Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. FredrikR

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Kapade du både skenan och FSN WAN? ;)
    FredrikR · 2m · 6,4k svar · 909,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  2. S

Mdf med vit yta

[citat] Täckskivorna är 12mm tjocka och gjorda i MDF, finns både lackade och folierade. Har använt dem för att bygga lite allt möjligt. Jag förstår inte riktigt syftet med att byta ut baksidorna, visst de är tunna (3mm) men de fyller sin funktion att ge en krysstagseffekt för skåpet och samtidigt täcka för baksidan. Du bör tänka på att om du sätter något tjockare som rygg som
    Snappahaneklanen · 4m · 3 svar · 89 läst · Möbelsnickeri
  3. C

Kostnad håltagning?

[citat] Som sagts tidigare så är det du, och då oftast genom en konstruktör.
    C.Lundin · 31m · 13 svar · 680 läst · Grund & markarbeten
  4. N

Lantmäteriet flyttar gräns i registerkartan? Vägrar lämmna besvärshänvisning

Jag begärde ut handlingar enligt offentlighetsprincipen från kommunens lantmäteri rörande detta som berör fastighet 10:33 samt Men kommun har vägrat att lämna ut offentliga handlingar som detta. Jag vände mig då åter till statliga lantmäteriet som anser att det är offentliga handlingar och något som jag har laglig rätt till varför jag fick logg från ändringen se bilaga. Där
    nord123 · 45m · 331 svar · 35,6k läst · Juridik
    ·
  5. N

Worx 2019

[citat] Husqvarna har patent på guidekabel (och äger Gardena och McCullough som så också kan ha det).
    noupe · 1h · 50 svar · 1,7k läst · Robotgräsklippare
    ·
  6. N

Meec robotgräsklippare

Meec har ingen guidekabel men väl en begränsningskabel. Det är den kabel som du har lagt ner i trädgården för att begränsa var klipparen ska köra. Om den har gått av bör laddstationen indikera det på något sätt, se instruktionsboken. På Husqvarna blinkar en lampa tex blått. I övrigt lämnar du ingen information om vad som hänt så det är svårt att bidra med något annat än
    noupe · 1h · 3 svar · 81 läst · Trädgårdsmaskiner
  7. MultiManOriginal

Jag gräsmatteälskare grannarna inte - katastrof!

När jag var på Lidl senast och köpte blom- och bärbuskar så hade de lite intressanta fröblandningar som kommer få förgylla min "gräsmatta": [bild] Det fanns många fler sorter, bl a olika varianter för bin och nyckelpigor.
    MultiManOriginal · 2h · 212 svar · 50,1k läst · Gräsmatta
    ·
  8. C

Jordhumlor

[citat] OK, men jag förstår fortfarande inte problemet? Är barnen rädda för humlorna, tänker man sig att någon hemsk olycka skall kunna inträffa, eller vad? Hur gör du om det kommer en mygga eller en pissmyra? Kanske en fluga (väldigt ohygieniskt)? Spindlar? Nä, ge f-n i humlorna är mitt förslag.
    cpalm · 3h · 9 svar · 305 läst · Trädgård allmänt
  9. G

Registrera Gardena-klippare?

[citat] Det var egentligen främst det sista jag var mest intresserad av, men jag kunde inte se att det stod nått om det på sidan. Jag gissar att jag kan få den markerad som stulen enbart genom att visa upp dokumentet som följde med, utan att ha registrerat mig?
    golfgreen · 3h · 2 svar · 84 läst · Robotgräsklippare
  10. A

Bastu-ventilation, tips?

Luften kommer in precis lika bra under dörren som under aggregatet. Helt onödigt med ventil där. Sen sätter du bara en ventil högt upp mot badrummet så blir det bra. Men snälla, lova att inte ha lavarna på 45 och 90 höjd! Lavarna ska vara högt i en bastu.
    Autodidak1 · 3h · 3 svar · 95 läst · Ventilation
    ·
  11. Tokslut

Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

[citat]
    Tokslut · 3h · 273 svar · 10,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  12. D

Lägga stora kakel på köksvägg

5400 före/efter rot? Oavsett - för det priset skulle jag glatt ta det om du känner dig osäker, det är inga konstigheter egentligen, mät ordentligt bara. Men skönt att slippa fipplet/ångesten f felmätning osv när d rör sig om så pass små summor om man ändå är osäker.
    dilemma · 3h · 1 svar · 41 läst · Byggmaterial & byggteknik
  13. A

Handräckning - granne försöker använda min privata väg

[citat] Intressant, Du hade rätt, det var inte att bevis materialet hade tillfogats "olagligt" utan att filmerna inte kunde bevisa vem som hade gjort tillslaget, vem som tog produkterna utanför tomtgräns. (innan dess är det inte stöld, man får bära omkring annans ägodelar på dennes tomt utan åtgärd - i detta fall var tomten stor och huset stort och tjuvarna tog sig förmodligen in en
    Albireo · 4h · 222 svar · 60,4k läst · Juridik
    ·
  14. H

Byggfirma i konkurs - vad gäller?

