Senaste inläggen
pennybridge: [citat] Jag vill tro att det åtminstone får människor att sluta tro de är direktörer och sätter sig och sina familjer i boenden de egentligen inte har råd med. [citat] Ja, du har så klart rätt. Det är inte direkt önskvärt med så höga räntor i dag.
pennybridge: Jag har ett litet dilemma med min fasad. Den ha från början målats med slamfärg när huset byggdes -81, och målades sedan under senaste ägarens tid över med en blankröd färg av okänt fabrikat - dock inte på alla ställen av någon anledning. Vissa delar av fasaden (ex på altanen) är fortfarande slamfärg (faluröd). Jag vill nu få iordning på detta och vill behålla looken av
Josth: Till 34 m2 med öppen planlösning skulle jag nog annars fundera på om det finns någon mindre kakelugn eller tung täljstenskamin. Då stannar värmen kvar länge efter man eldat. Sedan vanlig elektrisk varmvattenberedare. Tror man kommer att sakna varmvatten om man först måste elda en lång stund först och på sommaren.
Wip3: Cigaretter förstår jag men hur kan en MC skapa mer hälsoskador och risker för dig? Med tanke på att det finns mycket mer bilar och tyngre fordon är motorcyklar så skulle jag nog lägga fokus på det. Vem är 3:e part här?
cpalm: [citat] 😂😂😂 Skicka in ett svart-vitt foto som bevis på att det varit grått. Underbart...
Tomture61: [citat] Men herrejösses , vad tänker du stänga in där 😮 Nu sitter duken redan där men totalt onödig , taket kan du lägga krut på däremot .
Fairlane: [citat] Det var det jag tänkte. Är det inte enklare med en rund dosa?
fam-lundborg: [citat] Som du skriver, blir ett knivigt ärende för redaktionen, lite av damned if you do, damned if you don't. Och, visst, även om de redaktionalla trådarna säger en del så var det ingenting alls mot det egna materialet. Vi får väl sätta upp en crowdfounding för att stötta allas vår grävare då sannolikheten att det inte kommer surt efter är låg, det är ju inte precis på
Björkskär: [citat] Jag hade 3-mån ränta under den perioden. Första 3 månaderna var låneräntan 21,5% och de kommande 3-mån var den 19,5% Efter det föll den ner till mer normala 14,75%😁 Å andra sida hade jag ett sparkonto med 1-års bindningstid som gav 13% . Så för att försöka sammanfatta det hela så blev ju inte räntehöjningen under 90-talet mer än 50% mot dagens 300-400%. Javisst var
Josth: Båda är säkert bra värmepumpar. NIBE är kanske något bättre på styrsystem och bättre/enklare tillgång till dokumentation och reservdelar. Finns CTC-firman i närheten medans NIBE är mycket längre bort så är det ett stort plus att väja CTC om priset är okej som jag ser det.
Pr Sn: Hej, Har ett suturränghus med sadeltak. 6m höjd till tak ena långsidan, 2,5m andra. Sluttande mark längst kortsidor. Skorsten ventilationsrör som bryter genom taket, i övrigt inget annat försvårande. Planer på att byta tak och undertak. Ligger nu pannor, läkt, masonit. Tar in offerter på rivning av gammalt tak och nyläggning av råspont, papp, läkt och pannor. Utöver taket
trycklös: Snyggt jobbat, och snygga dörrar dessutom :) Synd att de inte lyckades dölja den fula elektroniken någon stans. Det hade gjort det ännu bättre.
mas-anders: Järnek. Två aspekter som en del anser var fördelar, andra nackdelar: Vassa taggar och giftiga bär (som dock är omtyckta av fåglar). Men om man planterar enbart honplantor blir det inga.
Mikael_L: [citat] Precis som Sverige hade röd till både som fas, tändtråd och jordledare, menar du väl.
lat: [citat] "Alla" vet ju att skatt är helt onödigt, vi kan ändå behålla vår välfärd, gratis skola, gratis sjukvård, företagsstöd och allt vad det heter. Nån "annan" får ju betala det....
Tomten1909: Så här blev det till slut. Blir en ångbroms och gipsskivor. Sedan är det fönster, spegeldörr till kattvind, listning och golvslipning.
PatrikBL: [citat] Troligtvis är det för att ta hand om ytvattnet, vattentrycket längre ner påverkas inte jättemycket av den där lösningen med en väldigt kort länkplatta strax under marknivån. Kan vara värt att ta reda på om det finns dränering längre ner. Har du problem med fukt där nere? Färg på väggar som flagnar? Det är ett tecken på att betongväggen under mark är fuktmättad. En
Ap Kärring: Min fråga är enkel, som elektriker sen många år vill jag bara veta hur pass avancerad AL är att läsa in. Jag förstår att det är stora delar som gäller att lära sig navigera i föreskrifter och den typen av dokumentation. Men hur stor del är matematik och vad bör jag friska upp minnet runt den biten?
Ironside: Hej, Bor på en plats där vattnet är relativt kalkrikt, så pass att vi får problem i toaletter och duschar. Vi försöker såklart ta strid mot kalken, genomför större aktioner då och då där vi rengör med ättika, citronsyra, diskmaskin tabletter, skrapor m,m. men det når inte hela vägen. Dessutom tvingas man använda skyddsmask när man ex kör med ättika för att ens kunna
PatrikBL: Ta reda på vad ett likvärdigt träd/buske kostar, stora träd och buskar är rejält dyra.
fsn: [citat] Så är det väl. Det finns dock mängder av växelriktare med en hel del exotiska varianter av ”el ut” vid strömavbrott. Fronius har tex ett 1-fas 230V anslutet direkt på växelriktaren som kickar in även vid strömavbrott om det finns sol/batterikraft. Min ena växelriktare hemma (som jag också har 16kWh batteri kopplat till) har separat 3-fas uttag som jag potentiellt kan
Fideliox: [citat] Är det i danska kr? Gick till kassan men går ju bara att välja Danmark?
Bästerortarn: [citat] Kollade lite som hastigast och tänkte först att inlägget handlade om blåbärssylt 😮 Skönt att det ändå verkar ha gått hyffsat bra med dig! Bilar är hårda och bar ...... farbröder är mjuka 😉
Paul-Staffanstorp: [citat] Gustavsberg hör tyvärr inte heller till de bättre märkena tyvärr men man vågar snart inte skriva någonting negativt utifrån fakta och praktisk erfarenhet för folk tar illa vid sig gång efter annan istället för att försöka se det positivt att få tips om vad som är bra och inte från de som jobbar med sakerna i verkligheten. Många ggr tror man saker är jättebra för att
elmont: Det sitter högst troligt en bit av trä ingjutet i taket, där kan man skruva fast takfästet. Om inte, så får man ta och göra ett lite djupare borrhål och använda vanlig plugg och skruv, bara lite längre. Borr 5,5mm och gul eller röd plugg och ca 4,5mm skruv, tar du grövre skruv finns det en stor risk att den "skär" sönder pluggen. Ps Innan du borrar så titta efter åt vilket håll
Krikkan: [citat] Jag tycker det här blev så snyggt! Vet du var det är för märke och modell på mattan?
[SKPG]Zamora: Eller gräver ner en nätverkskabel eller fiber mellan husen.
han.kan: [citat] Håller med om att ventilationen under dörren är fullt tillräcklig, det finns en rekommendation på 125cm2 på tilluft så 2cm under dörren räcker