppna en dörr i taget när du ska duscha.
    hus520 · 33m · 35 svar · 4,2k läst · Juridik
    ·
  26. A

Planlösning för bäst anpassning till strandtomt

Bäst hittills, snyggt!
    Alfons3301 · 43m · 60 svar · 1,9k läst · Planlösningar
    ·
  27. J

Bygga vedförråd i stödmur? hur konstruera tak?

Ska du kunna gå på plattor som lägges ovanpå gobionerna eller är det på baksidan som gången blir ? då får du problem med att det håller utan att gjuta ett lock, sen varför mura något det ska vara mycket luft i en vedbod
    jonaserik · 43m · 4 svar · 96 läst · Grund & markarbeten
    ·
  28. anders07

Köpte ett fuskbygge

Rättegångskostnader täcks ofta av hemförsäkring. Med tanke på att ni har en legitimerad besiktningsman på er sida och det då blir tydligt att värdet minskats har ni bra chans att vinna en rättegång men när och om ni får några pengar är högst osäkert. Jag har väntat på ett skadestånd i fem år redan och får uppdateringar från kronofogden lite nu och då men eftersom han har
    anders07 · 46m · 3 svar · 465 läst · Köpa & sälja hus
  29. Sockerhög

Köpa fastighet anonymt?

[citat] Som harry73 skrev, stor risk att säljaren sätter dit dig om ni inte är BFF och så blir du portad från mäklaren ifråga och hej då till huset...
    Sockerhög · 53m · 21 svar · 7,5k läst · Köpa & sälja hus
  30. R

Då var det bestämt - vi ska bygga lösvirke!

Kanske en granne som kollar hur nära han kan bygga sin altan med pool, plank och pergola utan bygglov. Tror det finns en tråd om bygglov för gigantiskt bygge här på forumet. ;)
    Robert-san01 · 53m · 487 svar · 90,8k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
Laddar...