Byggahus.se
ylven
ylven: Hur gick det med dina funderingar? Hade liknande funderingar när jag bytte uppvärmning i ett hus jag hade. Tyvärr snålade jag istället.
10 svar · 1,1k läst · Värme allmänt
TRJBerg
TRJBerg: Som jag uppfattat det så använder man Tuja när man vill ha effektivt insynsskydd men inte får tillstånd till plank.
31 svar · 8,1k läst · Häckar, Buskar & Träd
A
Alexn72: Kolla bara så kablarna är kompatibla också
8 svar · 288 läst · El
ylven
ylven: Vem är ägare av den andra delen av vägen? Finns det servitut?
6 svar · 168 läst · Häckar, Buskar & Träd
B
Bergets: Tjenare gänget Jag är på jakt efter ett övervakningskamerasystem utan abonnemang, för utomhusbruk, Homekit support är ett plus Är det någon som har erfarenheter och kan tips om ett bra märke? Två lösningar jag kollat på är Eufy Eufy verkar ha ett bra sortiment, med lokal lagring i både kameran och i basstation, ingen Homekit support, men det verkar finnas ett workaround. UniFi Plus:
0 svar · 0 läst · Villalarm & Hemautomation
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är ganska intressant för ofta får man höra från folk att de vill anlita Aktiebolag för de är seriösare. I min egen värld är det betydligt seriösare att anlita en mindre enskild firma för jag sätter mig själv i skiten om jag utför dåliga arbeten och inte sköter mina åtagande. 😉
47 svar · 2,5k läst · Hantverkare
C
cpalm: [citat] Absolut, det är väl t.o.m. ganska vanligt. Men riktigt j-vla kass om en dragare specad till 250 Nm inte klarar av att dra till 110 Nm, även om den klarar av att lossa 110 Nm.
5,4k svar · 1645,2k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
S
Styrman_jansson: [citat] Jo och så är det nog för de flesta företag. Men jag utesluter inte att det finns företag som tjänar pengar för att nå andra mål snarare än att tjäna pengar som mål.
8,7k svar · 377,4k läst · Övrigt Off Topic
Z
zingo: [citat] Tack. Tänkte också på takstolsstege men tänkte att det blir knepigt att få dit shingeln utan att flytta runt stegen
3 svar · 86 läst · Byggmaterial & Byggteknik
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Självklart får man ha olika åsikter och jag har ingen erfarenhet alls av de olika märkena utan lyssnar på vad rörläggare runt mig säger för de om någon borde ju ha vettig erfarenhet tycker jag. 🙏🏼
20 svar · 346 läst · Badrum
K
kaj1: [citat] Den torkar mopparna! :) Jag gillar gamla saker och fick ärva mina föräldrars första Elextrolux dammsugare från 60-talet när jag föddes. Den är tung och har inte den bästa sugförmågan, men jag har väl vant mig genom åren. Skulle vara kul att prova på ngt nytt från rymdåldern -)
114 svar · 3,1k läst · Tävling
J
JohanLun: [citat] MC kör som galningar, dyra sjukhusräkningar, orsakar olyckor för tredje part, låter mycket osv. Stör helt enkelt och finns ingen riktigt praktisk anledning att de finns. Det är svårt att förbjuda sådant som är tillåtet sen tidigare. Nu är jag absolut inte för ett förbud av MC, men det är en analogi att det finns mycket i samhället som många bara tycker är störande och
561 svar · 36,0k läst · Artikelkommentarer
Johan.Abrahamzzon
Johan.Abrahamzzon: [citat] Undrar om man verkligen kan lägga Beckers Perfekt på en linoljebaserad färg. Jag funderar verkligen på om man kan lägga på ny färg ovanpå ett underlag man "bara snabbt dragit av det värsta". Bra underarbete lönar sig som regel bättre. Gör rätt första gången liksom. Men mitt värsta kanske inte är ditt värsta 😅. Läser man på Falu Rödfärgs hemsida är de ju själva
2 svar · 42 läst · Färg, Måla & Tapetsera
C
cpalm: [citat] Jovisst, men det är ju det du i så fall får ställa mot nettokalkylen för 9 Mkrs-alternativet. Exempelvis, om du (naivt) förutsätter 100% värdeutveckling över 10 år och 10% avkastning på börsen, kalkylräntan från ditt exempel och ignorerar faktorer som underhållskostnad, nyttjandevärde och inte minst att du förmodligen fortfarande behöver någonstans att bo när du
65 svar · 3,6k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Mowo
Mowo: [citat]
1 svar · 6 läst · Golv
Mowo
1 svar · 6 läst · Golv
E
Ellie.: Hej! Vi behöver slipa ner vår betongplatta på ett par ställen. Vi har vattenburen golvvärme, så det är lite osäkert exakt hur långt man kan slipa. Vilka markörer för detta finns det? Kan man på något sätt mäta exakt hur långt ner golvärmeslingan är placerad?
