Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Saltavlagring eller .....

Undrar bara vad ni tror detta är för något, se bild. Vit rand på en del av min husgrund. Saltavlgring? kalkavlagring. Ganska nylagd sten framför, sällan regnet når dit pga utskjutande tak men när det ösregnar så stänker det upp på grunden.
    Hjojje · 5m · 0 svar · 3 läst · Fasad
    ·
  2. L

Köpt hus vattenskada i källaren innan tillträde

[citat] Nej inget är bestämt ännu. Vi behöver ju nånstanns att bo eftersom vårat hus är sålt. Vi har pratat om ersättning men De vägrar. Vi får ser vart detta landar.. byggtiden va 3-4 månader med uttorkning sas det.
    Lillefot · 6m · 22 svar · 1,1k läst · Information & feedback
  3. Bo.Siltberg

Dela upp 3 fas för häll resp. ugn

Perilexuttag erbjuder i praktiken ingen plats för vidarekoppling, det blir inte bra. Välj i så fall en sockeldosa med perilexuttag i om det underlättar, eller en färdig lösning: [bild] [bild] https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v?category_id=722 https://www.elbutik.se/product.html/sockeldosa-perilex
    Bo.Siltberg · 11m · 4 svar · 151 läst · El
  4. useless

110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?

Nu är det ju en sån dusch TS har. Att du inte hade problem med varmvattnet för 20 år sedan hjälper väl inte?
    useless · 17m · 151 svar · 6,6k läst · Vatten & avlopp
    ·
  5. Bo.Siltberg

Fråga ang neutralledare

Men split-phase låter bättre än 2 faser eftersom man inte kan använda två faser till något nyttigt annat än att dubblera spänningen.
    Bo.Siltberg · 19m · 9 svar · 650 läst · El
    ·
  6. S

Måla eller inte...

"Vi har inte tid och ork". Nej, men då kanske ni inte ska bo i hus heller. Ta inte massa genvägar i livet. Skit i alla andra åtaganden och fokusera på målningen. Skrapa huset och grundmåla och försök få på ett lager med täckfärg. Att måla ett hus går snabbare än man tror och bjuder ni in vänner och bekanta går det riktigt snabbt.
    Stadsfiskalen · 43m · 2 svar · 178 läst · Fasad
  7. S

Vinylgolv reser sig?!

Fungerar det inte att lägga en ljus matta där bara?
    Stadsfiskalen · 49m · 10 svar · 907 läst · Golv
    ·
  8. nino

Armeringsnät i källare

Nej inte om betongen är hel
    nino · 53m · 1 svar · 75 läst · Badrum
  9. L

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

[citat] Håller helt med i citerad text. Står själv inför bilbyte. 60-70% av det vi kör bilen är 20-60 km/dag hälften av veckans dagar. Längsta sträckorna mest under 200km. 1-2 Europa resor m bil har det blivit de sista 10 åren. Plug-in hybrid är ett alternativ, all-in på en riktig elbil det andra alternativet. Teslaägarna klarar ju långresor utan problem, men fixar man det med
    largab · 2h · 932 svar · 43,0k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  10. H

Tävling: Vinn multiverktyget som sköter om hela din gröna trädgård

Svar : X ABB1203 Motivering: Jag har flyttat in i ett hus med en vildvuxen trädgård som får mig att ligga vaken på nätterna och tänka på verktyg som kunnat göra mitt liv lättare.
    Hank_Ö · 3h · 128 svar · 4,0k läst · Tävling
    ·
  11. L

Skarva två limträbalkar "osynligt" för hus i 90 vinkel?

[citat] Jag använde Essve ET-T skruv till vårt uterum. När man spacklat igen hålen och målar syns inga infästningar. Är mycket nöjd.
    Leif i Skåne · 5h · 7 svar · 450 läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  12. sellgra

El för "dummies"

[citat] ska ju inte rädda något :P allt ska ner givetvis. Men måste ha 3-4 uttag till mina värktyg (börjat med tak/vind). När de är klart drar jatg självklart inn elektrikker som får sätta nytt där uppe osv, sen drar ja bara förlängningssladd hela vägen. Kan säga så här att allt blir så nytt att även värmepumpen som blev instalerat för typ 4 mnd sen o kostade 28 000 slängde
    sellgra · 5h · 21 svar · 798 läst · El
  13. N

Val av gardiner

[citat] Det vore jättebra!
    Nyfiknast · 5h · 5 svar · 385 läst · Inredning
    ·
  14. A

Rikta upp innan gips?

Hänger inte riktigt med på hur skruvarna funkar ?
    Arne999 · 5h · 7 svar · 313 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  15. SysterNett

Någon form av bagge eller skadedjur

Möjligen Husänger skulle jag tro, men bilden är otydlig och från fel håll. Kan du fånga en och ta en bättre bild?
    SysterNett · 6h · 1 svar · 102 läst · Miljö & hälsa
    ·
  16. C

Vi byter avlopp, gräver ur och renoverar halva källaren

Jag fick ett litet ryck idag. Stenen som jag visat tidigare i tråden i gamla tvättstugan låg ännu kvar: [bild] Jag tog min borrhammare: [bild] Borrade ett antal hål: [bild] Och spräckte sedan med bilmaskinen: [bild] Den större delen spräckte jag sen i två. Delarna kunde jag utan större problem bära ut i famnen. Sedan tog jag mig an högen med stenar i andra änden av källarhalvan:
    Charlieboyen · 6h · 39 svar · 17,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  17. Fotografen

Mätarblock från TN-C till TN-S

Jag håller nog med. Varför är fluxio nere?
    Fotografen · 6h · 6 svar · 256 läst · El
  18. S

Elutbildning. Kap41 skydd mot elchock, grund

[citat] EKK har en syster som går på Yoga ;-) Hon heter FKK! Samma kabel som EKK, men flerledare i stället för stela enkelledare. Kan vara lite lättare att dra i pansarrör. MEN förväxla inte pansarrör med Bergmanrör (sk B-rör). Pansarrör är gedigna stålrör rakt igenom, kan vara med muffar eller gängor vid skarvar. Vanligt vid äldre gjutna konstruktioner. B-rör är äldre
    Soltorp40 · 6h · 29 svar · 3,0k läst · El
    ·
  19. C

Byta olja/elpanna till elpanna?

