Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. jonmo

Hjälp med planlösning lägenhet

Antar att det är en bostadsrätt. I så fall kan man inte flytta kök hur som helst. Framförallt är det OVKn som kan bli problematisk. Man behöver tilluft till sovrum och frånluft i kök och badrum om jag inte missminner mig. Om det går tycker jag däremot att riktiga rum är otroligt mycket mycket bättre. När jag kollar på lägenheter blir jag arg när jag ser alla dessa värdelösa
    jonmo · 53m · 10 svar · 299 läst · Planlösningar
    ·
  2. H

Hur skydda dräneringsskiva bredvid dörr?

Jag har köpt ett hus där dräneringen gjordes för några år sedan. I källarplan finns en dörr som ligger i marknivå och på båda sidor syns den dräneringsskiva som de satt mot väggen. Den är ganska utsatt och på bilderna syns att väven som ska täcka gått sönder. Jag undrar vad jag kan göra för att åtgärda/skydda? Har tänkt på att sätta dit stenplattor (trädgårdsplattor
    Hank_Ö · 1h · 0 svar · 33 läst · Grund & markarbeten
    ·
  3. FreQa

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Jag fick chansen att köra min bortgångna pappas gamla blå bosch vinkelslip idag.. Den saknar säkert någon säkerhetsdetalj... [bild] Och kört skottkärra med ris och skräp. Och multisåg för att korta dörren till jordkällaren. Och bilen med släp. Och krattan. Och grensaxen...
    FreQa · 2h · 6,2k svar · 879,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  4. sunnis

Är Kränzle värd pengarna?

[citat] Beror ju helt på vid vilket vattenflöde också. Lättare att kolla motoreffekten, lägre motoreffekt ju lägre tryck/flöde. Samma motoreffekt och samma typ av pump så kommer de prestera ganska likvärdigt. Motsvarande är inte kränzle 1152 utan snarare 2160 skulle jag tro, kanske hamnar lite mitt emellan. Är själv lite inne på ny högtryck, men det får bli en trefas antingen
    sunnis · 2h · 16 svar · 584 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  5. KnockOnWood

Hjälp med köksplanering

Och här är min lösning, rätt lik Gammelnördens: [bild] Dvs spis och ugn i en av skåpraderna, och diskbänk och diskmaskin i den andra. Och en riktig diskbänk i plåt, som tål allt söl och kladd, och där man kan ställa ett diskställ! (Var gör ni utan riktig diskbänk av disk, diskborste -medel -trasa och allt annat som hör till?) Ugnen har vi under spishällen, och mikron står i
    KnockOnWood · 2h · 5 svar · 240 läst · Kök
    ·
  6. Tokslut

Grannens rör för dagvatten går över vår fastighet

[citat] Borde väl inte vara så dyrt att flytta på om det inte är berg på sidorna?
    Tokslut · 2h · 75 svar · 35,5k läst · Juridik
  7. G

Ny trädgård - helt ny kabeldragning

Jag var ut och mätte alla intressanta delar av trädgården idag och insåg två saker: dels måste jag skaffa nya glasögon och även att det var mycket bredare än jag först trodde. Jag bifogar en ny karta med uppdaterade mått med ett lite uppdaterat staket, då jag såg att det enkelt går att öppna staketet på den högra delen för att låta klipparen gå där. Hur hade ni dragit
    golfgreen · 2h · 4 svar · 295 läst · Robotgräsklippare
    ·
  8. G

Gardena, kalibrering av guidekabel

Första gången man kör igång en Gardena (och säkert Husqvarna också?) så följer den guidekabeln för att kalibrera den. Exakt vad innebär det? Om man flyttar guidekabeln, behöver den kalibreras på nytt? Och gör gräsklippare den automatiskt i så fall?
    golfgreen · 2h · 0 svar · 30 läst · Robotgräsklippare
  9. L