0 svar · 0 läst · Golv
pacman42
pacman42: [citat] Kör du en sådan och kopplar in balkongkraftverket så kommer det mest troligt att fungera. Nu är bara frågan vad du skall driva från detta: 1) Laddare för att hålla igång batteriet som reglerspänningen kommer ifrån 2) Värma varmvatten, exempelvis en extra varmvattenberedare som ligger före den ordinarie värmningen av varmvatten i huset (jag har dock tittat på att köra
48 svar · 1,7k läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
A
Amatörmässig: [citat] Tack för svar! Ska åka och köpa det nu. Vet du något om hur länge det behöver torka innan man kan börja kakla över det? Tänker att det kommer bli minst lika tjockt lager med gipsputs som en vanlig gipsskiva, antagligen lite tjockare om det trycks in bakom gipsskivan..
2 svar · 62 läst · Kök
Tommty
Tommty: [citat] intressant svar, istället för standardsvaret att elen inte kan klassas som dolt fel samt dels ur att besiktningar exkluderar vatten och el. Som tidigare skrivet finns det några saker som _kan_ styrka att det är senare installationer än byggnadsåret: - Gul/grön jordledare - Elektrikern använder sig av termen FQ, har inte funnits så många år, sen kan det vara en felskrivning och
130 svar · 31,8k läst · El
MrJay
MrJay: Fy fan. Bila upp hela plattan är det inget snack om, det är för stort ingrepp och du kommer få problem med damm överallt. Går inte flyta upp pga. fönster… Har du kollat med värmekamera och kunnat lokalisera de punkter där den spruckit? Jag bygger också i egen regi och jag var jättenoga med att det skulle provtryckas med luft och använde elpatron när det var som värst. Hursomhelst,
3 svar · 130 läst · Juridik
J
Jocke Best: [citat] Jag intygar
6,6k svar · 237,9k läst · Övrigt Off Topic
U
Uffe A: Tycker att det saknas ritningar i den här tråden 🤔
9 svar · 863 läst · El
A
Alexn72: Lugn o fin nu. Vi väntar fortfarande på bild innan problemet kan lösas😉
3 svar · 3,5k läst · Växthus
S
Simon M Andersson: Hehe ne det kommer nog inte hända
2 svar · 46 läst · Byggmaterial & Byggteknik
O
olofh: [citat] Bar…äh nej just det, höns. 😀 Är väl lika bra med vindduk när man ändå håller på så det håller sig dragfritt
36 svar · 3,5k läst · Socialt & Projekt
W
widheg: [citat] Hur så?
109 svar · 12,5k läst · Övrigt husrelaterat
Fotografen
Fotografen: Jag minns dem från tiden som elnisse, RWC-larmen hette "Tjeders", har för mig de var danska? Tillägg: De var tydligen svenska: https://www.tjeders.se/om-tjeders/var-historia
10,8k svar · 3166,0k läst · El
S
SkaneErik: Testa att ringa nätbolaget för att höra om de är intresserade av utbyte och om det i så fall drar med sig några kostnader. Själva kabeln är som andra nämnt deras ansvar, men beroende på hur anläggningen ser ut inne i huset kan det vara att du åker på ombyggnad av serviscentral och/eller mätartavla. Dessa delar är du ägare till. Om ni inte väljer att byta kabeln nu kan det ändå
3 svar · 235 läst · El
A
AG A: [citat] Det är ju som att jämföra äpplen med bananer, då det är två helt olika färger. Falu Rödfärg är ju en ren slamfärg, liksom vanliga Falu Vapen. Falu Vapen Fasad är ju en efterapning av Falu Rödfärg Fasad. Falu Rödfärg Fasad är enligt mitt tycke betydligt bättre. Men båda är dyrare och håller lite längre. De är lättare att måla med, och är något mer dryga. Men
2 svar · 721 läst · Lösvirke & Timmerhus
P
perarne123: Jag har ett utedass som det både saknas bygglov för och som står för nära tomtgränsen. Men det har stått där i 30 år så det borde väl vara preskriberat nu? Man vill ju inte behöva betala en sanktionsavgift på 100.000kr, det skulle göra bygget till världens dyraste tc.
234 svar · 115,8k läst · Hustillverkare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.