Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. P

Bosch Indego 10 robotklippare

1) Om ändringen kommer vara permanent tar du upp kabeln där den inte längre kommer användas. Sen drar du kabeln där du behöver att den ska vara. Slutligen har du några meter kabel som inte används. Dessa lägger du parallella i en laglig riktning. Jag la min upp et träd. Inga skarvar. 2) Klipparen måste ha ny kartering varje gång kabeln ändras.
    petterg · nu · 5,8k svar · 965,3k läst · Robotgräsklippare
    ·
  2. P

Renovering av Deckel FP2 från 1958

Imponerande, alltid lika roligt att se dina framsteg med renoveringen! //Ronnie
    Pysslarn · 3m · 122 svar · 4,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  3. F

Misslyckad flytspackling

Alltså värmekabel... För att få en hum om lösning: Hur många kvadratmeter handlar det om? Höjdskillnader? Ytbeläggning färdigt golv? Finns betongslip att hyra på t.ex Bauhaus...
    FDT · 6m · 21 svar · 901 läst · Golv
  4. P

Improvisera en bälteskrok till dyckertpistol

Den här är ett enkelt sätt att lösa problemet på: https://www.amazon.com/Bigg-Lugg-BL2-3BM-Holding-Bungee-Balls/dp/B0002IGHKW Och så här används den: [bild] Kanske kan funka? //Ronnie
    Pysslarn · 6m · 2 svar · 42 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  5. AnnaE92

Tävling: Tävla om en högtryckstvätt till uteplatsen, fasaden, bilen…

3. Vitvaror Har länge velat haft en högtryck men då ekonomin inte räcker till så har det inte blivit någon.
    AnnaE92 · 6m · 78 svar · 1,8k läst · Tävling
    ·
  6. Workingclasshero

Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann!

Närmare målet, tyvärr har annat tagit lite tid, men nu är jag pg.
    Workingclasshero · 7m · 67 svar · 28,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  7. L

Minimera stillastående vatten i ledningar

Jag ska göra lite rördragningar i källaren. Bl.a. tänkte jag koppla in en frostsäker utkastare för varmvatten utomhus. Då det är utomhus kommer den ledning som går till detta uttag ha stillastående vatten i sig halva året. Detta känns ju inte så bra, särskilt inte till varmvattenledning med risk för legionella. För att lösa detta skulle jag vilja ha en T-kulventil som ser ut så
    Lilllen · 8m · 0 svar · 11 läst · Vatten & avlopp
    ·
  8. 1939

Grundfos centrifugalpump

Hej, jag har en exakt likadan i mitt hus. Kan heller inte hitta något via Google. Min har använts för trädgårdsbevattning en tid efter att kommunalt vatten drogs in på 70-talet. Ingen aning om den funkar fortfarande. När jag slår på strömmen så surrar den och efter en stund slår brytaren ifrån. Fungerar din fortfarande? Hur låter den? Ska gå ner och kolla om jag hittar något data
    1939 · 9m · 2 svar · 101 läst · Vatten & avlopp
    ·
  9. Johannes Carlsson

Blir sjuk i min bostad av flytspacklet?

Kan det vara allergimedecinen som gör dig trött? Oavsett så är det något som gör dig dålig. Kanske sitter det kvar något i lägenheten. Har du provat att sanera med hjälp av ozon? Är det okej i t.ex. en grannlägenhet? Tänker att man kan utesluta dålig luft i närmiljön. Men eftersom du verkar ha väldigt stora problem så skulle jag föreslå att flytta. Det är det snabbaste
    Johannes Carlsson · 11m · 21 svar · 3,0k läst · Miljö & hälsa
  10. Snigla

Vår vackra lilla skånegård och jag ...

