Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. V

Är det värt att byta motor på en Bosch GSR 10,8-2-LI

[citat] Tänkte regga den när jag köpt den, men behövde fortsätta med pågående projekt eftersom laddaren till dåvarande GSR slutade fungera. Behövde snabbt få tag på en ny laddare, eftersom det inte gick att få tag på en ny laddare snabbt nog köptes denna maskin in.
    VideX · 2m · 3 svar · 181 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  2. Karl_Pedal

Skruv till Camo och Essve system för dolt montage

Skruvarna till Camos och Essves system ser bra lika ut och jag såg nu att Heco också har ett system där skruvarna är snarlika. Frågan är: Är det samma typ av skruvar och finns det någon fulskruv man kan köpa som är kompatibel med dessa system? Det vore ju fint om man kunde komma runt priserna som är på märkesskruvarna.
    Karl_Pedal · 4m · 0 svar · 1 läst · Altan & uteplats
  3. Zolt

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

Hur som, det finns nog en anledning till att din lägenhet ser ut som den gör, pga att besiktningen gick igenom
    Zolt · 12m · 329 svar · 60,9k läst · Golv
    ·
  4. Nötegårdsgubben

Projektidé: Bygga egen laddbox till elbilen/laddhybriden

Ah, fast kabel i bilen alltså, inte typ 2 i den änden?
    Nötegårdsgubben · 26m · 207 svar · 26,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  5. M

Döda myggjävlar, hur?

Finns bara ett effektivt sätt. Man låtsas att de inte finns. Kräver en del träning men är fullt möjligt.:)
    Myckling · 29m · 9 svar · 300 läst · Altan & uteplats
  6. M

Tak som hänger ner, synligt ?

[citat] Smart!!! (y)
    Myckling · 33m · 19 svar · 1,3k läst · Tak & vind
    ·
  7. P

Vattenpumplösning till bevattning från damm 120 m från huset?

Ska försöka möts höjdskillnaden i morgon och återkomma. Du kör alltså vanlig trädgårdsslang 3/4 de 125 metrarna? Vad för pump?
    PochM · 38m · 7 svar · 227 läst · Trädgård allmänt
    ·
  8. D

Är det värt att byta pump.

Jag har uppvärmning med ved. Ett radiatorsystem som kräver relativt hög temperatur. Shunten styrs av en illa placerad innegivare, vilket tenderar att den snarare reglerar mot max tillåten framledningstemperatur. Temperaturen styra sv radiatortermostater. Min fundering är hur mycket det gör på ljudet från systemet att byts till en tryckstyrd pump. Det finns inte just några andra ljud i
    Daniel 109 · 44m · 0 svar · 17 läst · Värme allmänt
  9. J

Hjälp med placering av hus

Vi ska snart ansöka om bygglov och har bestämt en placering av huset och garage. Men vi börjar fundera på om det är helt optimalt, och skulle gärna vilja höra lite åsikter. Det röda är vägen upp till vår tomt. Insynsmässigt har vi bra förhållanden. Det är egentligen bra från grannen i sydväst som det finns insyn, medan resten av tomtgränserna angränsar till små glesa
    janlei · 50m · 0 svar · 22 läst · Tomter
    ·
  10. C

Hur börjar man nyttja ett gammalt servitut?

[citat] [citat] För att veta det bör man se akten och tidigare akter. Den vaga formuleringen som citeras ur akten kan innebära dels fördelning av ett eller flera äldre servitut över andra fastigheter om något sådant gällde till förmån för styckningsfastigheten, dels nybildning av servitut över stamfastigheten (kan även innebära nybildning av så kallat andelsservitut i
    civilingenjören · 1h · 31 svar · 2,6k läst · Juridik
  11. T

Fågel utan beteende!?

Tips; sätt upp en pappersiluett på en falk på fönstret inomhus. Så gör många med växthus
    Teddielee · 1h · 42 svar · 3,6k läst · Övrigt off topic
    ·
  12. B

Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

[citat] Tack Enkelstugan har jag använt som modell i två byggen redan. Kommer att använda den. Åtrar mig på spånskivan och ändrar gärna till spåntade golvbrädor. Ang OSB så gärna för mig spåntat där med, bara det blir något rejält att skruva i.....
    bopakoster · 1h · 38 svar · 3,0k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  13. O

Hur förlägga kabelskyddsrör?

Hej! Håller på och gör om utemiljön på framsida/sida av huset, vill planera för belysning och har tänkt be elektrikern förlägga kabelskyddsröret enligt bifogad skiss. Funkar det eller finns det bättre alternativ? Är det t ex bättre att ha det längs med huset istället för mitt under den stora gången med marksten (ej lagd än)? De där molnliknande figurerna skall föreställa
    obiwan · 1h · 0 svar · 38 läst · El
    ·
  14. Lärospånet

Trend: Gula blommor i trädgården

Äntligen kan man släppa maskrosorna fria då ;)
    Lärospånet · 1h · 1 svar · 79 läst · Artikelkommentarer
  15. L

Ytterpanel på fel håll - värt att vända?

Se upp med att panel är tjockare på mitten än nära kortändan där panelen är torrare och krympt mer. Om man bara slår ihop helt över hela längden så är det efter 7-8 panelbrädor en solfjäder, så flukta så du håller en rak linje vågrätt.
    Leif i Skåne · 1h · 9 svar · 568 läst · Fasad
    ·
  16. Åsa Lund

Vi är drabbade av en fuskbyggare

Var bara konsekvent nu och ge inte efter!
    Åsa Lund · 2h · 14 svar · 3,6k läst · Juridik
  17. M

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

Har inte gjort något vettigt i trädgården , bara njutit av sol och värme. Fick dock en glimt av den kommande våren och lyckades fotografera denna lilla kotte. [bild]
    Micro · 2h · 3,5k svar · 348,7k läst · Trädgård allmänt
    ·
  18. B

Styr kontaktor med ljusrelä

[QUOTE="jesper33, post: 3267227, member: 213052"]Lite enkel skiss, med den kopplingen så kanske auto blir på 1
    Bosaso · 2h · 4 svar · 170 läst · Belysning
    ·
  19. C

Går det att lägga elrör direkt i 145mm reglar?

