Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Konstig stämning i forumet

Här kan nog vi som modererar agera mer aktivt. Jag tycker personligen att en lite snällare tillsägning i tråden från vem som helst kan vara bra, men tryck gärna på rapporteringsknappen också, så vi ser. Då kan någon moderator skriva ett PM.
    hempularen · 2m · 9 svar · 481 läst · Övrigt off topic
  2. D

Mdf med vit yta

[citat] Absolut ett alternativ. Tänkte bara att jag säkert inte är den första som vill ha belagd mdf för att slippa måla själv. Men kanske där det landar!?
    Daaaaaniel · 2m · 6 svar · 166 läst · Möbelsnickeri
  3. S

Modern isolering i gammalt hus.

Det stora problemet är nog mest att alla hus är olika. Plast i ett hus på rätt ställe kan fungera utmärkt. Plast i ett annat kan vara katastrof om det hamnar fel och förutsättningarna för mögel är ultimata.
    Stefan1972 · 4m · 18 svar · 658 läst · Isolering
    ·
  4. KnockOnWood

Ska höljet skäras bort?

[citat] Vad gör de där rören i ett sovrum?
    KnockOnWood · 5m · 3 svar · 285 läst · Golv
    ·
  5. M

Materialkostnad trädäck

Tycker det låter lite i överkant om det är vanlig trall. Slängt ihop en ganska "krånglig" altan här själv på drygt 100kvm, med mkt trappor, vinklar, inbyggda planteringslådor, staket, glasräcke, stenparti, ganska mycket belysning etc och ligger väl på strax under 50k i material för tillfället.
    mrVoodoo · 6m · 7 svar · 213 läst · Altan & uteplats
  6. murak

Inreda och isolera övervåningen med snedtak i detta fall en Smålandsvillan SMV

Provtryckning klar. Resultatet blev 0,69 l/s (SMV krav 0,5 l/s) Efter första tryckningen tejpades altandörrar och vissa fönster, men det gav ingen märkbar förbättring. Läcksökning mha värmekamera, vindmätare och genom att känna med handen. Diffspärren på övervåningen hade många läckor. En del skivmaterial skruvades ner för att bättre kunna få en bild av vart det läckte. Såg
    murak · 7m · 441 svar · 153,5k läst · Isolering
    ·
  7. S

Ellevio varnar: Snart kanske vi inte kan ansluta fler till elnätet

[citat] nä det är klart att inte jag behöver oroa mig men det dom pratar om är väl framtida behov och vad man behöver börja med nu. Jag menar säg den dagen då elbilarna är tusen ggr vanligare än idag. Säg om 20-30 år kanske. Även om alla laddar på natten när det är lite övrigt så är ju nätet för klent idag. Vad lägger man liksom i backen idag? De kan rimligen inte byta ut
    Stefan1972 · 8m · 74 svar · 3,4k läst · Artikelkommentarer
  8. H

Totalrenovering av 110 kvm bostadsrätt, kostnad?

Vi har bekanta som gjorde en totalrenovering av en lägenhet i City här i Stockholm. Lite större tror jag. De flyttade inga väggar, och i de flesta rum behölls originalparkett, slipad. De byggde ett extra badrum, och nytt kök, alla ytor totalrenoverade. Har för mig att det gick på 800 000.
    hempularen · 9m · 14 svar · 384 läst · Byggmaterial & byggteknik
  9. N

Fogskum - farligt?