Småkikat på lampor till badrummet.. lutar mot ett par av denna :) Finns även i mässing om jag ändrar mig ang färgvalen.. [bild]
    Snigla · 11m · 577 svar · 103,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  11. V

Idéer att göra en liten blomster plats

Fixa till ett hörn av impregnerat virke(eller kantsten)i två eller tre olika nivåer. Växterna sätter du direkt i jorden eller i krukorna. Vill du ha någon figur så lägger du i en platta eller sten att ställa den(dom)på. Grannarna kommer att bli gröna av avund.
    volvo51 · 12m · 1 svar · 28 läst · Frågor till trädgårdsdesignern
    ·
  12. J

Stycka av till tomt eller riva hus på befintlig tomt

Hej Jag och min sambo är inne på att bygga hus men vi har svårt att bestämma vilken tomt vi ska bygga på. Det första alternativet är att köpa en bit mark av min far som vi får stycka av och sedan bygga på. Och då tillkommer ju el, avlopp, framfartsväg och ja en hel trädgård med gräs och träd och allt annat. Alternativ 2 är att köpa en befintlig tomt där det idag står ett
    jimmygoransson · 14m · 0 svar · 20 läst · Tillbyggnad
  13. V

Källaren faller ihop

Hela källaren faller :D Jag har tänkt att reparera så här: Ta bort all lösa delar. Sen cement på golvet 5cm (och låta torka) ovan på cementet 10-15cm höga stenar och sen fylla på cement/bruk så att det blir jämnt. Sen väggarna. Jag har några hundra tegelsten som kan användas att bygga pelare upp till taket och sen resten av väggarna använda sten från naturen med bruk/cement.
    vintersolen · 17m · 0 svar · 38 läst · Grund & markarbeten
  14. B

Trappa till uteplats

[citat] Ska kika lite på den lösningen
    Baskavoda · 21m · 16 svar · 664 läst · Altan & uteplats
    ·
  15. Krilleman

Klinkerram. Jafo.

Inom alla VVS så gäller samma sak: Följ monteringsanvisningen! Och om man tänker köpa prylar utan korrekta monteringsanvisningar så bör man tänka efter en extra gång! Men i detta fallet är finns det bra text att läsa: https://www.jafo.eu/fileadmin/import/import_files/JAFO.EU-NO/XMGOLVBRUNN_2018_SE.pdf
    Krilleman · 28m · 1 svar · 53 läst · Badrum
    ·
  16. S

Ränndal

(y)
    Struler · 29m · 11 svar · 271 läst · Tak & vind
    ·
  17. O

skottsäkra handskar?

Svinläswrhandskar av bra kvalitet - de som brukar finnas i tyska ridsportsbutiker och välsorterade svenska - de är relativt smidiga och står emot allt från björnbärstaggar till ståltråd vid staketbygge och dylikt.
    Olivia0001 · 29m · 9 svar · 217 läst · Trädgård allmänt
  18. Claes Sörmland

Stolpar vid tomtgräns vid köp?

Det gäller bara att ta honom omedelbart efter att han grävt bort gränsmärket eller när han är på flyende fot från den rubbade gränsmarkeringen.
    Claes Sörmland · 32m · 32 svar · 8,6k läst · Juridik
  19. E

Val av kabel

Ska precis få en llvp installerad. Max anslutningseffekt är 0.8kw. Leverantören rekommenderar dock 13a snabbsäkring. Vi har Hager C10, så det borde vara ok ändå. Jag har H05VV-F 3g1,5 och EKK 3g1,5 liggandes här. Skulle någon av de fungera för att ansluta pumpen? Annars måste jag be installatören köpa extra.
    Erik_Hansson · 32m · 16 svar · 2,3k läst · El
    ·
  20. G

Worx 2019

[citat] Alla nya modeller av Worx verkar ha uppkoppling via wifi, så kopplingen till Google Home är ju inget konstigt i så fall. Klipparen har kontakt med Worx's server via internet och Google Home har också kontakt med Worx's server via internet. Ingen gateway eller annan hårdvara behövs för det. Worx RadioLink som finns är bara för att förstärka uppkopplingen för klipparen.
    golfgreen · 39m · 21 svar · 1,1k läst · Robotgräsklippare
  21. J

