Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. V

Krympa mässingsplåt!

Smärgelduk var väl lite att ta i, använder du polervax och lumpskiva eller rubbing och bilpolish som slutkläm.
    vedklyv · 2m · 34 svar · 1,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  2. K

Vad heter fåtöljen?

Någon som vet vad den här fåtöljen heter och/eller finns att köpa? [bild]
    Krokkodriljo · 3m · 0 svar · 1 läst · Inredning
    ·
  3. J

Färg på träfasad till rött tegel?

[citat] Hej! Står nu inför ett liknande beslut, men tycker det är otroligt svårt att matcha färgen. Idag brun lockpanel. Har varit inne på riktigt mörkbrun/svart eller grå. Intresserad av hur resultatet blev för er, skicka gärna om du har några bilder. (Tack!) /Johan
    Johanhil · 6m · 7 svar · 4,0k läst · Fasad
    ·
  4. Robert780307

koppla in plejd dos dimmer till 2 st trapp och korsomkopplare ?

[citat] Jag har 3 lampor som styrs av 2 st trapp och 1 st korsbrytare. Jag vill kunna styra dessa 3 lampor med plejd. Kopplingen är inte identisk eftersom jag har 3 lampor som styrs från 3 brytare istället för 1 lampa. Men jag undrar om principen är detsamma eller om det inte är möjligt med dom plejd som finns idag på marknaden.
    Robert780307 · 6m · 8 svar · 847 läst · Belysning
    ·
  5. S

Spabad fast vs uppblåsbart

En nackdel med åtminstone vissa uppblåsbara spabad (som tex det min granne har :worried:) är att de har en fristående icke ljudisolerad bubbelpump som låter som en dammsugare.
    stewed · 6m · 6 svar · 1,2k läst · Pool
  6. N

Timrad innervägg dörröppning hjälp

Drar upp gammal tråd, men det kanske kan hjälpa någon. Jag hade ett liknande dilemma när jag skulle såga upp ett dörrhål till en utbyggnad. Jag var tvungen att ta ett par centimeter i stocken ovanför fönsterhålet. Men jag skulle inte röra den annat än i nödfall. I sidorna så skruvade jag fast två rejäla reglar, som jag slog i så att de hjälper till att stötta upp stocken
    Nybyggarens · 6m · 3 svar · 1,6k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  7. A

Paxfläkt genom murad vägg

Skall sätta in en ny paxfläkt i gammalt ventilationshål murad vägg, kör jag med spirorör eller pax egna plaströr? och hur långt skall röret sticka ut på fasadsidan ?!
    AndreD · 7m · 0 svar · 1 läst · Tvättstuga
    ·
  8. nino

Spår i skjutdörr

Behöver ta upp ett spår i underkant på ett skjutdörrsblad, 6-8mm brett och ca 20mm djup för styrklacken. Tittade på skivnotfräsar men dom verkar inte ta mer än ca 10-12mm djup... Fräsa med dörrbladet ståendes känns inte som nåt bra alternativ, vad rekommenderar forumet för teknik ?
    nino · 7m · 0 svar · 1 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  9. E

Varför går den sönder?

Haft exakt samma problem med en dubbel kokplatta från Biltema. Skulle tro att problemet är att de blir överhettade, eller att temp givaren blir dålig. Slutade med att jag skaffade en indunktionsplatta istället. Edit: steka pannkakor verkar vara svårt för dessa. Pannan blir varm snabbt men tempvarningen slår ifrån.
    Erik_Hansson · 13m · 18 svar · 509 läst · El
    ·
  10. A

Fick inte loss mutter med mutterdragare?!

[citat] Jag försökte läsa alla inlägg innanen tråden är lång.
    Andy78 · 13m · 131 svar · 9,2k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. R

Märklig dörr från Byggmax

[citat] Att du inte anmärkte på kåpa också. :surprised:
    RoBo · 14m · 16 svar · 376 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  12. S

Ajax alarm systems

Borde man inte kunna detektera en signal på HomeSirens utgång för extern LED mha tex en Arduino?
    stewed · 14m · 1,5k svar · 222,0k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  13. A

Kan enkelt elverk driva en luft/luft-värmepump?

Jag tror inte att elektronisk utrustning i allmänhet är så känslig som folk tror. Med andra ord tror jag att det för det mesta skulle gå alldeles utmärkt att köra en luftvärmepump på ett enkelt elverk. Gissningsvis är friskrivningen enkel att göra i det fallet för både tillverkare av elverk och elektronisk utrustning eftersom det är så få som faktiskt brukar använda en
    Avemo · 14m · 16 svar · 529 läst · Värmepumpar
  14. S

Hjälp en tvåbarnsfamilj att förbättra sitt hus

[citat] Tack för svar! Ja det är ju frågan vad man får för 500" idag. Man säger ju att en utbyggnad kostar mellan 10" och 25" kr och då borde det rymmas. Enligt SMV själva är det minimal skillnad i byggkostnad om man bygger 1 och 1 1/2 plan, men sen kostar det ju lite att inreda. Min kusin är elektriker och kan hjälpa till med eldragningen t.ex. Nackdelen med en utbyggnad är ju att
    steve5432 · 15m · 13 svar · 575 läst · Planlösningar
    ·
  15. J

Måla eller inte...

