Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. 1

Ny låskista till riktigt gammal dörr

gör rent kolvarna/reglarna från färg när du ändå är i farten. Den fjädern trycker inte rätt mot tryckesroddaren, den når inte hela vägen. Det finns nya fjädrar du kan använda om de inte passar rakt av så modifierar du den nya fjädern så funktion uppnås.
    123abc · nu · 12 svar · 614 läst · Fönster & dörrar
    ·
  2. T

"Servicebil" kostnad, rimligt?

Har inte läst hela tråden utan bara de första och sista typ fem-tio inläggen. Men på de sista verkar det som att det finns folk som lever i villfarelsen att det är okej att ta betalt per timme för en bil som står still hos en kund!? Det var bland det dummaste jag hört på länge! :rofl: Restid okej, mil/kilometerkostnad okej, fast bilkostnad per dag okej OM man är JÄKLIGT tydlig med
    ToRy · nu · 266 svar · 65,1k läst · Hantverkare
  3. jesperhallin

Är detta korrekt?

[citat] Jag antog att det var 5 x FK 2.5 men i fakturan står det "El Kabel EKLK vit 5G2,5" Brukar/ska man dra EKLK i en 20mm flexrör till spisen?? Eller har han skalat kabeln och sen dragit dom? För att kunna ta ett högra pris.. Vafan.
    jesperhallin · 3m · 8 svar · 164 läst · El
    ·
  4. V

Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)

[citat] Det är ju ett halvt hemmabygge eftersom jag styr den med frekvensomformare. Och som du kanske vet så styr affinitetslagarna detta. Flödet växer linjärt mot hastigheten på fläkten medans undertrycket växer med kvadraten på fläkthastigheten. Jag har faktiskt inga rena fläktdata på impeller och impellerhuset. Det är iaf en 16" diameter impeller med svagt bakåtböjda skovlar.
    vectrex · 3m · 280 svar · 15,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  5. SKJB021

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Dina tolkningar berättar mer om dina värderingar än om mina. Jag har en hypotes men inga bevis, precis som jag skrev. All forskning utgår från en hypotes, man måste våga ställa sig frågor. Javisst vissa blir kränkta, uppenbarligen, men det är smällar man får ta. Jag bor för övrigt i Sveriges största stad, utkanten.
    SKJB021 · 4m · 623 svar · 25,9k läst · Miljö & hälsa
    ·
  6. G

Täckning i stort hus

Tror det enklaste för dig är att köpa ett tre pack google wifi, otroligt enkel att hantera. Får du problem med räckvidd kan du sätta kabel eller tex en netgear länk eller liknande över elnätet (har själv gjort så med en accesspunkt som sitter i ett uthus 50m bort, funkar kanon).
    guggen · 7m · 3 svar · 68 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  7. H

Hur dra flexrör till lampor och strömbrytare

Första frågan, har du pratat med den elektriker som du förbereder åt? Det kan vara rätt svårt att hitta en elektriker som accepterar att dra in något i dina rör/slangar i efterhand. Så som du beskriver borde det bli 6 trådar till första lampdosan, 4 tändtrådar, nolla och jord. En tumregel är max 5 trådar i en 16mm slang. Då är frågan om man delar upp det till två slangar från
    hempularen · 7m · 1 svar · 88 läst · El
  8. useless

Besiktiga eller ej?

Just 'Varudeklarerat hus' är ett varumärke(?) som Svensk Fastighetsförmedling använder och vad jag har förstått efter att ha läst lite här på forumet så är det en ganska bra försäkring som täcker fler saker än 'riktiga' dolda fel. https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat-vid-kop/ Jag tror du blandar ihop det med de vanliga säljarbesiktningarna som görs och som mäklarna
    useless · 8m · 35 svar · 1,8k läst · Köpa & sälja hus
  9. J

Hur hade ni fogat runt dessa?

[citat] Typ så (y) Du ska helt enkelt inte kunna urskilja plattorna var för sig på färdig vägg.
    Jörgen Ö · 9m · 5 svar · 55 läst · Kök
    ·
  10. A

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Då sambon vill ha odlingslådor får man väl fixa det.. Ville dock ej köpa färdiga pallkragar så fixade egen lösning..imorgon blir det olja.. [bild]
    amoreex · 10m · 6,0k svar · 848,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. R

PEN skena ?