Bildlänken funkade inte, här kommer den: http://sv.tinypic.com/r/2wc1szm/9
    Nickelito · 9m · 1 svar · 2 läst · Isolering
  10. KnockOnWood

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Och kameran med tillbehör är förstås inte förpackad i femton plastpåsar och en rejäl plastlåda inuti kartongen?
    KnockOnWood · 10m · 1,9k svar · 72,4k läst · Miljö & hälsa
    ·
  11. C

Svarta poler vs, vita poler

Svarta pooler är ju ganska vanligt på spa där man vill ha en mörk och rogivande inredning.
    cem77 · 11m · 2 svar · 3 läst · Pool
  12. N

Vilket verktyg används för att såga ut dessa staketspjälor

Grattis, du fick precis ett fantastiskt skäl till att köpa en stor fräs ;) lägg upp brädorna på fräsbordet och ta 20-30 toppar åt gången, vänd sedan på dom och ta andra sidan i nästa slag= färdigt ;)
    Nicke_S · 14m · 3 svar · 4 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  13. Cancerman_777

Stämningsbelysning inne i växthus vintertid

[citat] Vilket ljus du släpper in i ditt hus väljer du. Vilket ljus jag vill ha på min fastighet väljer jag. Reglering finns dock vad gäller riktning (mycket avseende trafik och flyg). Ett visst mått av rationellt tänkande är dock tillrådligt.
    Cancerman_777 · 14m · 21 svar · 490 läst · Juridik
  14. F

Byta staket men använda gamla stolpar

Skruva fast en vertikal regel utanför stolpen i de befintliga stolparna så har du trä att skruva dina horisontella pinnar. Bredden på den vertikala regeln anpassar du efter den befintliga infästningen.
    f_spindel · 17m · 19 svar · 894 läst · Trädgård allmänt
    ·
  15. B

Lämplig växtlighet mellan Ölandssten?

Sen med så lite jord som det är i en fog får ju inte gräset så mycket vatten och näring vilket nog innebär att sannolikheten för att det ska blomma blir betydligt mindre än i en rabatt. [citat] Du kan ju pröva med att flytta lite av det till fogarna på uteplatsen.
    BirgitS · 18m · 4 svar · 126 läst · Trädgård allmänt
    ·
  16. M

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

[citat] Jag undrar samma sak. Funderar på att göra detta på min, men begriper inte vilka delar det är jag behöver köpa. Har du listat ut det?
    marcusjj · 32m · 181 svar · 22,2k läst · Robotgräsklippare
    ·
  17. Johannes Carlsson

Måla kökstommarna samma färg

Kör på, tycker det blir ett lugnare och mer enhetligt intryck om allt är i samma färg.
    Johannes Carlsson · 32m · 3 svar · 50 läst · Kök
  18. C

Byta fasad och Wellit isolering på fritidshus

Ja lin är det enda jag vet som man kan dreva med, men det finns kanske andra hygroskopiska material. Frågar du en bygghandel så kommer dem att säga "gullfiberremsor", därför att det är vad man har i alla moderna hus .... En variant är faktiskt byggskum, denna är helt tät, vattenångan vandrar inte i den och jag har själv använt den flera gånger. Rent teoretiskt borde den vara helt OK
    claesborjesson · 32m · 5 svar · 180 läst · Isolering
  19. L

Yale doorman

[citat] Ska du bara styra låset via app och se status så är nog Verisure den bästa och billigaste lösningen.
    Linus1868 · 35m · 1,1k svar · 494,7k läst · Teknik
    ·
  20. rutberg

Toppdressat och stödsått, när kan jag klippa?

Hej, Jag har toppdressat med Gardols Toppdress från Bauhaus. Jag gjorde toppdressen för en vecka sedan, någon dag efter en gödning och 3 klippningar (vertikalskar på hösten). [bild] Nu börjar däremot det befintliga gräset komma igång på riktigt, och är snart uppe i en 10 centimeter. Däremot så har gräset som stödsåtts just börjat titta upp. Det är en snabb skuggblandning,
    rutberg · 37m · 0 svar · 1 läst · Gräsmatta
    ·
  21. H

Automower i mossig slänt

Har haft problem med gps en gång. Körde min robot förra året. Sen iår tog jag hål i altanen och flyttade in laddplattan under altanen och byggde garage. Så när jag körde igång roboten iår så gick den ut. Klippte som vanligt. Följde guiden hem tills den kom dit laddplattan stod förra året. Där blev den helt kokko. Snurrade runt och var helt konstig. Gick in och raderade klipparen,
    Hallerudsbo · 39m · 14 svar · 310 läst · Robotgräsklippare
    ·
  22. S

