Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. T

Monier Jönåker Protector tappar färgen.

Ser ut som påväxt.
    twoody · nu · 3 svar · 4 läst · Tak & vind
    ·
  2. Johannes Carlsson

Ljuddämparslang vs fast ljuddämpare

Du bör ha en av varje
    Johannes Carlsson · 2m · 2 svar · 159 läst · Ventilation
    ·
  3. J

Val av golv i vardagsrum

Osmo hårdvaxolja eller finns det andra alt?
    jimmyboy_666 · 2m · 8 svar · 246 läst · Golv
  4. H

Kallvind och fukt - riskkonstruktion?

Vi bor i ett 70 tals hus som vi har fått problem med. Det har visat sig att det är för fuktigt på kallvinden. Den har takfotsventilation och ventiler. När jag mäte fuktigheten där nu ligger den runt 80%. Vid en utvidgad inspektion har det visat sig att svallbrädorna är behandlade med klorfenol som bryts ned till kloranisol och luktar. Det finns även vitmögel pga luftfuktigheten som
    hallar · 8m · 0 svar · 1 läst · Tak & vind
  5. R

Vad betalar ni per kwh för elen idag?

Rörligt runt 43,27 öre ex moms Ink skatter och fasta avgifter är runt 1.87.
    ribbones · 18m · 63 svar · 3,2k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  6. Z

Hjälp! Är detta en fuktskada?

Är nog spacklat runt brunnen med handspackel som är mörkare. Be hantverkaren mäta fukten när Han kommer.
    zsimpey · 18m · 1 svar · 2 läst · Badrum
    ·
  7. B

Jämför din bolåneränta

TomasJor har fyllt i sin ränta: "1,09% Skandiabanken 1 850 000 3 månader (rörlig) ..." Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 19m · 6,5k svar · 171,5k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  8. A

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

Igår surrade den första humlan omkring mig i trädgården. Glad att kunna erbjuda lite mat till denna vårens budbärare. Crocus tommasinianus snökrokus [bild] Crocus sieberi `Firefly´ grekisk krokus [bild] Crocus chrysantus `Art Schenk´ bägarkrokus [bild] [bild]
    Abies koreana · 23m · 478 svar · 24,6k läst · Trädgård allmänt
    ·
  9. M

Hjälp, vårt torp har blivit inhägnat

Som någon var inne på bör du kolla upp föreskrifterna på just det skyddsområdet. Vattenområden finns i MB 7:21-22. Antar att er fastighet också omfattas av området? Det är en rådighetsinskränkning och kan som någon vara inne på ge ersättning om pågående markanvändning inom berörd del avsevärt försvåras MB 31:4 om skadan når upp till kvalifikationsgränsen vilken brukar ses
    Manfreds · 24m · 36 svar · 4,7k läst · Juridik
  10. W

Ömer Parlayan – en fuskbyggare i stor skala

[citat] Han sitter ju med i styrelsen för föreningen dessutom... Ratsit.se
    Walle_ · 25m · 53 svar · 8,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  11. B

Varför inte "Speed square"

Ja, man har lite för dålig karaktär
    bulleribock · 27m · 93 svar · 39,4k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  12. K

Jobbig granne + teleledning utan ledningsrätt

[citat] Hur har det gått TS?
    kungcoopa · 27m · 78 svar · 27,8k läst · Juridik
    ·
  13. H

Spabad fast vs uppblåsbart

Att hålla en bra badtemp i badet går på ca 250-400:-/månad.
    Holmspel · 27m · 3 svar · 1,0k läst · Pool
  14. M

Tre ägare varav två står på lånet

........
    MarcusSE1987 · 30m · 16 svar · 621 läst · Juridik
  15. Demmpa

Problem med Telia IP-tv

Misstänker att många/alla öppna nät kör internet otaggat på VLAN1 sedan IP-TV & IP-telefoni taggade på olika VLAN. ”Fiberkonvertern”/bredbandsdelaren är inget annat än en switch som delar upp VLANen på olika portar, oftast(/alltid?) lär port1 ha all trafik som finns i fibern.
    Demmpa · 31m · 14 svar · 400 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  16. P

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

[citat] Vi får se om det går bättre i Göteborg, jag har sett att man nu har två stycken förarlösa bussar med LGF-skyltar som man håller på att förbereda på Lindholmen... ...jag gissar att dessa skall trafikera Lindholmsallén från ände till ände, när den öppnas igen. Där kommer den att få rejäla utmaningar av både gående, cyklister och bilister.
    pacman42 · 37m · 844 svar · 39,7k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  17. Coolman

Bauhaus prisgaranti på 12%, bara mygel och båg?