Stiga Autoclip 520

Det är inga som helst problem med klippmotorn, utan med hjulmotorerna. Tog loss sensorn från klippmotorn och blåste rent, lite damm var det där men inte så farligt. Det verkar vara när den kört mot slingan med vinkel, ibland säger den "utanför gräns", ibland bara startar den om, upprepade gånger. Ibland kommer den igång av sig själv, men oftast inte. Det är nog designen i själv som
    johan_paz · 45m · 766 svar · 187,2k läst · Robotgräsklippare
    ·
  22. J

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

[citat] stålrören brukar bukta uppåt i mitten av den horisontala delen och där tar det definitivt i. En kompis grävde rännor för sina bågar och fyllde igen. Det funkade bra. Det tipsade jag grannen om och han har haft så några år nu. (Vi har våran i ram av marksten och täckbark.)
    johfo · 46m · 170 svar · 21,4k läst · Robotgräsklippare
    ·
  23. AndersMalmgren

Är klimathotet något att bry sig om?

Kan svara sedan är och handlar middag för kvällen , klimatsmart [bild]
    AndersMalmgren · 50m · 1,8k svar · 70,1k läst · Miljö & hälsa
    ·
  24. P

Dragning av nätverkskabel nybörjare

[citat] Som sagt. Homeplug är en relativt dålig nödlösning. Det kan fungera ok I vissa installationer men problemet är att du inte har någon garant för att det fungerar när du lägger till use case #2, #3, #4 osv... Du vet aldrig vad du får dvs. Därav dåligt för framtidssyfte. En för protokollet tänkt kabel är så framtidssäkert du kan få det. Du kan än idag köra på samma cat
    pennybridge · 1h · 73 svar · 2,2k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  25. S

Rimlig ersättning vid sneda väggar?

[citat] Denna tråd är Rafael Ospinos påstående att Hovrätterna i sina domslut använder ordet Fackmannamässigt utfört tjänst. Frågan var att Rafael Ospino skulle visa i vilket domslut ordet använts , detta har inte visats av överexperten Ospino . Jag har tidigare förklarat att visst brukas ordet fackmannamässigt i domstolsdokument av käranden , svaranden, vittnen i sina inlagor , de
    Spikin · 1h · 90 svar · 19,9k läst · Badrum
    ·
  26. windestal

Skillnad 2,5 plan och två våningar samt vindsvåning

Kollade upp sidan 82, där hänvisas till 1kap 4§ i PBF. Gick vidare till lagen och det är fortfarande 0,7m som gäller, för vind. [bild]
    windestal · 1h · 16 svar · 354 läst · Bygglov
    ·
  27. E

Dusch blandare behöver extra uttag

[citat] Hur mycket bygger det ut från väggen ca? Är det bättre byta blandare om det finns med extra uttag?
    Eskil888 · 1h · 5 svar · 188 läst · Badrum
    ·
  28. P

Törs jag stänga den här?

Jag skulle låta bli ventilerna, det lilla extra vatten att tömma gör varken till eller från. Lufta/fylla kommer du ändå få göra tills du kräks efteråt..
    petererlandsson1194 · 1h · 1 svar · 110 läst · Värme allmänt
    ·
  29. P

Alternativ för inkoppling av takuttag

[citat] Du kan skära ur takskivan precis så en dosa kan monteras i det riktiga taket så tjänar du in skivans tjocklek. Snyggast vore nog att byta FK mot kabel som bara kommer ur röret och går utvändigt till nya placeringen. Sen kan du spackla igen hålet där med latexfog och måla över.
    petererlandsson1194 · 2h · 4 svar · 127 läst · El
    ·
  30. H

Handräckning - granne försöker använda min privata väg

Jag läste att du gav honom det förslaget tidigare. Men folk kan väl ändra sig, man behöver väl inte tjura ur totalt för det. Om jag hade varit honom så hade du fått både fika och 2000kr per år samt hjälp med vägen när det behövs.
    Herrn123 · 2h · 134 svar · 45,8k läst · Juridik
    ·
Laddar...