Tusen tack alla för svar. Vi har bestämt oss för att ha kvar oljepannan ett tag till och till hösten sätta in en kamin. Sen får vi se vad vi känner för. Kanske byter vi redan i höst till bergvärme eller luft/vatten.
    CissiSimon · 6h · 24 svar · 504 läst · Olja & el
  20. T

Vad betalar ni per kwh för elen idag?

1. Vad betalar Ni per kwh idag? 2. Har ni rörligt eller fast? (om det är fast, när tecknade ni det och hur länge?) Telge Energi, 12 mån utan uppsägningstid Februari (524 kWh) 1. 60,36 öre/kWh inkl. elcertifikat, + moms. + månadsavgift 36 kr + moms - rabatt ("webrabatt") 102 kr/ mån inkl. moms. 524 kWh Februari summa 339 kr total 2. Rörligt Villa 1 1/2 plan 110 m2 + källare
    tobiast · 6h · 100 svar · 9,3k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  21. R

Öppna upp mellanbjälklaget över vardagsrum

[bild] Hej! Önskar få lite hjälp då vi ska till att totalrenovera en villa. Vi har tänkt tanken att riva en del av mellanbjälklaget ovanför vardagsrummet för att få full takhöjd, blir ca 4,5m djupt. Frågan är om detta är möjligt. Vi vill riva full bredd, från yttervägg till yttervägg men jag är osäker på huruvida man i så fall bör stötta upp takstolarna. Se bifogad ritning.
    redander · 6h · 0 svar · 80 läst · Byggnadsfysik
    ·
  22. Marcus_ny

Tävling: Vem är smartaste prepparen?

Jag är tämligen säker på att vi i Sverige inom något eller några år kommer att få uppleva naturfenomen (storm, snö, vatten) eller cyberattack(er) som slår ut viktiga funktioner för oss, tex el. Den här lådan kommer därför att vara varmt välkommen i vår familj då jag tänker att den här typen av scenario varar under några dagar, upp till upp till en vecka, eller två. Jag
    Marcus_ny · 6h · 35 svar · 2,7k läst · Tävling
    ·
  23. C

Reservdelar till Partner motorsåg?

Har ärvt en halvgammal Partner 401 i fint skick förutom att tidigare ägare inte verkar ha fattat att man måste använda kedjeolja. Således var oljetanken helt igenbeckad och svärd + kedja rejält slitna. Förmodligen behöver den en ny oljepump också eftersom jag inte lyckas få den att leverera någon olja. Oljepumpen verkar vara samma på många modeller så den verkar vara lätt att
    cpalm · 7h · 0 svar · 87 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  24. Robert780307

koppla in plejd dos dimmer till 2 st trapp och korsomkopplare ?

Hej, blir det någon skillnad om det handlar om 3 lampor istället för 1 lampa, men i övrigt samma upplägg? Går det att koppla på samma sätt eller behöver jag hantera övriga tändtrådar?
    Robert780307 · 7h · 6 svar · 802 läst · Belysning
    ·
  25. Yrrol

Luktar på toa - hittar inte vad lukten kommer ifrån

byt ut den vita överdelen, dessa brukar gå sönder. Udda lösning med luftare placerad sådär. :)
    Yrrol · 7h · 1 svar · 113 läst · Vatten & avlopp
    ·
  26. A

Zipato RFID mini keypad + Home Assistant

Hej Lyckades ni ?
    Affeunbk · 7h · 2 svar · 769 läst · Villalarm & hemautomation
  27. martin43

Kallvind och fukt - riskkonstruktion?

[citat] Jo men diffspärren ska vara mellan taket och vinden, alltså innertaket, bjälklag elller vad det heter. Botten av takstolarna... Så är ju bara att klättra upp på vinden och lyfta undan isoleringen och se om det finns någon diffusionsspärr eller ej. Alltså isoleringen som ligger mot INNTERTAKET, inte yttertaket där takpannorna ligger. Har inget med yttertaket att göra.
    martin43 · 7h · 14 svar · 516 läst · Tak & vind
  28. Dheri

Virke i små dimensioner?

Vad brukar det vara för dimension på ströläkten på brädgårdarna? Visserligen korta bitar som inte alltid är så fina, men om det duger kan du säkert få plocka på dig hur mycket du vill helt gratis.
    Dheri · 7h · 3 svar · 165 läst · Byggmaterial & byggteknik
  29. L

Västkuststugan

Hej! Är det någon dom har erfarenheter från Västkust stugan? Kvalité pris? Ulla
    Lenmol · 7h · 0 svar · 59 läst · Hustillverkare
  30. C

Kattvindskonstruktion, hus byggt 1910

[citat] Tack för snabba svar! Min tanke är att behålla takstolar och stödben som dom är, frågan är om den beklädnad som är liggande mellan stödbenen kan fylla någon slags bärande funktion? För sidolaster t.ex
    carlarvid · 7h · 8 svar · 276 läst · Tak & vind
    ·
Laddar...