Frågan var helt och hållet teknisk utan någon uppgift om var bygget är beläget. Ändå är svaret juridiskt och förutsätter därmed en specifik jurisdiktion (står inte ens vilken). Sidan ligger visserligen under toppdomänen .se och i forumreglerna står det att inlägg inte får bryta mot svensk lag, men det står ingenstans att forumet är begränsat till Konungariket Sverige, så jag
    civilingenjören · 2h · 56 svar · 36,1k läst · Frågor om el och teknik
  20. Erik Hellgren

Nybygge villalarm. Trådbundet vs trådlöst?

Trådlöst - Då hade jag valt Ajax alla dagar i veckan Trådat - SPC eller Jablotron JA-100+, men om du ska göra det helt själv SPC då JA-100+ bara säljs o monteras av certifierade åf Bygger du nytt och har möjlighet att dra ut kabel till ett trådat larm tycker jag absolut du ska gör det
    Erik Hellgren · 2h · 34 svar · 1,3k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  21. J

Kan jag laga denna läckande koppling själv?

Aha, nu vet jag hur en stödhylsa ser ut. Var inte med när han installerade blandarfästet så det vet jag inte om där sitter någon, men till alla Pex-rören han kopplat ihop med kopparrör har han haft stödhylsa i.
    JeLö · 2h · 19 svar · 934 läst · Vatten & avlopp
    ·
  22. G

Hjälp med beslut - Uppvärmning för tillbyggt garage och hobbyrum

Hej! Jag har ett hus (170 kvm) byggt 2012 som värms av en Nibe 750F frånluftsvärmepump (vattenburen golvvärme). Jag är nu i startgroparna (väntar på bygglov, har valt totalentrepenör) att göra en tillbyggnad. Tillbyggnaden är ett varmisolerat garage/hobbyrum, 62 kvadratmeter innerarea. Tillbyggnaden kommer ligga vägg-i-vägg med tvättstugan där jag har min nuvarande värmepump.
    Garagegurra · 2h · 0 svar · 28 läst · Värme allmänt
    ·
  23. danne9

Renovera altandörr

[citat] Det har inte blivit gjort ännu. Det kom andra projekt ivägen, men de behöver fortfarande göras. Det finns även en tanke på att sätta in ännu en altandörr längre bort i samma rum som ska gå till en inglasad altan och då bör ja kanske ha 2 likadana dörrar, och byter ut den som skulle fixas. Har inte satt mig in i hur dyrt de skulle bli att köpa nya dörrar ännu. Kanske drar
    danne9 · 2h · 5 svar · 769 läst · Fönster & dörrar
    ·
  24. 5

Antal trådar i kabel?

En kabel kan innehålla flera parter, detta för vilket ändamålet är, vill man ha flera faser, signaler etc. Sen kan dessa kablar med parter i sin tur vara, enkel, fler eller mångkardeliga. Skulle du använda en kabel som är enkardelig som skarvsladd eller som anslutningssladd till exempelvis dammsugaren så skulle den bli väldigt stel och ledarna skulle tom gå av efter mycket böjande. En
    50procent · 2h · 16 svar · 620 läst · El
  25. Staffan2000

Cirkulationspumpen har pajat. Mäter 272ohm mellan fas och nolla

[citat] Jag citerar mig själv. Där snackar jag rappakalja! Pumpen är ansluten med en stickpropp:oops:!!! Som jag då och då dragit ur.
    Staffan2000 · 2h · 12 svar · 318 läst · El
  26. E

vilket spackel - nya väggar

så beckers spackel från ex bauhaus / k-rauta m.m är inge o ha? är ju inte samma burk som Demmpa länkar till är rullspackel något som skulle underlätta jobbet att spackla skarvar? spacklar man över remsan direkt? så verkade dom göra i något klipp jag hittade på youtube
    erix0n · 2h · 12 svar · 410 läst · Färg, måla & tapetsera
  27. S

Stopp i golvbrunn i garaget

Börja med att rensa vattenlåset mycket skräp fastnar där. Hjälper inte det så är det nog läge att gå vidare med högtryckstvätten och speciell avloppsrensningslang. Har funkat bra de gånger jag använt det och samma princip som avloppsfirmorna använder.
    Snappahaneklanen · 2h · 1 svar · 56 läst · Vatten & avlopp
  28. Hemmakatten

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

Jag blir glad varenda gång jag tittar in här och ser dina fantastiska bilder!
    Hemmakatten · 2h · 499 svar · 26,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  29. S

Andrahandsvärde bastu

Nya verkar ju gå för mellan 25 och 50-tusen beroende på storlek och modell, oklart om leverans ingår då. Lättaste hade kanske varit att hitta vilken tunna ni har och se vad nypriset är. Sen beroende på skick dra av en 25% eller nått, kanske mer om köparen hämtar den och löser transport osv.
    Snappahaneklanen · 2h · 3 svar · 251 läst · Bastu
    ·
  30. R

Gubbalyckan

Imponerad(y)(y)(y)
    RoffeN · 2h · 485 svar · 248,3k läst · Socialt & projekt
    ·
Laddar...