Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. M

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

Plantera något annat? (Om något trivs i den "förgiftade" marken.) Om rötterna är döda kommer de förmultna till jord.
    Magnus E K · 4m · 1,6k svar · 414,9k läst · Trädgård allmänt
    ·
  2. D

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

[citat] VOKABULÄR vωk1abulæ4r l. vo-, r. (Lamm Oxenst. 15 (1911) osv.) l. n. (Expressen 15/6 1990, Fredag s. 3, osv.); best. -en resp. -et; pl. -er. Är det säkert? SAOB säger att båda går bra. Det kanske beror på hur gammelmodig man vill vara? Mvh Daniel
    danpih · 5m · 275 svar · 52,6k läst · Golv
    ·
  3. S

HJÄLP, kan jag slipa upp mitt golv och få bort den gräsliga gröna färgen

Hej alla medlemmar nu behöver jag verkligen er hjälp, jag och mannen har köpt ett hus i Spanien, där vi ska börja med enklare renoveringar, prio ett är detta gräsliga gröna golv, ingen inredningsdetalj kan få detta golv att vara mindre fult tyvärr, och ytan som består av detta golv är ca 150 kvm, vi vill göra om och bygga ut om några år så att lägga pengar på nya plattor är
    Soffipropp85 · 5m · 0 svar · 1 läst · Golv
    ·
  4. S

Kan jag laga denna läckande koppling själv?

öh ja det ser ut som 12ans kona på 15 mutter
    Saipala · 8m · 3 svar · 180 läst · Vatten & avlopp
    ·
  5. S

Garage felskyltat?

[citat] Typiskt. Ska vi bara acceptera detta?
    Slugge · 13m · 31 svar · 2,9k läst · Juridik
  6. Snigla

Humorhörnan ...

[bild] Fnissar fortfarande när jag ser denna (y)
    Snigla · 15m · 7,9k svar · 1238,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  7. mexitegel

Hjälpmedel för att skapa tomtmått (sidlängder, area)?

Nu har du nog postat i galen tunna :crysmile:
    mexitegel · 16m · 10 svar · 261 läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  8. Ola C

Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering.

Det är så att ni stött på min gamla igelkottskoborste i trä jag dumpade i virkesförrådet senast? [bild]
    Ola C · 17m · 107 svar · 9,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  9. C

vattentester för hemmabruk av dricksvattnet

Ska vi anta att det är enskild brunn det handlar om? Grävd eller borrad? Annars kan du lägga ner oron direkt.
    C.Lundin · 20m · 2 svar · 21 läst · Vatten & avlopp
  10. D

Fick ok för solceller men straffas i efterhand

Liberalerna verkar inte vara särskilt liberala.
    Daniel 109 · 24m · 45 svar · 6,5k läst · Artikelkommentarer
  11. S

OCD elektriker sökes (Lund)

Ok, tack för info. Känns som vi börjar glida från ämnet lite nu men bara avslutningsvis: 7×6×3=nästan hundratals (126 tryckningar). Tror irritation kan skapas ifall maskinen bromsar i början var gång innan det finns något momen, men har inte testat så dumt att uttala sig, 2s intervaller räcker ju man börjar med då maskinen börjar slå.
    Slugge · 28m · 23 svar · 968 läst · El
  12. Fotografen

Går det att skarva en gummikabel?

Mjahapp, då finns det alltså särskilt avsedda skarvar för gummikabel, då har jag lärt mig nåt idag också. Ja, då använder man den.
    Fotografen · 31m · 8 svar · 246 läst · El
    ·
  13. KnockOnWood

Vi är drabbade av en fuskbyggare

[citat] Det händer i Florida ja. Både helt tät folie och ångbroms. Det är för att uteluften "alltid" är varmare och fuktigare än inomhusluften, så de vill undvika att få in fukt i väggarnas isolering utifrån.
    KnockOnWood · 34m · 11 svar · 2,2k läst · Juridik
  14. M

Värme upp kallställt hus med värmepump?

Tack för alla svar! Jag bor 30 mil från fritidshuset och brukar slå på värmen 1-2 dygn innan jag åker ner för att inte bara värma upp luften utan också golv, möbler o.s.v. Nu är ju visserligen vintersäsongen över men det får bli lite tester i höst. Ett element på i sovrummet längst bort från LVP och LVP på kan nog bli en bra kombo.
    Magnus_78 · 37m · 5 svar · 119 läst · Värmepumpar
  15. H

Tävling: Vinn populära lektornet från Jungle Gym och bygg egen lekplats

1. Salta Jag har en liten pojke som älskar att vara utomhus. Han gråter och vill stanna kvar när vi måste gå från lekplatsen - oavsett hur länge vi varit där. Det skulle värma mitt pappa-hjärta om min son fick leka så länge han ville ute på gården i ett eget lektorn. Hans syster är för liten än så länge men om ett år så kommer hon göra honom sällskap och lektornet skulle
    Hank_Ö · 42m · 86 svar · 2,8k läst · Tävling
    ·
  16. B

Dela robotgräsklippare med grannen

[citat] Nää, inga igelkottar just nu. Men om en månad så få man nog se dem.
    Beemaster · 42m · 39 svar · 2,1k läst · Robotgräsklippare
  17. S

Deklarera dödsbo

Det är dödsboet som har restskatt inte jag
    Silly Bear · 43m · 2 svar · 50 läst · Juridik
  18. Appendix

Förre ägaren går på visningar och "trash-talkar" objektet inför spekulanterna...

