Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. G

Stiga Autoclip 225S

Jag har bara erfarenhet av 325:an men baserat på den så hade jag valt en Gardena utan att tveka. Det blir dock lite dyrare om du inte installerar själv, en motsvarande borde vara Gardena Sileno Life 1000 m2 eller en Gardena R100Li. Båda kostar 12000.
    golfgreen · 6m · 3 svar · 194 läst · Robotgräsklippare
  2. Bo.Siltberg

Nytt quiz idag: Bosses FARLIGA elquiz

[citat] Utmärkt ide att kolla originaltråden, tänkte inte på det. Eftersom du gissade rätt så har du kanske redan hittat den och tjyvläst. Länkarna kom inte med i quizet vill jag minnas. och jag har endast utgått ifrån bilden. Men jag ser nu att vi alla har varit med och tjatat i tråden från 2016 :) https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-min-normcentral-felkopplad.288349/ Det
    Bo.Siltberg · 14m · 56 svar · 2,5k läst · Quizkommentarer
    ·
  3. E

Nästa projekt; trädäck

[citat] Jo det stämmer, den nya sektionen ska vara i nivå med befintlig altan. På befintlig altan är det 45x95 bärregel som sitter mot huskropp och 45x170 som skruvregel. Jag tänkte om det gick bra med dom måtten som jag skrivit med avseende på plintavstånd och avstånd mellan bärreglar och ha samma dimensioner på dessa som befintlig eller om det är för klent. Nya delen är precis i
    EasyCash · 14m · 3 svar · 114 läst · Altan & uteplats
    ·
  4. platon1980

Avlopp 120 cm upp.

Finns kvarnar/pumpar för ändamålet. T.ex. https://www.vidaxl.se/e/8718475519263/vidaxl-maceratorpump-vit-600-w?gclid=Cj0KCQjwhuvlBRCeARIsAM720HrwaR-a7wlaNHXcU8cfcHYzsixX40kOSnJvSp9tjkH4e7JoltrjGrYaAmKgEALw_wcB https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/inomhusavlopp/avloppspump/avsloppspump-saniflo-saniaccess-1/p-668468
    platon1980 · 26m · 1 svar · 26 läst · Vatten & avlopp
  5. D

Frågor om vägförening

[citat] Så här skriver Riksförbundet Enskilda Vägar: Rätt att ansöka om en förrättning har bland annat samfällighetsföreningen som förvaltar anläggningen, men endast efter beslut av föreningsstämma. Ägaren/ägarna av en fastighet som deltar i anläggningen (=medlem i föreningen) kan också begära en omprövningsförrättning, t.ex. för att fastställa nya/ändrade andelstal. Om
    darey · 46m · 61 svar · 7,9k läst · Juridik
  6. L

Jorden bryts i säkerhetsbrytare

Ja det ser fel ut. Det är ingen garanti för att kontakten med jord går till först, och bryter sist. Det är bara vid stickpropp och 3 Fas kontakt där jordstiftet är längre.
    Leif i Skåne · 48m · 1 svar · 71 läst · El
    ·
  7. yonna

Vem äger muren ?

Har själv gammal (1800talet) mur längs hela tomten. Markeringsrören står mitt i stenmuren.
    yonna · 54m · 12 svar · 289 läst · Tomter
  8. harry73

Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne

Hur långt har du kommit i projektet?
    harry73 · 1h · 246 svar · 69,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  9. V

Gräva ur krypgrund

Jag har använt sugbil, viktigt att undersöka makten innan. Är det lera ol så får du svårt att ta det med sugbilen. Löst material funkar kanon!
    VillaAnna · 1h · 5 svar · 209 läst · Grund & markarbeten
  10. electroluxaren

Ikea-kylskåp kyler dåligt

Köldmedelsläcka Bara att slänga.
    electroluxaren · 1h · 1 svar · 79 läst · Vitvaror
  11. A

Vad välja för internet i sommarstuga några veckor?

För 3 veckor per år kanske det räcker med att dela ut Internet i mobilen?
    Andy78 · 1h · 23 svar · 1,3k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  12. K

Garage felskyltat?

I garage där lastbilar kör brukar den lägsta fria höjden vara angiven. Dvs är den fria höjden tex 3 meter men ett rör gör att det bara är 2.8 meter längs väggen är det skyltat fri höjd 2.8 meter. Jag har varit inne i garage med lastbilar som varit på tok för höga enligt skyltningen eftersom jag vetat att det bara är på ett visst ställe det är lägre. Man kan absolut inte göra
    Kirre2 · 1h · 36 svar · 5,8k läst · Juridik
  13. A

Däckfråga åkgräsklippare

Är fälgarna i plast, troligtvis läcker det mellan däck och fälg, ta dom till en däckfirma kom kanske lägga lim emellan.
    Andy78 · 1h · 29 svar · 1,2k läst · Trädgårdsmaskiner
    ·
  14. H

Koppla in frysbox i ojordat uttag - hur farligt är det?