Nästa projekt; trädäck

[citat] Det är inte så noga, jämt fördelat 120-150 cm c-c jag hade c:a 20-30 cm överhäng på golvbjälkarna. I princip placerade jag gamla cement plattor 300x300 mm nära väggen och bärlinan i centrum på plattan. Ja tror det syns på någon bild. [bild] På bilden saknas kortling som stödjer bärlinor och golvbjälkar så dom inte faller omkull.
    Leif i Skåne · 2h · 11 svar · 725 läst · Altan & uteplats
    ·
  10. T

MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan

Är sjukt sugen på att köra dicotex nu i dagarna, eller bör man kanske vänta till fösta regnen kommit och allt börjar ta fart? Inte ens kört första klippningen ännu! (stockholm)
    Thiger · 2h · 806 svar · 165,0k läst · Trädgård allmänt
    ·
  11. H

Trefasuttag med nolla

Nej. Skall börja med att säga att jag är inte elektriker, och jag är dålig på att tolka hur en sådan central hänger ihop. Så jag kan ha helt fel. Skenan högst upp är bara jord, under den sitter en nollskena, på den ser man en del blå trådar som är de normala "nollfärgen". De två skenorna är ihopkopplade. Men som sagt koppla INTE själv utifrån det jag skrev nu. Det kan vara
    hempularen · 2h · 3 svar · 111 läst · El
    ·
  12. G

Tips på robot

Köp en Gardean Sileno Life 750. Husqvarna i grunden men till rätt pris. https://www.gardsman.se/grasklippning/robotgrasklippare/robotgrasklippare-gardena/gardena-sileno-life-750-robotgrasklippare.html Ca 1000:- till om du vill ha Smart med mobilkoppling.
    golfgreen · 2h · 5 svar · 185 läst · Robotgräsklippare
  13. j.erkers

Plåtsaxar?

[citat] Vilket/vilka märken ska man satsa på om man vill köpa bra grejer?
    j.erkers · 3h · 5 svar · 156 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  14. H

Elektriker fäste spikkabelklamrar genom tätskikt utan att täta

Som sagt att sätta uttag i badrum utan att det finns jordfelsbrytare är det mest grundläggande. Det är helt omöjligt att en utbildad elektriker missar en sådan sak. Monteringen av kabeln är dessutom både ful och felaktig.
    hempularen · 3h · 34 svar · 1,5k läst · Badrum
    ·
  15. Åsa Lund

Garage felskyltat?

Tillbaka till ämnet, tack :thinking:
    Åsa Lund · 3h · 83 svar · 9,1k läst · Juridik
    ·
  16. T

Någon som köpt avverkad skogsfastighet för att bygga hus på?

Kan du få tag på ett litet skifte med gräns till allmän väg så varför inte. Om det är avverkat eller inte har mindre betydelse eftersom det ändå bara handlar om att byta pengar.
    tobiast · 3h · 3 svar · 73 läst · Juridik
  17. E

PEM kopplingar helt i plast

Hej! Jag håller på att planera för att gräva ner rör för sommarvatten, kollar på lite olika kopplingar. Jag måste ju säga att priset lockar på de kopplingar helt i plast men håller det? De har även ventilfäste, men tänker att det skulle bli väldigt skört om man sedan monterar en vanlig kulventil på den? https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-vaggfaste-25x20r/ Här är fler
    Ernfrid · 3h · 0 svar · 66 läst · Vatten & avlopp
  18. D

Fixa grundmuren innan poordrän

Läser man: http://www.sundolitt.se/upload_images/5B1CE0E5FD784AC4A90615C4948CB7FA.pdf Så ska jag ju byta ut isodränet mot cellplast...
    Derbyboy · 3h · 54 svar · 1,2k läst · Grund & markarbeten
    ·
  19. T

Välja Miele eller Samsung.