Nätägare vägrar låta oss byta elleverantör

[citat] Tack återigen för bra svar. Jag känner inte nätägaren personligen och har inget otalt med honom förutom i sak. Däremot tycker jag helt klart att detta kunde ha skötts på ett snyggare och mer transparent sätt. Hoppas dina efterforskningar ger resultat.
    Swotdthain · 41m · 127 svar · 21,1k läst · Juridik
    ·
  23. N

Rekordhögt radonvärde efter att jag ökat ventilationen

Jag öppnade plåtluckan i källargolvet som går ner till rensbrunnen för avloppet. Verkar vara som jag misstänkte. Enligt kommunens karta ska det finnas lera under huset och ovanpå har man lagt ett tjockt lager sprängsten. Stoppade ner min radonmätare som jag köpt hos Clas Ohlsson. Ca 24 timmar senare öppnade jag plåtluckan och fiska de upp mätaren som visade 9999 Bq. Funderar på om
    nallepu · 43m · 30 svar · 4,2k läst · Miljö & hälsa
  24. windestal

Förslag på billigt staket/stängsel

[citat] Var får du tag på det? Och vad är "billigt" i den här situationen (hur står det sig prismässigt jämfört med trästolpar och nät)?
    windestal · 44m · 15 svar · 241 läst · Trädgård allmänt
    ·
  25. rutberg

LED-konvertera lysrörsarmatur, ta bort ballast?

Hej, Håller på att sätta upp nya armaturer i garaget. Kommer att montera två nya armaturer men överväger att LED konvertera den befintliga, då den redan nu har två lysrör i olika färgton. Testade T8 LED lysrören med LED glimtändaren, men märkte att den fortfarande surrade. Två skillnader mellan de nya armaturerna och den gamla är en konding mellan fas och nolla samt två ballast,
    rutberg · 44m · 0 svar · 1 läst · El
  26. nino

Lägga stora kakel på köksvägg

Ett bra fix som blandas rätt så är det inga problem
    nino · 49m · 7 svar · 162 läst · Byggmaterial & byggteknik
  27. J

Stiga Autoclip 520

..Nu återstår bara att den går utanför slingan hela tiden. Verkar vara så att ena hjulmotorn, trotts byte av allt, är lite trög på att komma igång ibland. Det resulterar i att när den skall backa bort från slingan så backar den först bara med vänster hjul, varav sensorn svänger in över slingan och klipparen larmar för att den är utanför.
    johan_paz · 50m · 773 svar · 187,6k läst · Robotgräsklippare
    ·
  28. Johan Gunverth

fästa stolpe i bärlina på bästa sätt

Du behöver ha något som tar upp böjningskraften vinkelrätt mot stolpen i horisontalplanet. En enkel kortbit flyttar lasten inåt till nästa bärlina. Det blir rätt stora krafter på planket vid blåst. Så här har jag gjort för att altanstolparna skall vara stabila i allmänhet. Stolpen i mitt fall gränslar bärlinan och är bultad/limmad. Likaså den vinkelräta bärlinan. Tvärslåerna
    Johan Gunverth · 51m · 1 svar · 58 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  29. M

FOTOTRÅD: Himlafint..

[bild] [bild] Satt och sorterade lite bilder och blev varse om hur ljuvlig förra sommaren var.
    Myckling · 54m · 1,7k svar · 82,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  30. Ashes

Tre uterum/trädäck, vilket ser bäst ut?

Skulle gärna vilja ha lite input angående inglasad altan/uterum. Om ni fick välja, vad hade ni valt av följande alternativ? Huset ligger i vinkel med garage och har långsida mot söder (sol under dagen och eftermiddag) och kortsida mot väster (sol större delen av dagen plus kvällssol). 1. Inglasad altan plus trädäck söderläge. Altandörr från vardagsrum till inglasad altan.
    Ashes · 1h · 0 svar · 20 läst · Altan & uteplats
    ·
Laddar...