[citat] Tack då har jag tänkt rätt. Vill ju att det ska va snyggt också:D
    Revoman · 11m · 2 svar · 3 läst · El
    ·
  12. lars_stefan_axelsson

Topp tre idiotiska elinstallationsregler

[citat] Man skall ju i en ny anläggning inte ens okritiskt lita på att G/G är helig heller. Den brukar respekteras, men inte alltid, och om den skulle vara tändtråd så kan det bli riktigt farligt. Att den inte alltid respekteras har vi ju sett exempel på här titt som tätt. Men ser man en felanvänd så skall man naturligtvis klippa den den första man gör. En svart/brun som skulle varit
    lars_stefan_axelsson · 19m · 268 svar · 23,0k läst · El
    ·
  13. Snigla

Odlingshörnan..

[citat] De har en jäkla växtkraft!! Tror verkligen att du skulle kunna se dem växa om du tog en bild tre gånger under en dag.. och satte ihop en liten film på kvällen .. hehe :)
    Snigla · 19m · 871 svar · 32,8k läst · Övrigt off topic
    ·
  14. 1

Hjälp!!, altandörren går ej att öppna.

Om du har samma problem och kan vrida handtaget liknande och kan komma åt från utsidan så använd en morakniv, en mejsel eller liknande och tryck in kolvarna sista biten. Ibland behövs lite övertalning med hjälp av en hammare för att du ska lyckas. Ibland räcker det att lossa låscylinder eller handtag och smöja in i spanjoletten samtidigt som man påverkar manövreringen med en lagom
    123abc · 22m · 38 svar · 12,9k läst · Fönster & dörrar
    ·
  15. H

Buda mot säljaren

[citat] Det är ju i så fall ändå en falsk budgivare. Visserligen inte med syfte att få upp priset, utan för att sabotera försäljningen.
    hempularen · 22m · 9 svar · 659 läst · Köpa & sälja hus
  16. Rickard.ag

Tilläggsisolera, 45 eller 70 mm?

Ska ni ska tilläggsisolera utifrån tycker jag du ska välja en fasadskiva/västkustskiva. Isover och rockwool har bra info om sådana. Se till att vindtäta ordentligt, det gör större skillnad än man kan tro. Jag hade nog valt 50mm utan att veta förutsättningarna men det finns både tunnare och tjockare. 70+50=120mm med "inga" genomgående köldbryggor låter bra i mina norrlänska öron.
    Rickard.ag · 23m · 1 svar · 2 läst · Isolering
  17. E

Idéer/hjälp med planlösning för övervåning

Ja förhoppningen hade ju varit att slippa joxa med fönsterflytt även om vi tänkt att bara ha två barnrum. Men annars är det ju helt klart en "enkel" lösning tusen tack för din input!
    Efraim-Barkbit · 24m · 3 svar · 70 läst · Planlösningar
    ·
  18. K

Byta eller förlänga blandarkoppling

Denna fick jag annars tips om hos en VVS-firma. Det borde väl fungera? https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/metalldelar/1982826/ Behöver ju dock täta med nått. Typ lin eller tejp. De tyckte dock jag skulle använda denna. Men en tub var ju inte så billig...
    Kirderf85 · 24m · 10 svar · 189 läst · Vatten & avlopp
    ·
  19. HasseTeknik

Strypa varvtal på borrmaskin

[citat] Och inuti är det möjligen också anslutet till 230V, så att dra ut en extern potentiometer kan vara ganska komplicerat säkerhetsmässigt.
    HasseTeknik · 24m · 8 svar · 245 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  20. Ola C

Problem Hammer N4400

[citat] Jo jag har läst det. Vanligaste orsaken att ett snitt vandrar är att bladet ligger fel på hjulen. Ett blad som ligger för långt fram kommer snittet vandra åt höger, blad för långt bak tvärtom. Detta är förutsatt att hjulen är bomberade vilket de är på en sprillans ny 4400. Gjorde en snabbskiss i cadden. Här ligger bladet medvetet för långt bak. Om man ser detta blad rakt
    Ola C · 25m · 9 svar · 238 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  21. Shakula

Isolera overvånig

Börja läs i denna och ställ sedan specifika frågor där.
    Shakula · 26m · 1 svar · 30 läst · Isolering
  22. P

Bygga ut 15 kvm enl DP samt attefallstillbyggnad - hur?