Hur många är ni i hushållet?
    tobiast · 3h · 3 svar · 105 läst · Vitvaror
  20. T

Hjälp mig ordna upp sprucken altan (grå, tryckt virke, sprucken, obehandlad)

Ni som delade bilder med jorda altan mm 2017, skulle ni kunna dela några bilder på hur det ser ut nu?
    tophee · 3h · 14 svar · 11,5k läst · Altan & uteplats
    ·
  21. GK100

Eldragning fram till bod?

Om man utgår från vad du skriver i #1 dvs nära < 10 m och vad du ev vill ha anslutet där pekar det som nämns här ovan mot att det är rimligt med en liten central därute. Och har man det så väl ordnat som det ser ut på bilderna vill man gärna se till att dessa centraler är helt oberoende av varandra. Alltså lägger man dem parallellt utan huvudbrytare, säkringar eller JFB osv
    GK100 · 3h · 33 svar · 1,1k läst · El
    ·
  22. tompas11

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Klart och enkelt svar: Det handlar om vår miljö - inte klimatet. Klimatet befinner sig inte närmare en kollaps nu än det någonsin gjort tidigare.
    tompas11 · 3h · 1,2k svar · 46,6k läst · Miljö & hälsa
    ·
  23. T

Plåttak, frågor?

Tack för bra förslag. Någon skillnad på: Byggmax TP20 Bauhaus 18 R Hornbach LLP20 Vet att LLP20 är 0.5 mm tjock
    T2 · 3h · 5 svar · 245 läst · Tak & vind
  24. C

Marginal vid nyproduktion

[citat] Viktigt att påpeka är att en uppdragstagare kan utses om det hade varit en totalentreprenad eller generalentreprenad (det är absolut två olika begrepp), men det är inte möjligt i en delad entreprenad som det verkar vara aktuellt med i detta fall. Det kan även vara svårt om man som byggherre har planer på att lägga sig i mycket under byggets gång. Kanske är begrepp och detaljer
    C.Lundin · 3h · 4 svar · 300 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  25. G

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

[citat] Ok, som jag fått för mig. Skall gjuta lite snart och har en mkt föråldrad förkärlek till koppar, men får gå på rir då, blir helt enkelt för mkt svängar.
    guggen · 3h · 472 svar · 76,0k läst · Golv
    ·
  26. C

Fiberskåp och bortgrävd häck

[citat] Rör i mark är inte fastgjutna. Är de fastgjutna heter de Rör i gjutning (RG). Känner inte till att statliga lantmäteriet skulle ha gjort något RG i modern tid. Det skulle bli för dyrt.
    civilingenjören · 3h · 35 svar · 14,8k läst · Juridik
  27. C

Frågor om vägförening

[citat] Nä, riktigt så enkelt är det ju inte. I och med att förhållandet är så pass oklart så finns det i och för sig en viss risk att det skulle kunna bedömas som att föreningen haft ett arbetsgivaransvar. Men det är väldigt osannolikt i och med F-skatten.
    cpalm · 3h · 95 svar · 11,8k läst · Juridik
  28. B

Enklare renovering av äldre Stokke Stol (tripp-trapp) från -84

[citat] Hej! Försökte göra detta på min stokke som är av äldre modell. Även om jag har den nya insatsen att mäta mot får jag inte till det. Har du nån bild på hur det ser ut när ni smalnat av ryggbrädorna? Mvh
    bigswall900 · 3h · 47 svar · 6,8k läst · Möbelsnickeri
    ·
  29. TomasJor

Lösningar på dessa 2?

1. Nivålist borde funka, finns ju även dom som du kan ta bort material på i grunda änden. 2. Trekantslist.
    TomasJor · 3h · 1 svar · 75 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  30. A

Tips på firma som provtrycker i Lund?

Ska provtrycka mitt hus. Tips på bra och prisvärt företag som kan lösa detta i Lund?
    AndreasA81 · 3h · 0 svar · 37 läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
Laddar...