Tack för varningen! Även om den kom lite sent. Jag upplevde precis det för ett par veckor sedan då vi hade ett kort strömavbrott. Upptäckte det inte förrän det blivit ganska milt i frysen. Men nu vet jag.
    Hellenbol · 1h · 31 svar · 1,6k läst · El
    ·
  15. T

Sinande bevattningsbrunn

[citat] Den sugande pumpen är nerhissad drygt en meter i brunnen. Den har brunnsringar. Det jag har hört om är att man kan spola den för att få bort avlagringar mm som fyllt den under åren. Och slå i rörspets, men den är kanske för djup för det också?
    tengwa · 2h · 2 svar · 84 läst · Vatten & avlopp
  16. Snailman

Nytt kök billigt?

[citat] Beror ju på, monterade tex avloppet till en diskho och två tvättställskommoder själv, men dubbelhon till diskbänken monterade en rörmokare, när han ändå monterade värmepumpen. Häromdagen konstaterade jag att han glömt att ansluta slangstumpen från bräddavloppet till stora hon, så bräddavloppet har lett ner vatten i skåpet och vanliga avloppet har haft ett öppet hål
    Snailman · 2h · 41 svar · 2,8k läst · Kök
    ·
  17. M

Krattat fram en okänd kabel!?

Kan det vara den oanvända kabeln till ert hus? Vilken riktning går den i? Kanske har funnits nån form av tejp eller annat som kom upp i dager vid grävningen men som vittrat sönder i solen.
    Micke_xyz · 2h · 17 svar · 736 läst · El
    ·
  18. G

Konstigt elfel

Glömt återkoppla, sorry! Jag ringde en elektriker som har varit här och bytt elcentralen i förrådet till en ny. Tydligen hade det brunnit en kabel bakom den. Tack för alla tips!
    Garnbutik · 2h · 17 svar · 726 läst · El
    ·
  19. L

Altan med staket och pergola utan att fästa i fasaden?

Ett diagonalstag längst ut i dom fria ändarna som går ca 1-2m in på altanen. Du monterar dom 1cm från fasad så snubblar du inte på dom. En smidesfirma slänger ihop något sådan åt dig för några hundringar, komplett med spännskruvar.
    Lutte · 2h · 9 svar · 338 läst · Altan & uteplats
    ·
  20. AndersMalmgren

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

[citat] Den är lös! Men måste nog kanske justera den lite innan den monteras för gott, men lite bättre nu [bild]
    AndersMalmgren · 2h · 425 svar · 67,7k läst · Golv
    ·
  21. A

Nivålist till laminatgolv- Skruva eller limma?

Hur långa är skruvarna som fick med går dom igenom golvet, vad är det för material under?
    Andy78 · 2h · 3 svar · 139 läst · Golv
    ·
  22. H

Utbyggnad värmegolv

Hej, Är påväg att bygga till med 15 kvadrat, attefall. Nu till vilket uppvärmningssystem jag ska välja. Övriga huset, golvvärme vattenburen. Den nya delen ligger så till ett det ej är möjligt ( på enkelt sätt) att koppla på det gamla systemet. Ska jag välja ett separat vattenburet system (i så fall vilket) ? Eller ska jag välja ett elektriskt golvvärmesystem (tex T2)? Tacksam
    Hobbybyggaren78 · 2h · 0 svar · 34 läst · Värme allmänt
  23. Appendix

Vad har ni gjort med era hus idag?

[citat] Schnygga möbler! Vad är det för några?
    Appendix · 2h · 20,1k svar · 2109,6k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  24. P

Uterum - leverantör?

Byggde ett färdigt paket från skånska byggvaror i sommar utförande. Har inte upplevt behov av mer isolering, när vi vill vara där så är solen framme och oftast vill man då öppna. Färdigsågad stomme och grundmålat, bra passform beskrivningarna lite knapphändiga och kunde ibland misstolkas. Det jag saknad var att de inte kunde leverera en dxf ritning på ett standard uterum för
    Petter Forsen · 2h · 12 svar · 9,8k läst · Altan & uteplats
  25. T

Mögel i silikon/fog

Är detta en golvbrunn? Runt golvbrunn ska det ej vara silicon
    twoody · 2h · 1 svar · 60 läst · Badrum
    ·
  26. H

Vad är rätt om gasoltuben

Jag öppnar ett varv, räcker gott, finns aldrig nån panik och behöva stänga tuben
    Husqvarna220Ac · 2h · 7 svar · 215 läst · Altan & uteplats
  27. Appendix

Dags att deklarera husförsäljning

Tänk även på att i "JÖK"en så har man kommit överens om att skatten på uppskov ska tas bort. Du kan alltså på sikt få ett räntefritt lån på den uppskjutna vinsten
    Appendix · 2h · 1 svar · 120 läst · Artikelkommentarer
  28. Y

Dsc neo - SMS styrning?

går det inte styra den med just 3g? inte sms... jag har ip-communicatorn och det funkar fint...
    youask · 2h · 1 svar · 75 läst · Villalarm & hemautomation
  29. Mazen

Hjälp mig hur jag ska gera ihop denna vinkel tack! Altan

OCH det blir snyggt. Ingen ger som glipar :D
    Mazen · 2h · 13 svar · 417 läst · Altan & uteplats
    ·
  30. H

Relä med 24v styrström för att tända 230v-lampa.

Finns det ingen utgång på port motorn med 230v? Konstigt att det använt 24v
    Husqvarna220Ac · 2h · 40 svar · 8,0k läst · El
    ·
Laddar...