Men är man öppen med att väggen är temporär så borde det väl kunna gå igenom? Bara man kan visa att den inte är farlig genom att den riskerar att ramla ner i skallen på någon olycklig förbipasserande, och att taket för nödvändig bärighet. De kan ju förstås kräva att tillbyggnaden klarar energikrav och dylikt också. Men har det inte skurit sig helt med bygglovsavdelningen så
    Patrik Friberg · 30m · 9 svar · 34 läst · Tillbyggnad
  23. A

Blir detta bra för trådat nätverk i villa?

[citat] Ok vart lite förvånad bara att dom som du kopplar till switchen ska in på tv porten och inte internet även kallat wan i din ritning.
    Andy78 · 31m · 52 svar · 1,8k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  24. Pen

Billaddare + en trefashandske

[citat] Nej, laddstationen ska sitta på egen gruppledning och JFB. Teslas Wall Connector har såvitt jag fattat det inte heller övervakning av läckage av likström och därför ska den föregås av JFB typ B.
    Pen · 34m · 7 svar · 188 läst · El
  25. M

Rotorstopp - Heru

Mycket bra information samlat i detta ämne. Mitt aggregat larmade också för rotorfel. Hittade denna tråd och kunde ta isär rotormotorn med informationen och bilder här och konstatera samma fel: bakre kullager hade skurit. Nya kullager och nu snurrar det på som vanligt. Såg också att o-ringen på trissan var sliten och konkav. Vill tipsa att nya o-ringar kan köpas billigt på E-bay. 10
    Matte1952 · 34m · 74 svar · 9,6k läst · Ventilation
    ·
  26. T

Golv under köksskåpen???

Går alldeles utmärkt att läggagolv under kök som ej fästs i golvet, står köket på vanliga plastben så kan golvet röra sig. Men du får aldrig fästa skåp eller sockel i flytande golv.
    twoody · 39m · 30 svar · 36,9k läst · Golv
  27. B

Svensk template till Revit

Fönster, dörrar, armaturer mm har jag använt mig av bimobject. Du måste dock lägga till de object/tillverkare du behöver. Rätt fint att få med rätt modell av fönster/dörr redan i ritning. Du kan där välja kulörer, luft, spröjs, bågpost, vikt, u-värde, i 3d vy kunna öppna och stänga, bimobject.com Exempel från traryd: [MEDIA=youtube]oDfrm5MizYU[/MEDIA]
    bomm · 39m · 2 svar · 404 läst · Arkitekter, arkitektritat & extern design
  28. J

Har någon hävt sitt husköp pga dolt fel?

[citat] Tycker också den såg korrekt ut. Känslig tå kanske?
    Jocke Best · 43m · 142 svar · 21,1k läst · Juridik
    ·
  29. N

Stopp i dagvattendräneringen

För att veta hur det är kopplat behöver man veta hur rören går. Finns det några spolbrunnar vid tomtgränsen eller är det möjligtvis dem på den nedre bilden? Köp ett par paket mjölk och häll i de olika rören samt i avloppet inne så kanske du kan ta reda på vad som är vad. Annars är mitt tipps att ta ut spol/sugbil och spola loss stoppet i röret och sedan film det hela så att du
    NoOne2k · 43m · 2 svar · 180 läst · Grund & markarbeten
    ·
  30. S

Rutten markkabel, är den OK att använda?

[citat] Vet inte var du sett denna kabeln du pratar om, säger inte att den inte finns, men en normal 1 kV ECJJ/FCJJ har 4 ledare därav 1 är dedikerad som PEN. Denna sammanbinds med bly och järnband där detta är möjligt. Detta gör PEN väldigt mycket säkrare än någon nutida kabel, sant att det finns varianter med reducerad area, men det du skriver om bly och lödning är inte oriktigt,
    Slugge · 45m · 31 svar · 1,2k läst · El
    ·
Laddar...