Utnyttjade prisgaranti som sist förra veckan.. En produkt Bauhaus sålde för 729 kr fanns att köpa i en fysisk butik för 449 kr endast för företag med registrerad konto . Så jag betalade 395 kr. Lagersaldo sjönk från 12 till 0 minuten efter besöket De plockar nog fram när pris justerat hos konkurrenten eller att Lagersaldo är 0.
    Coolman · 38m · 169 svar · 73,1k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  18. TomasJor

Betalning av räkning från elektriker

Skriv ”bestrides” på fakturan och tex ”arbete ej utfört” skriv under och skicka tillbaka fakturan. Glöm inte ta kopia. Du måste bestrida för att hålla inne pengarna.
    TomasJor · 45m · 9 svar · 1,2k läst · Juridik
  19. 13th Marine

Erfarenheter Passat GTE

Öglor inhandlade, de hade på lager hos lokala handlaren, 189kr för ett set med två korta och två långa. Jag har även träffat på en ny skruvskalle kallad inbus eller xzn. Skruvarna man ska lossa har M10 XZN-skalle och ska dras med 40Nm om någon skulle undra (monteringsanvisningen hänvisar bara löst till att det ska dras enligt vad din bil ska ha) Har även en batterifundering, jag
    13th Marine · 50m · 109 svar · 27,2k läst · Övrigt off topic
    ·
  20. K

Hur gräva in fiber från gatan genom hög stödmur?

[citat] Bra tips, tack!
    kungcoopa · 50m · 10 svar · 276 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  21. N

Köpt Hus från 1937, dolda fel, väcka tvist mot dödsbo eller ej?

[citat] Fanns ingen alls misstanke om en sån rejäl spricka. Det är inte ens vanligt att en hel vägg är sprucken så här. När de byggde ut på 80 talet, så var det väl samma byggregler som alltid antar jag. Original grunden som är från 30 talet var i bättre skick än den som byggdes på 80 talet. Problemet är att de satt ingen armeringsjärn i väggar, det fanns ingen stadga i
    ninhuo · 52m · 81 svar · 19,0k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  22. Strip

Blinkande linjelaser, går det att laga?

Kanske idiotiskt svar, men har du bytt batterier? Min Bosch beter sig exakt så när batterierna börjar ta slut.
    Strip · 55m · 1 svar · 78 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  23. Cheesen

Tävling: Vem är smartaste prepparen?

[citat] 35% Efter att ha sett under 40 års tid hur klimatet förändras så är jag rätt säker på att jag kommer att uppleva en större katastrof där vi som inte blir direkt drabbade kommer att få leva utan moderniteter i många veckor. Stormar, oväder och värmeböljor blir allt vanligare. Snömängden ökar för varje år som går verkar det som. Somrarna blir varmare och vintrarna mer
    Cheesen · 1h · 16 svar · 845 läst · Tävling
    ·
  24. A

Bygga eget torkrum?

Luftvärmepump kanske är bra som värmekälla till hela huset. Men det låter inte effektivt att ha en luftvärmepump i ett litet torkrum. Jag skulle satsa på en enkel kondensavfuktare. Vid de temperaturer man brukar vilja ha inomhus är en kondensavfuktare effektivare än en sorptionsavfuktare.
    Avemo · 1h · 3 svar · 106 läst · Tvättstuga
  25. prototypen

Måla lackat furutak

Lack är ju bara genomskinlig färg så måla på. Protte
    prototypen · 1h · 2 svar · 73 läst · Färg, måla & tapetsera
  26. A

Renovering av friggebod

Det syns inte så bra på bilden vad det är för skick på boden. Fönstren är inte så snygga. Och den planktimrade stommen är väl inte den som passar bäst i utseende med husets fasad. Det skulle vara möjligt att sätta stående panel på den som bättre går ihop med byggnaden till höger. Det går att byta fönster till några utan spröjs, men helst borde formen på dem ändras också.
    Avemo · 1h · 1 svar · 53 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  27. K

Rimlig tidsåtgång för renovering, prisskillnad offerter m.m.

Man behöver nog mer info för att kunna kommentera, så er fråga är nog svår. Två inlägg kan vara - om ni gör ingrepp i väggar, ledningar och planlösning behövs förmodligen föreningens godkännande, - det finns många aktörer på denna marknad som inte gör så bra jobb. I så gott som varje hus görs renoveringar hela tiden. Fråga era grannar om erfarenheter. En gissning kan vara
    klimt · 3h · 1 svar · 100 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  28. S

Byta blandare 2890:-

[citat] Jag förstår att det är mer effektfullt att skriva 2man 4 timmar men det är ju inte sant, det framgår tydligt av fakturan att det är 2 man 2 timmar. Och det räcker även det, det ska inte ta 4 timmar att byta en blandare om du inte har någon jättekrånglig speciallösning.
    SueCia · 5h · 69 svar · 13,7k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  29. S

Besiktiga eller ej?

[citat] Jag skulle höjt priset och sen sagt att ni lämnar en rabatt för de saker som ni tror behöver åtgärds. I annat fall kommer det att dröja innan alt är perfekt. Ni kan också be mäklaren att läna namn på lämpliga flretag som kan åtgörda det. Köparen vill säket änra på saker och ting själva änå.
    svensktärbäst · 6h · 44 svar · 3,0k läst · Köpa & sälja hus
  30. D09

18 steg till ett maximalt inbrottssäkert hus

En rökmaskin som fyller huset med rök tillsammans med kraftig siren och stroboskoplampor. :)
    D09 · 6h · 25 svar · 2,4k läst · Artikelkommentarer
Laddar...