[citat] Hur gick det?
    Appendix · 44m · 33 svar · 19,5k läst · Köpa & sälja hus
  19. Ramnemark

Villa Ramnemark, projektet som bara växer.

Uterummet har fått golv och sina möbler. Nu är det nästan färdigt ;) Invigt med första ölen iallafall :)
    Ramnemark · 44m · 2,5k svar · 546,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  20. C

linoljefärg och värme

[citat] Njae, de uppstod även när ytan var nymålad. Kan inte dra någon annan slutsats än att fett som får ligga kvar på ytan ett tag tränger in i färgen och det blir en permanent fläck.
    cpalm · 50m · 7 svar · 707 läst · Byggnadsvård
  21. B

Hur fästa strävor på bästa sätt (carport)

[citat] Har aldrig haft nöjet att försöka rubba på någon carport tidigare så jag har inget att jämföra med. Men nu med strävorna så upplevs den helt klart stabil, även om den inte är helt stum, vilket förklaras av det du skriver. Så jag får vara nöjd så :)
    Buford · 53m · 12 svar · 510 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  22. KnockOnWood

Sätta in PVC fönster?? Hur?

[citat] Nej, tycker att det är onödigt. Och fönstret kommer ju att stå stabilt ändå mellan foder och lister, så egentligen kan du strunta i skummet också tycker jag. Det blåser ju knappast orkanvindar där inne.
    KnockOnWood · 54m · 23 svar · 423 läst · Fönster & dörrar
    ·
  23. V

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

[bild] Fruns systerdotter skulle döpas, och då ska man tydligen ha med en doppresent. Tog sin lilla tid men jag blev tämligen nöjd med resultatet.
    Vitskirusski · 59m · 2,1k svar · 1091,4k läst · Möbelsnickeri
    ·
  24. S

Eldragning till växthus

[citat] Ok Anders, hoppas du är ganska säker om motsatsen nu då. :D
    Slugge · 59m · 18 svar · 469 läst · El
    ·
  25. J

Staket

Jag ska byta ut det gamla staketet som har gjort sitt och tänkte använda mig av de gamla fästena som staketstolparna sitter i idag. Detta är säkerligen en väldigt enkel match för de insatta men jag har en del funderingar. Jag har tittat på nya staketstolpar - och de som är på plats idag är snarare reglar än staketstolpar. Det gör detsamma för mig, men de mäter 50x130 mm och jag kan
    Johannes0 · 59m · 0 svar · 30 läst · Altan & uteplats
    ·
  26. Peter2400

Hus fläkt

[citat] Om den har suttit där länge, så kanske det vore bättre att byta till en ny, mer energisnål fläkt. Kolla vad det är för typ av fläkt och dimension. En sådan här kanske passar, https://www.soliduct.se/takflakt-salda-300-c-ec-svart/p-2759.htm
    Peter2400 · 1h · 2 svar · 64 läst · Ventilation
    ·
  27. K

Byggplast i marken runt sockel?

Har en 94 byggd hus med isolerad platta. Syllarna står på leca block, plattan gjuten efteråt. Har noterat att det kommer kalkutfällning på sockelns puts på vissa ställen och har tänkt att föbättra detta i sommar. Marken är sandmark och sand runtom. Har tänkt lägga singel och platon runt sockeln. Tänkte bara prov gräva för hand på ett ställe för o se hur fuktig sanden är. Men
    kettu · 1h · 0 svar · 24 läst · Grund & markarbeten
  28. R

Avstånd mellan vägg och 3-fasskena (för spotlight)?

Vi ska be en elektriker montera en 3-fasskena (för spotlights) i vardagsrum i vår nyrenoverade lägenhet. Tanken är att spotlights ska belysa en fototapet. Jag funderar nu på hur långt ut från väggen skenan ska monteras?
    Reval70 · 1h · 0 svar · 12 läst · Belysning
  29. KnockOnWood

Quiz om potentialutjämning

Suck, jag fick bara 7/8. Ändå var farsan elektriker, eller rättare sagt EPA-ingenjör. Får gå till doktorn och be honom/henne lära mig lite om potensutjämning då :dizzy:
    KnockOnWood · 1h · 4 svar · 135 läst · El
  30. O

Frågor om vägförening

[citat] Hej. Stallägaren i detta fall har ingen belastning för sina hästar på sitt andelstal. Det som är pålagt är 1hektar åker, andelstal 60 samt 12 för virkestransport, vilket är långt ifrån vad man skulle få idag med andelstal på 800 gånger vägsträckan för en häst. Om denna stallägare hade haft uppdaterade andelstal enligt den nya schablonen hade avgiften blivit 10 tusen
    oliva · 1h · 34 svar · 1,4k läst · Juridik
Laddar...