Det låter som ett dåligt upplägg. Det är aldrig bra att låta upptäckta fel åtgärdas via säljaren. Det är bättre att få priset sänkt, och åtgärda i egen regi. När du upptäcker senare att firman antingen inte har gjort någonting mot felen, eller fuskat igen. Då är det troligen för sent för dig att bryta kontraktet. Utan då får du troligen ta över huset med brister, och i
    hempularen · 4h · 6 svar · 230 läst · Köpa & sälja hus
  15. Cancerman_777

Stämningsbelysning inne i växthus vintertid

Kolla med kommunen om det finns regler kring utomhusbelysning. Om inte, så vik er för guds skull inte för sådant beteende som den som klagar uppvisar. Fråga om lov...trams. Han får väl köpa sog mörkläggningsgardiner.
    Cancerman_777 · 4h · 14 svar · 232 läst · Juridik
  16. Martin_B

Coola gamla hus till salu

[citat] Du kan ändra det i inställningar. Gå till Inställningar och scrolla ner till: "Fler ämnen i oändlig scroll:" Ändra till "Av", så är det borta sen :)
    Martin_B · 5h · 467 svar · 99,9k läst · Byggnadsvård
    ·
  17. A

Källaren faller ihop

Som sagt vet jag inte förutsättningarna för den beskrivna källaren, men fukt finns alltid i luften. Varm luft kan innehålla betydligt mer vatten än kall luft. Fukten i luften kommer vandra från varmare till kallare ytor. När temperaturen på luften sjunker till daggpunkten (100% RF - Relativ Fuktighet), kommer vattenångan i luften att kondensera. Luften blir torrare och vatten utfälls
    Albireo · 5h · 24 svar · 4,4k läst · Grund & markarbeten
    ·
  18. T

Var hittar jag magnetventil för tvättmaskin utanför badrummet?

Hej, för att få plats har jag skaffat en tvättmaskin som står i en garderob i anslutning till badrummet. För att minimera risken för läckage har jag tänkt ha: läckageskydd under, mekanisk stopp på vattentillförseln vid stora vattenmängder, magnetventil till vattentillförseln i badrummet och en gemensam timer till tvättmaskin och magnetventil så att enda risken för betydande
    Tvättmaskinutanrisk · 5h · 0 svar · 33 läst · Badrum
  19. S

Konstig stämning i forumet

Är det bara jag, eller har det varit lite mycket kommentarer av typen "men för bövelen. Läs tråden innan du yttrar dig" på sistone?
    sunqan · 5h · 0 svar · 58 läst · Övrigt off topic
  20. X

Provtrycka golvvärme

Jag förstår inte ditt resonemang, är det inte tätt kommer du få en vattenläcka ändå. Då är det väl bättre att upptäcka det i det skedet du är i nu? Dina slangar är med största sannolik hela med ranke på vad du skrivit, men om du är så orolig så tryck med vatten. Många testar sina slangar med luft för det går fortare och mindre slabb, är man någorlunda smart så förstår
    xLnT · 5h · 19 svar · 609 läst · Värme allmänt
  21. S

Tips på bra väderstation för HA

Någon som har tips på en bra och vettig väderstation som går att koppla till Home Assistant? Tex med z-wave. Utetemp, vind, regn etc.
    spacemoose · 5h · 0 svar · 37 läst · Villalarm & hemautomation
  22. Snigla

Humorhörnan ...

Skriver själv: När jag tidigare arbetade på flyttfirma fick jag en möbel i huvudet. Det var en skänk från ovan…
    Snigla · 5h · 8,2k svar · 1275,8k läst · Övrigt off topic
    ·
  23. electroluxaren

Laga diskmaskin Husqvarna Cardinal 6209

Japp
    electroluxaren · 5h · 12 svar · 191 läst · Vitvaror
    ·
  24. Cancerman_777

Erfarenhet av Penetron för att ågärda fuktgenomslag i källargolv?

Gammal tråd, men låg respons. Ingen som har någonting att tillägga? Erfarenhet?
    Cancerman_777 · 5h · 4 svar · 467 läst · Grund & markarbeten
  25. N

Stödmur mot asfalterad gata

Jag tror inte jag har tillräcklig kompetens för att gjuta en mur, och har dessutom redan köpt lite material. Tycker dessutom det är snyggt med stenar. Vinkelkap låter bra, vad kan en sådan kosta? Om det finns någon billig modell som klarar att kapa stenar från bärlager? Passar även på att fråga, det blir ju 15-20 cm bärlager, går det bra att padda ett sådant med en lättare padda
    nyhusagare · 6h · 3 svar · 254 läst · Trädgård allmänt
    ·
  26. C

Ellevio varnar: Snart kanske vi inte kan ansluta fler till elnätet

Rätt intressant perspektiv i sammanhanget: https://www.ellevio.se/privat/Pressrum/newsroom/2019/januari/ellevio-drar-ner-investeringsplaner-for-perioden-2020-2023/ Man kan ju fundera på om det handlar om att de inte kan eller att de inte vill (investera några egna slantar istället för att plocka dem direkt ur kundernas fickor)?
    cpalm · 6h · 59 svar · 2,6k läst · Artikelkommentarer
  27. M

FOTOTRÅD: Himlafint..

Fullmånen bakom NUS kl 01.49. Äntligen är de ljusa nätterna Här! [bild]
    Myckling · 6h · 1,6k svar · 82,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  28. B

Jämför din bolåneränta

K_arlstrom har fyllt i sin ränta: "1,60% Länsförsäkringar 1 000 000 3 år ..." Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 6h · 6,7k svar · 177,8k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  29. electroluxaren

Torktumlare brummar men trumman rör sig ej

Lossa remspännare och kolla om det går lättare Annars får du ta isär och göra rent filtpackningarna
    electroluxaren · 6h · 1 svar · 40 läst · Vitvaror
    ·
  30. N

Automower i mossig slänt

Enklaste sättet att spärra av, om du vill göra det, är att köpa blomsterstödspinnar (ihåliga i metall med grön plast runt). Klipp till dessa med en avbitare så de är en 30 cm höga eller nåt och stick ner runt området så att det är mindre än klipparens bredd mellan dem. Enkelt, billigt, syns knappt och det blir inget dött gräs som det skulle blivit under en planka tex.
    noupe · 6h · 9 svar · 195 läst · Robotgräsklippare
Laddar...