"Modernt" virke kan också hålla bra, jag har panel från 70-talet i utmärkt skick, målat med oljefärg med jämna mellanrum.
    johd01 · 17m · 20 svar · 729 läst · Fasad
  16. ricebridge

Byta ut fyllnadsmassor vid dränering

Tanken med att ha markduk är ju att lera och annat bös inte ska krypa in i dräneringsrör och -skivor och klägga igen dem, utan snällt hålla sig på utsidan. Så det ska allt vara en bra finkornig lera som tar sig igenom den.
    ricebridge · 19m · 2 svar · 51 läst · Grund & markarbeten
  17. D

Ack tank fråga

Genom att radiatorslingan skickar in returvattnet i tank 2. Då går vattnet från toppen av tank 2 till botten på tank 1.
    Daniel 109 · 21m · 3 svar · 71 läst · Ved, pellets, flis
    ·
  18. N

VVS-skolan del 1: Vattnets väg in i huset

[citat] Jag tror inte det överväger fördelarna med plaströr. Gjutjärn är antagligen dyrare att producera, frakta, installera och reparera. De ser dock fränare ut, heavy metal....
    Nybyggarens · 29m · 3 svar · 393 läst · Artikelkommentarer
  19. E

Hål för spaltventiler samt övriga frågor om ventilation

Ventilerna kanske har konverterats till humlebo. Prova att borra upp dem igen. [bild]
    exerg · 34m · 2 svar · 72 läst · Ventilation
  20. H

Köpt Hus från 1937, dolda fel, väcka tvist mot dödsbo eller ej?

Men syns inget på utsidan av väggen?
    hempularen · 34m · 82 svar · 19,6k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  21. Kendobendo

Projekt växthus Maxi 4 Willab Garden

[citat] [citat] Ser riktigt mysigt ut det växthuset du har valt! Hur känns det så här ett par månader senare? Har de klarat vintern och all snö? :) Jag är själv lite sugen på köpa ett Maxi 4. Har du några tips på vad du hade gjort annorlunda idag? Jag tänker på tillval gällande själva växthuset eller så?
    Kendobendo · 35m · 16 svar · 4,6k läst · Växthus
    ·
  22. Dowser4711

1700-talshus skulle renoveras men revs istället

Spännande med alla kommentarer baserat på en artikel helt utan tillräcklig information... Det kan ju mycket väl vara en ful rivning av ett värdefullt hus. Men, det kan ju precis lika gärna vara en *extremt* omsorgsfull renvoering av huset. Det hela beror ju på hur nedplockningen, dokumentationen, numreringen och förvaringen av delarna sker. Spännvidden kan vara allt från att nån tog en
    Dowser4711 · 43m · 17 svar · 1,8k läst · Artikelkommentarer
  23. C

Hållfasthetsklassning NTR-A virke? (45x170)

Om frågan är ifall virke kan vara både klassat (14 el. 24) och skyddat enligt NTR/A, så är svaret ja. Troligtvis menade han att virket inte är klassat bara för att det är impregnerat.
    C.Lundin · 54m · 1 svar · 48 läst · Tillbyggnad
  24. E

Ftx ventilation

Vad är det för fabrikat? Det finns ersättningssystem för ex. Bacho:s system som passar i mått och röranslutning. Sedan brukar det vara en enkel sak att byta lager i dessa system.
    etompau · 1h · 1 svar · 54 läst · Ventilation
  25. kenneth5828

Trådlös rullgardin för snedtak ? Hjälp.

Sök på motordrivna rullgardiner. Ikea kommer med motor gardiner, men tyvärr försenade. Tror inte det finns för snedfönster man brukar sätta vanliga så det täcker fönstret, ser ok ut utifrån men inte så snyggt inifrån. Snabb sökning. Har själv från Hasta. [bild]
    kenneth5828 · 1h · 1 svar · 117 läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  26. J

Snickare som överfakturerar vad göra!

Ja, och för att kunna betala en månadslön på 30 000 kr då krävs alltså en fakturerad tmpenning på runt 470 kr inkl moms.
    jocke31 · 1h · 238 svar · 41,1k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  27. MathiasS

Ny blå skruvdragare...

Men helvete nu har jag beställt för tre minuter sedan och jag har fortfarande inte sett att dom skickat prylarna! Hur länge ska man behöva vänta?
    MathiasS · 1h · 47 svar · 1,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
  28. Kendobendo

Växthus Victory Orangery 10,2 m²

[citat] Tjenare, Har ni hunnit montera ihop ert växthus och fått känna på kvalitet? Tänker om ni är nöjda med ert val och om det känns gedigert? :)
    Kendobendo · 1h · 3 svar · 319 läst · Växthus
  29. Dowser4711

Hjälp, vårt torp har blivit inhägnat

Stängsel kring vattentäkter är inte till för att stoppa terrorister och andra sabotörer som har för avsikt att medvetet förgifta en källa. De kommer givetvis inte stoppas av ett stängsel. Men, ett stängsel avstyr många "flanörer" och människor som av misstag eller oförsiktighet råka förorena källan. Det hela beror på vilken hotbild man har förutsett. Om man kan åtgärda 90-98%
    Dowser4711 · 1h · 51 svar · 18,4k läst · Juridik
  30. E

Var köper jag en spärrbricka till en axel?

Bilverkstad/biltillbehörsaffär. Ebay ger också en drös med träffar.
    etompau · 1h · 4 svar · 70 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
Laddar...